■í ff *") loo Uro vn á v árií, S. li. Budováni silníce na pudě. jak se tato v přírodě nachází, jmenuje se urovnáváním. Urovnávání toto jest buďto natarasením, neb skrojením půdy, když se na sírane hory odkopáva a na straně údolí nasypává — nebo jest vykrojením, když ťelá cesta na spůsob úvozu se v v hloubá, čemuž však za příčinou závějí sněžných at sesouvá-ní-se obapolných škarp horských, pokud možná, třeba se vyhýbati, ■ Materiálu k natarasení potřebného dobývá se dílem z odkopův hory, dílem z pobočných příkopu v, a kde tyto nedostačují z pozemkov, které k tomu zvláště nakoupiti třeba (ložisk materiálu), a které se po skončené stavbě opět prodají k dalšímu obdělávání. Na každý spíisob třeba hleděti k tomu, aby byla země tak pravidelně a účelu přiměřené, vybrána cíli vytěžena, jak jen možné, aby nevzešly nepotřebné úí.mty, Poměr sklonitosti. §, 4. V pevné pudě dostačuje k urovnání a k příkopům na 1 metr výšky í metr sklonitosti, v pudě kypré nebo písčité třeba poměr sklonitostí zvětšiti P ř í k o p y p o d é 1 s 11 n i cv §. 5. Pri rovné a suché půdě není potřebí, abty roveň, cili hladina cesty nad prírodné pozorní zvýšena byla. aě neodporucuje-li se zvýšení to z .ohledu na snehové závěje aneb na jiné okolnosti. Vedlejší příkopy mají míti alespoň 0*4 metru hloubky a spodní šířky, podél vyšších nágypúv buď, kde toho vůbec potřeba, udělán příkop pouze 0e3 metru hluboký se spodní šířkou 0'4 metru, jest-liže material k nasypání potřebný se odjinud dobývá. Stoupá-li cesta silně třeba příkopy udělati ploché a široké, aby se nezavdala příčina ku tvoření rozpuklin. Větší hloubka nebo mělkost příkopův řídí se ostatně dle spádu," který příkopy k mostům nebo sptávkám.. (výpustům a pod.) musejí míti, aby vodu z cesty odváděly« Sirka s i 1 n i c. § 6, Podle zákona, daného dne 7, února 1886. cl IV. (zák. zem. c« 20) jest pravidlem, že okresní silnice 2. třídy (vedlejší silníce) v jízdné šířce nejméně 3 až nejvýše 4 metrů s kamenným nebo štěrkovým základem dobře zbudovány býti mají. 3i* "