Rozpočtové právo ÚSC Fiskální část finančního práva a to v podoodvětví, které nejtypičtěji charakterizuje T O K P E N Ě Z TOK PENĚZ nPříjmy Výdaje MCj02380290000[1] Veř.peněžní fond ÚSC Daně Poplatky Veřejné statky Poplatník Plátce Rozpočtové právo ÚSC-pojem nsouhrn právních norem, které se zabývají chováním subjektů finančně právních vztahů k veřejným peněžním fondům ÚSC, resp. rozpočtům ÚSC nsouhrn finančně právních norem upravujících rozpočtovou soustavu ÚSC, rozpočtový proces, každoročně rozpočty ÚSC Vnitřní členění RP ÚSC nObecná část nZvláštní část nProcesní část Obecná část nObecné pojmy charakterizující dané pododvětví – rozpočet, rozpočet ÚSC n fond, peněžní fond…… nTypy veřejných rozpočtů nRozpočtové zásady nFunkce rozpočtů n Zvláštní část nRozpočet ÚSC nRozpočty peněžních fondů nRozpočty příspěvkových org. nRozpočty org. složek Procesní část nProces vytváření rozpočtů nLhůty nSankce n n n n nObecná část n nFISKÁLNÍ nALOKÁČNÍ nREDISTRIBUČNÍ FUNKCE ROZPOČTů 1.Z. plánovitosti 2.Z. jednotnosti 3.Z. neúčelovosti příjmů 4.Z. účelovosti výdajů 5.Z. úplnosti 6.Z. reálnosti 7.Z. včasnosti 8.Z. veřejnosti 9.Z. vyrovnanosti- přebytkový x deficitní Zásady rozpočetnictví HOSPODAŘENÍ ÚSC z.č. 250/2000 Sb., +18 dílčích novel b §I. Obecná ustanovení •II. Finanční hospodaření •III. Rozpočtový proces •IV. Organizace ÚSC •V. Hospodaření dobrovolných svazků • obcí •VI. Přechodná a závěrečná ustanovení n Prameny právní úpravy nZ.č. 128/2000 Sb., o obcích , vzpzd. nZ. č. 129/2000 Sb., o krajích, vzpzd. nZ. č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, vzpzd. nZ. č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní, vzpzd. n Prameny právní úpravy nZ. č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC, vzpzd. nZ. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, vzpzd. nZ. č. 337/1992 Sb., ZSDP, vzpzd. nVyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, vzpzd. nVyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zák. o FK ve VS n SUBJEKTY RP nOrgány místní samosprávy nZájmové veřejnoprávní korporace nSoukromoprávní korporace nFyzické osoby+ PO nSpeciální orgány státní správy=ÚFO MPj03961410000[1] Zákon upravuje: vtvorbu, vpostavení, vobsah, vfunkci rozpočtů ÚSC-obcí+krajů, vstanoví pravidla hospodaření s finančními prostředky ÚSC, vzřizování nebo zakládání PO v n n n Zákonem se řídí: ØObce ØKraje ØDobrovolné svazky obcí ØStatutární města ØMěstské části a obvody ØHlavní město Praha ØPříspěvkové organizace v oblasti školství ØRegionální rady regionů soudržnosti n Základní pojmy üRozpočet - finanční plán, jímž se řídí financování činností ÚSC a svazku obcí, rozp. rok=kalendářní üRozpočtový výhled – je pomocným nástrojem ÚSC sloužícím pro střednědobé finanční plánování rozvoje jeho hospodářství n n ROZPOČTOVÝ VÝHLED 1.Uzavřených smluvních vztahů 2.Přijatých závazků 3.Na období 2-5 let, následujících po roce, na který se sestavuje roční rozpočet n n Obsahem rozpočtového výhledu jsou: vSouhrnné základní údaje o příjmech a výdajích vDlouhodobější závazky a pohledávky vFinanční zdroje a potřeby dlouhodobě realizovaných záměrů n RV- je povinný (dříve fakultativní)!!! TYPY rozpočtů ÚSC nVyrovnaný P = V nDeficitní rozpočet může být schválen: 1.Finančními prostředky z minulých let 2.Smluvně zabezpečenou půjčkou, úvěrem, návratnou finanční výpomocí, výnosem z prodeje vlastních dluhopisů n n Přebytkový rozpočet : 1.Některé příjmy daného roku jsou určeny k využití až v následujících letech 2.Splácení jistiny úvěru z předchozích let n Zůstatky v rozpočtu a jejich použití üKladné – se převádí k použití v dalším n roce ke krytí rozpočtových n výdajů n - převádí do peněžních fondů n üSchodky- se uhrazují z prostředků minulých let n - kryjí se z návratných zdrojů splatných v následujících letech n n n n n n Zvláštní část Peněžní fondy ÚSC n Účelové (ke konkrétnímu účelu) n Neúčelové (bez účelového určení) n n ZDROJE – přebytky z minulých let, -nevyužité P, n -převody prostředků během roku do n účelových peněžních fondů Obsah rozpočtu ØPříjmy ØVýdaje ØOstatní peněžní operace ØTvorba a použití peněžních fondů Ø n Operace mimo rozpočet nNěkteré operace se mohou uskutečňovat mimo rozpočet: ØCizí prostředky ØSdružené prostředky ØPodnikatelské činnosti n Principy příjmů rozpočtu ÚSC a)Finanční autonomie b)Princip zdaňovací pravomoci c)Zásluhovosti d)Solidarity e)Stability n n