
Informace  o  rozsudku  Evropského  soudu  pro  lidská  práva  ve  věci  Goodwin  proti  Spojenému 
království ze dne 27. března 1996

Dne 27. března 1996 vyhlásil předseda Evropského soudu pro lidská práva v Paláci lidských práv 
ve Štrasburku rozsudek ve věci Goodwin proti Spojenému království. 1)

Soud rozhodoval ve velkém senátu složeném z následujících soudců:

R. Ryssdal, předseda (Norsko),
R. Bernhardt (Německo),

Thór Vilhjálmsson (Island),
F. Matscher (Rakousko),

B. Walsh (Irsko),
C. Russo (Itálie),

A. Spielmann (Lucembursko),
J. De Meyer (Belgie),
N. Valtcos (Řecko),
E. Palm (Švédsko),

F. Bigi (San Marino),
J. Freeland (Spojené království),

A. B. Baka (Maďarsko),
D. Gotchev (Bulharsko),
B. Repík (Slovensko),

P. Jambrek (Slovinsko),
P. Küris (Litva),

U. Löhmus (Estonsko).

Stěžovatelem je státní příslušník Spojené království, pan William Goodwin, povoláním novinář.

V srpnu 1989 nastoupil ke stáži v novinách The Engineer. 2. 11. 1989 mu jedna osoba spontánně 
telefonicky poskytla informace o svévoli Tetra, která se nacházela ve finančních potížích. 7. 11. W. 
Goodwin společnosti telefonoval, aby si informace ověřil. Poté připravil návrh článku, který měl 
být publikován v The Engineer.

Tetra 7.  11.  požádala Hight Court  o vydání  prozatímního příkazu (ex parte interim injunction), 
kterým  by  bylo  publikování  článku  zakázáno.  Informace  o  finančních  potížích  podle  Tetry 
pocházely z důvěrného návrhu plánu rozvoje společnosti, který se ztratil 1. 11. 1989. Soudní příkaz 
byl  vydán v  den  podání  žádosti  a  16.  11.  o  něm byly  informovány  všechny  britské  noviny  a 
časopisy.

22.  11. 1989 High Court  na návrh Tetry vydal nařízení (order),  kterým W. Goodwina vyzval k 
předložení jeho poznámek za účelem odhalení identity informátora, proti němuž Tetra chtěla zahájit 
řízení.

12. 12. 1989 odvolací soud (Court of Appeal) zamítl Goodwinovo odvolání proti nařízení, avšak 
ovolil  mu  podat  stížnost  Sněmovně  Lordů  (House  of  Lords).  Ta  ji  4.  4.  1990  zamítla  s 
odůvodněním, že nařízení mající za cíl odhalení informátora bylo vydáno především pro nebezpečí 
vážné  újmy,  kterou  by  Tetra  mohla zveřejněním příslušných informací  utrpět,  pokud jde  o  její 
ekonomickou situaci a, v důsledku toho, o existenční prostředky jejích zaměstnanců.

Vzhledem k tomu, že W. Goodwin odmítl  své poznámky předložit,  High Court  ho 10. 4. 1990 
odsoudil k pokutě 5 000 liber pro pohrdání soudem (contempt of court).



W. Goodwin 27. 9. 1990 podal stížnost Evropské komisi pro lidská práva. Uvedl v ní, že nařízení, 
kterým  byl  vyzván  k  odhalení  zdroje  svých  informací,  a  následné  udělení  pokuty  pro 
neuposlechnutí představují porušení čl. 10 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod . 
Komise 7. 9. 1993 stížnost přijala. 1. 3. 1994 dospěla poměrem hlasů jedenáct ku šesti k závěru, že 
čl. 10 byl porušen. Poté stížnost postoupila Evropskému soudu pro lidská práva.

 Čl. 10. Úmluvy zní:
"1.Každý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje svobodu zastávat názory a přijímat a 
rozšiřovat informace nebo myšlenky bez zasahování státních orgánů a bez ohledu na hranice. Tento 
článek nebrání státům, aby vyžadovaly udělování povolení rozhlasovým, televizním nebo filmovým 
společnostem.

