LisabonskLisabonskáá smlouvasmlouva ještě jednou a tentokrát podrobně... Historie LSHistorie LS * K Niceské smlouvě připojena deklarace o nutnosti dalších změn EU * Evropská rada ­ Laeken, dne 15. prosince 2001 přijímá Deklaraci o budoucnosti Evropy (Laekenská deklarace) ­ závazek, že se EU stane demokratičtější, průhlednější a efektivnější. 1. rozdělení a stanovení pravomocí EU a čl. st. 2. zjednodušení smluv 3. revize institucionálního uspořádání EU 4. směřování k ústavě pro občany Evropy ­ svolán Konvent, který vytvořil návrh Smlouvy o Ústavě pro Evropu KonventKonvent * poprvé tato metoda použita při přípravě Listiny základní práv a svobod EU * Složení: ­ 15 představitelů vlád členských zemí; ­ 13 představitelů vlád kandidátských zemí; ­ 30 zástupců národních parlamentů členských zemí; ­ 26 zástupců národních parlamentů kandidátských zemí; ­ 16 členů Evropského parlamentu; ­ a 2 zástupce Evropské komise. ­ celkem 105 členů konventu + pozorovatelé * návrh následně diskutován Evropskou radou, která schválila definitivní verzi v roce 2004 * Smlouva o ústavě pro Evropu však nebyla úspěšně ratifikována => období reflexe... LS jako fLS jako féénix vstnix vstáávajvajííccíí z popelaz popela...... * V roce 2007 Německo jako předsedající stát iniciuje přijetí tzv. Berlínské deklarace - vyjádření vůle přijmout novou smlouvou před parlamentními volbami v roce 2009 * 21. ­ 23. 6. 2007 ­ Evropská rada schvaluje mandát pro mezivládní konferenci, vytyčuje základní body * V říjnu 2007 ­ schůze Evropské rady pod Portugalským předsednictvím zapracování posledních změn a příprava finální verze nyní již ,,Lisabonské smlouvy" * 13. prosince hlavy států podepisují LS v klášteru sv. Jeronýma v Lisabonu RatifikaceRatifikace * mezinárodní: ­ pro vstup v platnost je nezbytná R ve všech čl.st. dle jejich ústavního pořádku. ­ vstup v platnost 1. měsíce následujícího po poslední R. * česká ­ ústava čl.63 : Prezident republiky dále ... b) sjednává a ratifikuje mezinárodní smlouvy; ... ­ ústava čl.39 odst. 4 : K přijetí ústavního zákona a souhlasu k ratifikaci mezinárodní smlouvy uvedené v čl. 10a odst. 1 je třeba souhlasu třípětinové většiny všech poslanců a třípětinové většiny přítomných senátorů. Obsah LSObsah LS * Zapracování změn v rámci mandátu * Zachování stávající struktury více smluv, ale SES přejmenována na SFEU * Samotná LS má 2 základní části * Přiznání PS Listině základních práv formou odkazu na ni (není tedy zahrnuta). A ještě jednou, tentokrát graficky SEU SES Listina LS SEU SFEU Listina Listina základních práv Evropské unie * Doplňuje celkový systém ochrany ZLPS ale nedoplňuje systémy národní. * Většinou kodifikace stávající judikatu ESD ve věcech ZLPS * Nerozšiřuje pravomoci EU * Uplatnění jen při provádění práva EU Změny zaváděné LS * Přiznání PS EU * Změny institucionálního rámce EU ­ Stálý předseda Evropské rady ­ vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku ­ Snížení počtu poslanců na 751 Změny zaváděné LS * Snížení počtu komisařů (z 27 na 15 od 2014) * Posílení národních parlamentů při kontrole dodržování principů proporcionality a subsidiarity * Zavedení tzv. oboustranné flexibility * Přesnější vymezení pravomocí Výlučné pravomoci 1. celní unie; 2. stanovení pravidel hospodářské soutěže nezbytných pro fungování vnitřního trhu; 3. měnová politika pro členské státy, jejichž měnou je euro; 4. zachování biologických mořských zdrojů v rámci společné rybářské politiky; 5. společná obchodní politika. 