VEŘEJNÉ FONDY Mgr. Michal Kozieł Pojem ►Laštovka (1927): „VF je samostatné, účelům veřejné správy věnované jmění“ (Slovník veřejného práva) ►„Soubor prostředků věnovaných jistému účelu, často s právní subjektivitou“ (Slovník cizích slov) ► ►Charakteristické znaky fondu: §Právní subjektivita navázána na určitý majetek §Konkrétní příjmy §Konglomerát veřejného majetku §Účel § ►X fond v evropském pojetí §Vymezení částí příjmů obecného rozpočtu ES na konkrétní úkoly ►„fondové hospodaření má charakter určitého účelového financování, jehož cílem může být jednak zajištění dlouhodobé stability některých výdajů státu s vazbou na určené příjmy, ale také vytvoření alternativy k přímému dotačnímu přidělování finančních prostředků“ ►Zájem zřizovatele fondu na zajištění financování určitých úkolů Ad. Charakteristika ►Součást veřejných financí ►Součást veřejných rozpočtů ►Alternativní financování x přímé dotace ►Přímá kontrola veřejnou mocí – parlament, vláda, ministerstvo ►ve fondu může vzniknout přebytek finančních prostředků, které později budou chybět někde jinde Příjmy fondů ►Daně ►Poplatky ►Cla ►Příjmy z privatizace ►Dobrovolné vklady fyzických a právnických osob ►Dotace z rozpočtů ►Dotace z jiných fondů Rozdíly mezi hospodařením rozpočtovým a fondovním ►Prolomení zásady každoročního sestavování a schvalování rozpočtu §omezení převodu finančních prostředků na následující fiskální rok §(fondy garantují stálé příjmy na realizaci určitého cíle na nezbytně nutnou dobu) § ►Prolomení zásady jednotnosti a úplnosti §Z. formální jednotnosti (na jednom území pouze jeden rozpočet) §Z. materiální jednotnosti (všechny příjmy do jednoho rozpočtu a všechny výdaje z tohoto rozpočtu) ► ►=> fond představuje speciální nástroj k financování úzké skupiny úkolů navázaných na konkrétní příjem Kategorie veřejných fondů ►Veřejné fondy sensu largo: ►Státní rozpočet, územní rozpočty, rozpočty komor ► ►Veřejné fondy sensu stricto ►Státní fondy ►Národní fond ►Účelové fondy ÚSC a jiných VP korporací ►Netržní fondy (veřejné pojistné fondy) ►Zajišťovací fondy ► Třídění veřejných fondů podle spravovaného orgánu ►F. na úrovni státu §Státní fondy, Národní fond, Privatizační fondy, Fondy netržní, Zajišťovací fondy, Fondy OSS a PO, Jiné fondy ►F. na úrovni územních samosprávných celků §Peněžní fondy, Fondy OS ÚSC ►F. na úrovni Evropské unie §Strukturální fondy, Fond soudržnosti, Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova, Evropský rybářský fond, Evropský fond solidarity, Nástroj předvstupní pomoci ►F. na mezinárodní úrovni §Prototypový uhlíkový fond ►Třídění podle charakteru a úlohy fondu v systému veřejných rozpočtů §Fondy poskytující prostředky na netržních principech §Instituce na podporu podnikatelských aktivit §Zajišťovací a jiné fondy ►Podle zdrojů příjmů §Fondy s vlastními příjmy §Fondy dotované z veřejných rozpočtů §Kombinace obou metod ►Fondy obligatorní X fondy fakultativní ►Fondy celostátní X fondy regionální ►Dělení podle konkrétního účelu (f. podporující kulturu, osvětu, rozvoj infrastruktury, sport, národnostní menšiny atd.) Fondy Evropské unie ►Zahrnují širokou škálu nástrojů technické a finanční pomoci ►Slouží především k podpoře hospodářského růstu členských států, zlepšování vzdělanosti jejich obyvatel a snižování sociálních nerovností ►Některé fondy pomáhají kandidátským zemím při přípravě na jejich vstup do EU ►Co je to programovací období? §EU realizuje cíle své politiky v rámci sedmiletých cyklů, pro které členské země zpracovávají vždy nové programové dokumenty §V těchto dokumentech je stanoven rozpočet a jsou definovány a nastaveny nové cíle a priority, jež se členské státy v daném období snaží dosahovat a naplňovat v souladu se základními strategickými dokumenty EU ► ►Období 2000-2006 §Podpora rozvoje zaostávajících regionů §Podpora oblastí potýkajících se