Náboženství a víra v demokratickém právním státě

22. 3. 2010 Baroš - Křesťanská modernita? Self (Já), stát a lidská práva

Přednášející : Mgr. et Mgr. Jiří Baroš, Ústavní soud ČR a Fakulta sociálních studií FSS MU http://ecx.images-amazon.com/images/I/517If5WIkUL.jpg
Předmět : MVV31K Náboženství a víra v demokratickém právním státě (22. 3. 2010)
[plán přednášky v PDF]

Křesťanská modernita? Self, stát a lidská práva

Úvod – Co je modernita ? Co znamená být moderním ? Staří a moderní

I. Self (Já) – křesťanská, liberální a genealogická tradice podle MacIntyra
I. 1 Křesťanská formace lidského Já
- křesťanský model je prototypický (Kristus je vzorem dokonalé humanity) : následování Krista
- zkušenost krásy, paměť a anti-historická kultura. Kde mohou kvést křesťanské ctnosti ?

I. 2 Etika autenticityhttp://www.kodex.cz/knihkupectvi/pics/884.jpg
- morální smysl: porozumění dobru a zlu je zakotveno v našich citech; věrnost vlastní originalitě; každý z nás je člověkem jedinečným způsobem
- je v etice autenticity místo pro transcendentno ?

II. Politika: vynález moderního státu
II. 1 Odkouzlení světa nebo teologicko-politický problém
- náboženství jako záporný vztah člověka společenského k sobě samému (Gauchet)
- křesťanství jako přehodnocení principu náboženství: nemožnost skloubit přirozené s nadpřirozeným, duchovní a časnou moc; zrod pozemské soběstačnosti (Gauchet)
- principy moderní politiky vznikly v přímé opozici vůči křesťanství (Manent): vynález absolutní monarchie

II. Machiavelli, Hobbes a založení liberálního řádu
- učitelé podezření a snaha o diskreditaci dobra; dobro jako základ politiky selhalo, je třeba ji proto založit na zlu (strach ze smrti)
- moderní epikureizmus a snaha o rozložení teologicko-politického komplexu

III. Právo nebo lidská práva ? http://images.amazon.com/images/P/0226293459.01._SX140_SY225_SCLZZZZZZZ_.jpg
III. 1 Klasické a moderní přirozené právo
- Leo Strauss : od povinností (které člověk – jakožto přirozeně společenský živočich – má v rámci politického uspořádání) k předpolitickým přirozeným právům moderního individualizmu
- Michel Villey : od spravedlnosti (rozdělení statků v rámci konkrétní skupiny) k právu jakožto přímému atributu jednotlivce (právo jako moc nad věcí); právní řád vychází z vůle jednotlivců

III. 2 Jak založit lidská práva ? Spravedlnost jako inherentní práva
- proč potřebujeme diskurs práv? Práva jsou založena na respektu k hodnotě dané substance
- důstojnost člověka : teistické a sekulární koncepce 

Doporučená literatura : 

  • Baroš, Jiří 2009. Křesťanská modernita? Kontexty, 3, 2009, 62-68;
  • Elshtain, Jean Bethke 2008. Sovereignty: God, State, and Self. New York: Basic Books;
  • Gauchet, Marcel 2004. Odkouzlení světa. Brno: CDK;
  • Gillespie, Michael Allen 2008. The Theological Origins of Modernity. Chicago: The University of Chicago Press;http://www.wannabepriest.org.uk/wp-content/uploads/2010/01/david-bentley-hart-atheist-delusions.jpg
  • Hart, David Bentley 2009. Atheist Delusions. New Haven: Yale UP;
  • Heft, James L. (ed.) 1999. A Catholic Modernity?: Charles Taylor's Marianist Award Lecture. Oxford: Oxford UP;
  • Lilla, Mark 2007. The Stillborn God: Religion, Politics, and the Modern West. New York: Knopf;
  • MacIntyre, Alasdair 1991. Three Rival Versions of Moral Enquiry: Encyclopaedia, Genealogy, and Tradition. Notre Dame: University of Notre Dame Press;
  • Manent, Pierre 1994. An Intellectual History of Liberalism. Princeton: Princeton UP;
  • Milbank, John 2006. Theology and Social Theory: Beyond Secular Reason. Malden: Wiley-Blackwell;
  • Strauss, Leo 1953. Natural Right and History. Chicago: The University of Chicago Press;
  • Taylor, Charles 2007. A Secular Age. Cambridge: The Belknap Press of Harvard UP;
  • Tierney, Brian 1997. The Idea of Natural Rights: Studies on Natural Rights, Natural Law, and Church Law 1150–1625. Grand Rapids: Eerdmans;
  • Villey, Michel 2006. La formation de la pensée juridique moderne. Paris: PUF;
  • Wolterstorff, Nicholas 2008. Justice: Rights and Wrongs. Princeton: Princeton UP.