EKONOMIE Státnà rozpočet 3. přednáška Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra finančnÃho práva a národnÃho hospodářstvà Struktura veřejných rozpočtů lSoustava veřejných rozpočtů lnadnárodnà rozpočet l lústřednà rozpočet l lrozpočty jednotlivých celků územnà samosprávy l lrozpočty neziskových organizacà působÃcÃch ve veřejném sektoru l lMimorozpočtové fondy (státnà fondy a tzv. mimorozpočtové parafiskálnà fondy) l Typy fiskálnà politiky lExpanzivnà lpřÃmé nástroje: zvýšenà vládnÃch výdajů lnepřÃmé nástroje: snÞenà danà lvýsledek: rozpočtový schodek l lRestriktivnà lpřÃmé nástroje: snÞenà vládnÃch výdajů lnepřÃmé nástroje: zvýšenà danà lvýsledek: rozpočtový přebytek Význam a podstata státnÃho rozpočtu lnejvýznamnějÅ¡Ã veřejný rozpočet l lsoustřeďuje největšà část přÃjmů rozpočtové soustavy (procházà jÃm 80 % přÃjmů soustavy veřejných rozpočtů) l lnejdůležitějÅ¡Ã finančnà nástroj užÃvaný ústřednà vládou v hospodařenà státu k financovánà státnÃch netržnÃch činnostà l lnejvýznamnějÅ¡Ã nástroj stabilizačnà politiky l lprostřednictvÃm státnÃho rozpočtu se nenávratným způsobem přerozděluje významná část HDP Státnà rozpočet lNejdůležitějÅ¡Ã bilance státu lpřÃjmy a výdaje st. rozpočtu závazně členà rozpočtová skladba lrozpočtové provizorium lvzhledem k objemu st. rozpočtu je významná výše jeho deficitu a výše tzv. skrytého dluhu l lfinančnà plán lnabývá podoby rozpočtového zákona lza plněnà odpovÃdá Ministerstvo financà lvláda je větÅ¡inou zmocněna provádět v přÃpadě potřeby dÃlčà úpravy rozpočtu lpo skončenà obdobà se sestavuje závěrečná bilance skutečného plněnà st. rozpočtu – tzv. státnà závěrečný účet l lvýznamný nástroj rozpočtové politiky lpokladnà plněnà se uskutečňuje na účtech ČNB J PřÃjmy a výdaje SR lRozpočtová skladba třÃdà přÃjmy a výdaje z hlediska: lodpovědnostnÃho (do jednotlivých kapitol) ldruhového lVýdaje – dle druhu věci, služby, práce, výkonu nebo práva, které bylo daným výdajem pořÃzeno, u transferů - druh podpory, kterou transfer představuje. l PřÃjmy - dle právnÃho důvodu platby, která do rozpočtu plyne. lodvětvového (funkčnÃho) l dle druhu činnosti, z nÞ přÃjmy plynou nebo na kterou se finančnà prostředky vynakládajà lkonsolidačnÃho lna přÃjmy a výdaje vznikajÃcà uvnitř soustavy veřejných rozpočtů l l § 2/1 vyhlášky č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě OS = organizačnà   složka PO = přÃspěvková organizace Výdaje SR lna vládnà nákupy – zajiÅ¡těnà veř. statků státem – tzv. alokačnà výdaje lna financovánà běžných a kapitálových potřeb neziskových organizacÃ, které stát zřÃdil pro zabezpečenà veřejných statků lna peněžnà transfery pro obyvatelstvo lformou dotacà na výrobu některých výrobků pro domácnosti lformou dotacà ekologických lredistribučnà výdaje l Rok 2006 Rok 2007 Rok 2008 Rok 