141 Nařízení císařské, dané dne 2. března r. 1831. s prospěchem žádoucím na nich vyučovati a pravidelně je řídili „nelze a že i kázeň potřebná se na nich nemůže vykonávati. A však školy tylo střední nemají býti toliko ústavy přípravními pro vyšší ústavy technické, nébrž rnají i dostáti úkolu samostatnému* Ony mají žákům, ježto nechtějí postoupiti do vyšších škol, zjednati toho vzdělání v obora technickém, jehož bez hlubších, vědeckých studii dosíci lze, podávajíce opravdovým živnostníkům příležitost, by mohly potřebných k povolání svému vědomostí nejpříhodnějším spůsobem nabýti. Jakož až posud vyučování veřejné bylo zřízeno, nemohla si ta část obyvatelstva, jejímžto povoláním jest, vzdělávati a provozovati živnosti průmyslní, a kteráž jest na počet velmi silná a důležitá, osvojiti toho technického vzdělání, jehož potřeba jest obecná a daleko rozšířená. Následky toho jsou patrné, a to jest jedna z hlavních příčin, proč průmysl rakouský v některých odvětvích zůstal za průmyslem západních naších sousedů.- Nyní, kdežto v rakouské celní tarifě nastanou změny, jimiž se od systému zápovědniho zcela upustí a směřovati se bude k tomu,, aby se v skutek uvedla velká, svou vnitřní cenou nevyhnutelně vítězná myšlenka středoevropejského sjednocení celního, jest toho pilnější potřeba, než kdy jindy, aby se výše dotčené zlé odstranilo. '"' ■ . Průmysl rakouský má ve všech větvích vydržeti konkurenci s cizozem-" skem; aby však jí mohl vydržeti, musí'.se mu poskytnouti .stejných.prostf edkův. k vyvinutí svému. Zeměpisné položení Rakouska v srdci Evropy: na nejmohutnější řece této části světa, kterážto řeka 'co nejdříve bude cestou sinovou ;s;mo-řem Jaderským i s mořem Východním a Severním spojena, bohatost rozličných zemí korunních na rozmanité plody přírodní, zdravá, sila a spůsobiiost mnohonásobná národů jehof vše to ručí za to, .že se průmysl jeho znamenitě a spůsobem přirozeným vyvine. • ' Aby mohl průmysl rakouský' s cizozemským bez ostychu o závod jíti, netřeba ničeho jiného, než aby výhody, jichžto vzdělání technické přímo nebo nepřímo poskytuje, obecněji se rozšířily. • Á k tomu potřebí přiměřeného spořádání veškerého technického vyučování. Máli se ale toto důkladně provésti, musí se .stavba počíti od .duly,1 musí se položiti pevný, rozsáhlý základ. Vaše Veličenstvo ráčilo nejvyšším rozhodnutím, daným 16. záři r. 1849, zároveň s návrhem ku spořádání . gymnasií schváliti nejmilostivěji základy podobného návrhu strany škol reálních, ježto mají býti prozatím rukovětí při zřizování škol těchto« Dle toho mají se školy reální podlé -potřeb místních děliti- ve vyšší a nižší a tyto opět v nižší reálni školy o více nebo. méně rocích.