Instituce EvropskInstituce Evropskéé unieunie II nadstátnost a její projevy v organizační struktuře EU charakteristika orgánů EU a vztahů mezi nimi Komise a Rada Zápatí prezentace 1 RozdRozděělenleníí funkcfunkcíí (d(děělba moci)lba moci) * rozdělení fci: ­ horizontální * v rámci EU ­ vertikální * čl. státy ­ EU (viz. soudnictví) * nutnost reflexe: ­ nadstátní povahy ­ faktu, že EU není státem, ale MO ­ s nutností zajistit rovnováhu s národními zájmy Zápatí prezentace 2 NadstNadstáátnosttnost -->> tandem Komise + Radatandem Komise + Rada * Komise: ­ reprezentuje zájmy EU ­ povinně předkládá návrhy opatření (rozhodnutí, právních aktů) * Rada: ­ reprezentuje zájmy čl. st. ­ rozhoduje o jejich (ne)přijetí * srovnejte s dělbou moci obecně ve státech RovnovRovnovááha pha přři tvorbi tvorběě rozhodnutrozhodnutíí * Proces tvorby rozhodnutí * Pozn. Zde je vyjádřeno jen schematické vyjádření principu nadstátnosti ­ dnes je uvedené schéma do značné míry modifikováno, při rozhodování totiž spolupůsobí i Evropský parlament * vada na kráse? Rada (členské státy) Komise (EU) RovnovRovnovááha pha přři tvorbi tvorběě rozhodnutrozhodnutíí dnesdnes * Proces tvorby rozhodnutí Rada (členské státy) Komise (EU) Evropský parl. (lid EU) ++++ PPřřehled orgehled orgáánnůů * Hlavními orgány EU jsou: ­ Evropský parlament, ­ Evropská rada, ­ Rada, ­ Evropská komise, ­ Soudní dvůr Evropské unie, ­ Evropská centrální banka, ­ Účetní dvůr. * Dalšími orgány jsou: ­ Hospodářský a sociální výbor ­ Výbor Regionů Zápatí prezentace 6 EvropskEvropskáá komisekomise * Charakteristika: ­ permanentní (5 let); ­ kolektivní (27); ­ nezávislý; ­ kolegiální ­ orgán hájící zájmy EU jako celku * Pravomoci ­ iniciativní, výkonný a kontrolní orgán (vláda EU) UstavenUstaveníí komisekomise * Postup ustavení: 1. Evropská rada designuje KV bud. předsedu 2. designaci schválí EP 3. Evropská rada po dohodě s DPK schválí KV seznam komisařů 4. EP en bloc (ne)schválí soubor komisařů 5. Rada KV jmenuje celou Komisi + Evropská rada jmenuje se souhlasem předsedy Komise KV vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku. * Zánik fce: ­ Individuálně: ­ smrtí, odstoupením, odvoláním (SD) ­ Vysoký představitel odvoláním ER ­ kolektivně: ­ EP vysloví nedůvěru (2/3 hlasů) KomiseKomise ­­ ččinnost a aparinnost a aparáátt * Vertikální struktury: ­ 26 generálních ředitelství (DG) ­ ,,ministerstva" ­ v čele DG generální ředitel ­ podřízeno Komisaři * Horizontální struktury ­ specializované služby (např. právní služba) * Další úřady: ­ Úřad mluvčího, statistický úřad * cca 25.000 zaměstnanců Pravomoci KomisePravomoci Komise * Kontrolní - ,,hlídací pes smluv", * legislativní ­ iniciativní pravomoc (,,motor Společenství") ­ delegovaná pravomoc; * výkonná ­ zejména v oblasti hospodářské soutěže; * a pravomoci ve vnějších vztazích (na základě pověření sjednává MS a zastupuje EU mimo SZBP) GGŘŘ pro jednotlivpro jednotlivéé politikypolitiky * Doprava a energie * Hospodářská soutěž * Hospodářské a finanční věci * Informační společnost a média * Podniky a průmysl * Regionální politika * Rybářství a námořní záležitosti * Společné výzkumné středisko * Spravedlnost, svoboda a bezpečnost * Vnitřní trh a služby * Výkonné agentury * Výzkum * Vzdělávání a kultura * Zaměstnanost, sociální věci a rovné příležitosti * Zdraví a ochrana spotřebitele * Zemědělství a rozvoj venkova * Životní prostředí * Daně a cla Rada EURada EU * Rada = Rada EU = Rada ES = Rada ministrů * Pozor: Rada EU Rada Evropy Evropská Rada! * Kolektivní orgán, reprezentuje zájmy členských států * Složení: zástupci vlád čl.st., oprávnění zavazovat