2009 Trendy ve výdajÃch SR ČR lTok výdajů st. rozpočtu je během roku poměrně rovnoměrný, avÅ¡ak v závěru roku objem výdajů vzrůstá. l lRozhodujÃcà objem výdajů SR ČR představujà běžné výdaje l (1993 – 2000 cca 88 %, v poslednà době tvořà cca 98 %). l lCelkové výdaje st. rozpočtu vzrostly za poslednà roky o vÃce jak 20 %, neinvestičnà transfery obyvatelstvu vzrostly o téměř 30 %, přÃjmy st. rozpočtu vzrostly pouze o cca 15 %. l lV zemÃch, kde jsou součástà st. rozpočtu i výdaje na sociálnà zabezpečenÃ, rostou výdaje na starobnà důchody. l lOd roku 1995 stoupá podÃl mandatornÃch výdajů (skupina peněžnà transfery obyvatelstvu) a ostatnÃch obligatornÃch výdajů – tzv. quasi mandatornà výdaje (výdaje na obranu, přÃspěvky do rozpočtů mezinárodnÃch organizacÃ, jichž je ČR členem). l lQuasi mandatornà výdaje vzrostly v obdobà 1995 – 2004 téměř dvakrát. Důvodem tohoto vzrůstu je růst mezd pracovnÃků rozpočtové a přÃspěvkové sféry. l Zdroj: www.czso.cz/csu/edicniplan.nsf/t/D000345F6C/$File/1525-04-06.pdf J PřÃjmy SR lDaňové ldaně lpojistné na sociálnà zabezpečenà (pojistné na důchodové pojiÅ¡těnà a pojistné na nemocenské pojiÅ¡těnÃ) lpřÃspěvek na státnà politiku zaměstnanosti lpojistné na veřejné zdravotnà pojiÅ¡těnà lcla lsprávnà a soudnà poplatky l lNedaňové lpřÃjmy ve formě uživatelských poplatků lz pronájmu a prodeje státnÃho majetku l Rok 2006 Rok 2007 Rok 2008 Rok 2009 Trendy v přÃjmech SR ČR lběžné přÃjmy (daně cca 58 %) + přÃspěvky na soc. zabezpečenà se podÃlejà (38 %) – tj. cca 95% na celkových přÃjmech l ltempo růstu daň. přÃjmů ve státnÃm rozpočtu se snižuje (nejdynamičtějÅ¡Ã daň je daň z přÃjmu fyzických osob ze závislé činnosti) l lkapitálové přÃjmy jsou velmi malé l l J Daňová kvóta ljednoduchá (daně, poplatky a cla) lsložená (včetně povinných odvodů na sociálnà a zdravotnà pojiÅ¡těnÃ) l l l l lPeková, J.: Veřejné finance, úvod do problematiky, Aspi Publishing, Praha 2002, str. 251 l Bilance přÃjmů a výdajů SR (rok 2006) Bilance přÃjmů a výdajů SR (rok 2007) Bilance přÃjmů a výdajů SR (rok 2008) Bilance přÃjmů a výdajů SR (rok 2009) Státnà rozpočet lvyrovnaný lpřebytkový lschodkový l lProhlubovánà deficitu: lPřÃjmy Výdaje lstagnujà rostou lrostou pomaleji než výdaje rostou rychleji než přÃjmy lklesajà rostou lklesajà rychleji než výdaje klesajà pomaleji než přÃjmy J Členěnà deficitu lU st. rozpočtu je důležité, zda deficit je: lplánovaný (aktivnÃ) lneplánovaný (pasivnÃ) lkrátkodobý lvýsledný deficit ročnÃho hospodařenà lstřednědobý a dlouhodobý deficit PřÃčiny rozpočtového deficitu lEndogennàfaktory lexpanzivnà charakter fiskálnà politiky lčasové rozloženà výdajového Å¡oku lčasové rozloženà daňového zatÞenà na vÃce generacà lvládnà populismus l lExogennà faktory ltempo ekonomického růstu ldeprese ve světě lrůst cen základnÃch surovin