Příklady inspirujících vůdců Obsah: J.A. Komenský T.G. Masaryk B. Gates T. Baťa Jan Amos Komenský (1592 – 1670) - Objevitel nové „duchovní pevniny“ světa dítěte - Učitel národů Co znamená pečlivě vychovávat mládež? - Škola = dílna lidskosti. - Nejsou to školy, kde by se učilo hravě, nýbrž robotárny. Výrazný rys J.A. Komenského coloživotního duchovního usilování je odhalení povahy a potřeb lidské společnosti, která se dynamicky rozvíjí od dětství až do stáří a jež je kultivována vychovatelským uměním, které nekončí povinou školní docházkou a univerzitním studiem, nýbrž pokračuje celý život. Tomáš Garrigue Masaryk (1850 – 1937) - Skutečný zdroj politiky je a musí být ve sféře mravní. - Pravda je především kategorií mravní. - Pravda je tím nejlepším základem politiky. - Politika, demokracie, právo a materiální rozvoj jsou hodnotami, aby lidský život byl důstojný a spravedlivý, aby měl smysl. T.G.Masaryk nebyl pouhým teoretikem odpovědnosti či humanity, naopak byl statečný a důsledný člověk, který neváhal riskovat odpor veřejnosti, svou popularitu i kariéru, ba dokonce i život ve jménu věcí, které považoval za správné. Mravní rozměr pravdy mu nebyl nárokem kladeným na jiné ale především nárokem kladeným na sebe sama. Tomáš Baťa /1876 – 1932/ Trvalé hodnoty soustavy Baťa (prezentace podle knihy Prof. M. Zeleného „Cesty k úspěchu“) Tomáš Baťa - Po úspěchu touží jednotlivci, podniky, celé národy. - Úspěch v životě je základem pro úspěch v podnikání. - Úspěchy jednotlivců jsou předpokladem pro úspěch národů. Tomáš Baťa Všichni hledáme své cesty k úspěchu. Hledání? Není snadné. - slepé uličky - přeplněné dálnice - zavádějící zkratky Tomáš Baťa Je třeba se učit od těch, kteří našli cestu k úspěchu (cestu opravdovou, spolehlivou a trvalou). Inspirující vůdce T. Baťa: - služba druhým - poctivost - přímé jednání - integrita Tomáš Baťa Trvalé myšlenkové a akční hodnoty soustavy Baťa: - složka historická - složka trvalá (obsažená ve znalostech, schopnostech, metodách a zkušenostech lidí) Tomáš Baťa Životní účet = má dáti – dal. Skládám účet vrstevníkům i příštím generacím. - Podnik a podnikání. - účelem podnikání je služba veřejnosti, služba národu a služba světu. - Řízení a management. - hodnoty úspěšného podnikání jsou trvalé. Tomáš Baťa Učit se učit = vzdělávání a znalosti podniku. - Vzdělávání je investice, strategický nástroj ke zlepšení výkonu a konkurenceschopnosti. - Orli nelétají ve formacích. - Tak vznikl Tomáš Baťa. - Otcové a synové. - Přál bych si mít deset synů. - Výchova formou smlouvy a skládání účtů. Tomáš Baťa Inovace. - Informace nejsou znalosti. - Celé podnikání není vlastně ničím jiným, než nepřetržitým řetězem vynálezů. Zaměstnanec a zákazník. - Zásadou mého podnikání je učinit ze svých zaměstnanců kapitalisty. Trh, obchod a reklama. - Trh je důležitější než výroba. Tomáš Baťa Spolupráce a konkurence: spolupodnikání - zámožnost všem Kvalita na prvním místě. - nepokračuj ve špatné práci Každá politika je lokální. - poměry nejsou vinny nikdy a ničím, vinni jsou vždy lidé - povinností občana je vládnout, ne reptat a naříkat Tomáš Baťa Láska k podniku, láska k lidem. - Láska k práci, láska k lidem, láska podniku, láska k vlasti – pomohou rozpoznat zrno od plev, kvalitu od šmíry, originál od kopie, hodnoty od pozlátka a znalosti od sebechvály. Vědět + akce = umět (znát). Znalost je čin, akce. Příklady inspirujících vůdců J. G. Mendel - génius genetiky Johann Gregor Mendel (1822 – 1884) - Nar. 22.7.1822 – Hynčice u Nového Jičína - Augustiánský řeholník od roku 1843 – Brno – opatství Sv. Tomáše - Od roku 1867 - opat Geniální badatel a jeho cesta studia - Gymnázium v Opavě, filozofický ústav Olomouc – teologie, etika, praktická a teoretická filozofie, matematika, kombinatorika, fyzika a pedagogika - Starobrněnský klášter v Brně od října 1843 (teologie, přírodní vědy) vysvěcen na kněze roku 1847 - Augustiánský klášter v Brně – botanicko mineralogická sbírka, knihovna, uznávané středisko vzdělanosti. - Učitel ve Znojmě - Univerzita ve Vídni (učitelská způsobilost, přírodopis, fyzika) - Experimentální fyzika a vědecká botanika, zoologie, hybridizace rostlin - Člen přírodovědeckého spolku v Brně - Pokusy s křížením rostlin (hrách jako hlavní pokusný model) Úloha genetiky - Všichni se zajímáme o historii své rodiny, co způsobuje, že se podobáme svým rodičům – předkům. - Zákonitosti studovali Ch. Darwin a A. Wallace. Procesem „přírodní výběr“ mohou vzniknout nové variety, případně nové druhy (evoluční