‹#› Základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D. ‹#› 2 Komunikace - vyjednávání nTRVALÝ PROCES - NELZE NEKOMUNIKOVAT -PRINCIPY nOsobní komunikační rovina nInterpersonální vztahy rodinné, partnerské, pracovní, sousedské, společenské a další nProfesní rovina nJednání a kontakt s občany a klienty – instituce nPřednášky, prezentace, pohovory, zkoušky nŘízení pracovních týmů - vedoucí zaměstnanci nKontraktační a obchodní jednání nKolektivní vyjednávání, sociální dialog ‹#› 3 Jednání s občany, s klienty nPrávo na řádnou správu n Ustanovení §4 zák. č. 500/2004 Sb., správní řád: n„Veřejná správa je službou veřejnosti, každý, kdo plní úkoly vyplývající z působnosti správního orgánu, má povinnost se k dotčeným osobám chovat zdvořile a podle možností jim vycházet vstříc“ n Principy dobré správy nEvropský kodex řádné správní praxe - http://www.ombudsman.europa.eu/start.faces/ nDesatero Veřejného ochránce práv – http://www.ochrance.cz/ nKodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě – n http://www.vlada.cz/ n ‹#› 4 Přednášky, prezentace atp. nStruktura prezentace nČasový rozvrh nKontakt s posluchači nArgumentace, logická vazba částí nVerbální projev nNeverbální faktory nShrnutí, závěry nProstor pro reakci a doplnění ‹#› 5 Vyjednávání a jeho struktura nProces komunikace mezi partnery, zpravidla s relativně protichůdnými zájmy, jehož: n nPrůběh lze charakterizovat jako konflikt (řízený) nCílem je dosažení konsenzu (dohody, soc. smíru) nTRVALE udržitelného (platný, splnitelný a možný) n----------------------------------------------------------------- nVŽDY SE SNAŽIT O DOHODU nBEZ ZÁRODKŮ BUDOUCÍHO KONFLIKTU = nTRVALE UDRŽITELNOU n ‹#› 6 Trvale udržitelný smír (konsenz) nAby byl smír udržitelný trvale, je třeba dodržet: n nPrávní rámec - právní normy daného právního řádu n nEkonomický rámec - průnikový bod zájmů – sociálně - ekonomické optimum (na ek. hřbitově nevytvoříš sociální ráj) n nNaplnění osobního rámce : n - Osobní předpoklady – znalosti, dovednosti, techniky a taktiky n - Rovnováha moci - moc – rovnováha - konsenz n - Schopnost kompromisu - změna názorů, změna postoje n ‹#› 7 Selhání vyjednávání - spor (kol. spor) nPŘÍČINY: n Pro dohodu není prostor n (neexistuje průnikový bod zájmů) n Nemožnost personální n (tito partneři se nedohodnou na ničem) n Ujednání jsou právně neplatná n (plnění je nevymahatelné) n Ujednání jsou nemožná či nerealizovatelná (změna podmínek) n Není kdo by plnil n (ochrana v p.p. - přechod práv a povinností) ‹#› 8 Druhy vyjednávání nPODLE ZPŮSOBU JEDNÁNÍ: nTvrdé x jemné (výsledek x vztah, změna způsobu jednání) n nPODLE TYPU: nDistribuční (rozdělovací) n - zájmy relativně protichůdné n - prostor pro vyjednávání malý n řešení: poznávání prioritních zájmů, zvětšení rozdělovaného objektu nManipulativní (partneři používají svoji moc) n řešení: dostat moc do rovnováhy - metody legálního nátlaku nKooperativní (spolupráce partnerů) - ‹#› 9 Předpoklady vyjednávání nZnalosti - právní + ekonomické + další n nInformace – o možnostech, priorit. zájmech n nDovednosti -technika, taktika a strategie: nSebepoznávání, nteorie verbální a neverbální komunikace, empatie,asertivita, feedback - zpětná vazba, nteorie řízeného konfliktu, nteorie týmové práce a další (zkušenosti) n ‹#› 10 Možný výsledek vyjednávání n