‹#› 1 Právní režim ochrany přírody a krajiny I.Průchová ‹#› 2 Prameny právní úpravy uMezinárodně právní dokumenty (zejména Úmluva o mokřadech, Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního bohatství,CITES,Úmluva o ochraně stěhovavých druhů volně žijících živočichů, Úmluva o biologické rozmanitosti, Evropská úmluva o krajině) uKomunitární právo - viz zejména Natura 2000 uzák.č. 114/1992 Sb.,m o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů – zák.č. 349/2009 Sb. – prováděcí předpisy uZákon č. 115/2000Sb., o poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy uZákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a její nápravě a o změně některých zákonů uZák. č. 100/2004 Sb., o ochraně druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin, ve znění zák.č. 346/2009 Sb. - viz další související předpisy u ‹#› 3 NATURA 2000 uSměrnice Rady č. 79/409/EEC o ochraně volně žijících ptáků (směrnice o ptácích) uSměrnice Rady 92/43/EEC o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin u(směrnice o stanovištích) ‹#› 4 Vztah k jiným právním předpisů s dopady do přírody a krajiny u§ 90/4 ZoPK –!!!! – zák.č. 349/2009 Sb. toto ustanovení ZRUŠIL uDůsledky pro interpretaci vzájemného vztahu zák.č. 114/1992 Sb. a dalších předpisů, které se týkají přírody v „širším smyslu“ – zákon o ochraně ZPF, lesní zákon, vodní zákon, horní zákon, stavební zákon, zákon o rybářství, zákon o myslivosti uNutno zohlednit i při práci s dosavadní judikaturou uVýznam ust. § 65 – dotčení zájmů ochrany přírody –Orgán státní správy vydávající rozhodnutí podle zvláštních předpisů , jimiž mohou být dotčeny zájmy chráněné zákonem o ochraně přírody, tak činí jen po dohodě s orgánem ochrany přírody, není-li v zákoně předepsán jiný postup u nutno zvažovat i dopady nového správního řádu uspeciální vazba na území, kde působí ministerstvo obrany ‹#› 5 Cíl, charakter a „rozdělení“ ochrany přírody uOCHRANA PŘÍRODY – VEŘEJNÝ ZÁJEM - § 58 ZoPK uÚčel ochrany – udržení a obnova přírodní rovnováhy v krajině, rozmanitosti forem života…přitom je třeba zohlednit hospodářské, sociální a kulturní potřeby obyvatel a regionální a místní poměry (§ 1 ZoPK) u u uOchrana přírody u - obecná - územní u - druhová u - zvláštní - územní u - druhová uvzájemný vztah obecné a zvláštní ochrany přírody u ‹#› 6 Obecná ochrana – územní uOchrana územních systémů ekologické stability uOchrana významných krajinných prvků uOchrana krajinného rázu uVýznam vyhlašování tzv. přechodně chráněných ploch uOchrana jeskyní (pozn. někdy řazena i mezi „druhovou“-prvkovou – hraniční – labyrinty jeskyní atd. , vazby na pozemek - spíše proto logičtější zařazení do územní - „neživá“ příroda ‹#› 7 ÚSES u Vymezení uOchrana –veřejný zájem –povinnost vlastníků, obcí, státu –vazba na § 59 ZoP uVazba na územní plánování u ‹#› 8 VKP u§ 3 odst. 1 písm. b) –Ex lege –Registrované - § 6 uZávazné stanovisko orgánu ochrany přírody k zásahům, které by ,mohly vést k poškození nebo zničení uLesy – spec. režim závazných stanovisek k LHP a LHO, vazba na Naturu 2000 u ‹#› 9 Krajinný ráz u§ 12 uSouhlas k umísťování a povolování staveb, které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz uPřírodní park ‹#› 10 Přechodně chráněná plocha uÚzemí s dočasným nebo nepředvídaným výskytem významných rostlinných nebo živočišných druhů, nerostů, paleontologických nálezů uDále z jiných vážných důvodů – vědeckých, studijních, informačních uISA uÚjma