
 Informace o rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci De Haes a Gijsels proti Belgii ze 
dne 24. února 1997 (k čl. 10 a čl. 6 odst. 1 Úmluvy )

Dne 24. února 1997 vyhlásil předseda Evropského soudu pro lidská práva v Paláci lidských 
práv ve Štrasburku rozsudek ve věci De Haes a Gijsels proti Belgii. 1)

Soud rozhodoval v senátu složeném z následujících soudců:

R. Ryssdal, předseda (Norsko),

F. Matscher (Rakousko),

J. De Meyer (Belgie),

I. Foighel (Dánsko)

J. M. Morenilla (Španělsko),

Sir John Freeland (Spojené království),

A. B. Baka (Maďarsko),

K. Jungwiert (Česká republika),

U. Löhmus (Estonsko).

Stěžovateli jsou dva belgičtí státní příslušníci, pánové L. De Haes a H. Gijsels. Oba žijí v 
Antwerpách a pracují pro týdeník Humo, první jako redaktor, druhý jako novinář.

Mezi červnem a listopadem 1986 v týdeníku publikovali pět článků, v nichž mj. dlouze a 
ostře kritizovali tři soudce [YA], [YB], [YC] a jednoho státního zástupce [YD] při antwerpském 
odvolacím soudu. Vyčítali jim, že v rámci rozvodového řízení svěřili děti do péče otce, notáře X., 
proti němuž jeho manželka v roce 1984 iniciovala trestní stíhání pro incest a násilí na dětech. (X. 
byl v této věci zproštěn viny. Zároveň svou manželku žaloval pro pomluvu, avšak korekční soud 
(tribunal correctionnel) v říjnu 1985 a poté odvolací soud v červnu 1986 ji shledaly nevinnou s tím, 
že nebylo prokázáno, "že jednala se zlým úmyslem, tj. s cílem poškodit [manžela]", a navzdory 
soudnímu rozhodnutí ve věci incestu a násilí na dětech "neměla vážné důvody pochybovat, že k 
těmto činům skutečně došlo", jak naznačovaly lékařské posudky renomovaných odborníků.)

L. De Haes a H. Gijsels ve svých článcích 2) hájili názor, že činy notáře X., propojeného s 
nejvyššími finančními kruhy Belgie a s extrémní pravicí, jsou kryty jeho přáteli v justici, mezi 
jinými soudci [YA], [YB], [YC] a státním zástupcem [YD], z nichž dva jsou rovněž stoupenci 
extrémní pravice.

17. 2. 1987 soudci [YA], [YB], [YC] a státní zástupce [YD] podali u soudu prvního stupně 
(tribunal de premiére instance) v Bruselu na L. De Haese a H. Gijselse žalobu, v níž se domáhali 
odškodnění za újmu způsobenou silně pomlouvačnými a očerňujícími (zeer lasterlijk en eerrovend) 
výroky použitými v článcích. Žádali soud, aby odpůrce odsoudil k symbolickému zaplacení 
jednoho franku, nařídil jim otisknout v týdeníku Humo rozsudek, který soud vynese, a dovolil 
navrhovatelům tento rozsudek nechat publikovat v šesti denících na náklady odpůrců.

Žalovaní novináři s odvoláním na princip rovnosti zbraní požádali soud, aby vyzval 
královského prokurátora k předložní dokumentů (různých lékařských zpráv, záznamů výslechů, 



apod.), o něž se opírali v inkriminovaných článcích, nebo aby se alespoň seznámil s posudky 
profesorů [A], [B], [C] - uložený u soudních orgánů - na zdravotní stav dětí pana X. Stanoviska 
těchto uznávaných odborníků byla podle novinářů rozhodujícím faktorem, který je přiměl k 
publikování článků. Posouzení použitého jazyka a názorů, které hájili v týdeníku Humo, z pohledu 
hranic svobody tisku podle nich nemůže být provedeno in abstracto, nýbrž se tak musí stát ve světle 
faktů, které se týkají skutkové podstaty věci.

29. 9. 1988 bruselský soud prvního stupně vyhověl ve všech bodech navrhovatelům. Podle 
odůvodnění rozsudku L. De Haes a H. Gijsels překročili hranice svobody tisku tím, že poškodili 
čest a pověst soudců [YA], [YB], [YC] a státního zástupce [YD] nezodpovědnými obviněnými a 
urážlivými hypotézami.