svůj stát * různé formace (variabilní složení: všeobecná rada vs. technické rady) ­ Rada pro všeobecné záležitosti; Rada pro vnější vztahy; Hospodářství a finance; Justice a vnitřní věci; Zaměstnanost, sociální politika, zdraví a záležitosti spotřebitelů; Konkurenceschopnost; Doprava, telekomunikace a energie; Zemědělství a rybolov; Životní prostředí; Vzdělávání, mládež a kultura) COREPER * = Výbor stálých zástupců * aparát permanentního charakteru * připravuje a koordinuje činnost Rady a usiluje o dosažení předběžné shody, zastřešuje systém výborů a pracovních skupin ­ COREPER I: je tvořen zástupci stálých zástupců a jeho úkolem je příprava Rady pro zaměstnanost, sociální politiku a zdraví, Rady pro konkurenční politiku, Rady pro dopravu a telekomunikace, částečně Rady pro zemědělství a rybolov, Rady pro životní prostředí a Rady pro vzdělání a kulturu (hospodářsko-technické otázky). ­ COREPER II: je tvořen stálými zástupci (velvyslanci) osobně a řeší především politické otázky, připravuje činnost Rady pro všeobecné záležitosti a vnější vztahy, ECOFIN a Rady pro spravedlnost a vnitro * A věci (90%) a B věci (politicky citlivé) ÚÚřřednický aparednický aparáát Radyt Rady * Sekretariát Rady * Příprava materiálů po technické a jazykové stránce * Eliminace diskontinuity (volby v čl. st....) PPřředsednictvedsednictvíí RadyRady Výkon Vysoký představitel Unie pro SZBP předsedá Radě pro zahraniční věci Ostatním Radám předsedá čl. st., rotace po 6 měsících Možnost: ovlivňovat činnost EU prostřednictvím vytváření podnětů pro nová politická a legislativní rozhodnutí (ČR ­ jaro 2009 a 3E ­ Ekonomika, Energetika, Evropa ve světě). pořádá a řídí pracovních schůzek zprostředkování kompromisy Pravomoci RadyPravomoci Rady * legislativní orgán * přijímá (často společně s Evropským parlamentem) akty sekundárního práva * uděluje Komisi pravomoc k vydávání prováděcích aktů * pravomoci ve vnějších vztazích ­ uzavírání mez. smluv jménem EU * přijímání rozpočtu EU (společně s EP) Rada EURada EU -- rozhodovrozhodováánníí * nadstátnost (!) ­ derogace principu svrchované rovnosti států * Vnitřní jednací mechanismy: ­ Některá jednání veřejná ­ Důležitá je úloha předsedy ­ Kulatý stůl ­ Indikační hlasování ­ Zpověď ­ Prodloužení zasedání * hlasování ­ v závislosti na řešené otázce: ­ Prostou většinou (1 stát = 1 hlas) * procedurální věci; ­ Kvalifikovanou většinou (tzv. vážené) * vnitřní trhu a obchodu. ­ Jednomyslné ­ bez hlasů proti * v oblasti zahraniční politiky, obrany, policejní a justiční spolupráce ve věcech trestních a otázkách daňových * POZOR: změny Lisabonskou smlouvou! SystSystéém vm váážženenéého hlasovho hlasováánníí Německo, Francie, Itálie, Velká Británie 29 Polsko, Španělsko 27 Rumunsko 14 Nizozemsko 13 Belgie, Česko, Maďarsko, Portugalsko, Řecko 12 Rakousko, Švédsko , Bulharsko 10 Dánsko, Finsko, Irsko, Litva, Slovensko 7 Estonsko, Kypr, Lotyšsko, Lucembursko, Slovinsko 4 Malta 3 CELKEM 345 velké státy (oranžová): 170 hlasů vs. malé státy (modrá): 175 hlasů Kvalifikovaná většina: 255 + demografické kritérium (62%): fakultativně kumulativní + nad 1/2 většina všech států: obligatorně kumulativní Změna hlasování v Radě * Od 1.11.2014 * Nová KV, již ne vážené hlasování ­ Návrh Komise: * Min. 55% členů Rady, kteří zastupují min. 65% obyvatelstva zúčastněných států * Blokační menšina ­ členové, kteří zastupují min. 35% obyvatelstva zúčastněných států plus 1 stát navíc ­ Rozhodování bez návrhu Komise/vysokého představitele pak: * Min. 72% členů Rady, kteří zastupují min. 65% obyvatelstva zúčastněných států * Do 31.3.2017 lze jet podle starých pravidel