6. uzavření MS, pokud je její uzavření stanoveno legislativním aktem Unie nebo je nezbytné k tomu, aby Unie mohla vykonávat svou vnitřní pravomoc, nebo pokud její uzavření může ovlivnit společná pravidla či změnit jejich působnost. Sdílené pravomoci a) vnitřní trh; b) sociální politika, pokud jde o hlediska vymezená v této smlouvě; c) hospodářská, sociální a územní soudržnost; d) zemědělství a rybolov, vyjma zachování biologických mořských zdrojů; e) životní prostředí; f) ochrana spotřebitele; g) doprava; h) transevropské sítě; i) energetika; j) prostor svobody, bezpečnosti a práva; k) společné otázky bezpečnosti v oblasti veřejného zdraví, pokud jde o hlediska vymezená v této smlouvě. Doplňkové pravomoci 1. v oblasti výzkum, technologického rozvoje a vesmíru 2. rozvojové spolupráce a humanitární pomoc , * nesmí ale členským státům bránit ve výkonu jejich pravomocí! Oblast koordinace, podpory a doplňkové činnosti a) ochrana a zlepšování lidského zdraví; b) průmysl; c) kultura; d) cestovní ruch; e) všeobecné vzdělávání, odborné vzdělávání, mládež a sport; f) civilní ochrana; g) správní spolupráce. Změna hlasování v Radě * Od 1.11.2014 * Nová KV, již ne vážené hlasování ­ Návrh Komise: * Min. 55% členů Rady, kteří zastupují min. 65% obyvatelstva zúčastněných států * Blokační menšina ­ členové, kteří zastupují min. 35% obyvatelstva zúčastněných států plus 1 stát navíc ­ Rozhodování bez návrhu Komise/vysokého představitele pak: * Min. 72% členů Rady, kteří zastupují min. 65% obyvatelstva zúčastněných států * Do 31.3.2017 lze jet podle starých pravidel Komunitarizace III. pilíře * Policejní a justiční spolupráce v trestních věcech začne fungovat podobně jako dosavadní spolupráce v oblasti soukromého práva * Jsou rozšířeny pravomoci v této oblasti, např. ­ vzájemné uznávání soudních rozhodnutí v trestních věcech ­ Stanovení pravidel pro mimořádně závažné trestné činy s přeshraničním rozměrem ­ Možnost zřízení Úřadu evropského veřejného žalobce * Navíc změna způsobu výkonu stávajících pravomocí ­ Posílení úlohy Komise ­ Změna účinků právních aktů ­ Rozšíření pravomocí ESD Kontrolní mechanismy * Vnitrostátní parlamenty jsou zapojeny do procesu kontroly, zda EU nepřekračuje své pravomoci a neporušuje zásadu subsidiarity; * V oblasti justiční spolupráce v trestních věcech ­ princip záchranné brzdy Vystoupení z EU * Článek 50 SEU * Každý členský stát se v souladu se svými ústavními předpisy může rozhodnout z Unie vystoupit. * Členský stát, který se rozhodne vystoupit, oznámí svůj záměr Evropské radě. S ohledem na pokyny Evropské rady Unie sjedná a uzavře s tímto státem dohodu o podmínkách jeho vystoupení, s přihlédnutím k rámci jeho budoucích vztahů s Unií. ... Jménem Unie ji uzavře Rada, která rozhoduje kvalifikovanou většinou po obdržení souhlasu Evropského parlamentu. * Smlouvy přestávají být pro dotyčný stát použitelné dnem vstupu dohody o vystoupení v platnost, nebo, nedojde-li k tomu, dva roky po oznámení podle odstavce 2, nerozhodne-li Evropská rada jednomyslně po dohodě s dotyčným členským státem o prodloužení této lhůty. * OT: který ,,stát" již vystoupil? Ústavní soud a LS * Senát podal návrh na vyslovení, že vybraná ustanovení LS nejsou v souladu s českým ústavním pořádkem, prezident se připojil * 26.11.2008 ÚS rozhodl (Pl. ÚS 19/08), že tomu tak není * Napadaná ustanovení: ­ Výlučné pravomoci (federativní uspořádání, zásah do státnosti ČR) ­ Oblast subsidiárních pravomocí není omezena vnitřním trhem ­ Možnost přijímat MS hlasováním KV v Radě, závaznost pro všechny ­ Možnost pozastavení členských práv Ústavní soud a LS ÚS se mimo jiné: * Přihlásil se k vrcholnému postavení čs. Ústavního pořádku a možnosti dovodit nesoulad MS s ním i ex post, tedy po její ratifikaci * Odmítl absolutní chápání suverenity, přihlásil se k praktickému pojetí - v tomto smyslu přenesení určitých kompetencí státu, které vyvěrá ze svobodné vůle suveréna a bude nadále vykonáváno za jeho účasti předem dohodnutým a kontrolovaným způsobem, není pojmovým oslabením svrchovanosti státu, ale naopak může v důsledcích znamenat její posílení ve společném postupu integrovaného celku * Konstatoval, že ani LS nedává EU kompetenční kompetenci ˇ Závěr ­ posuďte sami...