EKONOMICKÉ NÁSTROJE OCHRANY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ JUDr. Jana Tkáčiková, Ph.D. Charakteristika ekonomických nástrojů ¨Projev principu znečišťovatel platí ¨Nepřímé působení na chování subjektů ¤Možnost volby chování dle kritérií nEkologická vhodnost (určující pro společnost) nEkonomická výhodnost (určující pro adresáta) nSoulad – win-win solution ¨Doplnění administrativně-právních nástrojů ¨Eliminace selhání trhu ¤Životní prostředí jako veřejný statek nNevylučitelnost ze spotřeby nNemožnost určení tržní ceny ¨Internalizace negativních externalit ¤Vnější doprovodné efekty ekonomické činnosti subjektu (znečišťovatel), jejichž důsledky (náklady) nesou třetí osoby (společnost) ¤Zahrnutí nákladů znečištění do výrobních nákladů znečišťovatele ¤ ¨ Funkce ekonomických nástrojů •Motivační (stimulační) •Ekonomická výhodnost a ekologická vhodnost •Negativní nebo pozitivní forma –Internalizační •Negativní externality –Kompenzační •Fiskální (akumulační) •Regulovaný subjekt (rezervy) •Veřejnoprávní subjekt (fondy) •Třetí osoba (pojištění) Kategorizace ekonomických nástrojů •Dle způsobu působení –Negativní a pozitivní •Dle převažující funkce –Motivační, akumulační, kompenzační,… •Dle oblasti působení –Ochrana ovzduší, vod, přírody,… ¤ Kategorizace ekonomických nástrojů dle formy –Environmentální platby –Ekologické a ostatní daně, daňová zvýhodnění –Znečišťovatelské, uživatelské a výrobkové poplatky –Cenové úhrady (soukromoprávní charakter) –Obchodovatelné povolenky (např. evropský trh s povolenkami na emise skleníkových plynů) ¤Tzv. Cap-and-trade systém nstanoven celkový strop množství znečištění za určitý region/stát a časovou jednotku nemisní povolenky rozděleny mezi jednotlivé znečišťovatele, které jsou využity, prodány, příp. dodatečně nakoupeny ¨ Kategorizace ekonomických nástrojů dle formy –Fondy –Veřejné, investiční –Dotace a podpory z veřejných rozpočtů –Státní či komunální rozpočty –Návratné, nenávratné –Pojištění a finanční rezervy –Povinné vytváření –Akumulace finančních prostředků –Depozitně-refundační systémy –Zpětný odběr, zálohový režim,. recyklační poplatky –Pokuty, náhrady škody, kompenzace ??? –Dobrovolné nástroje ekonomické povahy –Ekoznačení, EMAS, zelené veřejné zakázky ¨ Právní úprava ekonomických nástrojů v ČR ¨Roztříštěná a nejednotná ¨Zákon o životním prostředí ¨Zákon o SFŽP ¨Právní předpisy na ochranu jednotlivých složek životního prostředí ¨Daňové právní předpisy ¨Komunitární právní předpisy Zákon o životním prostředí ¨§ 31 „Za znečišťování životního prostředí, případně jeho složek a za hospodářské využívání přírodních zdrojů platí fyzické nebo právnické osoby daně, poplatky, odvody a další platby, stanoví-li tak zvláštní předpisy.“ ¤Složkové právní předpisy ¤Daňové právní předpisy ¨§ 32 „Zvláštní předpisy stanoví, kdy mohou být právnické nebo fyzické osoby, které chrání životní prostředí nebo využívají přírodní zdroje v souladu s principem trvale udržitelného rozvoje, zvýhodněny úpravami daní a odvodů nebo poskytováním úvěrů a dotací.“ ¨§ 33 „Nástroji ochrany životního prostředí jsou také fondy životního prostředí; podrobnosti stanoví zvláštní předpisy.