Změny v doručování po 1. 7. 2009 se zaměřením na správu daní Damian Czudek, Kristýna Chalupecká Právnická fakulta, Masarykova univerzita, Česká republika Abstract in original language Příspěvek se bude zabývat problematikou jednoho ze základních institutů procesního práva, a tím je právě problematika doručování. V této oblasti došlo v poslední době k zásadním změnám, a to zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, a dále zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád, který nabude účinnosti ke dni 1. ledna 2011. První z nich významným způsobem zasáhl do celé škály předpisů, mezi jinými do dosud platného předpisu pro oblast správy daní, zákona o správě daní a poplatků, ale také právě do v té době připravovaného daňového řádu. Autoři se budou zabývat změnami v procesu doručování, především v souvislosti s elektronizací daňové správy a již zmíněným daňovým řádem. Key words in original language Doručování; daňové právo; datové schránky. Abstract The paper is primarily focused on the questions of servicing, one of the fundamental institutes of the procedural law. The legal regulation of the servicing has been passing through very crucial changes recently, mainly in accordance to the acceptance of the Act. No. 300/2008 Coll., on electronic acts and document authorized conversion, as amended, and Act. No. 280/2009 Coll., Tax Code that will become effective from 1th January 2011. The first Act mentioned above has influenced the vast scope of the legal regulation in very important way, including also the valid regulation governing the Tax Administration, mainly the Act No. 337/1992 Coll., on Administration of the Taxes and Duties, as amended, and the upcoming Tax Code. The authors will mainly highlight the changes in the service proceedings, especially in connection to current electronisation in Tax Administration and the upcoming Tax Code. Key words Delivering; the tax law; data boxes. 1. ÚVOD Doručování je jedním ze stěžejních institutů v oblasti práva procesního, mající zásadní význam pro, troufáme si tvrdit, všechna právní odvětví a pro zajištění procesních práv účastníků řízení a samozřejmě i pro realizaci hmotněprávních norem. Nejedná se o jednu normu upravující doručování, ale o jakýsi soubor právních norem, které se doručování týkají. Nejstěžejnější úpravu institutu doručování nalezneme v těchto předpisech: - zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZSDP), - zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen OSŘ), - zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen SŘ), - zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů (dále jen SŘS), - zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů (dále jen TŘ), - zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ÚS) Institut doručování je definován v literatuře různě. Např. Gammer jím rozumí formální akt předání (transferu) něčeho, jako například dokumentu, předání do držení nebo do vlastnictví něčeho někomu jinému.[1] Obdobně v naší literatuře je doručování chápáno jako způsob kontaktu a komunikace mezi správním orgánem a subjektem zúčastněným na řízení. Správní orgán, který doručovanou písemnost vyhotovil, je oprávněn zvolit také způsob jejího doručení.[2] Samozřejmě je třeba toto tvrzení doplnit o fakt, že způsob doručení by měl korespondovat se základními zásadami správního řízení, a to zejména se zásadou rychlosti (efektivity) takového doručení a s tím ruku v ruce i se zásadou hospodárnosti řízení, tj. jak úspory nákladů řízení, tak i ve vztahu k osobám, jejichž problémy jsou projednávány.[3] Obecnými způsoby doručování písemností jsou:[4] - doručování správním orgánem samotným (pověřeným pracovníkem, elektronické doručování - email se zaručeným elektronickým podpisem. Na tomto místě je však třeba říci, že počátek elektronické komunikace prostřednictvím zaručeného elektronického podpisu při správě daní má ve svých rukou adresát písemnosti. Správce daně může tuto formu využít výhradně u těch subjektů, které projevily svoji vůli komunikovat tímhle způsobem a zároveň jen u těch písemností, jež se vztahují k dříve učiněnému podání touto formou.