Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D. Komunikace - vyjednávání n TRVALÝ PROCES - NELZE NEKOMUNIKOVAT - PRINCIPY Osobní komunikační rovina n Interpersonální vztahy rodinné, partnerské, pracovní, sousedské, společenské a další Profesní komunikační rovina n Jednání a kontakt s občany a klienty – úřady a instituce n Přednášky, prezentace, pohovory, zkoušky n Řízení pracovních týmů - vedoucí zaměstnanci n Kontraktační a související návazná obchodní jednání n Kolektivní vyjednávání, sociální dialog Přednášky, prezentace atp. n Struktura prezentace n Časový rozvrh n Kontakt s posluchači n Argumentace, logická vazba částí n Verbální projev n Neverbální faktory n Shrnutí, závěry n Prostor pro reakci a doplnění Sociální dialog Všechny vztahy mezi soc. partnery při prosazování a ochraně hospodářských a sociálních zájmů --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------ Zástupci zaměstnanců (soc. reprezentanti): n Rada zaměstnanců n Evropská rada zaměstnanců n Zástupce pro BOZP n Odbory (§ 15,další informace a projednání § 287) Součinnost mezi soc.partnery n Informování - §278 n Projednání – § 280, § 46 a další n Spolurozhodování – Pracovní řád - §306/4 n Kontrola – v BOZP - § 322 odst. 1 --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------- n Tripartita – specifický soc. dialog? rámec v ust. § 320 ZP Vyjednávání Proces komunikace mezi sociálními partnery S RELATIVNĚ PROTICHŮDNÝMI ZÁJMY n Průběh lze charakterizovat jako konflikt (řízený) n Cílem je dosažení sociálního smíru n Konsenz TRVALE udržitelný (platný, splnitelný, možný) VŽDY SE SNAŽIT O TRVALE UDRŽITELNOU DOHODU BEZ ZÁRODKŮ BUDOUCÍHO KONFLIKTU Kolektivní vyjednávání Kolektivní smlouvy -právní rámec - ust. §22 ZP Proces uzavírání kolektivní smlouvy - zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů Obsah kolektivní smlouvy – ZP, prov. a související předpisy Kolektivní spory – ust. § 10 a násl. zákona o KV n O uzavření kolektivní smlouvy n O plnění kolektivní smlouvy - pokud nevznikl nárok jednotlivých zaměstnanců – zák. o KV - pokud vznikl individuální nárok - soud Kolektivní spory = selhání vyjednávání Kolektivní spory – ust. § 10 a násl. zákona o KV n O uzavření kolektivní smlouvy n O plnění kolektivní smlouvy - pokud nevznikl nárok jednotlivých zaměstnanců – zák. o KV - pokud vznikl individuální nárok - § 25 odst. 4 ZP - soud Příčiny n Pro dohodu není prostor (neexistuje průnikový bod zájmů) n Nemožnost personální (tito partneři se nedohodnou na ničem) n Ujednání jsou právně neplatná (plnění je nevymahatelné) n Ujednání jsou nemožná či nerealizovatelná (změna podmínek) n Není, kdo by plnil (ochrana - přechod práv a povinností) Vyjednávání a jeho struktura Proces komunikace mezi sociálními partnery S RELATIVNĚ PROTICHŮDNÝMI ZÁJMY n Průběh lze charakterizovat jako konflikt -řízený n Cílem je dosažení sociálního smíru n Konsenz TRVALE udržitelný (platný, splnitelný, možný) VŽDY SE SNAŽIT O TRVALE UDRŽITELNOU DOHODU BEZ ZÁRODKŮ BUDOUCÍHO KONFLIKTU Podmínky pro trvale udržitelný smír Vyjednávání - trvale udržitelný smír předpokládá dodržení: n Právního rámce - právní normy daného právního řádu n Ekonomického rámce - průnikový bod zájmů Sociálně ekonomické optimum (na ekonomickém hřbitově nelze vytvořit sociální ráj) n Osobního rámce : * Rovnováha moci = moc (síla, pozice) + rovnováha = konsenz * Osobní předpoklady vyjednávání znalosti + dovednosti techniky a taktiky při vyjednávání = konsenz * Připravenost ke změně názorů - ke kompromisu - názory