lvývoj úrokové mÃry lúrok z veřejného dluhu lmimořádné události Důsledky deficitu státnÃho rozpočtu lkrátké obdobà - pozitivnà leliminace vlivu exogennÃch faktorů lfinancovánà efektivnÃch veřejných výdajových programů lv krátkém obdobà je obtÞné zvýšit daně, stejně jako je obtÞné provést Å¡krty ve výdajÃch l ldlouhodobé obdobà - negativnà lrůst veřejného dluhu lvyvolává inflačnà tlaky l l Financovánà deficitu státnÃho rozpočtu lDluhové financovánà lemisà st. dluhopisů lvnitřnà dluh lvnějÅ¡Ã dluh lPeněžnà financovánà lpůjčkou od centrálnà banky, půjčkou ze zahraničà lmonetizace dluhu – tzn. transformace deficitu do přÃrůstku peněžnà zásoby lZe státnÃch aktiv J Krytà deficitu lKrátkodobé řeÅ¡enà deficitu: lmimorozpočtovými nenávratnými zdroji lz rezerv lpoužitÃm návratných finančnÃch prostředků l lDlouhodobé řeÅ¡enà deficitu: lze státnÃch finančnÃch aktiv lzvýšenÃm danà l Schodek státnÃho rozpočtu Pramen: http://www.euroekonom.cz/grafy-html/schodek.html Vývoj státnÃho rozpočtu ČR II. Zdroj: KrálÃček, T. Cvrček, M. Rozpočet zřejmě skončà deficitem "jen" 81 miliard. [citováno 15. řÃjna 2007]. Dostupný z: http://ihned.cz/3-22194200-Ministerstvo+financ%ED-000000_d-1d Bilance vládnÃho sektoru v zemÃch EU v % HDP 2000 2001 2002 2003 2004 2005 EU 0,8 -1,3 -2,3 -3,0 -2,6 -2,3 stará EU 1,0 -1,2 -2,2 -2,9 -2,6 -2,3 ČR -3,7 -5,9 -6,8 -6,6 -2,9 -2,6 Maďarsko -3,0 -3,5 -8,4 -6,4 -5,4 -6,1 Polsko -0,7 -3,7 -3,2 -4,7 -3,9 -2,5 Slovinsko -3,5 -3,9 -2,7 -2,8 -2,3 -1,8 Slovensko -12,3 -6,6 -7,7 -3,7 -3,0 -2,9 Německo 1,3 -2,9 -3,7 -4,0 -3,7 -3,3 Francie -1,4 -1,6 -3,2 -4,2 -3,7 -2,9 Velká Británie 3,8 0,7 -1,6 -3,3 -3,3 -3,6 Zdroj: Eurostat - použita metodika MMF Výsledky ankety: Deficit státnÃho rozpočtu Pramen: http://denik.obce.cz/go/ankety/anketa.asp?id=1 J Veřejný dluh lVeřejný dluh je souhrn závazků: lstátu ljednotlivých článků územnà samosprávy lveřejných fondů lveřejně právnÃch institucà zřizovaných státem a územnà samosprávou lveřejných podniků ŘeÅ¡enà dluhového problému lvyužÃt vlivu pozitivnÃch exogennÃch faktorů lvyÅ¡Å¡Ã tempo eko. růstu než reálná úroková sazba z veřejného dluhu linflace lzahraničnà pomoci l lvyužÃt vlivu aktivnÃch vládnÃch opatřenà lpřebytek státnÃho rozpočtu lmimořádné jednorázové paušálnà dávky z kapitálu k umořenà dluhu lmonetárnÃm řeÅ¡enÃm lodmÃtnutà existujÃcÃho dluhu, přÃpadně úroku l l Veřejný dluh v ČR lV roce 1993 stát převzal dluh ve výši 164 mld. Kč, z toho: lVnitřnà státnà dluh cca 92 mld. Kč (věřitelem se stala ČNB a obchodnà banky) lVnějÅ¡Ã dluh ve výši zhruba 72 mld. Kč. l l90. léta - nÃzký podÃl tzv. sekuritizace dluhu (tzn. krytý státnÃmi cennými papÃry). Dnes je plně sekuritizován vnitřnà dluh. l lEmitovánà střednědobých státnÃch dluhopisů s dobou splatnosti od 2 do 5 let a výnosem cca 8 % l lVětÅ¡inu