[5]) - doručováním prostřednictvím provozovatele poštovních služeb (zde by patřila právě také nová možnost doručování prostřednictvím datové schránky) - v případech, kdy tak stanoví zákon (doručování prostřednictvím obecního úřadu při doručování veřejnou vyhláškou, kdy orgány obce na dožádání správce daně zajišťují vyvěšení veřejné vyhlášky na úřední desce (dnes již i v souladu s elektronizací veřejné správy i elektronické úřední desce) v místě posledního příjemcova pobytu nebo sídla po dobu 15-ti dnů, po marném uplynutí této lhůty k seznámení se s doručovanou písemností nastává fikce doručení) Možnost správce daní zvolit si způsob doručení písemností souvisí také s povinností správce daně prokazovat doručení daňovému subjektu[6] - účastníkovi řízení, aby byla zachována jeho procesní práva.[7] Jedná se o jednu z výjimek dokazování v daňovém řízení, kde dle ustanovení § 31 odst. 9 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů "Daňový subjekt prokazuje všechny skutečnosti, které je povinen uvádět v přiznání, hlášení a vyúčtování nebo k jejichž průkazu byl správcem daně v průběhu daňového řízení vyzván". Jedná se o tzv. princip obráceného důkazního břemene. Doručování je velmi důležitým institutem také z hlediska účinků doručovaných písemností a je v mnoha případech příčinou prodlev v daňovém řízení, a to ať už ze strany správce daně nebo také daňového subjektu. Jedná se o činnost materiálně technickou, se kterou se pojí konkrétně určené právní následky.[8] Dle ustanovení § 32 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, je doručení, jež je provedeno řádně, podmínkou toho, aby rozhodnutí správce daně nabylo právních účinků vůči adresátovi.[9] Řádné doručení písemnosti obsahujících rozhodnutí, prohlášení, oznámení nebo jiné výzvy státních orgánů adresátovi je totiž předpokladem toho, aby se mohl adresát seznámit s informacemi, jež zásilka obsahuje,[10] a následně bránit svá práva a postupovat v souladu se zásadou Vigilantibus iura scripta sunt. Další důležitou skutečností je, že pouze řádně doručené rozhodnutí se po splnění dalších podmínek (např. uplynutí lhůty k podání opravného prostředku) může stát vykonatelným a exekvovatelným. Významnou skutečností, na kterou se doručování je počátek běhu lhůt, které se týkají nepřeberného množství procesněprávních úkonů (např. podání odvolání, doplněné podání, odstranění vad podání…). Pro doplnění - v polském právu se setkáváme s pojmem zásady oficiality doručování[11]. Nejde v podstatě o nic jiného, než bylo popsáno výše - postup správce daně v souladu s platným právem, tak, aby se mohl adresát seznámit s obsahem zásilky. S výše uvedeného tedy vyplývá, že institut doručování je neopomenutelným a stěžejním a společným institutem pro celé procesní právo. Jeho význam v řízení před správce je umocněn také skutečností, že pro daňové řízení platí zásada písemnosti řízení,[12] tj. že většina úkonů v průběhu daňového procesu se koná v písemné formě. Obecně lze říci, že od řádného vykonávání tohoto procesního úkonu mnohdy závisí správnost (zákonnost) celého správního, potažmo daňového řízení, s čímž se rovněž pojí správnost (zákonnost) utváření obsahu materiální roviny právního vztahu.[13] 2. ZMĚNY V DORUČOVÍNÍ PO 1.7.2009 JAKO SOUČÁST REFORMY VEŘEJNÉ SPRÁVY Po přijetí zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, se čekalo, že dojde v revoluci ve veřejné správě a komunikace začne v masovém měřítku probíhat on-line. Nestalo se tomu tak. Bylo učiněno mnoho kroků, ale zřejmě nedůvěra občanů v informační technologie a konzervativnost zapříčinila neúspěch. Všechny orgány moci veřejné mají ze zákona e-podatelnu, avšak počet elektronických podání zaostává za klasickou papírovou formou. Byl proto nutný další krok v rozvoji e-governmentu, další etapa velké reformy veřejné správy - elektronizace veřejné správy v souladu s dnešními trendy a potřebami jak státu, tak občanů, kde prvním a zásadním impulzem k legislativním změnám bylo Usnesení Vlády České republiky ze dne 20. září 2006 č. 1085, o souboru opatření pro urychlení rozvoje e-governmentu v České republice. Dnem 1. 