Cvičení č. 3 • Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM Otázky a úkol pro úvodní diskuzi • Jak byste pracovně definovali a potažmo interpretovali pojem „zdravý rozum“? • Souhlasíte s tvrzením, že je „zdravý rozum“ v OM málo využívám, přičemž je paradoxně nejcennějším rozhodovacím nástrojem? • Z jakých postupových kroků sestává doporučený metodický postup vedoucí k žádoucímu využívání „zdravého rozumu“ v našem OM? Proč však nelze chápat tento postup jako univerzálně vyhovující všem lidem a proč naopak je nezbytné dodržovat sekvenci kroků metodického postupu? • Stručně charakterizujte jednotlivé kroky doporučeného postupu vedoucímu k žádoucímu využívání „zdravého rozumu“ v OM! Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM Otázky a úkoly k 1. kroku doporučeného postupu • Co je příčinou převažujícího alibismu a oportunismu v OM, resp. v naší společnosti? • Převažuje u Vás přesvědčení, že lze „věci“ v okolním prostředí změnit k lepšímu? • Co představuje „osobní paradigma“ a jak se obvykle mění a jak by se mělo postupovat, aby se měnilo evolučně pod naší kontrolou? • Může být naše osobní paradigma pod vlivem „mýtů“? • Uveďte příklady mýtů v OM, příp. i v naší společnosti! Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM Otázky a úkoly k 2. kroku doporučeného postupu • Co je cílem tohoto kroku? • Jste přívrženci ryze materialistického uvažování nebo připouštíte i existenci „6. smyslu“, tj. intuice? • Co je třeba učinit, aby se využívání intuice v OM stalo více využívaným nástrojem? • Uveďte osobní zkušenosti, kdy Vám k rozhodnutí pomohla intuice! Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM Otázky a úkoly k 3. kroku doporučeného postupu • Proč, na rozdíl od počítače, různí lidé „vyprodukují“ z téže vstupů kvalitativně odlišné výstupy (závěry)? • K čemu je nám prospěšné dvojrozměrné schéma našeho přístupu k životu (osy „Hodnoty:Zkušenosti“ a „Intelekt:Emoce“)? • Pokuste se analyzovat některé Vaše závažnější rozhodnutí a umístit body na obou osách – potažmo vyvodit závěry, jak byste mohli přiblížit oba body blíže ke středu těchto os! Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM Otázky a úkoly k 4. kroku doporučeného postupu • Souhlasíte s tvrzením, že náš charakter formuje potřebu znalostí, informací i způsob transformace informací ve znalosti? • Které 3 základní principy determinují charakter člověka? • Jak byste pracovně definovali co vyjadřuje „životní poslání“? • Jakých obecně platných doporučení bychom se měli držet při formulování našeho „životního poslání“? • Jak chápete rozdíl mezi principy „odhodlání“ a „vnitřní síla“? • Pokuste se alespoň rámcově formulovat Vaše „životní poslání“! Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM Otázky a úkoly k 5. kroku doporučeného postupu • V tomto kroku jde o hledání řešení problémů mimo obvyklý rozhodovací prostor. Jaká východiska jsou v této souvislosti brána v úvahu? • Co to znamená změnit příčinnou souvislost? • Uveďte osobní příklady užitečnosti změny příčinné souvislosti! • Proces „hledání a překonání obav s prosazováním neobvyklých přístupů a řešení“ ve standardních situacích se uplatňují 4 fáze od „nevědomé nezpůsobilosti“ až k „nevědomé způsobilosti“ – pokuste se aplikovat tuto sekvenci fází na konkrétním příkladě z Vašeho života! Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM Otázky a úkoly k 6. kroku doporučeného postupu • Představte si situaci, že již máte ujasněno Vaše životní poslání. Proč přesto můžete činit chybná rozhodnutí v rozporu s ujasněným životním posláním? • Chceme-li naplňovat naše životní poslání, stačí jen to, že jej pouze jednoznačně deklarujeme a písemně jej zformulujeme? • Pokud odpověď na předchozí otázku bude „ne“,co byste považovali za účelné dále zpracovat? • Co je vlastně cílem tohoto 6. kroku metodického postupu k využívání „zdravého rozumu“? Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM Otázky a úkoly k 7. kroku doporučeného postupu • Je možné a smysluplné měnit během života své životní poslání? • Podle čeho poznáme, že bychom měli pravděpodobně změnit své životní poslání? • Co je třeba prověřit a o co je účelné se opřít v případě toho, že vážně uvažujeme o změně dosavadního životního poslání? • Charakterizujte podobu a účel 3 dílčích „vnitřních hlasů“! • Jak se k těmto 3 dílčím vnitřním hlasům staví proaktivní a reaktivní lidé (co preferují, resp. zanedbávají? • Co byste doporučili proaktivnímu člověku k tomu, aby respektoval i dílčí vnitřní hlas tzv. „kritika“!