nikoli nepatrná – finanční náhrada ‹#› 11 Jeskyně uMajetkoprávní režim - § 61 odst. 3ZOP uPojem – jeskyně jsou podzemní prostory vzniklé působením přírodních sil, včetně jejich výplní a přírodních jevů v nich u, režim ochrany - § 10 ZOPK u- zákaz ničit, poškozovat, měnit dochovaný stav uVýjimka – převaha veřejného zájmu uPrůzkum, výzkum, další aktivity -povolení uZjištění jeskyně –Oznamovací povinnost osoby oprávněné k dobývání nebo provádějící geologický průzkum –Zastavení prací na nezbytně nutnou dobu ‹#› 12 Obecná ochrana druhová uOchrana volně žijících živočichů –včetně handicapovaných uOchrana volně žijících ptáků (§ 5a ZoPK) uOchrana planě rostoucích rostlin uOchrana dřevin rostoucích mimo les uOchrana paleontologických nálezů ‹#› 13 Ochrana rostlin a živočichů uVšechny druhy chráněny před –Zničením –Poškozováním –Sběrem či odchytem –Který vede nebo mohl by vést k jejich ohrožení na bytí nebo vést k degeneraci nebo zničení ekosystému, jehož jsou součástí –Oprávnění orgánu ochrany zakázat nebo omezit rušivou činnost – nově opatřením obecné povahy –Povinnosti při provádění zemědělských, lesnických pracích, stavebních a dalších činnostech u- postupovat tak, aby nedocházelo k nadměrnému úhynu rostlin a zraňování živočichů, ničení jejich biotopů u záměrné rozšíření geograficky nepůvodního druhu jen s povolením orgánu ochrany přírody ‹#› 14 Péče o handicapované živočichy uZák.č. 312/2008 Sb., kterým se mění mj. i zákon o ochraně přírody a krajiny –handicapované zvíře uVolně žijící zvíře, které je v důsledku zranění, nemoci nebo jiných okolností trvale či dočasně neschopno přežít ve volné přírodě – df.dle § 3 písm. f) zákona na ochranu zvířat proti týrání –záchranné stanice uZařízení, které na konkrétně vymezeném území působnosti zajišťuje komplexní péči o všechny živočichy dočasně neschopné přežít ve volné přírodě s cílem navrátit je do přírody u- záchrannou stanici lze provozovat pouze na základě rozhodnutí MŽP o povolení k provozování záchranné stanice ‹#› 15 Ochrana volně žijících ptáků u§ 5a ZOPK uZákaz –Úmyslného usmrcování nebo odchyt –Úmyslné poškozování, ničení hnízd –Sběr vajec –Úmyslné vyrušování ptáků –Držení ptáků, jejichž lov a odchyt jsou zakázány –Zákaz prodeje, držení za účelem prodeje –Povinnost prokázat původ –Vazba na předpisy o myslivosti –Vztah obecné a zvláštní ochrany ptáků – ‹#› 16 Kácení dřevin u§ 8 a násl. uZměna zák.č. 349/2009 Sb. – posílení povolovacího principu – povolení není třeba, jen když je výslovně stanoveno – podmínky vydání povolení u závažné důvody po vyhodnocení funkčního a estetického významu dřevin uKácení dřevin na silničních pozemcích –Povolení –Jen po dohodě se silničním správním úřadem uKácení dřevin u železničních drah –Jen po dohodě s drážním správním úřadem u ‹#› 17 Ad kácení dřevin uKácení na základě oznámení (tj.povolení není třeba) –Z důvodů pěstebních uZa účelem obnovy nebo provádění výchovné probírky porostů –Při údržbě břehových porostů, prováděné při správě vodních toků) –K odstraňování dřevin v ochranném pásmu zařízení elektrizační a plynárenské soustavy při provozování těchto soustav –Ze zdravotních důvodů, není-li stanoveno jinak uOznámení nejméně 15 dnů předem orgánu ochrany přírody –Ten může pozastavit, omezit, zakázat, pokud odporuje požadavkům ochrany dřevin –Ani povolení, ani oznámení uKácení dřevin se stanovenou velikostí, popř. jinou charakteristikou ‹#› 18 Ad kácení dřevin uNáhradní výsadba –ke