teorie). - Podstatné omezení – nemohli vysvětlit, jak se dědí vlastnosti z jedné generace na druhou. Úloha genetiky - Na správnou cestu vysvětlení dědičnosti přišel augustiánský řeholník G. Mendel v Brně, opatství Sv. Tomáše. - Rozluštění mechanismu dědičnosti bylo obtížným problémem proto, že proces, kterým dědíme chromozomy od svých rodičů, je velmi složitý. - Naše genetická výbava je určena kombinací dvou sad chromozomů – jedné pocházející od otce a druhé od matky. - Tyto sady, které získáváme od svých rodičů se tvoří složitým procesem nazývaným melióza. Úloha genetiky Mendelova práce s křížením hrachu + práce cytologů, kteří později studovali chromozomy vedla nakonec k objevu úlohy DNA v dědičnosti. Závěr - Mendelova práce poskytla nový pohled na přírodu a na příčiny naší skutečné existence. - Prostředí, ve kterém vyrůstal a pracoval – opatství Sv. Tomáše – považujeme za místo intelektuálního dědictví lidstva. - „I když jsem musel ve svém životě prožít řadu trpkých chvil, musím přiznat, že krásné a dobré převládaly. Moje vědecká práci mi přinášela hojně uspokojení a jsem přesvědčen, že ji zanedlouho celý svět uzná“ (G. Mendel, 1883). Příklady inspirujících vůdců Leonardo da Vinci (1452 – 1519) Kniha „Sem kroků ke genialitě“ – M. Gelb „Největší génius vědy a umění všech dob“ Doba renesance - Renesance (obrození), myšlenka lidské moci a možnosti – 1450 – 1600 - Knihtisk, tužka, levný papír, magnetický kompas, velké plachetnice, děla s velkým dostřelem, mechanické hodiny - Michelangelo, Raffael, Tizian, Kolumbus Leonardo da Vinci jeho přínos vědě a umění - Vynálezce – plány na létací stroj, vrtulník, padák, výsuvný žebřík, třístupňová převodovka - Vojenský technik, anatomie, botanika, geologie, fyzika - Poslední večeře Páně, Mona Lisa, Klanění tří králů, Znovuzrození snu Sedmo kroků (zásad) ke genialitě (M. Gelb) • Zásada Přistupujte k životu s nenasytnou zvědavostí a neustále usilujte o celoživotní vzdělávání • Kladu si ty správné otázky? • Leonardo da Vinci sebou nosil zápisník, aby si hned mohl poznamenávat myšlenky, dojmy a pozorování • Zásada Prověřujte znalosti zkušenostmi, buďte vytrvalí a ochotni poučit se z omylů. • Jak mohu zlepšit svou schopnost učit se ze svých chyb a zkušeností? Jak mohu rozvíjet své nezávislé myšlení? • Leonardo da Vinci všeobecně uznáván jako génius všech dob udělal mnoho chyb, ale nikdy se nepřestal učit, zkoumat a experimentovat. 3. Zásada Neustále rozvíjejte smysly, zvláště zrak, protože jsou prostředkem k rozšířenému vnímání. • Jak hodlám zbystřovat své smysly, když stárnu? • Všechny naše znalosti pocházejí z našeho vnímání (zrak, sluch, hmat, chuť, čich). Pět smyslů jsou vládci duše. 4. Zásada Buďte ochotni přijmout nejasnost, paradox a nejistotu. • Když svou mysl necháte otevřenou i při setkání s nejistotou, je to jeden z nejúčinnějších nástrojů, jak uvolnit své tvůrčí možnosti. • Jak mohu posílit svou schopnost udržet tvůrčí napětí a přijmout hlavní životní paradoxy? 5. Zásada Rozvíjejte rovnováhu mezi vědou a uměním, logikou a představivostí, myslete celým mozkem. • Dokážu udržet v rovnováze vědu a umění na pracovišti i doma? • Pravá hemisféra mozku (umělec, intuice, imaginativní myšlení). • Levá hemisféra mozku (přímočará logika, analytické myšlení). • Moderní společnost diskriminuje pravou hemisféru. • Vzdělávací systém i věda mají často sklony přehlížet neverbální formy intelektu. Leonardo da Vinci – myslitel celým mozkem. 6. Zásada Zdokonalujte ladnost, zručnost obou rukou, kondici i duševní vyrovnanost. • Leonardo da Vinci – zájem o anatomii byl odrazem jeho vlastní neobyčejné tělesné konstituce (chůze, jízda na koni, plavání, šerm, vegetarián, rozumná strava je klíčem ke zdraví a duševní pohodě, maloval oběma rukama). • Uznával osobní odpovědnost za své zdraví a duševní pohodu. 7. Zásada Uznávejte a oceňujte vzájemné souvislosti všech věcí a jevů, systémové myšlení. • Leonardo da Vinci lidské tělo zkoumal jako ucelený systém, koordinovaný soubor vzájemně propojených vztahů. Závěr - Základem Leonardova odkazu je pobídka, aby moudrost a světlo zvítězily nad strachem a tmou. Ve svém nekonečném hledání pravdy a krásy spojoval umění a vědu pod vedením zkušenosti a vnímavosti. - Jeho jedinečné spojování logiky a fantazie, rozumu a romantiky vyzývalo, inspirovalo a mátlo vědce po celé věky. - V době specializace a rozdvojení Leonardo da Vinci září jako maják celosti. - Jeho příklad nás vede, abychom byli více sami sebou. - „Váš mozek je mnohem lepší, než sy myslíte.“