gg Připiš c, k. m, sh zprávce zemského ode dně 16. října 184S kázni, kdjž uznává, že to potřebné, i má jej ministru osvěty národní předložiti ku potvrzení. 111. Xejpomienější predložení věrně poslušného ministra' záležitosti duchovních a náuk, Lva hraběte z Thunů, o rádu studiovém a disciplinárním, pak o uvedení plutu koliegijního na vysokých školách. j\ mm í í n s t i v ejsí Pa n ^ ľ An bi la vysokým školám svoboda ve vyučovaní a ueem-se, tyto nevyhnutelně potřebné základy bujarého rozkvélu vědv a tím nová zásady na které* zakládati fcfeba jejich zřízení, dána! potřeba jest., aby v život »vedeny hyíy, i CíííStťdílOSÍi íoíío, JJČZ YDCiJZ ^nSauR Solil« j^:í"'t Mi**V/if[ k n e* v vÉ-síniii f}ořvrcení které V?.í§e Veličenstvo riť"vvčiřím cotíhodnntÍJu* off --v- ŕ , i."Ai j. UUCiíU ^M v- i íí L f í, .-:iitfii'„ p«..f LI Ciliív: Uli.'jiCUiJU.'jtt '.uíjH foint u 'f ^ - í viOAi- v byly íuné předpisy, o vnějším uspořádání studií s o zachovávání kázně akademické; liihvaMuíni nri'UHi^v n í.orn ^Uly -^c uvedeinin .'jycLooy '-. ik:ciiÍ-m' y vHř) časí* u'iocta Ucaputi ciJíLCi.ii * Liu „ u\ ^e lea \ ^dLilvJ \ tii \ iľo]L.i ;;JiíiCICiv L!a Ú1R\ Ct MUK ÍL nrtfřphi neorlkíHři»!*1 ^iuptu/ t^cíi >iÄt?*nov#>m hv .«** hin m^iiruin ii^tmi Ota , kí pra v tom ohledu rovně tak nenrnemne a škodlivé nüsobi na učitele, lak na studu- í ff * -kí lieic Osnovy zakonihu které jsem k tumif konci vypracovati ctai, preriiožfv j^ uovť poraoe va^ct^veti pruiesNi>ruv tmjvtfrsn.JMcn« im i v preumeLeiti nuitiauneiiu sernu Veličenstvu v prílohách, co nejuctivěji předložiti, Všeohecné usianovy o studiích podávají pravidla o vstoupení studujících na universitu, o jeiich meškání tam a o vvstupu z ní, nokud při tom ide o zá« ležitosti právě studijní, Obsah jejich vyplývá prosto ze zásady volnosti y učení-se* Neníť nine tajno, že svoboda v učení-se, kterou jedině jest možným vyvinutí samostatných vedeckých sil ve větší rozsáhlosti, sprovázena bývá bohužel i mnohými zhoubnými nehodami, jimž se vyhnouti lze systémem nevolností v učení-se; nřece ísem vlak mvsIvL že svstém volnosti v učení-se třeba co možná nei« čistější uchovati před zužujícími jej hrázemi, přesvědčen jsa, že nenáležité smí-