Ochrana životního prostředí v ústavněprávních předpisech Ivana Průchová Životní prostředí jako veřejný statek nNález ÚS č. 280/1996 Sb.(Pl. ÚS 15/1996 Sb. nálezů a usnesení Ústavního soudu) a jeho vztah k navazující judikatuře ÚS n„Pro veřejné statky je typické, že prospěch z nich je nedělitelný a lidé nemohou být vyloučeni z jeho požívání. Příklady veřejných statků jsou národní bezpečnost, veřejný pořádek, zdravé životní prostředí. Veřejným statkem se tudíž určitý aspekt lidské existence stává za podmínky, kdy není možno jej pojmově, věcně i právně rozložit na části a tyto přiřadit jednotlivcům jako podíly.“ n Ústava ČR nPreambule n…..odhodláni společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství. n nČl. 7 nStát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství nČl. 10 nVyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je ČR vázna, jsou součástí právního řádu, stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva n Listina základních práv a svobod nPřehled ustanovení aplikovatelných ve vztahu k životnímu prostředí nČl. 6 – právo na život nČl.9 – prolomení zákazu nucených prací nebo služeb. nvýjimka: služba vyžadovaná na základě zákona v případě živelních pohrom, nehod, nebo jiného nebezpečí, které ohrožuje životy, zdraví nebo značné majetkové hodnoty nČl. 11 odst. 3 nzákaz výkonu vlastnického práva způsobem, který by mj. poškozoval životní prostředí nad míru stanovenou zákonem. nzákaz zneužití vlastnického práva v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy nČl.11 odst.4 – zásah do vlastnického práva ve veřejném zájmu (mj. ochrana životního prostředí jako veřejný zájem) – na základě zákona, za náhradu nČl. 12 odst. 3 prolomení principu nedotknutelnosti obydlí Čl. 14 odst. 3 – omezení svobody pohybu mj. v zájmu ochrany přírody nČl. 17 – právo na informace nČl. 18 - petiční právo nČl. 19 – shromažďovací právo nČl. 20 – sdružovací právo nČl. 21 – právo občanů přímo se podílet na správě veřejných věcí nČl. 23 – právo na odpor n n Listina základních práv a svobod nČl. 28,29,32 – vazba na pracovní podmínky n„pracovní podmínky“ jako subsystém životních podmínek nČl. 31 – právo na ochranu zdraví n nČl. 34 – právo na přístup ke kulturnímu dědictví n nČl. 35 – speciální environmentální článek (viz dále) n Právo na příznivé životní prostředí n nčl. 35 odst. 1 LZPS n„Každý má právo na příznivé životní prostředí“ nvztah k čl. 41 LZPS nFO, PO nPrávo na příznivé ŽP n veřejné subjektivní právo nprocesně právní nhmotně právní nprostředky uplatňování njudikatura ÚS n n Právo na informace o životním prostředí nČl. 35 odst. 2 LZPS n„Každý má právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů“ nVztah k čl.41 LZPS nZákon č. 123/1998 Sb.o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů nVztah zák.č. 123/1998 Sb. a zák.č. 106/199 Sb. nInformační povinnosti ve zvláštních environmentálních předpisech – vztah k zák.č. 123/1998 Sb. nSoudní kontrola nSdělení MZV č. 124/2004 Sb.m.s. o Úmluvě o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí n Ad judikatura ÚS k čl. 35 Listiny nIII.ÚS 70/97-Sb.n.u.ÚS, svazek 8, nález č. 96/1997 nPrávo na příznivé životní prostředí jako veřejné subjektivní právo n„Skutečnost, že životní prostředí je veřejným statkem (hodnotou) ve smyslu preambule Ústavy a Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listina“) a čl. 7 Ústavy, nevylučuje existenci subjektivního práva na životní prostředí (čl. 35 odst. 1 Listiny), jakož i práva v zákonem stanoveném rozsahu se jej domáhat (čl. 41 Listiny) nI. ÚS 282/97-Sb.n.u.ÚS, svazek č.10, usnesení č. 2 n„Článek 35 Listiny základních práv a svobod zakotvující právo na příznivé životní prostředí a včasné a úplné informace o stavu životního prostředí na právnické osoby vztahovat nelze. Je zřejmé, že práva vztahující se k životnímu prostředí přísluší pouze fyzickým osobám, jelikož se jedná o biologické organismy, které – na rozdíl od právnických osob –podléhají negativním vlivům životního prostředí. nJe zjevné, že formulace výše uvedené právní věty není akceptovatelná ve vztahu k čl. 35 odst. 2 Listiny – právo na informace o stavu ŽP n Zákaz výkonu práv způsobem, který by ohrožoval nebo poškozoval životní prostředí nčl. 35 odst. 3 n „při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem“ nvztah k čl. 41 nvztah k čl. 11 odst. 3 LZPS nVztah k čl. 26 odst. 1 ve spoj. s odst. 2 – svoboda podnikání a „limity“ podnikání Soudní a jiná právní ochrana ve vztahu k ochraně životního prostředí nČl. 36 LZPS nPrávo na soudní ochranu a jinou právní ochranu nObecné soudnictví nSprávní soudnictví nÚstavní soudnictví nESLP Nouzový stav a ochrana ŽP nÚst.zák.č. 100/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění pozdějších předpisů nNavazující právní předpisy: nKrizový zákon nZákon o integrované prevenci nZákon o prevenci závažných průmyslových havárií