státnÃch dluhopisů skupuje bankovnà sektor a pojiÅ¡Å¥ovacà společnosti. l lPodÃl veřejného dluhu na HDP se v poslednÃch letech výrazně zvyÅ¡uje, podle prognózy vývoje deficitu st. rozpočtu se tento veřejný dluh v nejbližšÃch letech jeÅ¡tě zhorÅ¡Ã. Český státnà dluh v mld. Kč Zdroj: MF ČR J Struktura a vývoj státnÃho dluhu I. v mld. Kč 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 STÁTNÍ DLUH CELKEM 158,8 157,3 154,4 155,2 173,1 194,7 228,4 Domácà dluh 86,4 90,2 101,2 110,9 134,8 170,0 207,1 Státnà pokladničnà poukázky 17,0 23,8 42,0 62,6 70,9 99,8 130,1 Střednědobé a dlouhodobé státnà dluhopisy 19,5 28,3 41,7 43,9 57,9 70,0 77,0 Zahraničnà dluh 72,4 67,1 53,1 44,3 38,3 24,6 21,2 Eurobondy 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 Půjčky od EIB 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 Poznámka: zkráceno Pramen:http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/hs.xsl/str_vyvoj_sd.html Struktura a vývoj státnÃho dluhu II. v mld. Kč 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 STÁTNÍ DLUH CELKEM 289,3 345,0 395,9 493,2 592,9 691,2 802,5 892,3 Domácà dluh 269,6 336,2 386,7 479,9 522,6 581,8 680,9 769,3 Státnà pokladničnà poukázky 165,3 186,6 164,1 160,6 125,5 94,2 89,6 82,2 Střednědobé a dlouhodobé státnà dluhopisy 104,3 149,6 222,6 319,3 397,0 487,5 588,9 687,1 Zahraničnà dluh 19,7 8,8 9,2 13,3 70,3 109,4 121,6 123,0 Eurobondy 0,0 0,0 0,0 0,0 48,8 78,9 84,1 83,7 Půjčky od EIB 0,0 0,0 2,5 11,7 20,7 29,7 36,7 38,7 Zdroj: Ministerstvo financÃ. [citováno 6. dubna 2009]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/hs.xsl/str_vyvoj_sd.html 2008 999,8 814,3 78,7 735,6 185,5 137,9 46,8 Státnà dluhopisy podle doby splatnosti 1 Datum splatnosti Druh dluhopisu Datum emise kupon % objem v Kč 27.11.2009 SPP 28.11.2008 5 000 000 000 27.11.2009 Státnà dluhopis 48. emise 27.11.2006 3,25 48 670 850 000 11.12.2009 SPP 13.03.2009 3 845 000 000 2009 celkem 57 515 850 000 15.01.2010 SPP 16.01.2009 5 212 000 000 5.02.2010 SPP 7.08.2009 5 084 000 000 19.02.2010 SPP 22.05.2009 6 768 000 000 5.03.2010 SPP 6.03.2009 5 859 000 000 19.03.2010 SPP 19.06.2009 2 501 000 000 9.04.2010 SPP 10.04.2009 4 919 000 000 14.04.2010 Státnà dluhopis 33. emise 14.04.2000 6,40 21 000 000 000 14.05.2010 SPP 15.05.2009 6 112 000 000 28.05.2010 SPP 29.05.2009 6 736 000 000 11.06.2010 SPP 12.06.2009 5 226 000 000 25.06.2010 SPP 26.06.2009 3 055 000 000 16.07.2010 SPP 17.07.2009 3 643 000 000 27.08.2010 SPP 28.08.2009 6 000 000 000 18.10.2010 Státnà dluhopis 45. emise 18.07.2005 2,55 56 976 140 000 5.11.2010 Dluhopis ČKA 5.11.2003 4,00 5 000 000 000 2010 celkem 144 091 140 000 Státnà dluhopisy podle doby splatnosti 2 Datum splatnosti Druh dluhopisu Datum emise kupon % objem v Kč 11.04.2011 Státnà dluhopis 54. emise 28.01.2008 