kompenzaci ekologické újmy –může uložit orgán ochrany přírody v rozhodnutí o povolení kácení dřevin uvč. povinnosti následné péče max. na dobu 5ti let uOdvody - § 9 odst. 3 – za povolené kácení – za protiprávní kácení –Zmocnění nebylo naplněno – ‹#› 19 Zvláštní ochrana územní uKategorie zvláště chráněných území: –velkoplošná uNárodní park uChráněná krajinná oblast – maloplošná uNárodní přírodní rezervace uPřírodní rezervace uNárodní přírodní památka uPřírodní památka ‹#› 20 Národní parky uZákladní podmínky ochrany uBližší podmínky ochrany uVýjimky uZónace uPlány péče uOchranné pásmo uNávštěvní řád uZávazná stanoviska uRada NP u ‹#› 21 Chráněné krajinné oblasti uZákladní podmínky ochrany uBližší podmínky ochrany uVýjimky uVyhlašování uZávazná stanoviska uPozn. –byla zrušena ochranná pásma ‹#› 22 Národní přírodní rezervace uZákladní podmínky ochrany uBližší podmínky ochrany uVýjimky uI smluvní ochrana ve vztahu k EVL u ‹#› 23 Přírodní rezervace uZákladní podmínky ochrany uVýjimky uI smluvní ochrana ve vztahu k EVL u u ‹#› 24 Národní přírodní památky uZákladní podmínky ochrany uVýjimky uI smluvní ochrana ve vztahu k EVL ‹#› 25 Přírodní památky uZákladní podmínky ochrany uVýjimky uI smluvní ochrana ve vztahu k EVL ‹#› 26 Závazná stanoviska u§ 44 ZoPK –vazba na řízení podle stavebního zákona –Vazba na řízení podle vodního zákona –V bližších ochranných podmínkách (tj. i u maloplošných ZCHGˇU) lze vymezit činnosti a zásahy, které jsou vázány na předchozí souhlas orgánu ochrany přírody uPovaha stanoviska uSoudní přezkoumatelnost ‹#› 27 Souhlasy v ochranných pásmech u§ 37 ZOPK uKe –stavební činnosti, – terénním úpravám – vodohospodářským úpravám – k použití chemických prostředků – ke změnám kultury pozemku – ke stanovení způsobu hospodaření lesích – ‹#› 28 Výjimky ze zákazů ve zvláště chráněných územích u§ 43 u nově koncipovaný zák.č. 349/2009 Sb. utýká se velkoplošných i maloplošných zvláště chráněných území uI. – pokud veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmem ochrany přírody – schvaluje v každém jednotlivém případě vláda u výjimku uděluje MŽP u do 60dnů od obdržení žádosti ji předloží vládě udo 30 dnů od projednání ve vládě vydá MŽP rozhodnutí podle usnesení vlády uII: –Jiný veřejný zájem převažuje nad zájmem ochrany přírody nebo v zájmu ochrany přírody nebo pokud povolená činnost významně neovlivní zachování stavu předmětu ochrany ZCHÚ uVýjimku uděluje příslušný orgán ochrany přírody ‹#› 29 Společné prostředky zvláštní ochrany – shrnutí uOchranné podmínky –Základní – vyplývají ze zákona uOslabení cestou udělování výjimek –bližší – přesně specifikovány pro jednotlivé území v aktech, jimiž vyhlašovány uOchranná pásma vč. souhlasů k činnostem k nim uPlány péče uVyhlašování ZCHÚ uSmluvní ochrana – u maloplošných ve vztahu k EVL (viz Natura 2000) uEvidence ZCHÚ uZrušení ZCHÚ a jejich ochranných pásem ‹#› 30 Zvláštní ochrana přírody druhová uPamátné stromy uZvláště chráněné rostliny uZvláště chránění živočichové uZvláštní ochrana nerostů ‹#› 31 Památné stromy uMimořádně významné stromy, jejich skupiny, stromořadí uVyhlašování rozhodnutím uZákaz poškozování uOšetřování se souhlasem orgánu ochrany uOchranné pásmy – vyhlášené u - ex lege – poloměr desetinásobku průměru kmene měřeného ve výši 130 cm nad zemí uZákazy v ochranných pásmech památných stromů uVýjimky ze zákazů u památných stromů (§ 56) uEvidence a označování památných stromů – ústřední seznam