Pánové De Haes a Gijsels proti rozsudku podali odvolání, v němž tvrdili, že jediným cílem 
jejich článků bylo kritizovat chod justičního aparátu v souvislosti řízením, které se týkalo možného 
násilí a incestu spáchaných na dětech. Znovu opakovali svou žádost, aby královský prokurátor 
zpřístupnil jimi zmíněné dokumenty, jež by prokázaly opodstatněnost článků.

Odvolací soud v Bruselu 5. 2. 1990 rozsudek soudu prvního stupně potvrdil. Nabídku 
novinářů, že prokáží opodstatněnost svých článků, pokud královský prokurátor zpřístupní určité 
dokumenty, soud označil za důkaz toho, že články byly napsány na základě nedostatku informací a 
že obvinění vznesená proti soudcům a státnímu zástupci byla formulována, aniž by L. De Haes a H. 
Gijsels měli v ruce dostatečné důkazy.

Pánové De Haes a Gijsels se poté obrátili na Kasační soud (Cour de Cassation) se stížností, 
v níž mj. uvedli, že byla porušena jejich práva na svobodu projevu a na spravedlivé řízení 
garantovaná čl. 10 a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod . Kasační 
soud 13. 9. 1991 stížnost zamítl.

L. De Haes a H. Gijsels podali 12. 2. 1992 stížnost Evropské komisi pro lidská práva, v níž 
ně jako před belgickým Kasačním soudem uvedli, že byl porušen čl. 10 a čl. 6 odst. 1 Úmluvy . 
Komise 24. 2. 1995 stížnost přijala. 29. 11. 1995 dospěla k závěru, že čl. 10 a čl. 6 odst. 1 Úmluvy 
byly porušeny (šesti hlasy proti třem, resp. jednomyslně). Poté stížnost postoupila Evropskému 
soudu pro lidská práva.

 Čl. 10 Úmluvy zní:
"1.Každý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje svobodu zastávat názory a 

přijímat a rozšiřovat informace nebo myšlenky bez zasahování státních orgánů a bez ohledu na 
hranice. Tento článek nebrání státům, aby vyžadovaly udělování povolení rozhlasovým, televizním 
nebo filmovým společnostem.

2. Výkon těchto svobod, protože zahrnuje i povinnosti a odpovědnost, může podléhat 
takovým formalitám, podmínkám, omezením nebo sankcím, které stanoví zákon a které jsou 
nezbytné v demokratické společnosti a zájmu národní bezpečnosti, územní celistvosti nebo veřejné 
bezpečnosti, předcházení nepokojům a zločinnosti, ochrany zdraví nebo morálky, ochrany pověsti 
nebo práv jiných, zabránění úniku důvěrných informací nebo zachování autority a nestrannosti 
soudní moci."

Odsouzení novinářů bylo bezesporu "zasahováním" do jejich svobody projevu. Všechny 
strany se rovněž shodují na tom, že zásah byl "stanoven zákonem" a sledoval legitimní cíl: "ochranu 
pověsti nebo práv jiných", v daném případě soudců [YA], [YB], [YC] a státního zástupce [YD]. 
Evropskému soudu tedy zbývá posoudit, zda zásah byl "nezbytný v demokratické společnosti".



Stěžovatelé uvádějí, že jejich články byly publikovány v rámci veřejné diskuse o incestu ve 
Flandrech a o způsobu, jakým justice k tomuto problému přistupovala. Před napsáním článků 
novináři podle svých slov provedli dostatečná šetření a vyžádali si stanoviska několika expertů. 
Skutečnost, že je nepředložili při soudním líčení, byla důsledkem jejich neochoty vyzradit 
informační zdroje.

Pokud jde o kritiku soudců a státního zástupce, domnívají se, že neměla být předmětem 
sankce jen proto, že napadala rozhodnutí odvolacího soudu v Antwerpách. Podle jejich názoru 
konstatování "justiční pravdy" v soudním řízení neznamená, že každý odlišný názor musí být v 
souvislosti s kontrolou výkonu svobody tisku považován za špatný; to se však v daném případě 
stalo, ačkoli se články opíraly o objektivní a dostatečné informace.

Belgická vláda tvrdí, že inkriminované články se pouze vzdáleně týkaly diskuse o chodu 
spravedlnosti v Belgii a že obsahovaly především osobní urážky na adresu antwerpské justice. 
Podle vlády bylo možné vyjadřovat nesouhlas s postupem soudů ve věcech notáře X., aniž by 
přitom bylo nutné obviňovat soudce z nedostatku nestrannosti a nezávislosti. Vláda rovněž zastává 
názor, že je nutno vzít v úvahu povinnost soudců zachovávat diskrétnost, která jim zabraňuje 
reagovat a bránit se, jako mohou například politici.

