Instituce EvropskInstituce Evropskéé unieunie IIII PPřřehled orgehled orgáánnůů * Hlavními orgány EU jsou: ­ Evropský parlament, ­ Evropská rada, ­ Rada, ­ Evropská komise, ­ Soudní dvůr Evropské unie, ­ Evropská centrální banka, ­ Účetní dvůr. * Dalšími orgány jsou: ­ Hospodářský a sociální výbor ­ Výbor Regionů Zápatí prezentace 21 EvropskEvropskáá radarada Vrcholný orgán EU Složení : hlavy států/předsedové vlád a předseda Komise Předsednictví ­ dříve rotace, nyní stálý předseda ,,evropský prezident" * Pravomoc: ­ Základní politické otázky ­ Podněty pro další vývoj ­ Obecné politické směry Evropský parlamentEvropský parlament * není vrcholným mocenským a legislativním orgánem (srov. s národními P!) * zástupce lidu a národů EU * permanentní orgán složený ze 736 členů * funkční období 5 let (srov. Komisi) * volby ­ všeobecné, přímé (poslanec = reprezentant lidu EU), dle různých volebních systémů ­ hlasovací právo od 18 let, rovnost mužů a žen a tajné hlasování. Počet poslanců Politické frakce Ad EP ­ vnitřní členění II. * Předseda a 14 místopředsedů ­ Zastupuje EP navenek ­ Dbá na dodržování Jednacího řádu * Delegace ­ 35 ­ styky s parlamenty zemí, které nejsou členy EU ­ zvyšování vlivu Evropy v zahraničí. * Parlamentní výbory ­ 20 ­ Oborová orientace, předkládání pozměňovací návrhů, vypracovávání vlastních ­ Např. Výbor pro právní záležitosti * Generální sekretariát ­ Úřednický aparát pod vedením generálního tajemníka ­ 4000 úředníků, zejména překladatelské služby (21 jazyků) Ad EPAd EP ­­ pravomoci + legislativnpravomoci + legislativníí proceduryprocedury 1. kontrolní - vůči Komisi ­ možnost interpelací, vyslovení nedůvěry; možnost klást otázky i jiným orgánům i Radě, zřizovat vyšetřovací výbory atd. 2. legislativní - sám neschvaluje právní předpisy, účastní se dle legislativní procedury 1. Omezená účast - konzultace 2. Plná účast - řádná legislativní procedura (spolurozhodování EP a Rady) 3. rozpočtové ­ navrhuje změny u povinných výdajů, provádí změny u výdajů nepovinných ­ jedná se o výdaje orgánů EU ­ do jejich fondů; může zamítnout návrh rozpočtu; LegislativnLegislativníí proces v EUproces v EU -- ppřřipomenutipomenutíí Rada (členské státy) Komise (EU) Evropský parl. (lid EU) ++++ SoudnictvSoudnictvíí EUEU nutné řešení problémů spojených zejména s: 1. řešením sporů mezi EU a čl. st. a mezi EU a jednotlivci; 2. jednotná aplikace práva EU 3. přezkum platnosti sekundárního práva EU; 4. řešení sporů mezi čl. státem a jednotlivcem 5. řešení sporů mezi jednotlivci Soudy EU ­ grafické znázornění čl. 19 SEU - Soudní dvůr Evropské unie se skládá ze Soudního dvora, Tribunálu a specializovaných soudů. Zajišťuje dodržování práva při výkladu a provádění Smluv.. rozhodnutí 106/77, Simmenthal - ,,každý vnitrostátní soudce, který rozhoduje v rámci své pravomoci, má povinnost plně používat právo Společenství a chránit práva, která toto právo poskytuje jednotlivcům...." ESD ­ organizační struktura 1. Předseda (1) - Vassilios Skouris 2. (soudci (zbytek) ­ viz. web, + generální advokáti (8) viz. web) 3. Vedoucí soudní kanceláře = tajemník 4. Pomocní zpravodajové 5. Obslužné útvary Soudního dvora (tzv. služby) * předseda: ­ volen členy ESD na 3 roky, ­ řídí soudní činnost, zajišťuje správu ESD ­ předsedá zasedání a poradám největších soudních kolegií ­ přiděluje případy * vedoucí soudní kanceláře ­ vede rejstřík podání ­ je odpovědný za doručování ­ účastní se všech zasedání SloSložženeníí ESDESD -- soudcisoudci ESD se skládá: z 35 členů ­ 27 soudců + 8 GA 1 soudce z každého členského státu. Za ČR: prof. Malenovský osoby, které poskytují veškeré záruky nezávislosti a které splňují všechny požadavky nezbytné k výkonu nejvyšších soudních funkcí jejich zemích nebo jsou obecně uznávanými znalci práva (čl. 223) => nemusí být soudcem v členském státě Přísaha: ,,Přísahám, že budu svoji funkci vykonávat nestranně a podle svého nejlepšího svědomí; přísahám, že budu zachovávat tajnost porad Soudního dvora." fce ­ 6 let, možnost opakovaně každé 3 roky 1/2 SloSložženeníí ESDESD -- genergeneráálnlníí advokadvokáátiti * ,,...