Vynucování práva EU Odpovědnost státu za porušení práva EU ­ ve velkém ­ v malém Specifické procedury prosazování práva EU Další typy žalob (řízení) Soudnictví EU nutné řešení problémů spojených zejména s: 1. řešením sporů mezi EU a čl. st. a mezi EU a jednotlivci; 2. jednotná aplikace práva EU 3. přezkum platnosti sekundárního práva EU; 4. řešení sporů mezi čl. státem a jednotlivcem 5. řešení sporů mezi jednotlivci Odpovědnost státu za porušení práva EU a) velkého rozsahu Porušení b) malého rozsahu * Ad a) porušení práva EU čl. státem s obecnějším dopadem (pro celou skupinu případů) ­ porušení práva EU (prim/sek) ­ zdržením se jednání ­ aktivním jednáním * Výjimky ­ rozpočtový deficit ­ státní podpory ot. - kdo je členským státem? Řízení pro porušení povinnosti * klíčové ustanovení ­ čl. 258 SFEU: 1. Má-li Komise za to, že členský stát nesplnil povinnost, která pro něj z této smlouvy vyplývá, vydá o tom odůvodněné stanovisko poté, co umožní tomuto státu podat vyjádření. 2. Nevyhoví-li tento stát stanovisku ve lhůtě stanovené Komisí, může Komise předložit věc Soudnímu dvoru. * iniciativa ­ Komise ­ jak se dozví? ... * Solvit ... * fáze: 1. předběžné (neoficiální) řízení 2. správní řízení ­ zasláním výstražného dopisu čl. st. -> odůvodněné stanovisko (OS) 3. sporné řízení (před ESD) ­ členský stát se nepodrobí OS ­ Komise může žalovat ­ deklaratorní rozhodnutí ­ alternativa ­ žaloba dle čl. 259 SFEU členským státem Rozsudek C-204/06 1 Svou žalobou se Komise Evropských společenství domáhá, aby Soudní dvůr určil, že Česká republika tím, že nepřijala všechny právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu se směrnicí Rady 78/686/EHS ze dne 25. července 1978 o vzájemném uznávání diplomů, osvědčení a jiných dokladů o dosažené kvalifikaci zubních lékařů obsahující opatření k usnadnění účinného výkonu práva usazování a volného pohybu služeb (Úř. věst. L 233, s. 1; Zvl. vyd. 06/01, s. 67), nebo v každém případě tím, že Komisi o těchto předpisech neuvědomila, nesplnila povinnosti, které pro ni vyplývají z článku 24 této směrnice. 2 Podle článku 24 směrnice 78/686 členské státy přijmou předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí a uvědomí o nich Komisi. Podle článku 54 Aktu o podmínkách přistoupení České republiky, Estonské republiky, Kyperské republiky, Lotyšské republiky, Litevské republiky, Maďarské republiky, Republiky Malta, Polské republiky, Republiky Slovinsko a Slovenské republiky k Evropské unii a o úpravách smluv, na nichž je založena Evropská unie (Úř. věst. 2003, L 236, s. 33) byla Česká republika povinna uvést v účinek opatření nezbytná k tomu, aby bylo dosaženo souladu se směrnicí 78/686 ode dne jejího přistoupení k Evropské unii, a sice dne 1. května 2004. 3 Vzhledem k tomu, že Komise nebyla uvědoměna o předpisech přijatých Českou republikou pro dosažení souladu se směrnicí 78/686 a ani neměla k dispozici jiné informace, které by jí umožňovaly dojít k závěru, že tyto předpisy byly přijaty, zahájila řízení upravené v článku 226 ES. 4 Dopisem ze dne 15. prosince 2004 Komise formálně vyzvala Českou republiku k předložení jejího vyjádření. Česká vláda odpověděla na tuto žádost dopisy ze dne 15. února a 4. dubna 2005. 