Osobní management – Přístup v pojetí posunu paradigmatu k principiálního vedení Osnova • Dva přístupy k osobnímu managementu • Hodnoty • Přístup v pojetí posunu paradigmatu k principiálního vedení Úkoly a otázky pro samostudium k 3. modulu 2. Hodnoty (1) Anglický výraz pro hodnotu je „value“ a je odvozen od latinského slova „valere“, což znamená „být silný“, „být zdravý“. Obecně platí: Hodnoty jsou vodítkem našeho myšlení a jednání! Hodnoty, které bychom měli vyznávat vůči okolnímu prostředí, např.: • solidnost • úcta • respekt k potřebám bližních • naše aktivity bez negativních externalit Hodnoty týkající se nás samých, např.: • bezpečnost vlastní práce a péče o vlastní zdraví • neustálé zdokonalování (profesní i osobnostní rozvoj) 2. Hodnoty (2) Nutné je však respektovat 4 kardinální ctnosti: • spravedlnost • statečnost • střídmost • moudrost Hodnoty, které se staly předmětem diskuse o hodnotách teprve nedávno: • tolerance jinakosti a odlišných názorů • konzistentní chování a jednání • rozsah a způsob solidarity Všechny tyto výše uvedené hodnoty přispívají k větší míře lidskosti. 2. Hodnoty (3) Pro opravdové dodržování žádoucích hodnot nemá smysl jen jejich deklarace a moralizování (to často vyvolává u druhých výčitky svědomí a odpor) – důležitý je osobní příklad a šíření přesvědčení dívat se na hodnoty jako na pomoc při profesním i soukromém životě. Ujasnění hodnotové orientace je kompasem k úspěchu, zdrojem síly pro zdravý život jedince. Při hledání zdrojů životní síly nám mohou být důležitými orientačními body právě obecně akceptovatelné hodnoty, jakými jsou např.: • spravedlnost k sobě i k druhým • svoboda volby • hledání a prosazování pravdy • respekt lidské důstojnosti • statečnost při prosazování nového správného • střídmost v životě • moudrost (odstup, nadhled, systémové myšlení) • věrnost správným myšlenkám a chování • šíření pocitu lidské sounáležitosti a zvyšování kvality života. 3. Přístup v pojetí posunu paradigmatu k principiálního vedení (6) „Citové konto“ Metafora pro míru vzájemné důvěry v mezilidských vztazích: každý kontakt s jiným člověkem lze posuzovat jako výběr nebo vklad z resp. na citové konto