7. 2009 nabyl účinnosti zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, tzv. e-government act. Tento zákon upravuje autorizovanou konverzi písemností, legalizaci elektronického podpisu, jednoznačné určení fyzické osoby při elektronické komunikaci a poskytování služeb pro komunikaci s orgány veřejné moci. Cílem úpravy bylo především zrovnoprávnění listinné a elektronické formy dokumentu a tím zajistit jednodušší, rychlejší, hospodárnější a zejména efektivnější doručování "písemností". V souvislosti s tím byl vytvořen institut autorizované konverze dokumentů, díky kterému je možné měnit formu dokumentu z písemné na elektronickou a obráceně. Zavádí také možnost legalizace uznávaného elektronického podpisu, tj. úřední ověření elektronického podpisu.[14] Pro potřeby komunikace zákon o e-governmentu zavádí také datové schránky, jakožto elektronické úložiště určené k doručování orgány veřejné moci, k provádění úkonů vůči orgánům veřejné moci[15] a po přijetí novely rovněž dodávání dokumentů fyzických osob, podnikajících fyzických osob a právnických osob (§ 2 odst. 1 zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů). Datové schránky lze dle dikce zákona rozlišit na datové schránky orgánů veřejné moci, datové schránky právnických osob, datové schránky podnikajících a fyzických osob.[16] V souvislosti se zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, byl přijat také, můžeme říci, doprovodný zákon č. 301/2008 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, k tomuto zákonu o e-governmentu, jenž novelizuje jednotlivé předpisy, převážně ty, které jsou vyjmenovány výše, a kterých se změny provedené zákonem č. 300/2008 Sb., dotkly. 3. DORUČOVÁNÍ DLE ZÁKONA O SPRÁVĚ DANÍ A POPLATKŮ Jak jsme již uvedli výše, zákon č. 301/2008 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, znamenal změnu pro většinu oblastí, mezi jinými také pro oblast správy daní a poplatků. Do zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, byl doplněn o §§ 17a - Elektronické doručování a 17b - Neúčinnost doručení. Dále také došlo k dílčím doplněním jednotlivých paragrafů o "datovou zprávu" jakožto další způsob doručování. § 17a zákona o správě daní a poplatků zní: Adresátovi, který má zpřístupněnu datovou schránku, se doručuje přednostně podle zvláštního zákona. Zvláštním zákonem se zde rozumí zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů. Dle této úpravy je přednostně před dalšími způsoby doručování nutné využít doručování do datové schránky, pokud ji má daný subjekt zřízenou. Od 1. listopadu 2009 je spuštěn systém datových schránek, a ty se musejí povinně používat pro obousměrnou komunikaci orgánů veřejné moci mezi sebou, a dále při komunikaci orgánů veřejné moci vůči právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám, kterým byla zřízena datová schránka ze zákona, a právnickým nebo fyzickým osobám, kterým byla datová schránka zřízena na základě jejich žádosti.[17] Je třeba poukázat také na fakt, o kterém se vůbec nehovoří a ani není zmíněn v odborných článcích a jiné literatuře, že zmíněnou novelou ale vypadlo původní znění § 17a - Doručování na elektronickou adresu, které obsahovalo ustanovení zabývající se doručováním pomocí emailů se zaručeným elektronickým podpisem. Dle názoru autorů, tak k dnešnímu dni, resp. po této novele, nelze použít v daňovém řízení při komunikaci se správcem daně elektronické formy doručování za pomocí emailu podepsaného zaručeným elektronickým podpisem. Minimálně tuto formu nemůže použít správce daně, neboť mu k tomu chybí