Osobní management

Témata semestrálních prací

 Témata semestrálních prací (SP)

k předmětu BV402Zk „Osobní management“

Téma zpracování SP volí student  sám! Nicméně jím zvolený předmět SP musí být v souladu s obsahem přednáškového cyklu.  Obligatorním požadavkem při zpracování SP je, aby autor věnoval maximální pozornost individuálnímu zaměření SP (tzn., že musí při zpracování SP hlavně psát o sobě)!

 

Pozn.: K volbě předmětu se může student  nechat inspirovat tématy, které si volili studenti magisterského studijního programu (viz níže).

Dále jsou uvedena některá zajímavá témata, která byla volena studenty Mgr studijního programu na jaře 2006 (s rešerší) a na jaře 2007 a 2008 (pouze názvy) a témata, která si loni zvolili vaši předchůdci (rovněž pouze názvy):

Témata (jaro 2006):

Analýza pracovních profilů – V SP je proveden rozsahem omezený výzkum vztahu spokojenosti zaměstnanců s zaměstnání a kompatibility osobních a pracovních profilů. Z provedeného výzkumu vyplývá, že čím je větší kompatibilita profilů, tím skutečně roste i míra pracovního uspokojení;

Aplikace Coveyho návyků veřejného vítězství na studentský projekt - Předmětem SP je aplikace tři Coveyho principů veřejného vítězství na aktivity, související se zpracováváním konkrétního studentské projektu a charakterizovat změny, které tato aplikace přinesla pro spolupráci v rámci týmu i při jednáních s institucemi a jednotlivci v okolním prostředí. Autorka se v SP rovněž zamýšlí nad otázkou, zda je možné využívat Coveyho návyky šíře v praxi a jaké existují bariéry pro jejich praktické osvojení;

Individuální Knowledge management – SP se zaměřuje na vybrané techniky obecného knowledge managementu, které lze (podle názoru autora) přizpůsobit a aplikovat na pracovní či studijní činnost jednotlivce a tím mu umožnit efektivněji sdílet a využívat informace a znalosti.

Klíčové kompetentnosti – SP přináší cenné poznatky o formování a potažmo využívání autorkou vybraných klíčových kompetentností (komunikace, kooperace, řešení problémů, odpovědnost a schopnosti učit se, přemýšlet a hodnotit), jež umožňují jedinci lépe zvládat situace, kdy hovoří s jinými lidmi, kdy pracujeme v týmu, řeší problémy, hodnotí danou situaci či se učí novým „věcem“;

Kontinuum zralosti – SP obsahuje nejdříve objasnění teoretických východisek související s životním „zráním“ od individuální závislosti až k vzájemné závislosti. Jejím jádrem je pak odpovědně provedená sebereflexe autora o jeho pozici v kontinuu zralosti. Je pozoruhodné, jak autor zpracováním SP dospěl k přehodnocení původní představy o své pozici v kontinuu i o osvojení žádoucích návyků pro dosažení úspěchu;

Má schopnost empatie – Kromě teoretických východisek empatického naslouchání, autor SP se soustřeďuje na zhodnocení vlastních schopností empatie, přičemž se opírá o výsledky jím provedeného kvalitativního šetření relevantních názorů na jeho osobu ze strany lidí v jeho bezprostředním okolním prostředí;

Madeleine Albrightová - žena, od které stojí za to se učit – SP je účelově zaměřeným pohledem na životní zásady vedoucí k mimořádnému politickému úspěchu Madeleine Albrightové (bývalá ministryně zahraničí USA) s cílem prokázat, že její zásady v mnohém odpovídají návykům skutečně efektivních lidí, které vymezuje Stephen R. Covey.

Můj čas a já. Dávám prioritu tomu nejdůležitějšímu? – Předmětem SP je analýza využívaní disponibilního času s využitím matice plánování času. Na základě výsledku analýzy, autor navrhl řešení k podstatnému přesunu využití jeho disponibilního času a energie do kvadrantu důležitých a nenaléhavých aktivit;

Niterný leadership v praxi – SP je zaměřena na aplikaci niterného leadershipu pro vedení amatérské hudební skupiny Autor, jenž je lídrem tohoto hudebního tělesa v SP nejdříve komparuje reálný stav vůdcovství se žádoucím (niterným) a nastiňuje „cestu“, jak se transformovat do podoby niterného vůdce kapely.

