145 Nařízení císařské, dané dne % března r, 185!* vaío s úm3 kteréž dle prozatímního plánu zřizovacího podáváno býti má v obou prvních rocích vyšší reáloi školy* Aby se tedy v městech těchto vyšší reální školy spAsobem nejpřiměřenějším a nejméně nákladným zřídily, měly by se tyto škoiy reální od ústavů technických odděliti a spojiti tak s nižší reálkou, kteráž tam již jest5 aby oba roční běhy na ní činily první i druhý roční běh vyšší školy reální, kdežto by se na těchto školách zároveň zřídil i třetí roční běh nižší reálky, Nevyhnutelně vsak jest potřeba, aby se ve Vídni i v Praze ihned zřídila ještě druhá vyšší škola reální za příčkou patrných škod, ježto pocházejí od několika let % příliš velkého počtu žáků ve školách již tam jsoucích. Druhá škola reální v'Prase bude museti býti česká, by se vyhovělo- potřebám obyvatelstva jaiyka českého. Pilná potřeba školy takové přiměla mne k tomu, že jsem nejdolnější roční běh na si již předešlého školního roku dal prozatím ve skutek uvésti a na rok nynější druhý roční běh nižší školy reální k ní přidati; mhy pak se do reální školy pří ústavu technickém, která až posud byla jediná, zastupujíc zároveň místo vyšší reálky, tolik žákA netiačílos dal jsem zároveň při ní zříditi první roční běh vyšší školy reá!ni? čímž se připravilo znenáhla, že se ze školy té zřídí úplná škola reální. Ale i tu, kde ještě žádných technických ústava není, jeví se potřeba škol reálních. Nevyhnutelnou potřebou vidí se býti, aby se v každé korunní zemi co nejdříve zřídila alespoň jedna škola reáloi o třech rocích, a učinila se z ní tu, kde toho potřeba bude žádati, úplná škola reální, připojíc k ni posloupně tří roční běhy vyšší reální školy. Přede vším měl by §e tu zřete! míti na hlavní města zemí korunních, tedy na Linec, Solnohrady Innsbruk, Celovec, Lublánu, Terst, Zader,' Opavu, Gernovce a Krakov. €o se týče toho, odkud se má zapraviii náklad na tyto školy reální, musí tu ovšem býti pravidlem, aby se školy ^ které městAm, kdežto mají uřízeny býti, tolik užitku přinášejí, též z prostředků místních zakládaly a udržovaly, A však i vzdělaností a průmyslu vůbec dotýká se to podstatně^ i žádat toho tedy potřeba nevyhnutelná, aby se v prAmysIných zemích alespoň několik škol takových zřídilo a Za tou příčkou vyhledává toho spravedlivost i potřeba^ aby se náklad k