pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT Zápatí prezentace ‹#› Zápatí prezentace 1 Místní poplatky Michal Radvan Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 2 Pojem „daň“ n Daň je povinná, zákonem předem sazbou stanovená částka, kterou se více méně pravidelně odčerpává na nenávratném principu bez ekvivalentního protiplnění část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. n n => pojem „daň stricto sensu“ Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 3 Pojem „poplatek“ n Poplatek je peněžitou dávkou stanovenou zákonem, nenávratnou, vybíranou státem nebo jinými veřejnoprávními korporacemi za zákonem stanovené úkony jejich orgánů. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 4 Požadavek zákonné úpravy vybírání daní n Článek 11 odst. 5 LZPS: n Daně a poplatky je možné ukládat jen na základě zákona. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 5 Klasifikace poplatků nSprávní poplatky - celostátní vybírané orgány veřejné správy nZvláštní dávky poplatkového charakteru stojící mimo katalog správních poplatků (např. poplatky spojené s užíváním dálnic, poplatky na ochranu životního prostředí - ekologické poplatky, poplatky za rozhlasové a televizní přijímače - koncesionářské poplatky apod.) nSoudní poplatky - celostátní vybírané soudy nMístní poplatky Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 6 Klasifikace místních poplatků npoplatek ze psů, npoplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt, npoplatek za užívání veřejného prostranství, npoplatek ze vstupného, npoplatek z ubytovací kapacity, npoplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst, npoplatek za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí, npoplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, npoplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 7 Místní poplatky nTeritoriální omezenost poplatku nZákonný rozsah poplatku nSpecifikace obecně závaznou vyhláškou nJudikatura Ústavního soudu nOpakování zákonného textu ve vyhlášce nNovelizace vyhlášek nSpojování více poplatků do jedné vyhlášky nSpojování více zmocnění do jedné vyhlášky nKontrola MV vs. právo na samosprávu Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 8 Poplatek ze psů nFiskální a regulační funkce (centrum, bytové domy apod.) nZákon na ochranu zvířat proti týrání – pravidla pro volný pohyb psů nOhlašovací povinnost – od 3 M nebo od narození psa? – evidence chovatelů psů nČipování či jiné označování může sloužit i jako ekonomický nástroj Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 9 Poplatek ze psů nPes = věc npoplatníkem držitel psa - fyzická nebo právnická osoba, která má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky; obecně však faktické ovládání psa spojené s vůlí mít věc pro sebe nspoludržitelství Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 10 Poplatek ze psů n - za psy starší tří měsíců (= očkování proti vzteklině) n - osvobozeny osoby nevidomé, bezmocné a osoby s těžkým zdravotním postižením, kterým byl přiznán III. stupeň mimořádných výhod, osoby provádějící výcvik psů určených k doprovodu osob tělesně postižených, osoby provozující útulek zřízený obcí pro opuštěné psy a osoby, kterým zvláštní právní předpis stanoví povinnost držení a používání psa n - služební a záchranářští psi, psi z útulku – vhodná osvobození do vyhlášky n Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 11 Poplatek ze psů – sazby n - základní sazba poplatku až 1 500 Kč za kalendářní rok a jednoho psa, n - nižší sazba max. 200 Kč - poživatelé důchodu invalidního, starobního, vdovského a vdoveckého a důchodu sirotčího, n - u druhého a každého dalšího psa může obec horní hranici sazby zvýšit až o 50 % (co je horní hranicí?). n Pokud je poplatník držitelem psa jen po dobu několika měsíců v roce, platí poplatek v poměrné výši, která odpovídá počtu i započatých kalendářních měsíců. Podobně se postupuje i při změně místa trvalého pobytu nebo sídla, kdy držitel psa platí poplatek nově příslušné obci od počátku kalendářního měsíce následujícího po měsíci, ve kterém změna nastala. n - přeplatek Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 12 Poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt n Poplatníkem jsou fyzické osoby, které přechodně a za úplatu pobývají v lázeňských místech a v místech soustředěného turistického ruchu za účelem léčení nebo rekreace, pokud tyto osoby neprokáží jiný důvod svého pobytu. n Lázeňské místo stanoví vláda nařízením. n Plátcem a zároveň ručitelem (jen do konce roku 2010) poplatku je ubytovatel – fyzická nebo právnická osoba, která přechodné ubytování poskytla. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 13 Poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt n Možnost osvobození od poplatku se vztahuje jen na osoby nevidomé, bezmocné a osoby s těžkým zdravotním postižením, osoby mladší 18 let a starší 70 let nebo osoby, na které náležejí přídavky na děti (výchovné neexistuje). n Evidenční kniha obsahuje identifikační údaje osob, kterým ubytovatel poskytl přechodné ubytování za úplatu, včetně doby a účelu pobytu. n Sazba poplatku činí až 15 Kč za osobu a za každý i započatý den pobytu, není-li tento dnem příchodu. Obec může stanovit poplatek týdenní, měsíční nebo roční paušální částkou. n Poplatek na část roku, pro část obce? n Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 14 Poplatek za užívání veřejného prostranství n Poplatek se vybírá za zvláštní užívání veřejného prostranství, kterým se rozumí umístění dočasných staveb pro umístění stavebních nebo reklamních zařízení, zařízení cirkusů, lunaparků a jiných obdobných atrakcí, umístění skládek, vyhrazení trvalého parkovacího místa a užívání tohoto prostranství pro kulturní a sportovní akce nebo potřeby tvorby filmových a televizních děl. Dále může podléhat místnímu poplatku provádění výkopových prací, umístění dočasných staveb a zařízení sloužících pro poskytování prodeje a služeb a užívání tohoto prostranství pro reklamní akce. Výčet je taxativní a vyhláškou ho nelze rozšiřovat. n Veřejné prostranství – veškeré prostory přístupné bez omezení bez ohledu na vlastnictví, ne však lesy, zemědělská půda, dálnice a silnice. n Vedle místního poplatku je možné pochopitelně vybírat i nájemné. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 15 Poplatek za užívání veřejného prostranství n Poplatníkem je fyzická nebo právnická osoba, která užívá veřejné prostranství způsobem, jakým bylo uvedeno výše. n Od poplatku jsou osvobozeny jen akce, jejichž výtěžek je určen na charitativní a veřejně prospěšné účely. Neplatí se také za parkovací místo pro osoby zdravotně postižené. n Sazba poplatku činí za každý i započatý m2 maximálně 10 Kč na každý i započatý den. Zastupitelstvo má možnost navýšení poplatku za užívání veřejného prostranství v případě některých způsobů užívání (např. umístění prodejních nebo reklamních zařízení, lunaparků atd.) 10x. Poplatek je možné stanovit i paušální částkou. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 16 Poplatek ze vstupného n Předmětem poplatku je vstupné na kulturní, sportovní, prodejní a reklamní akce. Tento výčet je taxativní. Z akcí, jejichž celý výtěžek je určen na charitativní a veřejně prospěšné účely, se poplatek neplatí. n Definice vstupného. n Základem pro stanovení poplatku ze vstupného je vstupné snížené o daň z přidané hodnoty. n Vstupné na kulturní památky – judikatura ÚS. n Sazba poplatku ze vstupného činí až 20 % z úhrnné částky vybraného vstupného. Obec může po dohodě s poplatníkem poplatek stanovit paušální částkou. n Zvláštní záznamní povinnost kvůli evidenci vstupenek. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 17 Poplatek z ubytovací kapacity n nPoplatek z ubytovací kapacity se vybírá v obcích a městech v zařízeních určených k přechodnému ubytování za úplatu. nPoplatku nepodléhají ubytovací kapacity v zařízeních sloužících pro přechodné ubytování studentů a žáků, ve zdravotnických nebo lázeňských zařízeních, pokud nejsou užívána jako hotelová zařízení a v zařízení sloužících sociálním a charitativním účelům. n Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 18 Poplatek z ubytovací kapacity n Poplatníkem je ubytovatel – fyzická nebo právnická osoba, která přechodné ubytování poskytla. Takto bude za poplatníka považován i případný nájemce ubytovacího zařízení. n Ubytovateli je stanovena povinnost vést evidenční knihu s výjimkou údaje o účelu pobytu. n Sazby poplatku může dosahovat výše až šesti (od 1.1.2010) korun za každé využité lůžko a den. Možnost stanovit po dohodě s poplatníkem roční paušál není vyloučena. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 19 Poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst n n Poplatníky poplatku jsou fyzické nebo právnické osoby, kterým bylo vydáno povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst, do kterých je jinak vjezd zakázán příslušnou dopravní značkou. Poplatek neplatí fyzické osoby mající trvalý pobyt nebo vlastnící nemovitosti ve vybraném místě, osoby jim blízké, manželé těchto osob a jejich děti a dále osoby, které ve vybraném místě užívají nemovitost ke své hospodářské činnosti nebo osoby, které jsou držiteli průkazu ZTP a jejich průvodci. n Sazba poplatku činí až 20 Kč za den. Obec má možnost po dohodě s poplatníkem stanovit poplatek paušální částkou. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 20 Poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí n Poplatníkem poplatku je provozovatel povoleného hracího přístroje. n Musí být přístroj povolený? n Co je to jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí? n Technické herní zařízení odlišné od výherního hracího přístroje podle ustanovení § 17 odst. 1 loterního zákona, které je funkčně nedělitelné a slouží k realizaci loterie nebo podobné hry ve smyslu § 1 odst. 1 loterního zákona, a to celého procesu od samého počátku do jeho konce n (zdroj: Metodické sdělení MF) n n Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 21 Poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí n Na rozdíl od ostatních poplatků zde platí i minimální výše sazby poplatku, a to 1 000 Kč, maximálně může sazba činit 5 000 Kč, a to za tři měsíce. n Obec má možnost poskytnou od tohoto poplatku osvobození, přičemž zákon nestanoví pro takové osvobození žádné podmínky. n Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 22 Technické herní zařízení n Do pojmu technické herní zařízení nelze zahrnout technické zařízení, které je pouhým dílčím komponentem (částí) funkčního celku, a které samo o sobě neumožňuje realizaci hry od začátku do konce. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 23 Praktický příklad ninteraktivní videoloterní terminál (IVT) nX ncentrální loterní systém n - samostatně nepředstavují předmět poplatku n - předmětem poplatku se stává každý Ministerstvem financí povolený koncový terminál (IVT), který je pomocí dalších dílčích komponent systému napojen na centrální jednotku a je tudíž ve spojení s touto jednotkou schopen realizovat hru od samého počátku do jeho konce Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 24 Poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj nVýnosem obce je také: -50% správního poplatku za vydání povolení k jeho provozu či za změnu jeho umístění nebo nahrazení přístroje -Podíl na výtěžku z automatu - n Obce mohou umístění hracích přístrojů zakázat či omezit (např. 100 m od škol apod.) Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 25 Pozměňovací návrh k sněmovnímu tisku č. 138 n Sněmovní tisk č. 138 = návrh zákona, kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů (loterní zákon) n n Pozměňovací návrh obsahuje novelu zákona o místních poplatcích n - navrhuje se zrušení místního poplatku za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 26 Odvod z loterií a jiných podobných her nzrušený místní poplatek by byl nahrazen odvodem z loterií a jiných podobných her nsprávu odvodu budou vykonávat finanční úřady nČtyři dílčí základy odvodu, a to z n a) loterií, n b) kursových sázek a sázkových her v kasinu, n c) povolených přístrojů a zařízení, n d) ostatních loterií nebo jiných podobných her. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 27 Dílčí odvod z povolených přístrojů a zařízení ndílčím základem je částka, o kterou úhrn vsazených částek převyšuje úhrn vyplacených výher nsazba činí 20 % z dílčího základu ndílčí odvod za jeden povolený přístroj nebo zařízení činí nejméně 5 000 Kč Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 28 Odvod z loterií a jiných podobných her nvýnos odvodu odpovídající dílčímu základu odvodu z povolených přístrojů a zařízení je příjmem rozpočtu obcí nrozdělení mezi obce podle poměru průměrného počtu povolených přístrojů a zařízení umístěných na území dané obce k celkovému průměrnému počtu povolených přístrojů a zařízení (u každého poplatníka zvlášť) nze zbylého celostátního výnosu odvodu připadne obcím 10 % Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 29 Výhody a nevýhody nzajištění stejné nebo vyšší míry výnosnosti npřenesení administrativy na finanční úřady nvyřešení problematiky jiných technických herních zařízení povolených Ministerstvem financí nšpatná predikovatelnost výnosu nomezení pravomocí obcí Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 30 Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů n Předpokladem je vydání obecně závazné vyhlášky stanovující systém nakládání s komunálním odpadem. n 3 možnosti zpoplatnění odpadu: n - smlouva, n - poplatek za komunální odpad dle zákona o odpadech, n - místní poplatek dle zákona o místních poplatcích Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 31 Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů n Poplatníky jsou fyzické osoby, které mají v obci trvalý pobyt a rovněž fyzické osoby, které mají ve vlastnictví stavbu určenou nebo sloužící k individuální rekreaci. n Společný zástupce (vlastník, správce). n Možnost využít evidenci obyvatel a údaje z katastru. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 32 Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů n Sazba poplatku je rozdělena na dvě části. První tvoří částka až 250 Kč za osobu a kalendářní rok, druhou částka stanovená na základě skutečných nákladů obce předchozího roku na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu, až 250 Kč za osobu a kalendářní rok, celkem tady maximálně 500 Kč na osobu ročně. Obec má povinnost v obecně závazné vyhlášce stanovit rozúčtování nákladů na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu na osobu. n Pokud během kalendářního roku dojde ke změně místa trvalého pobytu, resp. ke změně vlastnictví stavby, uhradí se poplatek v poměrné výši, která odpovídá počtu kalendářních měsíců pobytu nebo vlastnictví stavby v příslušném kalendářním roce. Rozhodný je vždy stav na konci každého měsíce. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 33 Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace n Poplatníkem je vlastník stavebního pozemku zhodnoceného možností připojení na obcí vybudovanou stavbu vodovodu nebo kanalizace, vybudovanou po 31. 12. 2001, tj. zkolaudovanou stavbu, kde obec byla stavebníkem. n Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 34 Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace n Sazba poplatku nesmí přesáhnout rozdíl ceny stavebního pozemku bez možnosti připojení na obcí vybudovanou stavbu vodovodu nebo kanalizace a ceny stavebního pozemku s touto možností. Cena stavebního pozemku v obci se stanoví podle zákona o oceňování majetku (zákon č. 157/1991 Sb., v aktuálním znění) v kalendářním roce, ve kterém nabylo právní moci kolaudační rozhodnutí pro stavbu vodovodu nebo kanalizace obcí vybudované. Výše sazby na 1m2 zhodnoceného stavebního pozemku stanoví obec v obecně závazné vyhlášce. n Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 35 Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace n 2 návrhy infrastrukturní daně se vztahovaly i na další infrastrukturu budovanou obcí. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 36 Správa poplatků nSubsidiární použití DŘ nStanovení poplatků: samostatná působnost nŘízení o poplatcích: přenesená působnost (obecní úřad) Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 37 Ohlašovací povinnost u místních poplatků nNově od 1.1.2011 nV ohlášení poplatník nebo plátce uvede njméno, popřípadě jména, a příjmení nebo název nebo obchodní firmu, nobecný identifikátor, byl-li přidělen, nmísto pobytu nebo sídlo, místo podnikání, popřípadě další adresu pro doručování, nprávnická osoba uvede též osoby, které jsou jejím jménem oprávněny jednat v poplatkových věcech, nčísla všech svých účtů u poskytovatelů platebních služeb, včetně poskytovatelů těchto služeb v zahraničí, užívaných v souvislosti s podnikatelskou činností, v případě, že předmět poplatku souvisí s podnikatelskou činností poplatníka nebo plátce, núdaje rozhodné pro stanovení výše poplatkové povinnosti. nDojde-li ke změně údajů uvedených v ohlášení, je poplatník nebo plátce povinen tuto změnu oznámit do 15 dnů ode dne, kdy nastala. nZvláštní lhůty pro ohlášení stanovené vyhláškou Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 38 Lhůty pro placení daně nVe vyhlášce n Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 39 Prodlení s placením poplatku nPovinnost platit řádně a včas (autoaplikace) nPlatební výměr, kterému by měla předcházet výzva nSankce: 3násobek nedoplatku (speciální ustanovení k DŘ, vliv ÚS – Chrastava ohledně úpravy sankcí ve vyhlášce) nZaokrouhlování na celé Kč nahoru Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 40 Prominutí poplatku nPodle § 259 DŘ pokud zákon stanoví orgánu veřejné moci pravomoc zcela nebo částečně prominout daň nebo příslušenství daně, lze tak učinit na základě žádosti daňového subjektu nebo z moci úřední. nOd 1.1.2011 nemají obce právo promíjet poplatky!!! Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 41 n n n n Děkuji za pozornost.