Odlišnosti v sebekritice znalostních pracovníků – SP přináší poznatky z šetření charakteru sebereflexe (sebekritiky) pracovníků v konkrétní organizaci, jíž je autor jeden z vlastníků. Jelikož provedený průzkum odhalil jak případy přeceňování, tak podceňování při sebereflexi, autor vymezuje negativní důsledky neobjektivnosti sebehodnocení v obou směrech, přičemž dokazuje, že závažnější důsledky způsobuje přeceňování;

O pojmu niternosti se stálým zřetelem k možnosti a mezím osobního managementu – Jde o SP filozofického rozměru. Autor vychází při zpracování SP z premisy, že existence není samozřejmostí, je odlišná od prostého bytí a že její naplnění je možné pouze prostřednictvím promítnutí obecných představ do své niternosti. Cílem zpracování SP je hledání odpovědi na otázku: V čem niternost spočívá a jaký má význam pro lidské snažení? V této souvislosti autor představuje dva zdánlivě rozporné názorové proudy, které se výše uvedenou otázkou zabývají a pokouší se na tomto základě jejich konfrontací dospět k závěru o možnostech a mezích aktivního přístupu člověka k sobě samotnému.

Osobní poslání – SP zdůvodňuje obecně účel ujasnění si a potažmo formulace osobního poslání jako významného předpokladu pro směrování profesního i soukromého života. Autor následně zpracoval vlastní osobní poslání v souladu s doporučenými zásadami S. R. Coveyho;

Pátý návyk – Nejdříve se snažte pochopit, potom být pochopeni – SP nejdříve pojednává o příčinách převažujícího nerespektování návyku veřejného vítězství „Nejdříve se snažte pochopit, potom být pochopeni“, následně se zabývá problematikou osvojování tohoto žádoucího návyku, přičemž sleduje i vazbu na tzv. „citové konto“;

Profil ideálního vůdce, manažera (rozdíly mezi vůdcem, manažerem a „jen nadřízeným“) – V SP je jednak představena modifikovaná typologie vedoucích pracovníků, včetně charakteristiky vztahů mez jednotlivými typy a jednak představena praktická aplikace principiálního vedení na konkrétním pracovišti, kde autor nejdříve vykonával praxi a nyní je zaměstnán; 

Předpoklady úspěchu – Předmětem SP je zamyšlení autorky na faktory, které ovlivňují životní úspěch. Východiskem pro její podnětné úvahy byl výsledek výzkumu Sociologického ústavu Akademie věd relevantních názorů 1812 lidí (48 % mužů, 52 % žen) ve věku od 18 do 60 let, v jehož rámci byly identifikovány tyto faktory úspěchu v pořadí podle jejich míry závažnosti:

  1. Mít štěstí
  2. Mít věrné a spolehlivé přátele
  3. Mít nadání, schopnosti, talent
  4. Mít peníze, majetek
  5. Usilovně pracovat, snažit se
  6. Žít ve správné době
  7. Mít dobré vzdělání
  8. Umět se přizpůsobit podmínkám
  9. Usilovat o vyniknutí, prosazení se
  10. Znát správné lidi;

(Sebe)motivace – Předmětem SP je využití poznatků teorie motivace v rámci osobního managementu. Výstupem SP jsou doporučení, jak se sebemotivací efektivně využít k energetizaci lidského potenciálu za účelem dosažení osobních cílů.     

Teambuilding – Týmová práce je sice považována za nejefektivnější způsob řešení problémů, resp. zpracování náročnějších úkolů a projektů, ale v praxi se projevují často také její slabiny. Autorka v SP informuje čtenáře o tom, jak tyto slabiny překonávat a opírá se při tom o podněty tzv. „teambuildingu“, jehož prostřednictvím se mj. odstraňuje napětí mezi členy týmu, rozvijí se efektivní komunikace, vznikají pozitivní vazby v týmu a v konečném důsledku navozuje osobní pohoda členů týmu nezbytná pro úspěšnou působnost jakéhokoliv týmu;

Vplyv úrovne osobného managementu na výkon povolania právnika a jeho vzdelávanie

(vo svetle 7 návykov S. R. Coveyho) – Velmi zajímavá a podnětná SP přináší cenné poznatky pro modifikaci 7 návyků skutečně efektivních lidí pro autorem vybrané právnické profese (advokát, notář, soudce);

Výhra – Výhra – Po krátkém úvodu do problematiky osvojení a aplikace výchozího návyku veřejného vítězství se autorka SP zabývá (ne)souladem konkrétního vlastního jednání i chování vybraného vzorku jí dobře známých se žádoucím návykem „Výhra-Výhra“.