nPoražený - poražený (prohra - prohra) nPoražený - vítěz (zárodek budoucího konfliktu) nVítěz - vítěz (výhra – výhra, WIN - WIN) n ‹#› 11 Teorie řízeného konfliktu nNAPROSTÁ NEGACE - ignorování nnegace jako strach z ohrožení dominantního postavení - nechci tě vidět, nechci s tebou mluvit, neuznávám tě jako partnera n nOTEVŘENÝ BOJ O MOC - válka, stávka, výluka nsnaha o zatlačení partnera do ofenzívy vyjednávání z pozice moci - neexistuje rovnováha sil n nROVNOVÁHA a STABILIZACE SIL A MOCI - stadium studené války nhrozba stávkou, výlukou, obě strany se snaží získat nadvládu, mocenskou převahu n nVYJEDNÁVÁNÍ O KONFLIKTU - otevřené měření sil v DIALOGU npartneři jednají, tlumí eskalaci konfliktu (spirála) - co máme společného, výhody spolupráce n nOTEVŘENÝ / TVŮRČÍ / DIALOG MEZI PARTNERY n dialog o problému, věcný dialog - prostor pro konsenz ‹#› 12 Fáze vyjednávání nPříprava jednání n - informace , cíle, prioritní zájmy nVyjednávání n - manévrování, sbližování pozic nZávěry jednání n - konsens - kontrola plnění smlouvy = prestiž n příprava pozic pro další vyjednávání n n ‹#› 13 Fáze - příprava - taktiky nZískávání informací o možnostech (zájmech) nVýběr cílů, stanovení náhradních cílů (optimální) nZpracování návrhu nKonzultace s experty nVýběr týmu a určení rolí v něm (teorie tým.práce) nVolba strategie vyjednávání nVýběr místa jednání nVymezení časového prostoru nDohoda o pravidlech jednání ‹#› 14 Fáze - průběh jednání - taktiky nVyužívat znalosti vyjednávacích technik nPrůběžně dostávat moc do rovnováhy nMěnit postoje protistrany – klíč ke změně názorů nVyužít znalosti teorie řízeného konfliktu n - při eskalaci obranné taktiky (přerušení jednání) nTaktika opouštění sporných bodů nMěnit způsob jednání - využívat role členů týmu nPřipravenost měnit strategii - ne umíněnost nNepřesouvat řešení problému do osob. soubojů nFormulovat průběžné závěry ‹#› 15 Fáze - závěr jednání - taktiky nTrvale udržitelný smír bez zárodků bud. konfliktů n Obsah ujednání stručný a srozumitelný všem n Přeformulování závěrů (překlad z češtiny do češtiny) n Ve dvojjazyčných verzích zakotvit přednost znění n Sjednat způsob realizace a odpovědnost za ni n Sjednat způsob a termíny kontroly n Hodnocení vyjednávání, prezentovat WIN-WIN n Sebehodnocení, zpětná vazba n Formální zveřejnění, uložení, nahlížení ‹#› 16 Sociální dialog n Všechny vztahy mezi zástupci zaměstnanců - sociálními partnery při prosazování a ochraně hosp. a soc. zájmů nRada zaměstnanců nEvropská rada zaměstnanců nZástupce pro BOZP nOdbory, zaměstnavatelé, a jejich svazy a sdružení n nSoučinnost mezi sociálními partnery dle ZP (§276 a násl. ZP) nInformování - ust. §279 nProjednání – ust. § 280, ale i např. ust. § 46 a další nSpolurozhodování - např. ust. § 306, odst. 4 nKontrola – ust. §321 ZP (dbají o nTripartita – rámec v ust. § 320 ZP ‹#› 17 Kolektivní vyjednávání a kolektivní spory nKolektivní smlouvy -právní rámec - ust. §22 ZP nProces uzavírání kolektivní smlouvy - zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů nObsah kolektivní smlouvy – ZP, prováděcí a související předpisy nKolektivní spory – ust. § 10 a násl. zákona o KV nO uzavření kolektivní smlouvy nO plnění kolektivní smlouvy n - pokud nevznikl nárok jednotlivých zaměstnanců – zák. o KV n - pokud vznikl individuální nárok - soud