2.  Výkon těchto svobod, protože zahrnuje i  povinnosti  a odpovědnost,  může podléhat  takovým 
formalitám, podmínkám, omezením nebo sankcím, které stanoví zákon a  které jsou nezbytné v 
demokratické  společnosti  v  zájmu  národní  bezpečnosti,  územní  celistvosti  nebo  veřejné 
bezpečnosti, předcházení nepokojům a zločinnosti, ochrany zdraví nebo morálky, ochrany pověsti 
nebo práv jiných,  zabránění  úniku důvěrných informací  nebo zachování  autority  a  nestrannosti 
soudní moci."

Vzhledem k tomu, že vláda nepopírala, že v daném případě došlo k zásahu do práva na svobodu 
projevu, zabýval se Soud pouze otázkou, zda byl tento zásah v souladu s odst. 2 čl. 10 .

Podle Soudu je ochrana novinářských zdrojů jedním z úhelných kamenů svobody tisku. Absence 
této  ochrany  by  mohla  zmíněné  zdroje  odradit  od  pomoci  tisku  při  informování  veřejnosti  o 
závažných otázkách. Vzhledem k významu, jaký má ochrana novinářských zdrojů pro svobodu 
tisku v demokratické společnosti, může být soudní nařízení na odhalení zdroje slučitelné s čl. 10 
Úmluvy , jen pokud převažují požadavky veřejného zájmu.

Odůvodnění nařízení musí být posuzováno v celkovém rámci řízení. Nařízení mělo z velké části 
stejný cíl jako předchozí prozatímní zákaz publikace, tj. zabránit šíření důvěrných informací o plánu 
Tetry. Tento zákaz skutečně úniku informací do tisku zabránil. Proto se Soud domnívá, že vydání 
následného  nařízení,  pokud  jde  o  cíl  posílit  původní  zákaz,  představuje  nadbytečné  omezení 
svobody tisku, nedostatečně opodstatněné z pohledu odst. 2 čl. 10 .

Pokud jde o další cíle nařízení, Soud neshledává zájmy Tetry - eliminovat další aspekty hrozby 
úniku informací zahájením řízení proti jejich zdroji, získat náhradu škody a odhalit neloajálního 
zaměstnance - převažující nad zájmem všeobecným, kterým je ochrana novinářských zdrojů.

Nařízení podle Soudu nebylo přiměřeným prostředkem pro dosažení cíle stanoveného zákonem. 
Nařízení ani pokutu Soud v daném případě nepovažuje za "nezbytné v demokratické společnosti". 
Tato opatření tedy porušila právo na svobodu projevu garantovanou čl. 10 Úmluvy .

Čl. 50 Úmluvy zní:

"Jestliže Soud zjistí,  že rozhodnutí nebo opatření soudního nebo každého jiného orgánu Vysoké 
smluvní strany je zcela nebo částečně v rozporu se závazky vyplývajícími z této Úmluvy a jestliže 
vnitrostátní právo této strany umožňuje je částečné odstranění důsledků takového rozhodnutí nebo 
opatření, rozhodnutí Soudu přizná v případě potřeby poškozené straně spravedlivé zadostiučinění."

Stěžovatel na základě čl. 50 požádal Soud, aby mu přiznal finanční odškodnění ve výši 15 000 liber 
za újmu utrpěnou v souvislosti  s  úzkostí  a  zmatkem, kterým byl  vystaven během řízení.  Dále 



požádal o proplacení 49 500 liber za soudní výlohy.

Soud rozhodl
 
1) deseti hlasy proti sedmi, že čl. 10 Úmluvy byl porušen,

2) jednomyslně, že tento rozsudek sám o sobě představuje dostatečné spravedlivé zadostiučinění ve 
smyslu čl. 50 Úmluvy ,

3) jednomyslně, že žalovaný stát musí stěžovateli do tří měsíců vyplatit 37 595,50 liber za soudní 
výlohy,

4) jednomyslně, že žádost o další spravedlivé zadostiučinění se zamítá.

 K rozsudku bylo připojeno

a) nesouhlasné stanovisko soudců R. Ryssdala, R. Bernhardta, Thór Vilhjálmssona, F. Matschera, B. 
Walshe, J. Freelanda a A. B. Baky,

b) doplňující nesouhlasné stanovisko soudce B. Walshe,

c) doplňující souhlasné stanovisko soudce J. De Mayera.

Zpracoval a přeložil JUDr. Karel Jungwiert

1) Úplné znění rozsudku je publikováno ve Sbírce rozsudků a rozhodnutí Soudu, 1996.