“ ¤Státní fond životního prostředí Ekologická daňová reforma ¨Přesun ze zdanění lidské práce směrem ke zdanění výrobků a služeb ¨Výnosová neutralita ¨Předmět zdanění: statky a služby s prokazatelným negativním vlivem na životní prostředí a lidské zdraví ¨3 etapy realizované v období 2008 – 2017 1.2007 – 2008 – 2010 •Transpozice Směrnice 2003/96/ES o zdanění energetických produktů a elektřiny •Zákon č. 261/2007 Sb. o stabilizaci veřejných rozpočtů •Zdanění pevných paliv, zemního plynu a elektřiny 2.2008 – 2010 – 2013 •Změny ve zdanění energetických produktů a elektřiny •Revize stávajících poplatků a dalších nástrojů regulace v oblasti životního prostředí a opatření v oblasti dopravy, transformace na ekologické daně 3.2010 – 2014 – 2017 •Novelizace směrnice ES •Prohloubení reformy, rozšíření na další statky, výrobky a služby ¨ Daně a daňová zvýhodnění v ČR ¨Ekologické daně ¤Daň ze zemního plynu nOsvobození od daně, např. npro výrobu tepla v domácnostech npro výrobu elektřiny ¤Daň z elektřiny nOsvobození od daně, např. nekologicky šetrná (vodní, sluneční, geotermální, z biomasy,…) npři provozování dráhy a drážní dopravy ¤Daň z pevných paliv nOsvobození od daně, např. npro výrobu elektřiny nk jinému účelu než pro pohon motorů nebo výrobu tepla Daně a daňová zvýhodnění v ČR ¨Daň z příjmů ¤Osvobození příjmů z provozu nmalých vodních elektráren do výkonu 1 MW, nvětrných elektráren, ntepelných čerpadel, solárních zařízení, nzařízení na výrobu a energetické využití bioplynu a dřevoplynu, nzařízení na výrobu elektřiny nebo tepla z biomasy, nzařízení na výrobu biologicky degradovatelných látek stanovených zvláštním předpisem, nzařízení na využití geotermální energie ¤a to v kalendářním roce, v němž byly poprvé uvedeny do provozu, a v bezprostředně následujících pěti letech. Daně a daňová zvýhodnění v ČR ¨Daň dědická a darovací ¤Osvobození od daně bezúplatné nabytí majetku nprávnickou osobou se sídlem v tuzemsku nebo na území jiného evropského státu, založenou nebo zřízenou k zabezpečování činnosti v oblasti…, ekologie, ochrany opuštěných zvířat nebo ohrožených druhů zvířat,… ¨Daně spotřební ¤Předmět daně, mj. nminerální oleje nMotorové benziny nTěžké topné oleje ntabákové výrobky ¨ Daně a daňová zvýhodnění v ČR ¨Daň z nemovitosti ¤Předmětem daně nejsou, mj. nlesní pozemky, na nichž se nacházejí lesy ochranné a lesy zvláštního určení ¤Osvobození od daně, např. npozemky tvořící jeden funkční celek se stavbami sloužícími výlučně k účelu zlepšení stavu životního prostředí npozemky území zvláště chráněných, pozemky v národních parcích a chráněných krajinných oblastech pozemky zařazené do jejich I. zóny npozemky remízků, hájů a větrolamů a mezí na orné půdě, trvalých travních porostech, pozemky pásma hygienické ochrany vod I. stupně nzemědělské pozemky na dobu pěti let a lesní pozemky na dobu 25 let, počínaje rokem následujícím po roce, kdy byly po rekultivaci technickým opatřením nebo biologickým zúrodňováním vráceny zemědělské nebo lesní výrobě nstavby sloužící výlučně k účelům zlepšení stavu životního prostředí nstavby na dobu pěti let od roku následujícího po provedení změny spočívající ve změně systému vytápění přechodem z pevných paliv na systém využívající obnovitelné energie solární, větrné, geotermální, biomasy, Daně a daňová zvýhodnění v ČR ¨Daň silniční ¤Předmětem daně nsilniční motorová vozidla určená k podnikání nvozidla s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny určená výlučně k přepravě nákladů ¤Osvobození od daně, např. nvozidla pro dopravu osob nebo vozidla pro dopravu