Soud na úvod připomíná, že tisk má v demokratické společnosti velmi důležitou úlohu: 
ačkoli nemůže překračovat určité hranice, zejména pokud jde o pověst a práva jiných, přísluší mu 
sdělovat, při současném respektování jeho povinností a zodpovědnosti, informace a myšlenky o 
veškerých otázkách veřejného zájmu, včetně chodu soudní moci.

Na druhé straně činnost soudů, které jsou garantem spravedlnosti a jejichž poslání je 
základem právního státu, vyžaduje důvěru veřejnosti. Proto je vhodné je chránit proti útokům, které 
nemají rozumný základ (viz např. věc Prager proti Rakousku, 1995).

Soud konstatuje, že články pánů De Haese a Gijselse obsahují četné a podrobné informace o 
okolnostech, za nichž bylo přijato rozhodnutí o svěření dětí do péče X. Tyto informace se opírají o 
důkladná šetření a o názory několika odborníků, kteří novinářům doporučili v zájmu dětí údaje 
vyzradit. V této souvislosti Soud připomíná, že manželka X. byla osvobozena ve věci obvinění z 
pomluvy, jelikož belgické jurisdikce shledaly, že "neměla vážné důvody pochybovat, že k činům 
[incestu a násilí na dětech] skutečně došlo".

Za těchto podmínek podle Soudu nelze novinářům vyčítat, že publikovali skutečnosti, které 
zjistili. Tisku přísluší rozšiřovat informace a myšlenky o věcech veřejného zájmu; k této funkci se 
váže právo veřejnosti tyto informace a myšlenky přijímat. To platí obzvláště v projednávaném 
případě, a to vzhledem k závažnosti předkládaných faktů, které se týkaly na jedné straně osudu 
malých dětí a na druhé straně chodu justice. Ostatně L. De Haes a H. Gijsels se v tomto poměru 
jasně vyjádřili v jednom z inkriminovaných článků, kde napsali: "Tisku nepřísluší vykonávat úlohu 
soudce, ale v tomto křiklavém případě ani nemůžeme, a dokonce nesmíme, mlčet."

Je pozoruhodné, že navrhovatelé [YA], [YB], [YC] a [YD] ve svých podáních před 
bruselskými soudy nezpochybnili informace publikované na téma údělu děti X. Jejich žaloba se 
týkala především osobních útoků, jejichž cílem se cítili být. Novináři se podle nich dopustili 
pomlouvačných výroků tím, že je nařkli z nedostatku nestrannosti a ze zbabělosti, a zneuznali jejich 
právo na respektování soukromého života tím, že dvěma z nich přisoudili sympatie pro extrémní 
pravici.

Soud připomíná, že svoboda projevu se vztahuje nejen na informace nebo myšlenky 
přijímané příznivě nebo považované na neškodné či důležité, ale rovněž na ty, které urážejí, šokují 



či znepokojují stát nebo část jeho populace. Připouští rovněž, že novinářská svoboda zahrnuje 
možnost uchýlit se k jisté dávce přehánění nebo dokonce provokace.

V kontextu projednávané věci Soud považuje kritiku ze strany novinářů za názory, jejichž 
pravdivost podle definice - narozdíl od faktů - nelze prokázat. Navzdory sice v principu mohou být 
označeny za nepřiměřené, pokud postrádají jakýkoli reálný podklad, tak tomu však v daném případě 
není (zde je hlavní odlišnost od výše citované věci Prager proti Rakousku).

Soud dospěl k závěru, že s přihlédnutím k závažnosti okolností případu a otázek, které byly 
v sázce, nezbytnost zásahu do svobody projevu stěžovatelů nebyla prokázána; čl. 10 Úmluvy byl 
porušen.

 Relevantní ustanovení čl. 6 odst. 1 Úmluvy mají následující znění:
"1.Každý má právo na to, aby jeho záležitost byla spravedlivě, veřejně a v přiměřené lhůtě 

projednána nezávislým a nestranným soudem (...), který rozhodne o jeho občanských právech nebo 
závazcích (...)."

Stěžovatelé kritizují bruselský soud první instance a bruselský odvolací soud za to, že 
odmítly přiložit ke spisu dokumenty zmiňované v článcích nebo se alespoň seznámit se stanovisky 
jimi citovaných odborníků. Podle nich tím byl výrazně porušen princip rovnosti zbraní mezi 
navrhovateli [YA], [YB], [YC] a [YD], kteří znali podrobně spis týkající se X., a odpůrci, jejichž 
zdroje byly omezené.