ochrany přírody u ‹#› 32 Zvláště chráněné rostliny uKategorizace: ua)kriticky ohrožené ub) silně ohrožené uc) ohrožené u- Příloha vyhlášky č. 395/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů uOchrana:t, pěstovat, dopravovat, prodávat, vyměňovat –ve všech podzemních a nadzemních částech a ve všech vývojových stádiích, i „mrtvé“ – uhynulé –Zákaz sbírat,trhat,vykopávat, poškozovat, ničit jinak rušit ve vývoji –Zákaz držet, pěstovat, dopravovat, prodávat, vyměňovat nebo nabízet za účelem prodeje nebo výměny u u U ohrožených ochrana ne: –pokud rostou přirozeně uvnitř jiných kultur a ničeny při jejich běžném obhospodařováním upro druhy rostlin kriticky a silně ohrožených je možné uzavřít dohodu o způsobu hospodaření mezi orgánem ochrany a vlastníkem nebo nájemcem pozemků u - pokud jsou pěstovány v kulturách povoleným způsobem - pocházejí z dovozu a nejsou předmětem ochrany podle u mezinárodní smlouvy u u - ‹#› 33 Zvláště chránění živočichové uKategorizace ua) kriticky ohrožené ub) silně ohrožené uc) ohrožené uViz příloha vyhl.č. 395/1992 Sb., ve znění pozdějších doplnění uochrana ve všech vývojových stádiích, ochrana i přirozených i umělých sídel a jejich biotopu uZákladní podmínky ochrany –Zákazy – škodlivě zasahovat do přirozeného vývoje – chytat, chovat v zajetí, rušit, zraňovat, usmrcovat, sbírat, ničit,poškozovat, přemisťovat vývojová stadia –Zakázáno držet, chovat, prodávat,vyměňovat, nabízet za účelem prodeje nebo výměny – neplatí, kdy zásah prokazatelně nezbytný v důsledku běžného obhospodařování nemovitostí nebo jiného majetku nebo z důvodů hygienických, ochrany veřejného zdraví, veřejné bezpečnosti anebo leteckého provozu – nutné ale stanovisko orgánu ochrany uBližší ochranné podmínky u- vyhl.č. 395/1992 Sb. ‹#› 34 Společné prostředky ochrany (ZCHrostliny i ZCHživočichové) uProkázání původu - § 54 ZoPK uZáchranné programy - § 52 ZoPK uVýjimky ze zákazů - § 56 upředchozí souhlas k činnostem- v bližších ochranných podmínkách – § 57 ZoPK ‹#› 35 Zvláštní ochrana nerostů uOchrana in situ – na místě výskytu uZákaz poškozovat, sbírat bez povolení orgánu ochrany uSeznam – stanoví zvl. předpis – dosud nebyl vydán ‹#› 36 Orgány ochrany přírody (§ 75 a násl) uObecní úřady uPověřené obecní úřady uObecní úřady obcí s rozšířenou působností uKrajské úřady uSprávy NP a CHKO MŽP – (pozor ještě další novela zák.č. 114/1992 b. – 13.10.09 k podpisu prezidentovi republiky) uÚjezdní úřady MO uFormy činnosti –NPA, ISP, VPS, nově i OOP, závazná stanoviska ‹#› 37 Stráž přírody uUstavuje ji –Krajské úřady –Správy NP a správy CHKO –FO za podmínek stanovených zákonem uVeřejný činitel uOprávnění –Zjišťovat totožnost osob, které porušují předpisy na ochranu přírody –Ukládat a vybírat blokové pokuty za přestupky –Vstup na cizí pozemky –Zadržet ke zjištění totožnosti osobu, kterou přistihnou při porušování předpisů o ochraně přírody, předat ji orgánu Policie CR –Požadovat pomoc nebo součinnost orgánů Policie ČR, popř. obecní policie – u ‹#› 38 Agentura ochrany přírody a krajiny uOrganizační složka státu, řízená MŽP uPředmět činnosti – zejména: –Sledování stavu biotopů a druhů –sledování stavu a změn vybraných druhů přírody a krajiny –vedení Ústředního seznamu ochrany přírody –vytváření a správa informačního sytému ochrany přírody –Odborná činnost ve vztahu k výkonu státní správy včetně znalecké činnost –CITES –Pod AOP spadají správy CHKO – ‹#› 39 Odpovědnost na úseku ochrany přírody