MCj02971410000[1] PŘÍJMY rozpočtů ÚSC Øpříjmy z vlastního majetku a majetkových práv, Øpříjmy z výsledků vlastní hospodářské činnosti, Øpříjmy z hospodářské činnosti právnických osob, která organizaci zřídila nebo založila, n Øpříjmy z vlastní správní činnosti včetně příjmů z výkonů státní správy - správních poplatky z této činnosti, Øpříjmy z vybraných pokut a odvodů uložených v pravomoci obce, Øvýnosy z místních poplatků Øvýnosy daní nebo podíly na nich podle zvláštního zákona, Ødotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů, Ø dotace z rozpočtu kraje, n Øprostředky získané správní činností ostatních orgánů státní správy, např. z jimi ukládaných pokut a jiných peněžních odvodů a sankcí, Øpřijaté peněžité dary a příspěvky, Ø jiné příjmy, podle zvláštních zákonů n Další příjmy n Správní poplatek n za vydané povolení k provozování výherních hracích přístrojů, vybraný obecním úřadem, je příjmem rozpočtu obce ve výši 50 % n n Další finanční prostředky 1.poskytnuté prostřednictvím Národního fondu. 2.návratných zdrojů 3.ke krytí dočasného časového nesouladu mezi výdaji a příjmy může být použita návratná finanční výpomoc ze státního rozpočtu, z rozpočtu kraje nebo z rozpočtu jiné obce. nNávratná finanční výpomoc je bezúročná. Její opožděné splácení se považuje za zadržení peněžních prostředků. n n n Výdaje rozpočtů ÚSC Øzávazky vyplývající pro obec, kraj z plnění povinností uložených jí zákony, Øvýdaje na vlastní činnost obce, kraje v samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí o vlastní majetek a jeho rozvoj, Øvýdaje spojené s výkonem státní správy, ke které je obec, kraj pověřena zákonem, n Øzávazky vyplývající pro obec, kraj z uzavřených smluvních vztahů a ze smluvních vztahů vlastních organizací, Øzávazky přijaté v rámci spolupráce s jinými obcemi nebo s dalšími subjekty, včetně příspěvků na společnou činnost, Øúhrada úroků z přijatých půjček a úvěrů, Øvýdaje na emise vlastních dluhopisů a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům, n Øvýdaje na podporu subjektů provádějících veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání prospěšného pro obec, Ø jiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti obce, kraje včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely. n Rozpočtová skladba nRozpočet se zpracovává v třídění podle rozpočtové skladby, kterou stanoví Ministerstvo financí vyhláškou. nOrgány územního samosprávného celku a orgány svazku obcí projednávají rozpočet při jeho schvalování v třídění podle rozpočtové skladby tak, aby schválený rozpočet vyjadřoval závazné ukazatele, jimiž se mají povinně řídit n n n Procesní část Rozpočtový proces na úrovni ÚSC 1.Sestavení a schválení rozpočtu 2.Plnění a kontrola 3.Sestavení a schválení závěrečného účtu 4. 1.Vypracování rozpočtu nNávrh: 1.Finanční výbor 2.Rada 3.Finanční komise 4.Zastupitelstvo n nPřipomínky: nObčané, kontrolní výbor, zastupitelstvo Schvalování oVyvěšení - 15 dnů před schválením oSchválení – ZASTUPITELSTVO oRozpočtové provizorium oRozpis ukazatelů-finanční výbor oHospodaření a kontrola n 2. Hospodaření a kontrola vPlnění sleduje finanční a kontrolní výbor vRada obce, kraje vFinanční komise n nČasové použití prostředků-jen pro fiskální rok, nOstatní se převádějí nKONTROLA- vnitřní n vnější n n Vnitřní kontrola üFinanční výbor üKontrolní výbor üZastupitelstvo üRada n Vnější kontrola üObčané üÚFO üNKÚ üKraj- přezkoumávání hospodaření ÚSC – z.č. 420/2004 Sb., üMinisterstvo financí ü ü Změny rozpočtu nZměny rozpočtu se provádějí rozpočtovými opatřeními, které se evidují podle časové posloupnosti, n npřesun rozpočtových prostředků, npoužití nových, rozpočtem nepředvídaných příjmů k úhradě nových V nvázání rozpočtových výdajů, pokud nejsou P 3. Závěrečný účet nSestavuje: Finanční výbor Rada Finanční komise Zastupitelstvo Připomínky: Občané, kontrolní výbor, zastupitelstvo Schvaluje : zastupitelstvo Závěrečný účet nV závěrečném účtu jsou obsaženy údaje příjmů a výdajů v plném členění podle rozpočtové skladby, údaje o hospodaření s majetkem a o dalších finančních operacích, včetně tvorby a použití fondů, n nSoučástí závěrečného účtu je vyúčtování finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, rozpočtům krajů, obcí, státním fondům, Národnímu fondu a jiným rozpočtům a k hospodaření dalších osob, n nÚzemní samosprávný celek a svazek obcí jsou povinny dát si přezkoumat