Vytváření synergie – V SP jsou podány důkazy, že návyk veřejného vítězství „vytvářejte synergii“ není v naší společnosti dostatečně rozvinut. Autor navrhuje řešení, jak využití synergie v myšlení a jednání prohloubit nejen v obecné rovině, ale i konkrétně v působnosti vlastní fakulty; 

Využití davinciovských cvičení pro sebepoznávání – SP shrnuje poznatky autora z jím provedeného procesu sebepoznávání pomocí cvičení doporučených za tímto účelem v knize „Myslet jako Leonardo da Vinci“ od Michaela J. Gelba. Ze zpracování SP je zjevné, že se autorovi podařilo nalézt indicie, jež jsou nezbytně nutné k zodpovězení klíčové otázky sebepoznání v rámci osobního managementu: „Kdo jsem?“ Podstatné ovšem je, že soudný čtenář této SP musí nabýt po jejím přečtení přesvědčení, že proces sebepoznávání je základnou pro efektivní osobní rozvoj;

Témata (jaro 2007):

Odvaha prohrát

Sebepoznávání – nikdy nekončící proces

Vůdce, kterého následoval svět  - Ježíš Nazaretský

Má schopnost empatie

Tomáš Baťa, František Čuba a niterné vůdcovství

Zdravý rozum

Winston Churchill - niterný lídr

Aplikace matice času pro osobní zdokonalení

Mé životní poslání x Coveyho návyky 

Margaret Thatcher - Integrita vůdcovství

Niterný leadership podle Bendera a Carnegieho

Úloha rizika ve vůdcovství

Vliv mentálních principů na osobní paradigma jedince

Myslet jako Leonardo

Jak trávím čas, aneb analýza tzv.zlodějů času

Diabetes mellitus a 7 návyků vůdčích osobností

Poznejte sami sebe

Co je pro mne důležité?

Dávám tomu nejdůležitějšímu prioritu?

Lídr samostudiem

Niterný leadership v praxi

PROFILOVÁ ANALÝZA studenta práv a různých právnických profesí

Tomáš Garrigue Masaryk

Srovnání životních zásad Mao Ce-Tunga a Coveyho 7 návyků vůdčích osobností

 

Pracuji a žiji efektivním způsobem?

Sebeřízení

Modifikovaný proces sebepoznávání pomocí testů, analýz a dalších procedur

 

Témata (jaro 2008):

 

Práce s charakterem

Individuální rozhodování

Má schopnost empatie

Pozitivní přístup k životu

Covey versus já

Vliv studia time-managementu na můj časový plán

Základy projektového řízení a time managementu

Vůle a zdravý rozum jako esenciální prostředky správného rozvoje osobnosti

Životní poslání inspirované tibetským učením bőnu

Zhodnocení rozhodnutí volby studia pro přípravu k povolání. Profilové analýzy a jejich využití k zjištění kvality výběru

Kontinuum zralosti ve vazbě na návyky a já

Moderní metody sebepoznávání vs. Davinciovská cvičení

Niterní leadership v praxi

V každom sa skrýva leader

Zdravý rozum a Já

Praktické využití AOP a APP aneb nespokojenost se školou - chyba v přístupu nebo ve výběru?

Sebepoznání jako základní kámen osobního úspěch aneb Jak na to?

Hitler jako vůdce

Čeho se chytnout a čemu se vyvarovat v mém životě

Poznání mých nejbližších a sebe sama

Odvaha změnit se

Ježíš Nazaretský-vůdce, kterého následoval svět

Moje hodnoty

Strach z neúspěchu

Kontinuum zralosti 7 Coveyho návyků

Je pro mne Tomáš Baťa inspirujícím vůdcem?

Jsem svým pánem? ANEB Kdo a co ovlivňuje naše rozhodování?

 

Témata (jaro 2009) KS:

 

„ Změna, naše příležitost k úspěchu“

 

Osobnostní typy a komunikace

 

7 Coveyho návyků – má snaha o jejich osvojení

 

Můj proces sebepoznávání

 

Moje SWOT analýza

 

Osobní úroveň mentální integrity

 

 

Moje paradigma

 

Jak jsem empatický?

 

Teorie Superceny Mýtus nebo reálná vize budoucnosti?

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1422/jaro2010/BV402Zk/op/temata__SP.doc