Vláda tvrdí, že požadavek novinářů měl za cíl zpochybnit rozsudky přijaté v rámci řízení 
mezi X., a jeho ženou. Bruselské soudy měly právo tento návrh zamítnout, jelikož z rozsudku byla 
dostatečně zřejmá "justiční pravda". Vyžádání sporných dokumentů by podle vlády bylo zbytečné.

Soud připomíná svou judikaturu, podle níž princip rovnosti zbraní - jeden z atributů širšího 
pojetí práva na spravedlivé řízení - vyžaduje, aby každá strana měla přiměřenou možnost hájit svou 
věc za podmínek, které ji nestaví do zjevně nevýhodnější situace v porovnání s protivníkem (viz 
také např. věc Nideröst-Huber proti Švýcarsku, 1997).

Soud konstatuje, že navrhovatelé [YA], [YB], [YC] a [YD] před bruselskými jurisdikcemi 
zdůrazňovali, že kritika publikovaná na jejich adresu neměla žádnou oporu jsem skutkové podstatě 
věci X., a rozhodně pak ne v rozsudcích, ke které vynesli [YA], [YB] a [YC]. Navrhovatelé tedy 
odkazovali - aby popřeli veškeré podklady hypotéz novinářů - na spis, který sami dobře znali.

Soud v tomto ohledu nesdílí stanovisko bruselského odvolacího soudu, podle nějž návrh 
novinářů na zpřístupnění dokumentů ukazoval na nedostatek vážnosti v přístupu L. De Haese a H. 
Gijselse k napsání článků. Snahu novinářů neriskovat vyzrazení jejich informačních zdrojů tím, že 
by sami předložili důkazy, Soud považuje za legitimní (viz také např. věc Goodwin proti 
Spojenému království, 1996). Ostatně inkriminované články obsahovaly takové množství 
podrobností o dětech X. a lékařských posudcích, že musela být zřejmá alespoň částečná relevantní 
informovanost novinářů.

Řízení vedené proti stěžovatelům se netýkalo opodstatněnosti rozsudků ve věci X., ale 
pouze otázky, zda se novináři za daných okolností mohli vyjadřovat tak, jak to učinili. K jejímu 
zodpovězení podle Soudu nebylo vůbec třeba zpřístupnit celý spis ve věci X., ale výlučně - jak 
chtěli L. De Haes a H. Gijsels - určité dokumenty. Novináři jako minimum požadovali, aby se 
bruselské soudy seznámily s posudky tří profesorů. Odmítnutí jejich žádosti je podle Soudu 
postavilo do zřejmé nevýhody vůči navrhovatelům. Tím byl porušen princip rovnosti zbraní a čl. 6 
odst. 1 Úmluvy .



Stěžovatelé na základě čl. 50 Úmluvy 3) vznesli žádost o spravedlivé zadostiučinění ve výši 
113 101 belgických franků (BEF) za utrpěnou materiální újmu (náklady na otištění rozsudku 
bruselského odvolacího soudu v týdeníku Humo), 500 000 BEF za morální újmu a 851 697 BEF za 
soudní výlohy.

Soud rozhodl,
 

1) sedmi hlasy proti dvěma, že čl. 10 Úmluvy byl porušen,

2) jednomyslně, že čl. 6 Úmluvy byl porušen,

3) jednomyslně, že žalovaný stát musí stěžovatelům do tří měsíců vyplatit 113 101 BEF za 
utrpěnou materiální újmu a 851 697 BEF za soudní výlohy,

4) jednomyslně, že tento rozsudek sám o sobě představuje dostatečné spravedlivé 
zadostiučinění za morální újmu.

K rozsudku byla připojena částečně nesouhlasná stanoviska soudců F. Matschera a J. M. 
Morenilly.

Zpracoval a přeložil JUDr. Karel Jungwiert

1) Úplné znění rozsudku sp. zn. 7/1996/626/809 je publikováno ve Sbírce rozsudků a 
rozhodnutí Soudu, 1997.

2) Podstatná část těchto článků je součástí úplného znění rozsudku Evropského soudu.
3) Čl. 50 Úmluvy zní: "Jestliže Soud zjistí, že rozhodnutí nebo opatření soudního nebo 

každého jiného orgánu Vysoké smluvní strany je zcela nebo částečně v rozporu se závazky 
vyplývajícími z této Úmluvy a jestliže vnitrostátní právo této strany umožňuje jen částečné 
odstranění důsledků takového rozhodnutí nebo opatření, rozhodnutí Soud přizná v případě potřeby 
poškozené straně spravedlivé zadostiučinění."