své hospodaření za uplynulý kalendářní rok n nZpráva o výsledku přezkoumání hospodaření je součástí závěrečného účtu při jeho projednávání v orgánech územního samosprávného celku a svazku obcí. Porušení rozpočtové kázně nPorušením rozpočtové kázně je každé neoprávněné použití nebo zadržení peněžních prostředků poskytnutých z rozpočtu n núzemního samosprávného celku, n městské části hlavního města Prahy, n Regionální rady regionu soudržnosti, nebo n svazku obcí. nFyzická osoba, právnická osoba nebo organizační složka státu, která porušila rozpočtovou kázeň, je povinna provést odvod za porušení rozpočtové kázně do rozpočtu, z něhož jí byly peněžní prostředky poskytnuty. nOdvod za porušení rozpočtové kázně odpovídá částce neoprávněně použitých nebo zadržených prostředků. nO uložení odvodu a penále za porušení rozpočtové kázně rozhoduje v samostatné působnosti n u obce obecní úřad, n u městské části hlavního města Prahy úřad městské části, nu hlavního města Prahy Magistrát hlavního města Prahy, n u kraje krajský úřad. nPři správě odvodů a penále se postupuje podle zákona upravujícího správu daní. Porušitel rozpočtové kázně má při správě odvodů za porušení rozpočtové kázně postavení daňového subjektu. nÚzemní samosprávný celek poskytuje na vyžádání informace získané při správě odvodů za porušení rozpočtové kázně orgánu oprávněnému ke kontrole těchto poskytnutých prostředků. Správní delikty n Územní samosprávný celek, svazek obcí, městská část hlavního města Prahy nebo Regionální rada regionu soudržnosti se dopustí správního deliktu tím, že nnezpracuje rozpočtový výhled, nnehospodaří podle pravidel rozpočtového provizoria, nneprovede změny schváleného rozpočtu nzpracuje rozpočet v rozporu svzhl. o rozp. skladbě, nneprovede rozpis schváleného rozpočtu, nnevykonává kontrolu svého hospodaření podle KO ve VS nnezajistí přezkoumání svého hospodaření za uplynulý kalendářní rok. n nZa správní delikt se uloží pokuta do 1 000 000 Kč. nPokuty vybírá a vymáhá orgán, který je uložil. Příjem z pokut je příjmem rozpočtu, ze kterého je hrazena činnost správního orgánu, který pokutu uložil. n Organizace ÚSC nzřizovat vlastní organizační složky jako svá zařízení bez právní subjektivity, nzřizovat příspěvkové organizace jako právnické osoby, které zpravidla ve své činnosti nevytvářejí zisk, nzakládat obchodní společnosti, a to akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným, nzakládat obecně prospěšné společnosti podle zvláštního zákona, nzřizovat školské právnické osoby podle zvláštního právního předpisu, nzřizovat veřejné výzkumné instituce podle zvláštního zákona n Organizační složky ÚSC ØRozhodnutím zastupitelstva ØZřizovací listina ØHospodaří jménem zřizovatele ØNejsou účetní jednotkou n Forma hospodaření OS Ønevyžadují velký počet zaměstnanců, Ønepotřebují složité a rozsáhlé strojní nebo jiné technické vybavení, Ø nejsou vnitřně odvětvově či jinak organizačně členěné, Ø nevstupují do složitých ekonomických nebo právních vztahů. n Příspěvkové organizace ÚSC n ÚSC zřizuje příspěvkové organizace pro takové činnosti ve své působnosti, které jsou zpravidla neziskové a jejichž rozsah, struktura a složitost vyžadují samostatnou právní subjektivitu! n n Zřizovatel vydá o vzniku příspěvkové organizace zřizovací listinu Peněžní fondy příspěvkových organizací vrezervní fond, v investiční fond, v fond odměn, v fond kulturních a sociálních potřeb. Hospodaření svazku obcí nMajetek nVložený vlastní majetek jednotlivých členských obcí (podle stanov svazku obcí), ale majetek je pořád ve vlastnictví obce-svazek pouze hospodaří-vlastnictví nelze převést n nFinanční hospodaření SO -Rozpočet -Rozpočtový výhled -Zveřejnění návrhu po dobu 15 dnů před schválením v jednotlivých obcích - n n Příspěvkové organizace SO nSO může zřizovat PO v oblasti školství (školy, školská zařízení) nNejvyšší orgán svazku obcí rozhoduje o zřízení, změně, zrušení PO, nvydá zřizovací listinu nDále platí vše jako u jiných PO dle n z. 250/2000 Sb., RPÚR Plnění závazků z Evropské dohody n Poskytování finančních prostředků z rozpočtů ÚSC musí být v souladu se zvláštním zákonem upravujícím postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody zakládající přidružení mezi Českou republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé. Pěkný den n n nPěkný zbytek dne, hezký večer n a příště nashledanou! MCj03389220000[1]