5 Komise však měla za to, že Česká republika nepřijala všechna opatření nezbytná pro dosažení souladu se směrnicí 78/686, nebo že v každém případě ji tento členský stát o předpisech přijatých za tímto účelem neuvědomil. Dopisem ze dne 13. července 2005 zaslala Komise odůvodněné stanovisko, kterým Českou republiku vyzvala k přijetí opatření nezbytných k tomu, aby vyhověla tomuto stanovisku ve lhůtě dvou měsíců od jeho obdržení. 6 Dopisy ze dne 12.,19. a 28. září 2005 česká vláda odpověděla na toto odůvodněné stanovisko. ... 9 Jelikož Komise neměla žádnou informaci ohledně posledně uvedeného předpisu, usoudila, že Česká republika nedostála plně povinnostem, které pro ni vyplývají ze směrnice 78/686, a rozhodla se podat projednávanou žalobu. 10 Ve své žalobní odpovědi Česká republika nepopírá prodlení s provedením článků 15 a 16 směrnice 78/686. Uvádí, že příčinou tohoto zpoždění je zejména konání voleb do Poslanecké sněmovny. Zdůrazňuje, že očekávaná legislativní změna bude přijata v blízké budoucnosti. 11 Nicméně podle ustálené judikatury se existence nesplnění povinnosti posuzuje vzhledem ke stavu, v němž se členský stát nacházel v době, kdy uplynula lhůta stanovená v odůvodněném stanovisku, a změny, ke kterým došlo následovně, nemohou být Soudním dvorem brány v úvahu. 12 Krom toho se členský stát nemůže dovolávat ustanovení, praxe nebo situací svého vnitrostátního právního řádu, včetně těch vyplývajících z jeho správní organizace, coby důvodu, proč nesplnil povinnosti a nedodržel lhůty určené směrnicí (viz zejména rozsudek ze dne 12. ledna 2006, Komise v. Portugalsko, C-118/05, Sb. rozh. s. I-11, bod 9). 13 V projednávaném případě je nesporné, že v okamžiku uplynutí lhůty stanovené v odůvodněném stanovisku nebyla všechna opatření nezbytná k zajištění úplného provedení směrnice 78/686 do českého právního řádu přijata. 14 Za těchto podmínek je namístě považovat žalobu podanou Komisí za opodstatněnou. 15 V důsledku toho je třeba určit, že Česká republika tím, že nepřijala všechny právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu se směrnicí 78/686, nesplnila povinnosti, které pro ni vyplývají z článku 24 této směrnice. ... Z těchto důvodů Soudní dvůr (šestý senát) rozhodl takto: 1) Česká republika tím, že nepřijala všechny právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu se směrnicí Rady 78/686/EHS ze dne 25. července 1978 o vzájemném uznávání diplomů, osvědčení a jiných dokladů o dosažené kvalifikaci zubních lékařů obsahující opatření k usnadnění účinného výkonu práva usazování a volného pohybu služeb, nesplnila povinnosti, které pro ni vyplývají z článku 24 této směrnice. 2) České republice se ukládá náhrada nákladů řízení. Rozsudek ESD­ a co dál? do roku 1993 ­ rozsudky vynutitelné jen politickým tlakem od 1993 ­ Maastricht. smlouva ­ umožnila vynucení - Článek 260 SFEU 1. Shledá-li Soudní dvůr, že členský stát nesplnil povinnost, která pro něj vyplývá z této smlouvy, je tento stát povinen přijmout opatření, která vyplývají z rozsudku Soudního dvora. 