zákonný předpoklad. Vycházíme přitom z premisy, že jelikož se nacházíme v oblasti práva veřejného, je orgánům moci veřejné v souladu s ustanovením čl. 2 odst. 2 Usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součástí ústavního pořádku České republiky, lze státní moc uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a způsobem, který zákon stanoví. V tomto případě však zákonné zmocnění chybí. Zákon o e-governmentu obecnou úpravu doručování za pomocí emailu se zaručeným elektronickým způsobem neobsahuje, správní řád se pro oblast daňového řízení nepoužije, a to ani podpůrně (kromě obecných zásad, které nejsou v zákoně o správě daní a poplatků upraveny[18]). Naše tvrzení podporuje také úprava doručování po této novele v zákoně č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, kde možnost doručení na elektronickou (emailovou) adresu zůstala. Prioritně se tak bude doručovat při jednání nebo jiném soudním úkonu, pokud se tak tomu nestalo, doručí se do datové schránky. Pokud ani toto není možné, např. fyzická osoba nemá zřízenou datovou schránku, doručí se - na žádost adresáta - na jinou adresu nebo elektronickou adresu. Jedná se o fakultativní způsob, kdy není možné doručit do datové schránky a adresát o doručení na jinou adresu nebo elektronickou adresu soud požádal.[19] Až poté, pokud všechny předchozí způsoby byly vyčerpány, se bude doručovat za prostřednictvím doručujícího orgánu, účastníka řízení čí jeho zástupce.[20] Z tohoto tedy dovozujeme, že v současné době není možné doručovat na elektronickou adresu správce daně, a to z důvodu opomenutí zákonodárce nebo tak učinil záměrně, čímž ale opět omezil jednu z možností elektronické komunikace s veřejnou správou, resp. v tomto případě se správcem daně. Do zákona o správě daní a poplatků byl novelou také včleněn institut neúčinnosti doručení. Nově tak zákon obsahuje ustanovení § 17b, dle kterého může adresát, který si ze závažného důvodu nemohl uloženou písemnost v zákonem stanovené lhůtě vyzvednout, požádat správce daně, který písemnost doručil, o vyslovení neúčinnosti doručení. Jedná se o určité změkčení předchozí dikce zákona. Žádost o vyslovení neúčinnosti je třeba podat do 15-ti dnů ode dne, kdy se adresát s doručovanou písemností skutečně seznámil (subjektivní lhůta), nejpozději však do 6-ti měsíců ode dne doručení (objektivní lhůta). Pokud správce daně shledá důvody, pro které adresát žádost podal, jako důvodné, rozhodne o vyslovení neúčinnosti doručení. Den doručení tohoto rozhodnutí se pak považuje za den doručení původní písemnosti. 4. DORUČOVÁNÍ DLE DAŇOVÉHO ŘÁDU Také zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, účinný od 1. ledna 2011, počítá dle svého platného znění, a také dle důvodové zprávy k tomuto zákonu, se změnami v oblasti doručování v daňovém řízení v souladu s koncepcí elektronizace veřejné správy zaštítěnou zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů. Je zde vidět snaha o unifikaci doručování v oblasti veřejné správy. Jsou zde však zachována také specifika doručování v daňové správě (doručování hromadným předpisným seznamem)[21]. Dle současných trendů, ale také obecných zásad při správě daní - rychlosti a hospodárnosti, se písemnosti mají doručovat přednostně při jednání nebo elektronickou cestou. V tomto duchu obsahuje regulaci i daňový řád. Dle § 39 odst. 1 daňového řádu má správce daně primárně na výběr ze dvou způsobů doručování, a to: a) při ústním jednání nebo při jiném úkonu, nebo b) elektronicky. Úprava elektronického doručování dle daňového řádu je v podstatě shodná s úpravou dle novelizovaného zákona o správě daní a poplatků a najdeme ji v díle 2 - Elektronické doručování, která obsahuje jediný paragraf, a to § 42 nazvaný „Doručování prostřednictvím datové schránky“, který stanoví: „Osobě, která má zpřístupněnou datovou schránku, se doručuje elektronicky podle jiného právního předpisu. Z důvodové zprávy k návrhu daňového řádu vyplývá, že i při použití tohoto zvláštního zákona pro doručování se uplatní obecná ustanovení daňového řádu jako např. pravidlo o přednostním doručení zástupci (§ 41 návrhu daňového řádu) nebo ustanovení o neúčinnosti doručení (§ 48 návrhu daňového řádu). Až pokud není možné dle odstavce prvního - podle názorů autorů by se mělo jednat objektivní nemožnost - daňový subjekt nemá zřízenou datovou schránku, doručuje správce daně zásilky prostřednictvím: a) provozovatele poštovních služeb, b) úřední osoby pověřenou doručováním, nebo c) jiného orgánu, o němž to stanoví zákon. 