2. konzultace Základy strategického managementu (2.část) Osnova: • Etapa volby strategie • Etapa implementace strategie • K strategickému managementu v globální krizi 2. Etapa implementace strategie (1) Uskutečňování, zavedení strategie do reálného života- zajišťuje rozvoj OJ • Implementace strategie probíhá plněním jednotlivých strategických operací • Implementace strategie začíná schválením obsahu strategie nejvyšším statutárním orgánem Organizační podmínky pro implementaci (1) • Ustavení strategického týmu • Jmenování správce strategie • Stanovení termínů zasedání strategického týmu • Určení způsobu hodnocení dosahovaných výsledků a plnění dílčích operací 2. Etapa implementace strategie (2) Organizační podmínky pro implementaci • Určení způsobu celkového posouzení průběhu implementace • Vytvoření a zabezpečení funkce signálního a varovného systému • Vytvoření a zabezpečení funkce systému soustavného sledování zajištěnosti zakázkové náplně 2. Etapa implementace strategie (3) Zavádění systému strategického managementu OJ se může zdát byrokratické – není to pravda!! M. Hammer: „Struktura, disciplina a rozvržení procesu představují lék proti chaosu……. Určením posloupnosti kroků a rozdělením odpovědnosti za jejich plnění zavedeme strukturu a řád do oblasti, kde by jinak vládl chaos. Odměnou bude opakovatelnost, předvídatelnost, řiditelnost oblastí…. Výsledkem je růst výkonnosti…. Disciplina nevylučuje potřebu individuality a kreativity“ 2. Etapa implementace strategie (4) Přehled klíčových strategických operací • Rozvoj systému strategického managementu • Prodej a marketing • Personalistika • Organizační struktura • Finance • Nákup a investice • Nové produkty • Optimalizace údržby a pomocných provozů • Informační systém • Útok proti nákladům • Aliance • Kvalita • Vytváření image OJ a její vztahy k regionu 2. Etapa implementace strategie (5) Poznatky z české manažerské praxe • Zavádění systému SM, založeném na „systematickém, vlídném a neúprosném nátlaku“ jako nezbytnost • Stimulační nástroje musí být působivé a tlak top managementu nelítostný (metoda „barák“ – „padák“) • Zavádění systému SM ukazuje nízkou „týmovou kulturu“ • Komunikace mezi týmy a pracovišti je velmi slabá • Mezi prodejními a produkčními útvary existují často nepřátelské vztahy • Kritické implementační situace vznikají vlivem osobních antipatií, resp. pro nevyjasněné kompetenční vztahy • Získávání nových nápadů nesmí mít žádné hranice 2. Etapa implementace strategie (6) Několik rad prof. Součka závěrem (1) • Urychleně zpracujte strategii OJ, pokud ji nemáte! • Máte-li strategii, ověřte, zda obsahuje kompatibilní varianty, respektuje megatrendy, zavádí nejmodernější manažerské techniky - Zjistěte zejména, zda realizace strategie odliší vaší OJ od konkurentů! • Věnujte SM dostatek času! • Formulaci a implementaci strategie osobně manažujte! • Vytvořte SM, který zajistí, aby se strategie stala základem všech ve OJ a aby strategické operace byly důsledně plněny! • Vnímejte SM jako proces neustálých změn! 2. Etapa implementace strategie (7) Několik rad prof. Součka závěrem (2) • Nezapomínejte, k realizaci strategie jsou nutné dostatečné zdroje všeho druhu! • Mějte na mysli, že úspěch OJ závisí zejména na LZ, jejích způsobilostech a ochotě se pro OJ angažovat! • Nikdy nezapomínejte, že o úspěchu strategie rozhoduje zákazník! P. Kotler: „Máte-li stejnou strategii jako konkurenti, žádnou strategii nemáte. Je-li vaše strategie odlišná, ale snadno napodobitelná, máte slabou strategii. Máte-li strategii odlišnou, jedinečnou a obtížně napodobitelnou, máte strategii silnou a trvalou“