s restrukturalizací §Podpora politiky zaměstnanosti a vzdělání ►Období 2007-2013 §Podpora rozvoje vědy a výzkumu a informační společnosti §Životní prostředí a předcházení rizikům §Řízení vodních zdrojů ► ►Cíle reagují a jsou zaměřeny na nejzávažnější problémy členských států a přistupujících zemí ► ►Regionální politika – snaha zamezit vzniku a zvětšování rozdílů mezi jednotlivými regiony ► ►V EU princip solidarity, soudržnosti a subsidiarity ► ►Pomoc regionální politiky je zaměřena na regiony, které jsou hospodářsky slabé, zaostávající v ekonomických ukazatelích, na regiony se sociálními problémy a poškozeným životním prostředím ►ČR má možnost získat nejvíce prostředků z EU v přepočtu na jednoho obyvatele ze všech členských zemí ► ►Až 100 mld. Kč ročně ►Strukturální fondy §Evropský fond regionálního rozvoje (ERDF) §Evropský sociální fond (ESF) ►Fond soudržnosti ►Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EAFRD) ►Komunitární programy ►Fondy předvstupní pomoci ►Fond solidarity (EUSF) ►Finanční nástroje regionální politiky § Rozdělení fondů EU Strukturální fondy ►Tvoří jádro regionální a strukturální politiky ►Zaměřují se přímo na snižování rozdílů mezi regiony členských států a snižování zaostalosti nejvíce znevýhodněných regionů ►Konvergence ►Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost ►Evropská územní spolupráce a)Evropský fond regionálního rozvoje a)Nejdůležitější a objemem peněz i největší strukturální fond b)Cílem modernizace a posilování hospodářství c) b)Evropský sociální fond a)Podporuje aktivity v oblastech zaměstnanosti a rozvoje lidských zdrojů b)Aktivní podpora zaměstnanosti c)Pomoc rizikovým skupinám obyvatel d)Podpora rovných příležitostí na trhu práce e)Zlepšování mobility pracovních sil v rámci EU ► Fond soudržnosti ►= Kohezní fond ►Založen v roce 1993 pro poskytování pomoci vybraným zemím EU ►Jeho pomoc určena na přímé financování konkrétních velkých projektů v oblastech §Životního prostředí §Rozvoje dopravy §Energetické účinnosti a obnovitelných zdrojů energie ►Max 90 % průměru HNP v EU na obyvatele Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova ►Nahradil činnosti Evropského zemědělského podpůrného a záručního fondu (EAGGF) ►Prostředky slouží ke zvýšení konkurenceschopnosti zemědělství, potravinářství a lesnictví ►Důraz kladen na multifunkční zemědělství (orientace na nepotravinářské využití zemědělské produkce a rozvoj venkova) Evropský rybářský fond ►Nový nástroj společné rybářské politiky ►Nahrazuje Finanční nástroj na podporu rybolovu (FIGF) ►Cílem je zajištění trvale udržitelného rozvoje evropského rybolovu a akvakultury ►Podpora projektů v oblastech §Zvýšení konkurenceschopnosti §Zlepšování životního prostředí §Mořského a vnitrozemského rybolovu Evropský fond solidarity ►Založen po záplavách v roce 2002 ►Pomoc určená zemím (členským i přistupujícím), které jsou postiženy velkou přírodní katastrofou ►Škody minimálně 0,6 % HDP ►Poskytnutí rychlé a flexibilní pomoci v případě katastrofy ►Financování preventivních opatření proti těmto přírodním katastrofám Nástroj předvstupní pomoci ►= IPA (Instrument for Pre-accession Assistance) ►Dříve PHARE, ISPA, Separd, Předvstupní pomoc Turecku, CARDS ►Nyní sjednoceno do jednoho nástroje ►Pomoc při přípravě na členství v EU, při zavádění evropských norem a legislativy ►Oblasti – přechodová pomoc, regionální a přeshraniční spolupráce, regionální rozvoj, rozvoj lidských zdrojů a venkova Komunitární programy ►Slouží k prohlubování spolupráce a řešení společných problémů členských a kandidátských zemí ►Financování formou grantů ►Oblast vzdělání, vědy a výzkumu, kultury, podpory malého a středního podnikání, rozvoje dopravní a energetické infrastruktury, informační společnosti atd. Nové nástroje ►JASPERS §Společná pomoc při podpoře projektů v evropských regionech § ►JEREMIE §Společné evropské zdroje pro mikropodniky až střední podniky § ►JESSICA §Společná evropská podpora udržitelných investic do městských oblastí STÁTNÍ FONDY Pojem a charakteristika ►Legální definice: Ø ►Právnická osoba zřízená zákonem ►Účelové veřejné fondy dotací vázané na státní rozpočet ►Obligatorní název „státní fond“ ►Obecná úprava: ZRP (218/2000 Sb.) ►§ 28 ►(1) Pro finanční zabezpečení zvlášť stanovených úkolů a hospodaření s prostředky pro ně určenými se zřizují státní fondy jako právnické osoby. Každý státní fond se zřizuje zákonem. ►(2) V zákoně, kterým se státní fond zřizuje, musí být stanoven orgán, do jehož působnosti státní fond patří, a stanoveny finanční zdroje státního fondu, způsoby jejich použití a stanoven způsob financování správních výdajů státního fondu; správní výdaje zahrnují výdaje spojené s činností zaměstnanců státního fondu a úhrady výdajů členům orgánů státního fondu stanovené zákonem. ►(3) Jsou-li správní výdaje státního fondu financovány z dotací ze státního rozpočtu, vztahují se na použití těchto prostředků právní předpisy upravující hospodaření organizačních složek státu. ►(4) Zůstatky prostředků státního fondu se převádějí do následujícího rozpočtového roku. ►(5) Název státního fondu musí obsahovat označení "státní fond". ►(6) Poskytování dotací a návratných finančních výpomocí ze státního fondu včetně způsobu jejich poskytnutí upraví zvláštní právní předpis. Stávající státní fondy ►SF rozvoje bydlení ►SF životního prostředí ►SF kultury ►SF dopravní infrastruktury ►SF pro podporu a rozvoj české kinematografie ►Státní zemědělský intervenční fond ► ► STÁTNÍ FOND ROZVOJE BYDLENÍ ► ►Vznik: 21.6.2000 ►Úprava: 211/2000 Sb. ►Správce: MMR ►Statut: http://www.sfrb.cz/statut.htm ►Sídlo: OLOMOUC ► Hlavní úkoly fondu ►1. shromažduje finanční prostředky určené na podporu bydlení. ►2. Podporuje soukromé a obecní investice do výstavby bytů, oprav a modernizace bytů a výstavby technické infrastruktury. ►3. K plnění úkolů užívá fond své finanční zdroje v souladu s § 3 zákona a v souladu s nařízením vlády, kterým jsou stanoveny podmínky poskytování státní podpory bydlení podle jednotlivých programů. ► ►4. Podle jednotlivých programů státní podpory bydlení rozděluje Fond finanční prostředky určené na podporu bydlení a sjednává za tím účelem smlouvy s bankami, obcemi i s jednotlivými příjemci podpory. ► ► ►5. Fond rozděluje příspěvky z poskytnutých prostředků příslušných fondů Evropské unie podle schválených projektů se zabezpečeným kofinancováním. ►6. Fond poskytuje poradenské služby v oblasti realizace programů poskytování státní podpory v oblasti bydlení. ► ► ►7. Fond analyzuje situaci v bydlení a účinnost státní podpory bydlení a navrhuje Ministerstvu pro místní rozvoj opatření v oblasti bytové politiky. ► Příjmy fondu ► dotace ze státního rozpočtu, ► příjem z vydaných dluhopisů, ► výnosy z dluhopisů a hypotečních zástavních listů nakoupených v souladu s tímto zákonem, ►splátky z poskytnutých úvěrů včetně příslušenství, ►úroky z vkladů, penále, pojistná plnění a jiné platby získané v souvislosti s použitím prostředků Fondu, ►výnosy z veřejných sbírek organizovaných Fondem, dary a dědictví ve prospěch Fondu, ►prostředky ze strukturálních fondů Evropských společenství, ►přijaté půjčky a úvěry, ►splátky státních půjček poskytnutých do fondů obcí na opravy, modernizaci a rozšíření bytového fondu, ►další příjmy, pokud tak stanoví zvláštní zákon PROGRAMY ►Úvěry pro mladé rodiny 300.000 Kč ► http://www.sfrb.cz/mladi300.htm ►Dotace obcím na výstavbu bytů http://www.sfrb.cz/dotace%20nb%20obce.htm ►Program PANEL ► http://www.sfrb.cz/program_panel.htm ►Opravy a modernizace bytového fondu http://www.sfrb.cz/program_panel.htm ►Povodně §Úvěr na opravy, úvěr na pořízení bydlení, úvěry obcím ► ► STÁTNÍ FOND ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ► ►Vznik: 1991 (spojení SF ochr.ovzduší + SF ochr. vod) ► Úprava: 388/1991 Sb. ►Správce: MŽP ►Statut: www.sfzp.cz ►Sídlo: Praha ► Hlavní úkoly SFŽP ►Podpora investičních a neinvestičních akcí osob souvisejících s ochranou a zlepšováním ŽP Příjmy SFŽP ►Ekologické „daně“ např.: ►Poplatky ze zákona o obalech (477/2001 Sb.): registrační a evidenční ►Poplatky ze zákona o odpadech (185/2001 Sb.): poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků ►Poplatky za vypouštění odpadních vod ad. Příjmy SFŽP ►Sankční platby ►Platby za obaly (z.