a krajiny uOdstranění následků neoprávněných zásahů („nápravná opatření“)- § 86 ZoPK –uvedení do původního stavu - § 86 ZoPK – tj.odstranění následků neoprávněných zásahů –náhradní opatření - § 86 ZoPK uSprávně právní odpovědnost – přestupky, jiné správní delikty uOdebrání nedovoleně držených jedinců zvláště chráněných druhů (§ 89 ZoPK ) – vlastníkem se stává stát uObčanskoprávní odpovědnost uZvláštní odpovědnost – odpovědnost za škodu způsobenou zvláště chráněnými živočichy –- zákon č. 115/2000 Sb., o poskytování náhrad škod způsobených zvláště chráněnými živočichy – bobr evropský, vydra říční, kormorán velký, los evropský, medvěd hnědý, rys ostrovid, vlk uOdpovědnost za ekologickou újmu - zák.č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů –Na chráněných druzích volně žijících živočichů či planě rostoucích rostlin, na přírodních stanovištích utrestněprávní odpovědnost ‹#› 40 Náhrada za ztížení zemědělského nebo lesního hospodaření - § 58 ZoPK u- vlastník , nájemce zemědělské půdy, lesního pozemku, rybníka s chovem ryb nebo vodní drůbeže nebo vlastník, který tyto pozemky oprávněně užívá a pokud jim vznikne nebo trvá v důsledku omezení vyplývajícího z části 3. – 5.ZoPK (zvláště chráněná území, NATURA 2000,památné stromy, zvláště chráněné druhy živočichů, rostlin a nerostů), včetně prováděcích předpisů nebo rozhodnutí vydaného na jejich základě a nebo z omezení vyplývajícícho z opatření v plánech systémů ekologické stability podle § 4 odst. 1. ÚJMA, má NÁROK na její finanční náhradu – jen jednomu (vlastníkovi nebo nájemci), pokud oba, přednost vlastník –z prostředků státního rozpočtu – písemné uplatnění – nárok zaniká, pokud uplatnění nároku nebylo příslušnému orgánu ochrany přírody –Nárok trvá i v případě převodu nebo přechodu vlastnického práva nebo práva nájmu udoručeno do 3 měsíců od skončení kalendářního roku, v němž újma vznikla nebo trvala u- podrobnosti –Vyhl.č. 432/2005 b. – zemědělské podnikání –Vyhl.č. 335/2006 Sb. – lesní hospodaření u ‹#› 41 Vstupy u- orgány ochrany přírody –§ 62 ZoPK upřístup do krajiny –§ 63 ZoPK u- subjekty za účelem zajištění péče § 69 ZoPK ‹#› 42 Omezení vstupu u§ 64 ZoPK – z důvodu ochrany přírody, souladné s čl. 14/3 LZPS ‹#› 43 Biologické hodnocení u§ 67 ZoPK –Pojem uPřírodovědný průzkum dotčených pozemků uHodnocení zamýšleného zásahu na rostliny a živočichy – o jeho nezbytnosti rozhoduje orgán ochrany přírody, určuje i osobu, která je provede –zajišťuje investor –Provedení se neuloží, pokud probíhá EIA ‹#› 44 Omezení a zákaz činnosti uOrgán ochrany přírody je oprávněn - stanovit FO a PO podmínky pro výkon činnosti, která by mohla způsobit nedovolenou změnu obecně nebo zvláště chráněných částí přírody – popř. takovou činnost zakázat – –!!! Tj. i v situaci, kdy má subjekt povolení podle jiných předpisů ‹#› 45 Účast občanů, občanská sdružení u§ 70 ZoPK –podmínky uplatnění –vztah k řízením podle ZOPK –vztah k řízením podle jiných právních předpisů – –!!! V současné době projednáván v PS PČR návrh na změnu § 70 – výslovně vyloučit možnost účastenství občanských sdružení ve stavebním řízení – u§ 72 – účast obcí ‹#› 46 Ústřední seznam ochrany přírody uevidence ZCHÚ, EVL, PO a chráněných oblastí podle § 39 ZoPK uveřejný ‹#› 47 Natura 2000 usoustava chráněných území evropského významu –Směrnice Rady 92/43/EHS ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (směrnice o stanovištích) uEvropsky významné lokality (EVL) –Směrnice Rady 79/409/EHS o ochraně volně žijících ptáků (Směrnice o ptácích) uPtačí oblasti – oblasti zvláštní ochrany ptactva (PO) uPO a EVL –navrhovány a vyhlašovány podle odlišných kriterií –společně ale tvoří celistvou soustavu Natura 2000 u ‹#› 48 Cíl uZavést minimální společný základ pro územní ochranu v rámci celé EU uDoplňuje soustavu dalších území chrněných způsobem a prostředky podle právních předpisů jednotlivých státu uDochází k překryvu území Natury 2000 s již chráněnými územími uCílem ochrany biodiverzity na územích Natura 2000 není úplné vyloučení hospodářských a jiných lidských aktivit, ale nastolení takového režimu, který je únosný a šetrný u ‹#› 49 Natura 2000 v ČR uZák.č. 114/1992 Sb., ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů zejm. –zák.č. 218/2004 Sb. euronovela – zavedení Natury 2000 do právního řádu ČR) –zák.č. 349/2009 Sb. – změna některých ustanovení o Natuře 2000 uprováděcími předpisy u ‹#› 50 Ptačí oblasti u§ 45e ZoPK –Jako ptačí oblasti se vymezí území nejvhodnější pro ochranu z hlediska výskytu, stavu a početnosti populace těch druhů ptáků vyskytujících se na území ČR a stanovených Směrnicí o ptácích, které stanoví vláda nařízením uNař.vl.51/2005 S., kterým se stanoví druhy a počet ptáků, pro které se vymezují ptačí oblasti u ‹#› 51 Evropsky významné lokality uVymezování EVL –Inventarizace a identifikace území a navržení seznamu, s uvedením jaké typy přírodních stanovišť a jaké původní druhy se na území vyskytují uMapování od roku 2000 –Přírodních stanovišť –Druhů živočichů –Druhů rostlin u2003 – návrh lokalit na celém území ČR u ‹#› 52 EVL uNárodní seznam EVL –Nařízení vlády č. 132/2005 Sb., kterým se stanoví národní seznam evropsky významných lokalit u2005 - předán Evropské komisi u2006 – EK zhodnotila národní seznam jako nedostatečný, nařízeno ČR doplnění –Nař.vl.301/2007 Sb. – doplnění národního seznamu pro panonskou biogeografickou oblast –5.10.2009 (s úč.k.1.11.09) schválila vláda nařízení, kterým se novelizuje nař.vl. 132/2005 Sb.další doplnění národního seznamu v kontinentální biogeografické oblasti –EK může výjimečně zasáhnout do národního seznamu – sporné lokality u ‹#› 53 EVL uEvropský seznam –tvořen podle pravidel Směrnice – čl. 4 odst. 2 uEK po dohodě s každým členským státem vypracuje návrh seznamu lokalit významných pro Společenství, a to výběrem ze seznamu členských států – sporné lokality – EK shledá, že národní seznam neobsahuje lokalitu, která je mísem výskytu prioritního typu přírodního stanoviště nebo prioritního druhu –Členské státy jsou povinny lokality významné pro Společenství,které jsou schváleny komisí, vyhlsit za EVL uSdělení MŽP 81/2008 Sb., o EVL, které byly zařazeny do evropského seznamu uSdělení MŽP č. 82/2008 Sb., o EVL, které nebyly zařazeny do evropského seznamu uSdělení MZP č. 66/2009 Sb., o EVL, které byly zařazeny do evropského seznamu u ‹#› 54 EVL uOchrana vyhlášených EVL - § 45c ZoPK – novelizován: u„základní“ (nově zařazeno) –území, kde není vyhlášeno ZCHÚ –využívání tak, aby nedocházelo k poškozování a narušení celistvost –Předchozí souhlas orgánu ochrany přírody k zásahům,které by mohly vést k nežádoucím důsledkům uVyhlášení zvláště chráněného uSmluvní ochrana –Priorita smluvní ochrany - § 45c odst. 5 ZoPK uUpozornění vlastníků pozemků (veřejná vyhláška) uVlastník neučiní ve lhůtě 60 dnů úkon nebo do 2 od učinění úkonu nedojde k uzavření smlouvy, bude EVL vyhlášena jako ZCHÚ u