vycházejí z postojů - změna postoje = změna názoru Předpoklady vyjednávání n ZNALOSTI A INFORMACE právní + ekonomické + další n DOVEDNOST VYJEDNÁVAT + ZKUŠENOSTI = znát a využívat techniky + taktiky a strategie o Sebepoznávání, empatie o Principy verbální a neverbální komunikace o Asertivita o Feedback - zpětná vazba o Teorie řízeného konfliktu o Teorie týmové práce o další… Druhy vyjednávání PODLE ZPŮSOBU n Tvrdé X jemné (výsledek x vztah, změna způsobu jednání) PODLE TYPU n Distribuční (rozdělovací) - zájmy relativně protichůdné - prostor pro vyjednávání malý řešení: poznávání prioritních zájmů, zvětšení rozdělovaného objektu n Manipulativní (partneři používají svoji moc) řešení: dostat moc do rovnováhy - metody legálního nátlaku n Kooperativní (spolupráce partnerů) Možný výsledek vyjednávání n poražený - poražený (prohra - prohra) - nebylo dosaženo konsenzu n poražený - vítěz - hodnota konsenzu malá - zárodek budoucího konfliktu n vítěz - vítěz (WIN - WIN) - konsenz s vysokou hodnotou Gradace konfliktu – řízený konflikt n NAPROSTÁ NEGACE - ignorování negace jako strach z ohrožení dominantního postavení - nechci tě vidět, nechci s tebou mluvit, neuznávám tě jako partnera n OTEVŘENÝ BOJ O MOC - válka, stávka, výluka snaha o zatlačení partnera do ofenzívy vyjednávání z pozice moci - neexistuje rovnováha sil n ROVNOVÁHA a STABILIZACE SIL A MOCI - studená válka hrozba stávkou, výlukou, obě strany se snaží získat nadvládu, mocenskou převahu n VYJEDNÁVÁNÍ O KONFLIKTU - otevřené měření sil v DIALOGU partneři jednají, tlumí eskalaci konfliktu (spirála) - co máme společného, výhody spolupráce n DIALOG O PROBLÉMU – otevřené vyjednávání ve věci tvůrčí a věcný dialog s protistranou, snaha se dohodnout - prostor pro konsenz Fáze vyjednávání n Příprava jednání – informace, cíle, zájmy, motivace n Vyjednávání - manévrování, taktizování - postupné sbližování pozic n Závěry jednání - konsenz - kolektivní smlouva prestiž KS = kontrola plnění smlouvy příprava pozic pro další vyjednávání Maslowova teorie hierarchie potřeb Teorie motivace Fáze přípravy vyjednávání - taktiky n Získávání informací o možnostech (priorit. zájmech) n Výběr cílů + náhradních cílů (optimální míra) n Zpracování návrhu, konzultace s experty n Výběr týmu a určení rolí (teorie týmové práce) n Volba strategie vyjednávání n Výběr místa jednání, vymezení časového prostoru n Dohoda o pravidlech jednání Průběh vyjednávání n Využívat znalosti verbální a neverbální komunikace n Využívat znalost vyjednávacích technik n Využívat znalost prioritních zájmů n Průběžné vyrovnávání moci, dostávat moc do rovnováhy n Měnit postoje protistrany jako klíč ke změně názorů n Využít znalosti teorie řízeného konfliktu - při eskalaci (spirála) obranné taktiky (přerušení jednání) n Taktika opouštění sporných bodů, nastolování pseudoproblémů n Měnit způsob jednání (využívat role členů týmu) n Připravenost měnit strategii - kooperativnost versus umíněnost n Nepřistoupit na přesun řešení problému do osobních soubojů n Formulovat průběžné závěry Závěr jednání - kolektivní smlouva Trvale udržitelný bez zárodků budoucích konfliktů n Obsah ujednání stručný a srozumitelný všem účastníkům n Přeformulování závěrů (překlad z češtiny do češtiny) n Ve dvojjazyčných (vícejaz.) verzích zakotvit přednost znění n Sjednat způsob realizace a odpovědnost za ni (příp. v příloze) n Sjednat způsob a termíny kontroly n Hodnocení vyjednávání, prezentovat zásadu Win-Win n Sebehodnocení, zpětná vazba n Formální zveřejnění, uložení, nahlížení