2. Má-li Komise za to, že dotyčný členský stát takováto opatření nepřijal, vydá poté, co poskytla státu příležitost se vyjádřit, odůvodněné stanovisko upřesňující body, v nichž dotyčný členský stát nevyhověl rozsudku Soudního dvora. Nepřijme-li dotyčný členský stát opatření, která vyplývají z rozsudku, ve lhůtě stanovené Komisí, může Komise věc předložit Soudnímu dvoru. V takovém případě navrhne paušální částku nebo penále, již je členský stát povinen zaplatit, ve výši, kterou považuje za přiměřenou okolnostem. Shledá-li Soudní dvůr, že dotyčný členský stát nevyhověl jeho rozsudku, může mu uložit zaplacení paušální částky nebo penále. rozsudek -> členský stát se nepodrobí => nové správní řízení ­ žaloba ­ řízení před ESD ­ nový rozsudek Případ C-304/02 (francouzské rybičky) * rozsudek ze dne 11. června 1991, Francie nezajistila kontrolu zaručující dodržování opatření Společenství k zachování rybolovných zdrojů * Dopisem ze dne 8. listopadu 1991 Komise požádala francouzské orgány, aby jí sdělily opatření přijatá ke splnění povinností vyplývajících z výše uvedeného rozsudku Komise v. Francie. Dne 22. ledna 1992 francouzské orgány odpověděly, že ,,hodlají učinit vše, co bude v jejich silách, aby dosáhly souladu s ustanoveními právních předpisů" Společenství. * Inspektoři Komise při několika inspekcích provedených ve francouzských přístavech konstatovali zlepšení situace, avšak poukázali na několik nedostatků v kontrolách prováděných francouzskými orgány * Komise, majíc za to, že Francouzská republika stále nesplnila povinnosti vyplývající z výše uvedeného rozsudku Komise v. Francie, podala žalobu pokračování... * Cílem řízení stanoveného v čl. 228 odst. 2 ES je přimět členský stát, který je v prodlení, aby splnil povinnosti vyplývající z rozsudku, kterým bylo rozhodnuto o nesplnění povinnosti, a tím zajistit účinné používání práva Společenství. Obě opatření stanovená tímto ustanovením, totiž paušální částka a penále, směřují k tomuto samému cíli. * 81 To, zda bude použito jednoho nebo druhého z uvedených opatření, závisí na způsobilosti každého z nich naplnit v závislosti na okolnostech případu sledovaný účel. Zatímco uložení penále se jeví jako obzvláště vhodné, aby přimělo členský stát k tomu, aby co nejrychleji ustal v neplnění povinností, které by, nebýt takového opatření, mělo tendenci přetrvávat, uložení zaplacení paušální částky spočívá spíše na posouzení dopadů nesplnění povinností dotyčného členského státu na soukromé a veřejné zájmy, zejména pokud neplnění povinností trvalo po dlouhou dobu od rozsudku, jímž bylo původně určeno. * 82 Za těchto podmínek není vyloučeno použít oba druhy sankcí stanovené v čl. 228 odst. 2 ES, zejména pokud neplnění povinností trvalo po dlouhou dobu a současně má tendenci nadále přetrvávat. Reforma EU ­ Lisabonská smlouva * Článek 260 SFEU (bývalý článek 228 Smlouvy o ES) nově stanoví: 1. ... 2. ... 3. Předloží-li Komise Soudnímu dvoru Evropské unie věc podle článku 258 (bývalý článek 226 Smlouvy o ES) z důvodu, že dotyčný stát nesplnil povinnost sdělit opatření provádějící směrnici přijatou legislativním postupem, může, pokládá-li to za vhodné, navrhnout paušální částku nebo penále, již je dotyčný členský stát povinen zaplatit, ve výši, kterou považuje za přiměřenou okolnostem. Shledá-li Soudní dvůr Evropské unie, že došlo k porušení povinnosti, může členskému státu uložit zaplacení paušální částky nebo penále, které nepřekročí výši navrženou Komisí. Platební povinnost nabude účinku ke dni stanovenému Soudním dvorem Evropské unie v jeho rozsudku. Výpočet sankce ­ návrh Komise * Sdělení komise - Použití článku 228 Smlouvy o ES /* SEK/2005/1658 */ * Výpočet výše penále: ­ Pd = (Pz x Kz x Kt) x n ­ Pd = denní penále; Pz = základní částka penále; Kz = koeficient závažnosti; Kt = koeficient trvání; n = faktor zohledňující platební schopnost daného členského státu. * Stanovení paušální částky: ­ Ps = Zsps x Kz x n x dt ­ Ps = paušální částka; Zsps = základní částka ,,paušální sazby"; Kz = koeficient závažnosti; n = faktor zohledňující platební schopnost daného členského státu; dt = počet dnů trvání porušování práva. Již uložené sankce ­ případy: ­ C-387/97 - Komise vs. Řecko (Chania II) ­ (návrh 24.000, sníženo 20.000 EUR/den ­ celkem 5,4 mil) ­ C-278/01 - Komise vs. Španělsko ­ (návrh 45.600 EUR/den, sníženo na 34.200 avšak period roční - 624.150 EUR) ­ C-304/02 - Komise vs. Francie ­ (návrh 316.500 EUR/den, zvýšeno 20 mil. 1rázová + 57.761.250 EUR/0.5 roku) a další např.: ... ­ C-119/04 - Itálie (nepřiznáno) ­ C-70/06 - Portugalsko - penále 19.392EUR/denně ­ C-79/06 - Francie - penále 168.800EUR/denně ­ C-121/07 - Francie - paušál 10.000.000EUR ­ C-568/07 - Řecko - paušál 1.000.000EUR ­ C-109/08 - Řecko - paušál 3.000.000EUR + penále 31.536EUR/denně Specifické postupy vynucování práva SFEU * Odlišně od čl. 258 a 259 SFEU se postupuje v případě: ­ Rozpočtové nekázně ­ Neslučitelných státních podpor Rozpočtová nekázeň * členské státy mají povinnost vyvarovat se nadměrných schodků veřejných financí * Pokud poruší ­ specifická procedura ­ Vývoj sleduje Komise ­ Rozhoduje Rada na návrh Komise * Možné sankce: ­ Stát před vydáním obligací a jiných CP zveřejní informace o těchto CP určené Radou ­ Evropskou investiční banka může přehodnot svou úvěrovou politiku ­ členský stát musí uložit neúročený vklad v přiměřené výši u Unie, dokud nebude podle názoru Rady nadměrný schodek napraven, ­ Členský stát musí zaplatit pokutu v přiměřené výši. * Pozn. ČR rovněž hříšník * 2004 - Komise zahájila proceduru o nadměrných schodcích veřejných financí * 2004 - Rada rozhodla, že v ČR existuje schodek veřejných financí, doporučení s cílem tento schodek odstranit do konce roku 2008 * 2005 - Rada přistoupila k čl. 7 a České republice doporučila učinit další opatření * 2007 ­ přijatá opatření nedostatečná - Rada zveřejnila svá doporučení ­ cíl - odstranit nadměrný schodek do 2008. Řízení dle 108 odst. 2 SFEU * 1. Komise ve spolupráci s členskými státy zkoumá průběžně režimy podpor existující v těchto státech. Navrhuje jim vhodná opatření, která vyžaduje postupný rozvoj nebo fungování společného trhu. * 2. Zjistí-li Komise poté, co vyzvala zúčastněné strany k podání připomínek, že podpora poskytovaná některým státem nebo ze státních prostředků není slučitelná se společným trhem podle článku 107 nebo že je zneužívána, rozhodne, že dotyčný stát ve lhůtě stanovené Komisí takovou podporu zruší nebo upraví. * Nepodrobí-li se dotyčný stát tomuto rozhodnutí ve stanovené lhůtě, může Komise nebo jiný zainteresovaný stát, odchylně od článků 258 a 2597, předložit věc přímo Soudnímu dvoru... Přehled dalších druhů řízení před ESD a Tribunálem * Řízení o předběžné otázce * Řízení o neplatnosti aktu instituce * Řízení o nečinnosti instituce * Řízení o náhradě škody * Řízení v pracovněprávních záležitostech