2. konzultace Základy strategického managementu (2.část) Osnova: 1.Etapa volby strategie 2.Etapa implementace strategie 3.K strategickému managementu v globální krizi Model struktury strategického managementu Strategická analýza Výběr strategie Implementace strategie A. obecného okolí A. oborového okolí A. interní A. trhu, resp. potřeby A. stakeholders A. kulturního rámce Generické strategie Alternativní směry Alternativní metody Strategické operace Opatření a alokace zdrojů Změna systému managementu Kontrola strategických operací Strategická evaluace Změna organizační kultury Evaluace strategické implementace 1.Etapa volby strategie (1) 2. ØVize ØStrategické cíle ØStrategie – cestami k dosažení strategických cílů Strategie OJ jako celku ØRůstu ØStabilizace ØStabilizace s následným růstem ØÚstupu Provozní strategie 1.Porterovy generické strategie: ØNákladového vůdce (cost leadership) ØOdlišení (differentiation) ØÚzkého zaměření s minimalizací nákladů (cost focus) ØÚzkého zaměření s odlišením (differentiation focus) 1. Etapa volby strategie (2) 2. Tržní generické strategie (”strategické hodiny”): ØNízkých cen s nízkou přidanou hodnotou vnímanou zákazníkem ØNízkých cen ØHybridní spojující strategii nízkých cen se strategií odlišení ØOdlišení ØOdlišení s úzkým záběrem Funkční strategie ØMarketingová strategie ØProdukční strategie ØStrategie lidských zdrojů ØEkonomická a finanční strategie ØInformační a komunikační strategie 1. Etapa volby strategie (3) Alternativní strategické směry ØZlepšení konkurenční pozice ØZvýšení tržního podílu ØVytváření nových trhů ØVývoj nových produktů ØPříbuznou, resp. nepříbuznou diverzifikaci ØZměny v oboru působnosti ØRozvoj stěžejních způsobilostí Alternativní strategické metody ØVlastními silami ØAkvizicemi , resp. fúzemi ØVytvářením aliancí, resp. virtuálních organizačních struktur Strategická evaluace ØVhodnost, ØPřijatelnost ØReálnost 2. Etapa implementace strategie (1) • •Uskutečňování, zavedení strategie do reálného života- zajišťuje rozvoj OJ • •Implementace strategie probíhá plněním jednotlivých strategických operací •Implementace strategie začíná schválením obsahu strategie nejvyšším statutárním orgánem • •Organizační podmínky pro implementaci (1) •Ustavení strategického týmu •Jmenování správce strategie •Stanovení termínů zasedání strategického týmu •Určení způsobu hodnocení dosahovaných výsledků a plnění dílčích operací 2. Etapa implementace strategie (2) •Organizační podmínky pro implementaci • •Určení způsobu celkového posouzení průběhu implementace •Vytvoření a zabezpečení funkce signálního a varovného systému •Vytvoření a zabezpečení funkce systému soustavného sledování zajištěnosti zakázkové náplně • 2. Etapa implementace strategie (3) •Přehled klíčových strategických operací •Rozvoj systému strategického managementu •Prodej a marketing •Personalistika •Organizační struktura •Finance •Nákup a investice •Nové produkty •Optimalizace údržby a pomocných provozů •Informační systém •Útok proti nákladům •Aliance •Kvalita •Vytváření image OJ a její vztahy k regionu • 2. Etapa implementace strategie (5) •Poznatky z české manažerské praxe •Zavádění systému SM, založeném na „systematickém, vlídném a neúprosném nátlaku“ jako nezbytnost •Stimulační nástroje musí být působivé a tlak top managementu nelítostný (metoda „barák“ – „padák“) •Zavádění systému SM ukazuje nízkou „týmovou kulturu“ •Komunikace mezi týmy a pracovišti je velmi slabá •Mezi prodejními a produkčními útvary existují často nepřátelské vztahy •Kritické implementační situace vznikají vlivem osobních antipatií, resp. pro nevyjasněné kompetenční vztahy •Získávání nových nápadů nesmí mít žádné hranice 3. K strategickému managementu v globální krizi Strategie českých OJ v průběhu globální krize Základní předpoklady pro přežití českých OJ: Ø ØStát se solidní OJ Ø ØDokonale zvládnout finanční procesy Ø ØPoužívat nejmodernější metody managementu Ø ØZvýšit výkonnost firmy, vytvářet IQ a EQ Ø ØKomplexně využívat nejmodernější IT