č.477/2001 Sb., o obalech) ►Platby za autovraky (z.č. 185/2001 Sb., o odpadech) ►Dotace ze SR ►Splátky návratných finančních výpomocí ►Etc. Programy SFŽP ►1. Oblast ochrany vod 2. Oblast ochrany ovzduší 3. Program péče o přírodní prostředí, ochrana a využívání přírodních zdrojů 4. Nakládání s odpady 5. Technologie a výroba 8. Program podpory environmentálního vzdělávání a osvěty 9. Program pro zpracování krajských strategií udržitelného rozvoje A. Podpora investičních projektů na využívání obnovitelných zdrojů energie B. Podpora vybraných neinvestičních projektů v oblasti využívání obnovitelných zdrojů energie STÁTNÍ FOND DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY ► ►Vznik: 1.7.2000 ►Úprava: 104/2000 Sb. ►Správce: MD ►Statut: www.sfdi.cz/statut.htm ►Sídlo: Praha ► Hlavní úkoly SFDI ►rozvoj, výstavba, údržba a modernizace silnic a dálnic, železničních dopravních cest a vnitrozemských vodních cest. ►financování výstavby a údržby ►Podpora průzkumných a projektových prací, studijní a expertní činnosti zaměřené na dopravní infrastrukturu Příjmy SFDI ►převody výnosů silniční daně, ►převody podílu z výnosu spotřební daně z minerálních olejů ►Převody výnosu z časového poplatku (z.č.13/1997 Sb.) ►Převody výnosů z mýtného ►Převody výnosů z koncesionářských smluv ►Dotace SR ►Příspěvky Evropské komise, poskytované prostřednictvím příslušných Evropských fondů Příjmy SFDI ►Splátky návratných finančních výpomocí ►Výnosy z veřejných sbírek ►Výnosy z cenných papírů ►Etc. Programy SFDI ►Příspěvky na průzkumné a projektové práce, studijní a expertní činnosti zaměřené na výstavbu, modernizaci a opravy silnic a dálnic, dopravně významných vodních cest a staveb celostátních a regionálních drah ►Příspěvky pro naplňování programů zaměřených ke zvýšení bezpečnosti dopravy a jejího zpřístupňování osobám s omezenou schopností pohybu a orientace ►Příspěvky na výstavbu a údržbu cyklistických stezek STÁTNÍ FOND KULTURY ► ►Vznik: 1.7.1992 ►Úprava: 239/1992 Sb. ►Správce: MK ►Statut: www.mkcr.cz ►Sídlo: Praha ► Hlavní účel SFK ►Podpora české kultury ►Ediční počiny v oblasti periodických i neperiodických publikací ►Obnova a udržování kulturních památek a sbírek ►Výstavní a přednášková činnost ►Propagace české kultury v zahraničí ►Etc. ► Příjmy SFK ►Výnosy z majetkových účastí (mimo film) ►Výnosy z cenných papírů ►Veřejné sbírky ►Loterie ►Výnosy z prodeje pohlednic, plakátů …. ►Dotace ze SR Programy SFK ►Církve a náboženské společnosti ►Literatura a knihovny ►Média a audiovize - kinematografie a média ►Média a audiovize - podpora menšin ►Muzea, galerie a ochrana movitého dědictví ►Památky ►Zahraničí ►Profesionální umění ►Regionální a národnostní kultura ► Podpora příspěvkem dle účelu viz výše STÁTNÍ FOND PRO PODPORU A ROZVOJ ČESKÉ KINEMATOGRAFIE ► STÁTNÍ FOND PRO PODPORU A ROZVOJ ČESKÉ KINEMATOGRAFIE ►Vznik: 1.7.1992 ►Úprava: 241/1992 Sb. ►Správce: MK ►Statut: www.mkcr.cz ►Sídlo: Praha ► Hlavní účel SFPRČK ►Podpora filmové tvorby v ČR ►Podpora propagace kinematografie ►Podpora technického rozvoje a modernizace kinematografie ►Realizace Evropské úmluvy o filmové koprodukci (http://www.mkcr.cz/article.php?id=1013) Příjmy SFPRČK ►výnosy z majetkových účastí České republiky na podnikání právnických osob ve filmovém