22. 3. 2010 Baroš - Křesťanská modernita? Self (Já), stát a lidská práva
Přednášející : Mgr. et Mgr. Jiří Baroš, Ústavní soud ČR a Fakulta sociálních studií FSS MU
Předmět : MVV31K Náboženství a víra v demokratickém právním státě (22. 3. 2010)
[plán přednášky v PDF]
Křesťanská modernita? Self, stát a lidská práva
Úvod – Co je modernita ? Co znamená být moderním ? Staří a moderní
I. Self (Já) – křesťanská, liberální a genealogická tradice podle MacIntyra
I. 1 Křesťanská formace lidského Já
- křesťanský model je prototypický (Kristus je vzorem dokonalé humanity) : následování Krista
- zkušenost krásy, paměť a anti-historická kultura. Kde mohou kvést křesťanské ctnosti ?
I. 2 Etika autenticity
- morální smysl: porozumění dobru a zlu je zakotveno v našich citech; věrnost vlastní originalitě; každý z nás je člověkem jedinečným způsobem
- je v etice autenticity místo pro transcendentno ?
II. Politika: vynález moderního státu
II. 1 Odkouzlení světa nebo teologicko-politický problém
- náboženství jako záporný vztah člověka společenského k sobě samému (Gauchet)
- křesťanství jako přehodnocení principu náboženství: nemožnost skloubit přirozené s nadpřirozeným, duchovní a časnou moc; zrod pozemské soběstačnosti (Gauchet)
- principy moderní politiky vznikly v přímé opozici vůči křesťanství (Manent): vynález absolutní monarchie
II. Machiavelli, Hobbes a založení liberálního řádu
- učitelé podezření a snaha o diskreditaci dobra; dobro jako základ politiky selhalo, je třeba ji proto založit na zlu (strach ze smrti)
- moderní epikureizmus a snaha o rozložení teologicko-politického komplexu
III. Právo nebo lidská práva ?
III. 1 Klasické a moderní přirozené právo
- Leo Strauss : od povinností (které člověk – jakožto přirozeně společenský živočich – má v rámci politického uspořádání) k předpolitickým přirozeným právům moderního individualizmu
- Michel Villey : od spravedlnosti (rozdělení statků v rámci konkrétní skupiny) k právu jakožto přímému atributu jednotlivce (právo jako moc nad věcí); právní řád vychází z vůle jednotlivců
III. 2 Jak založit lidská práva ? Spravedlnost jako inherentní práva
- proč potřebujeme diskurs práv? Práva jsou založena na respektu k hodnotě dané substance
- důstojnost člověka : teistické a sekulární koncepce
Doporučená literatura :
- Baroš, Jiří 2009. Křesťanská modernita? Kontexty, 3, 2009, 62-68;
- Elshtain, Jean Bethke 2008. Sovereignty: God, State, and Self. New York: Basic Books;
- Gauchet, Marcel 2004. Odkouzlení světa. Brno: CDK;
- Gillespie, Michael Allen 2008. The Theological Origins of Modernity. Chicago: The University of Chicago Press;
- Hart, David Bentley 2009. Atheist Delusions. New Haven: Yale UP;
- Heft, James L. (ed.) 1999. A Catholic Modernity?: Charles Taylor's Marianist Award Lecture. Oxford: Oxford UP;
- Lilla, Mark 2007. The Stillborn God: Religion, Politics, and the Modern West. New York: Knopf;
- MacIntyre, Alasdair 1991. Three Rival Versions of Moral Enquiry: Encyclopaedia, Genealogy, and Tradition. Notre Dame: University of Notre Dame Press;
- Manent, Pierre 1994. An Intellectual History of Liberalism. Princeton: Princeton UP;
- Milbank, John 2006. Theology and Social Theory: Beyond Secular Reason. Malden: Wiley-Blackwell;
- Strauss, Leo 1953. Natural Right and History. Chicago: The University of Chicago Press;
- Taylor, Charles 2007. A Secular Age. Cambridge: The Belknap Press of Harvard UP;
- Tierney, Brian 1997. The Idea of Natural Rights: Studies on Natural Rights, Natural Law, and Church Law 1150–1625. Grand Rapids: Eerdmans;
- Villey, Michel 2006. La formation de la pensée juridique moderne. Paris: PUF;
- Wolterstorff, Nicholas 2008. Justice: Rights and Wrongs. Princeton: Princeton UP.