nákladů s největší povolenou hmotností méně než 12 tun, která n1. mají elektrický pohon, n2. mají hybridní pohon kombinující spalovací motor a elektromotor, n3. používají jako palivo zkapalněný ropný plyn označovaný jako LPG nebo stlačený zemní plyn označovaný jako CNG, nebo n4. jsou vybavena motorem určeným jeho výrobcem ke spalování automobilového benzínu a ethanolu 85 označovaného jako E85. Státní fond životního prostředí ¨Právnická osoba zřízená a spravovaná MŽP ¨Zákon č. 388/1991 Sb., o SFŽP ¤Statut SFŽP a Jednací řád Rady SFŽP ¨Činnost ¤podpora ekologických opatření v souladu se SPŽP a zásadami ochrany ŽP v ČR ¤administrace prostředků získaných z EU ¨Na poskytnutí finančních prostředků není právní nárok. Komunitární program LIFE+ ¨Finanční nástroj pro životní prostředí (2007-2013) ¨Nařízení ES č. 614/2007 ¨Podpora pro rozvoj a provádění politiky a právních předpisů Společenství v oblasti životního prostředí, zejména cílů 6. akčního programu Společenství pro životní prostředí ¨Tři složky: ¤„LIFE+ Příroda a biologická rozmanitost“ ¤„LIFE+ Politika a správa v oblasti životního prostředí“ ¤„LIFE+ Informace a komunikace“ ¨Formy financování ¤Dohody o grantech ¤Veřejné zakázky Ekonomické nástroje dle složkových právních předpisů ¨Nakládání s odpady a obaly ¤Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech ¤Zákon č. 477/2001 Sb., o obalech ¨Ochrana ovzduší, ozónové vrstvy a klimatu ¤Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší ¤Zákon č. 695/2004 Sb., o obchodování s emisními povolenkami ¨Ochrana vod ¤Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách ¨Obnovitelné zdroje energie ¤Zákon č. 180/2005 Sb. ¨Ochrana ZPF, lesa a přírody ¤Zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu (ZPF) ¤Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích ¤Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny Nakládání s odpady a obaly ¨Zpoplatnění odložení komunálního odpadu ¤Smluvní úhrada ¤Poplatek za komunální odpad ¤Místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů ¨Poplatek za uložení odpadu na skládku ¤Základní složka za uložení odpadu – příjem obce ¤Riziková složka za uložení nebezpečného odpadu – příjem SFŽP ¨Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění autovraků ¨Finanční záruka nebo pojištění pro přeshraniční přepravu odpadů ¨Finanční zajištění nakládání s elektrozařízeními pocházejícího z domácností ¤Účelově vázaný bankovní účet nebo pojištění ¨Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků ¤Za první registraci použitého vybraného vozidla v České republice ¤Příjem SFŽP ¨Finanční rezerva pro rekultivaci a asanaci skládek ¤Zvláštní vázaný účet, čerpání se souhlasem krajského úřadu ¨Vratné zálohované obaly ¤účtování zvláštní peněžní částky, která je přímo vázána k vratnému obalu použitému k prodeji výrobku a jejíž vrácení po vrácení tohoto obalu je kupujícímu při prodeji výrobku zaručeno Ochrana ovzduší a ozónové vrstvy ¨Poplatky za znečišťování ovzduší ¤Zvláště velké, velké a střední stacionární zdroje nPříjem SFŽP ¤Malé stacionární zdroje o výkonu od 50 kW nPříjem obce, účelově vázaný ¤Odklad placení, příp. prominutí části poplatku ¨Poplatek z objemu biopaliv pro dopravní účely ¤Neuvedených do volného daňového oběhu ¤Nedodaných v pohonných hmotách nPříjem státního rozpočtu ¨Poplatek za výrobu a dovoz regulovaných látek nebo výrobků je