průmyslu, ► výnosy z cenných papírů nabytých Fondem od jiných subjektů, ► úvěry od právnických osob, ►úroky z návratných finančních výpomocí a z půjček poskytnutých Fondem žadatelům, a úroky z prostředků Fondu uložených v bance, ► splátky půjček a návratných finančních výpomocí poskytnutých Fondem žadatelům, ► smluvní pokuty dary a dědictví pro Fond, ► výnosy z veřejných sbírek a loterií organizovaných Fondem, ►sjednané podíly na příjmech z kinematografických děl, na které byly poskytnuty prostředky Fondu ►dotace ze státního rozpočtu, ►příplatek k ceně vstupného účastníka veřejné reprodukce kinematografického díla (1Kč) ►příjmy z využití filmových děl a příjmy ze získaných autorských Programy SFPRČK ►Tvorba celovečerních filmů (scénář) ►Výroba dlouhometrážních filmů ►Výroba krátkometrážních filmů ►Distribuce hodnotného kinematografického díla ►Propagace českého kinematografického díla ►Technický rozvoj a modernizace české kinematografie STÁTNÍ ZEMĚDĚLSKÝ INTERVENČNÍ FOND ► ►Vznik: 2000 ►Úprava: 256/2000 Sb., ►Správce: MZ ►Statut: www.szif.cz ►Sídlo: Praha ►Předchůdce: Státní fond tržní regulace v zemědělství ► Účel SZIF ►akreditovaná platební agentura a zprostředkovatel finanční podpory, kterou Evropská unie v rámci opatření Společné zemědělské politiky poskytuje České republice ►Intervence na trhu s potravinářskými a zemědělskými komoditami Příjmy ►Dotace ze SR ►Prostředky ze SR na krytí správních výdajů ►Příjmy z prodeje intervenčně nakoupených zemědělských výrobků a potravin ►Úvěry ►Prostředky z evropských fondů Programy ►Operační program Zemědělství ►Horizontální plán rozvoje venkova, zaměřené na podporou multifunkčního zemědělství včetně zpracování zemědělských produktů a zajištění trvale udržitelného rozvoje venkova ►Propagace kvalitních potravin NÁRODNÍ FOND ►Odbor MF ►spravuje a řídí toky finančních prostředků pomoci EU poskytnuté ČR: 1. v rámci předvstupních nástrojů PHARE, ISPA, SAPARD ►2. pro členské země EU (např. Transition Facility, finančních mechanismů EHP, Norska, Švýcarska) ►pomoci poskytnuté z Fondu solidarity, Fondu soudržnosti, ERDF, EAGGF-orientační sekce a ESF. NÁRODNÍ FOND ►Metodicky řídí finanční toky těchto nástrojů a fondů, jakož i tzv. komunitárních programů. ►Vykonává funkci Platebního orgánu pro strukturální fondy a Fond soudržnosti, spravuje účty, zajišťuje evidenci peněžních prostředků Národního fondu a plní výkaznické povinnosti ve vztahu k orgánům EU i orgánům národním, zodpovídá za provádění certifikace výdajů uskutečněných v rámci strukturálních fondů a Fondu soudržnosti. ►Zajišťuje výkon funkce Kompetentního orgánu pro akreditaci Agentury SAPARD a platebních agentur určených k provádění opatření Společné zemědělské politiky EU financovaných ze záruční sekce Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu. ►Zajišťuje v oblasti své působnosti veškeré související právní otázky, včetně uzavírání mezinárodních smluv a jejich výkladu, výkladu příslušných předpisů ES a spolupráce na vnitrostátních dokumentech smluvního charakteru. ►Řídí koncepčně, metodicky vede a koordinuje přípravu finanční perspektivy pro přípravu rozpočtu EU. Metodicky zajišťuje rozpočtové vztahy k EU na úseku vlastních zdrojů ES a zajišťuje odhady nároků spolufinancování programů EU ze státního rozpočtu, organizuje v těchto oblastech harmonizaci právních předpisů a postupů ČR s předpisy a postupy EU. V této souvislosti vystupuje jako koordinátor vztahů vůči orgánům EU. ►Odpovídá ve spolupráci s příslušnými útvary ministerstva a s ostatními ústředními správními úřady za funkční zadání a správu dat IS Národního fondu, popř. za uplatnění požadavku na modifikaci stávajícího IS, a zajišťuje metodické řízení týkající se tohoto systému v rámci státní správy, zajišťuje a odpovídá za jeho datovou komunikaci s Monitorovacím systémem strukturálních fondů MMR.