Úlohou generálních advokátů je předkládat veřejně, zcela nestranně a nezávisle odůvodněné návrhy rozhodnutí ve věcech, které podle statutu Soudního dvora vyžadují jeho účast." * počet ­ 8, každé 3 roky obměna 4 * stejné požadavky jako na soudce ESD * inspirace francouzským právním prostředím ­ zde funkcí commisaire du gouvernement francouzského Counseil d'Etat. * vypracovává stanovisko - není pro soudce závazné! Tribunál (dříve Soud 1. stupně) * vznikl na základě JEA rozhodnutím Rady * funguje od 1.9.1989 * odlehčení činnosti ESD + Zvláštní soudní komory: Soud pro veřejnou službu Vedlejší účastenství + opravné prostředky * Účastenství v řízení ­ hlavním účastníkem: navrhovatel a odpůrce (jednotlivec = FO/PO, čl. st., orgány EU) ­ vedlejším účastníkem: orgán EU / čl.st. * účast na řízení, překládání stanovisek * Opravné prostředky * možnost: ­ odvolání ­ ŘOP, jen právní přezkum, nikoliv skutkový ­ revize rozhodnutí ­ nová skutečnost, zásadní význam pro věc samou Jazykový režim před ESD vs. obecný jazykový režim 23 úředních jazyků 23 úředních jazyků Francouzština Značení: C-XX/RR, T-XX/RR, F-XX/RR PPřřehledehled daldalšíšíchch zzáákladnkladníích druhch druhůů řříízenzeníí ppřřed ESD a Tribuned ESD a Tribunáálemlem * Řízení o předběžné otázce ­ nepřímé řízení zahajované z podnětu národního soudu ­ interpretace práva EU (ne rozhodování o meritu sporu) ­ otázka souladu aktu sek. práva s právem primárním * Řízení o neplnění povinnosti členským státem * Řízení o neplatnosti aktu instituce * Řízení o nečinnosti instituce * Řízení o náhradě škody * Řízení v pracovněprávních záležitostech TribunTribunáál rozhoduje o:l rozhoduje o: 1. přímých žalobách podaných jednotlivci proti aktům orgánů Unie; 2. žalobách podaných členskými státy proti Komisi; 3. žalobách podaných členskými státy proti Radě ohledně aktů přijatých v oblasti státních podpor, ochranných obchodních opatření (,,dumpingu") a aktů, jimiž Rada vykonává prováděcí pravomoci; 4. žalobách směřujících k náhradě škody způsobené orgány EU nebo jejich zaměstnanci 5. žalobách opírajících se o smlouvy uzavřené Společenstvími, které výslovně stanoví pravomoc Soudního dvora; 6. žalobách týkajících se ochranné známky Unie EvropskýEvropský úúččetnetníí dvdvůůrr * 27 členů (za ČR Jan Kinšt) * Kontrolní orgán, nezávislé postavení * Přezkum hospodaření s financemi EU * Nemá rozhodovací pravomoci * Výsledky své činnosti publikuje ve výroční zprávě zveřejňované v Úředním věstníku HospodHospodáářřský a sociský a sociáálnlníí výborvýbor * Poradní orgán * Složen z 344 poradců reprezentujících nejrůznější zájmové skupiny * Jeho stanoviska mají značný politický význam ­ syntetizují rozporné výchozí zájmy Výbor regionVýbor regionůů * Poradní orgán * Složen ze zástupců místních a regionálních samospráv ­ 344 členů * Poskytuje konzultace: ­ povinné - v oblasti vzdělání, kultury, zdravotnictví, budování transevropských sítí, dopravní, telekomunikační a energetické infrastruktury, hospodářské a sociální soudržnosti, politiky zaměstnanosti a sociální legislativy ­ fakultativní ­ i u jiných legislativních záměrů Evropská centrální banka * Spravuje EURO ­ hlavní orgán HMU ­ cílem stabilita měna a odpovídající množství v oběhu * nezávislá na Komisi i čl. státech Evropská investiční banka * Finanční instituce * Cílem je vyrovnaný a trvalý rozvoj EU * Poskytuje půjčky a záruky při podpoře zaostalých regionů, podniků... * EIB má právní subjektivitu a jejími členy jsou členské státy EU.