4,10 51 798 500 000 5.10.2011 Státnà dluhopis 36. emise 5.10.2001 6,55 50 272 370 000 2011 celkem 102 070 870 000 11.04.2012 Státnà dluhopis 57. emise 20.04.2009 VAR 3,69 29 581 100 000 18.10.2012 Státnà dluhopis 50. emise 16.04.2007 3,55 65 986 180 000 2012 celkem 95 567 280 000 16.06.2013 Státnà dluhopis 40. emise 16.06.2003 3,70 64 963 690 000 2013 celkem 64 963 690 000 23.06.2014 Eurobond 1. emise 23.06.2004 4,625 48 824 400 000 5.11.2014 Eurobond 4. emise 5.05.2009 4,50 38 560 426 000 2014 celkem 87 384 826 000 11.04.2015 Státnà dluhopis 44. emise 11.04.2005 3,80 61 689 000 000 2015 celkem 61 689 000 000 26.01.2016 Státnà dluhopis 34. emise 26.01.2001 6,95 35 000 000 000 27.10.2016 Státnà dluhopis 55. emise 27.10.2008 VAR 2,63 50 106 590 000 2016 celkem 85 106 590 000 11.04.2017 Státnà dluhopis 51. emise 30.04.2007 4,00 58 003 880 000 2017 celkem 58 003 880 000 Státnà dluhopisy podle doby splatnosti 3 Datum splatnosti Druh dluhopisu Datum emise kupon % objem v Kč 11.06.2018 Eurobond 3. emise 11.06.2008 5,00 50 618 000 000 18.08.2018 Státnà dluhopis 41. emise 18.08.2003 4,60 47 035 440 000 2018 celkem 97 653 440 000 11.04.2019 Státnà dluhopis 56. emise 23.03.2009 5,00 41 599 200 000 2019 celkem 41 599 200 000 18.03.2020 Eurobond 2. emise 18.03.2005 4,125 30 005 829 000 12.09.2020 Státnà dluhopis 46. emise 12.09.2005 3,75 68 048 300 000 2020 celkem 98 054 129 000 12.09.2022 Státnà dluhopis 52. emise 18.06.2007 4,70 51 881 580 000 2022 celkem 51 881 580 000 25.05.2024 Státnà dluhopis 58. emise 25.05.2009 5,70 12 260 530 000 2024 celkem 12 260 530 000 16.01.2036 Jenové bondy 1. emise 16.01.2006 2,75 5 721 600 000 4.12.2036 Státnà dluhopis 49. emise 4.12.2006 4,20 20 074 690 000 2036 celkem 25 796 290 000 26.11.2057 Státnà dluhopis 53. emise 26.11.2007 4,85 4 760 000 000 2057 celkem 4 760 000 000 Zdroj: Ministerstvo financÃ. [citováno 21. řÃjna 2009]. Dostupný z: http://mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/podle_splatnosti.html Úrokové náklady státnÃho dluhu mld. Kč 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Domácà dluh 10,74 9,74 9,41 11,69 15,64 17,28 15,21 16,81 16,54 18,30 20,92 26,07 22,95 28,17 29,50 z toho: SPP 1,24 2,19 3,21 7,01 11,10 11,00 7,15 8,52 8,74 6,68 4,09 4,23 2,71 2,80 1,77 SDD 1,57 2,21 3,10 4,07 4,48 6,28 8,06 8,29 7,79 11,62 16,84 21,84 20,24 25,37 27,74 Zahraničnà dluh 4,32 3,94 3,85 2,35 1,95 1,27 0,90 0,57 0,45 0,33 0,41 0,69 2,38 3,34 4,48 Celkem 15,07 13,68 13,27 14,04 17,59 18,54 16,10 17,38 16,99 18,63 21,33 26,76 25,33 31,51 33,98 Zdroj: Ministerstvo financÃ. [citováno 6. dubna 2009]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/hs.xsl/naklady_sd.html 2008 31,58 2,20 33,16 5,89 37,58 Dluh vládnÃch institucà v % HDP (2006) Zdroj: SFinance.cz Děkuji za VaÅ¡i pozornost. J