Seminář č. 2 – Právní hermeneutika Příklady: 1) S poukazem na ustanovení konkrétních právních předpisů odůvodněte a vysvětlete, v čem spočívají tzv. řídící ideje uvedených orgánů veřejné moci: a) veřejný ochránce práv b) orgány sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) c) živnostenský úřad d) obecný soud e) Ústavní soud 2) Prostudujte si následující judikáty českých soudů a Ústavního soudu a pokuste se definovat „předporozumění“ soudů ve vztahu k řešenému případu: a) problematika tzv. česko-slovenských důchodů · Rozsudek Nejvyššího správního soudu sp. zn. 3 Ads 2/2003 - 112 versus nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 4/06 Pokuste se určit subjektivní předstruktury porozumění (předvědění, předporozumění) i v disentech soudců ÚS (Pl. ÚS 4/06). Jaký je Váš názor na přesvědčivost a plausibilitu argumentů užitých k odůvodnění těchto judikátů? b) problematika odstoupení od smlouvy · Stanovisko Nejvyššího soudu ze dne 19.4.2006, sp. zn. Cpjn 201/2005 · Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 78/06 Identifikujte hlavní odlišnosti v nazírání Nejvyššího soudu a Ústavního soudu na daný právní problém a pokuste se určit, jakou úlohu sehrálo předporozumění těchto institucí v určení správného řešení případu. Jaký je Váš názor na tento problém? Přineste si s sebou na seminář potřebné texty ustanovení právních předpisů (příklad 1) a texty citovaných judikátů (příklad 2).