5. ZÁVĚR Je zřejmé, že výše nastíněné změny v doručování potřebují určitý čas a prostor na to, aby si na ně společnost zvykla, naučila se s nimi pracovat a pak, s odstupem času, můžeme tyto změny nezaujatě hodnotit. Elektronizaci české veřejné správy lze bezpochyby vnímat jako nezbytný krok v souladu s nastoleným celosvětovým trendem moderní elektronické komunikace. V porovnání se zahraničím se navíc jedná o vcelku průkopnické gesto, protože ačkoli se můžeme v jiných státech setkat s užitím elektronických prostředků v jednotlivých segmentech působení veřejné moci, komplexní právní úpravu elektronické komunikace s orgány veřejné moci bychom neobjevili. Hlavní zábrany prosazování unifikované elektronické komunikace mohou být zejména samotná technická proveditelnost, zabezpečení a samozřejmě také značná finanční náročnost. Česká republika tak učinila poměrně riskantní krok, avšak dá se vcelku s jistotou čekat, že cestou elektronizace se vydají i ostatní vyspělé státy. Již samotné vytvoření zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, tak znamenal určitý krok do vzduchoprázdna a bylo jasné, že jeho impletentace přinese řadu problémů, se kterými se budou uživatelé ještě určitou dobu potýkat. Jedním z nejpalčivějších problémů se zatím jeví lidský faktor, a to zejména určitá nedůvěra ze strany pracovníků veřejné správy, nedostatečný systém proškolování a chybějící znalosti informačních technologií. Zákon je však každopádně podle názoru autorů krokem správným směrem a dává možnost zrychlit, zjednodušit a zlevnit jak na straně správce daně, tak na straně daňového subjektu řízení a jiné právní úkony. Průlomovým je nový institut tzv. vyzvednuté zásilky, jež stanoví, že pokud se osoba oprávněná k přístupu do datové schránky nepřihlásí do 10-ti dnů od vložení dokumentu do schránky, považuje se tento dokument za doručený posledním dnem lhůty. Výjimkou jsou pouze případy, kdy jiný právní předpis vylučuje náhradní doručení. Projekt e-governmentu v České republice má bezpochyby potenciál k tomu být úspěšný a stát se odrazovým můstkem pro elektronizaci jiných států, nicméně k jeho finalizaci, alespoň dle názoru autorů, stále chybí dostatečná míra unifikace pravidel zejména formou podzákonných právních předpisů a právě taktéž dostatečná IT gramotnost pracovníků veřejné správy. Literatura: - Korbel, F., Prudíková, D., Změny v systému doručování po 1. červenci 2009, Právní rozhledy, 2009, č. 11., - Garner, B., A., Black`s Law Dictioonary, USA : WEST, 2009, - Skulová, S. a kol., Správní právo procesní, Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk s.r.o., 2008, - Henrych, D. a kol., Správní právo, Obecná část, Praha : C.H. Beck, 2006 - Kobík, J., Správa daní a poplatků s komentářem, Jihlava : Nakladatelství ANAG, 2008, - Łaszczyca, G. a kol., Postępowanie administracyjne ogólne, Warszawa: C.H.Beck, 2003, - Dzwonkowski, H., Zgierski, Z., Procedury podatkowe, Warszawa: Difin sp. z o.o., 2006, - Kosikowski, C. a kol., Ordynacja podatkowa, Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2006, - Bartosiewicz, A. a kol., Leksykon ordynacji podatkowej, Wrocław: Oficyna Wydawnicza "UNIMEX", 2009, - Mrkývka, P. a kol. Finanční právo a finanční správa, 2.díl. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, - Smejkal, V., Datové schránky nastupují, Právní rádce, 2009, č.7, str. 5. - Doručování dle občanského soudního řádu ve znění novely č. 7/2009 Sb., EPRAVO [online]. Změněno 1.9.2009 [cit. 2010-07-01]. Dostupné z: - Webové stránky [cit. 2010-07-01] Dostupné z: http://www.egovernment.cz/best/PDF%2007/EgovAct.pdf - Webové stránky Ministerstva vnitra ČR [cit. 2010-07-01] Dostupné z: http://www.mvcr.cz/clanek/datove-schranky.aspx. - Důvodová zpráva k zákonu č. 280/2009 Sb., daňový řád, - Judikát Nejvyššího soudu ČR 2 Afs 158/2005, - Usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součástí ústavního pořádku České republiky, - Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, - Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, - Zákon č. 380/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, - Zákon č. 301/2008 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, - Zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, - Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, Contact – email Damian.Czudek@law.muni.cz; Kristyna.Chalupecka@law.muni.cz ________________________________ [1] Garner, B., A., Black`s Law Dictionary, USA : WEST, 2009, s. 494. [2] Skulová, S. a kol., Správní právo procesní, Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk s.r.o., 2008, s. 123. [3] Srovnej např. Henrych, D. a kol., Správní právo, Obecná část, Praha : C.H. Beck, 2006, s. 356; nebo Skulová, S. a kol., Správní právo procesní, Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk s.r.o., 2008, s. 75. [4] Srovnej. Skulová, S. a kol., Správní právo procesní, Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk s.r.o., 2008, s. 123. [5] Kobík, J., Správa daní a poplatků s komentářem, Jihlava : Nakladatelství ANAG, 2008, s. 208. [6] Srovnej judikát Nejvyššího soudu ČR 2 Afs 158/2005 [7] § 31 odst. 8 písm. a) zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů: "Správce daně prokazuje: a) doručení vlastních písemností daňovému subjektu…" [8] Dzwonkowski, H., Zgierski, Z., Procedury podatkowe, Warszawa: Difin sp. z o.o., 2006, s. 734. [9] Kobík, J., Správa daní a poplatků s komentářem, Jihlava : Nakladatelství ANAG, 2008, s. 191. [10] Łaszczyca, G. a kol., Postępowanie administracyjne ogólne, Warszawa: C.H.Beck, 2003, s. 422 [11] Kosikowski, C. a kol., Ordynacja podatkowa, Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2006, s. 554., nebo také Bartosiewicz, A. a kol., Leksykon ordynacji podatkowej, Wrocław: Oficyna Wydawnicza "UNIMEX", 2009, s. 613. [12] Dzwonkowski, H., Zgierski, Z., Procedury podatkowe, Warszawa: Difin sp. z o.o., 2006, s. 734. [13] Łaszczyca, G. a kol., Postępowanie administracyjne ogólne, Warszawa: C.H.Beck, 2003, s. 422. [14] Webové stránky [cit. 2010-07-09] Dostupné z: http://www.egovernment.cz/best/PDF%2007/EgovAct.pdf [15] §2 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů. [16] Webové stránky Ministerstva vnitra ČR [cit. 2010-07-09] Dostupné z: http://www.mvcr.cz/clanek/datove-schranky.aspx. [17] Smejkal, V., Datové schránky nastupují, Právní rádce, 2009, č.7, str. 5. [18] § 99 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 177 odst.1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. [19] Doručování dle občanského soudního řádu ve znění novely č. 7/2009 Sb., EPRAVO [online]. Změněno 1.9.2009 [cit. 2010-07-01]. Dostupné z: [20] § 45 zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů: " (1) Písemnost doručuje soud při jednání nebo jiném soudním úkonu. (2) Nedošlo-li k doručení písemnosti podle odstavce 1, doručí ji soud prostřednictvím veřejné datové sítě do datové schránky. Není-li možné doručit písemnost prostřednictvím veřejné datové sítě do datové schránky, soud ji doručí na žádost adresáta na jinou adresu nebo na elektronickou adresu. (3) Není-li možné doručit písemnost podle odstavce 2, předseda senátu nařídí doručit ji prostřednictvím a) doručujícího orgánu, nebo b) účastníka řízení či jeho zástupce. [21] Důvodová zpráva k zákonu č. 280/2009 Sb., daňový řád.