obsahujících ¤Příjem SFŽP, účelově vázaný ¨ Ochrana klimatu ¨Zákon č. 695/2004 Sb. ¤Povolenka = majetková hodnota odpovídající právu provozovatele zařízení vypustit do ovzduší ekvivalent tuny CO2 ¤Další obchodovací období = pětileté období od 1. ledna 2008 do 31. prosince 2012 včetně a další pětiletá období po něm následující ¤Zařízení, která vypouští skleníkové plyny, povolení MŽP k provozu ¤Národní alokační plán nurčení celkového množství povolenek a jejich rozdělení mezi provozovatele zařízení nPřipravuje MŽP ve spolupráci s MPO nSchválení vládou a Evropskou komisí ¤Rozdělení povolenek zdarma, prodej nevyčerpaných povolenek z rezervy v aukci ¤Rejstřík obchodování s povolenkami ¤Banking = možnost převodu povolenek do dalšího obchodovacího období Ochrana vod ¨Poplatek za odebrané množství podzemní vody ¤50 % příjmem rozpočtu kraje, účelově vázány, zbytek příjmem SFŽP ¨Poplatky za vypouštění odpadních vod do vod povrchových ¤poplatek za znečištění a poplatek z objemu vypouštěných odpadních vod při překročení limitu ¤Možnost odkladu, příp. prominutí části poplatku ¤Příjem SFŽP ¨Poplatek za povolené vypouštění odpadních vod do vod podzemních ¤Příjem obce ¨Platba k úhradě správy vodních toků a správy povodí ¤podle účelu užití podle skutečně odebraného množství povrchové vody ¨Úhrada výdajů na opatření ve veřejném zájmu ¤Ze státního rozpočtu bez právního nároku ¨Zvláštní účet v rámci rozpočtu kraje pro ¤náhradu nákladů na nápravná opatření k nápravě ekologické újmy na povrchových nebo podzemních vodách ¤odstranění následků nedovoleného vypouštění odpadních vod, nedovoleného nakládání se závadnými látkami nebo havárií ¨ Podpora využívání obnovitelných zdrojů energie ¨Obnovitelné zdroje ¤energie větru, energie slunečního záření, geotermální energie, energie vody, energie půdy, energie vzduchu, energie biomasy, energie skládkového plynu, energie kalového plynu a energie bioplynu ¨Garance výkupních cen elektřiny z obnovitelných zdrojů ¨Zelený bonus ¤finanční částka navyšující tržní cenu elektřiny a hrazená provozovatelem regionální distribuční soustavy nebo přenosové soustavy výrobci elektřiny z obnovitelných zdrojů, zohledňující snížené poškozování životního prostředí využitím obnovitelného zdroje oproti spalování fosilních paliv, druh a velikost výrobního zařízení, kvalitu dodávané elektřiny Ochrana půdy, lesa, přírody a krajiny ¨Odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu ¤odnímána zemědělská půda nebo půda dočasně neobdělávaná ¤vydán souhlas s odnětím ¤40 % příjmem rozpočtu obce, účelově vázané, zbytek příjmem SFŽP ¤za trvalé nebo dočasné odnětí ¨Poplatek za odnětí pozemku plnění funkcí lesa ¤Za trvalé nebo dočasné odnětí ¤40 % příjmem rozpočtu obce, účelově vázané, zbytek příjmem SFŽP ¨Finanční prostředky na podporu hospodaření v lesích ¤Ze státního rozpočtu nebo SFŽP, nenárokový ¨Finanční příspěvek na opatření ke zlepšování přírodního prostředí ¤Nenárokový, na základě písemné dohody osoby s orgánem ochrany přírody nebo obcí ¨Poplatky v národních parcích ¤Za vjezd a setrvání motorovými vozidly nebo za vstup do jeho vybraných míst mimo zastavěná území ¤Příjmem státní správy NP ¨Náhrada za ztížení zemědělského a lesního hospodaření ¤v důsledku omezení vyplývajícího ze zvláštní ochrany přírody ¨Náhrada zvýšených nákladů na hospodaření v lesích ochranných a v lesích zvláštního určení ¤