144 Nařízení císařské, dané dne 2* března r. 1851. Věcí velmi žádoucí a jako kamenem zavíracím veškeré budovy škol technických bude při tom ústav, na němž by se všechna odvětví studii technických co možná v největší úplnosti nalézala a na němž by se jim všemi pomůckami vědeckými vyučovalo,, Z tohoto ústavu budou měli vycházeti učitelové pro technické vyučovací ústavy, a na něm bode se mět dáti znalcům všelikých odvětví věd technických příležitost k dokonalému se vzdělání. Polytechnický ústav ve Vídni byl již nyní semeništěm větší částí učitelů a představenců ústavů technických. Ou vládne zkušeností mnohými léty ztvr- zenou; on dob>l sobě znamenitých, zásluh jak o vzdělání věd technických, tak i o použití jich ve všech případech života živnostního, a stal se štědrostí opravdově císařskou, s kterouž se Vašeho Veličenstva slavní předkové ústavu tomuto vždy nejmilostivěji propůjčovati ráčili! prvním ústavem tohoto spůsobu v říši, nadán jsa přebohatými sbírkami prostředků? vyučovacích, I budef to úkolem mým, bych uvážila Vašemu Veličenstvu návrhy přiměřené předložil, jakým spôsobení by se mělo předse jíti, aby se dalším vyvinováním ústavu tohoto účelu výše vytknutého dosáhlo» Máli se při zřizování veškerého vyučování technického v císařství kráčeti cestou tuto vytknutou, fest potřebí, aby se počátek učinil zřízením úplných škol reálních, To může již nyní místa míti bez všeliké překážky v těch zemích, kdež se ze čtvrtých tříd na školách hlavních již udělaly nižší školy reální, aneb kde se k tomu alespoň přípravy učinily; toliko na tyto země vztahují se nyní moje nejponíženější návrhy. Strany Uher, vojvodství Srbského a banátu Terneáského, strany Sedmi-hradská, Chorvátska i Slavonska a království Lombardsko-Benátského zůstavuji sobě'nejponíženěji, předložili Vašemu Veličenstvu zvláštní návrhy. Obecný prospěch pilně toho vyhledává, aby tu, kde jsou již vyšší ústavy technické, totiž ve Vídni, v Praze, ve Lvově, v Brně a v Hradci, byly též úplné, to fest s nižšími školami reálnímu spojené vyšší školy reální, dílem proto, že jsou ve spojení a přiměřeným zřízením «stavů technických, ano nevyhnutelným základem zdárného jich působení, dílem proto že školy tyto budou vzorem těch, ježto se zřídí jinde. V těchto městech, krom Brna, nalézají se jíž školy reální, ježto jsou s tamními technickými ústavy spojeny, a záležejí ze dvou roků. Vyučování, ježto se v nich podává, může se he% obtíže změniti v ten spůsob, aby m srovná-