152 Mawéeiií o technickém rízeuí při stavbě a udržovaní okrcsuíeii silnic & třídy (vedlejších silnic). Na základě ustanovení článku IV. zemského zákona ze dne 7. února 1886. z. z» c. 20., kterým zavedeny býti mají okresní silnice 2« třídy (vedlejší silnice). vydává mor« výbor zemský ve srozumění s cis« kr. mor, místodržitelstvem následující naučení o technickém řízení při stavbě a udržování okresních silníc 2e třídty (vedlejších silnic): §. 1. Technické naučení o řízení, týkajícím se okresních silníc 2. třídy (vedlejších silníc), jedná: I. o budování nových silnic, II. o rekonstrukci neb opravování silnic jíž založených a • III. o tom, jak se silníce v dobrém stave mají udržovati. 1* O budování nových silnic. Volba směru silnice a piídy k ní potřebné« §. 2. Pří volbě směru nové silnice třeba dbáti o to, aby veškeré osady, které ve směru tomto leží, pak stanice železných dráh a větší průmyslové závody spojeny byly. a sice pokud možná nejkratší čárou. Avšak třeba vyhýbati se, pokud možná, příkrým částím hor, í budiž to pravidlem, že okresní silnice 2. třídy nemá stoupati výše než v poměru výšky k délce 1 ; IG. Při příliš nepříznivé poloze může výminecně povoleno býti, aby spád silníce až na l/12 ano i nad to zvýšen byl Dolinám, které podléhají povodním, pak dlouhým . úvozům, které bývají v zimě'.sněhem zaváty, jakož i neméně bařinatým a bahnitým krajinám, pak půdě, kterou zdroje (prameny vody) protékají nebo která by se snadně- sesouti čili sesypat! mohla, třeba se taktéž co do směru silníce vyhýbati; rovněž tak nebuď silníce budována příliš blízko břehu některé řeky nebo na kraji nebezpečné-propastí nebo rokliny. Též třeba, pokud možná, hleděti k tomu, aby silníce nebyla vedena příliš dlouhými lesy, které překážejí vysychání silnice. Pak-li jest nezbytno, silnici lesem budovati, budiž postaráno o přiměřeně široký průsek (§. 5. řádu policie silniční, číslo ö» zem, zák. r, 1875),