1. Konzultace (2.4.2010) Úvod do výuky a studia předmětu „Management“ Základy strategického managementu (1.část) Zadání semestrální práce Osnova: • Účel studia managementu • Teoretické základy strategického managementu • Východiska pro strategickou orientaci managementu • Klasický strategický management - etapa strategické analýzy (ESA) – obligatorní pro zpracování semestrální práce • Analýza trhu, resp. potřeby – fakultativní pro zpracování semestrální práce • Analýza „stakeholders“– fakultativní pro zpracování semestrální práce 1. Účel studia managementu Cíl studia předmětu Formování základů manažerského vědomí, jako jedné z klíčových sociálních způsobilostí Využití manažerské způsobilosti • Individuální orientace při studiu • Usměrňování soukromého a profesního života • Nástroj, jenž umožňuje usměrňovat výkon a inovaci poslání jakékoliv organizace, resp. zájmové skupiny • Východisko k přípravě, resp. k rozvoji výkonu jakékoliv pracovní funkce znalostního pracovníka 3. Východiska strategické orientace managementu (1) Celosvětová konkurenceschopnost - schopnost s přiměřeným ziskem (s nadstandardní přidanou hodnotou vnímanou zákazníkem) realizovat na světových trzích produkty při zachování běžné sociální úrovně pracovníků (mzdy, pojistné, pracovní prostředí, lidská práva) Přiměřený zisk – průměrná zisková marže v oboru, resp. průměrná rentabilita z vloženého kapitálu v oboru Nadstandardní přidaná hodnota vnímaná zákazníkem – hodnota výrazně vyšší než je v oboru obvyklá 3. Východiska strategické orientace managementu (2) Přehled specifických rysů managementu z geografického hlediska (1) Japonsko: • Důsledné dodržování pravidel • Nepřetržité zlepšování • Loajalita k organizaci • „Ocelová pěst v sametové rukavici“ USA: • Podpora podnikavosti, iniciativě, invencím • Agresivní metody hodnocení • Tvrdý tlak na výkonnost • Důraz na rychlost změn • Mobilita pracovní síly Čína: • Využívání přirozené píle a pracovitosti • Podpora a využívání vlasteneckého nadšení • Podpora a využívání touhy se učit • Latentní podpora napodobování • Koncepční hospodářská politika s důrazem na realizaci • Aplikace tržního mechanismu pro běžný chod ekonomiky 3. Východiska strategické orientace managementu (3) Přehled specifických rysů managementu z geografického hlediska (2) Německo: • Důraz na disciplinu a řád (dnes však už poněkud nedůsledný) • Spolurozhodování představitelů odborů • Obtížná eliminace přehnaných sociálních nároků • Obtížné prosazování podnikavosti • Silná byrokracie a státní regulace • Důraz na tradice Česká republika: • Sklon k operativnosti a dosahování krátkodobých cílů, podceňování koncepce • Nedůsledná eliminace negativních externalit • Silný vliv korupčního jednání na management • Prolongace neplatné premisy „management rovná se podnikový management“ 3. Východiska strategické orientace managementu (4) Dodržování principů CK (1) • 1. Absolutní orientace na zákazníka • 2. Silný top management (1) Základní rozvojové tendence • Superkonkurence • Informatizace • Superturbulence • Intelektualizace ve vyspělých zemích • Rozmanitost • Militantnost a terorismus • Genetizace • Ekologizace versus devastace • Miniaturizace • Rozšíření AIDS a tuberkulózy • Globalizace 3. Východiska strategické orientace managementu (7) Dodržování principů CK (2) 2. Silný top management (2) • Strategická orientace v globální krizi – uvědomovat si skutečné příčiny a hledat dlouhodobě působící východiska • Aplikovat správný styl vedení podle situace a disponibility lidských zdrojů („rychlé koně a „líné želvy“) • Kvalifikované vyhledávání, alokace a vzdělávání lidských zdrojů 3. Východiska strategické orientace managementu (8) Dodržování principů CK (3) • 3. Management organizace jako celku • 4. Aktivní vytváření poptávky a hledání nových trhů • 5. Specifické přednosti a vnímané hodnoty • 6. Orientace na špičkové výsledky • 7. Výkonnost, efektivnost • 8. Správné produkty a jejich značky • 9. Efektivní portfolio a core business • 10. Znalosti základem úspěchu • 11. Rychlost a pružnost • 12. Výkonnostní motivační systém 3. Východiska strategické orientace managementu (9) Dodržování principů CK (4) • 13. Centralizace • 14. Procesní management • 15. Inovativnost • 16. Vytváření síly organizace fúzemi, akvizicemi, aliancemi, sítěmi, virtuálním propojením • 17. Používání moderních metod managementu (viz samostatný bod) • 18. Využívání moderních informačních technologií • 19. Respektování zásad corporate governance, principů etiky, společenské odpovědnosti, bezpečnosti práce a ekologičnosti • 20. Kvalifikovaný systém strategického managementu 3. Východiska strategické orientace managementu (10) Kvalifikovaný systém strategického managementu Strategické myšlení – Princip myšlení ve variantách – Princip permanentnosti – Princip celosvětového systémového myšlení – Princip interdisciplinárního myšlení – Princip tvůrčího způsobu myšlení – Princip syntézy exaktního a intuitivního myšlení – Princip myšlení v čase – Princip zpětnovazebního myšlení – Princip agregovaného myšlení – Princip koncentrace – Princip etiky myšlení – Princip vědomí práce s rizikem 6. Analýza „stakeholders“ (2)