‹#› Osobní management Cvičení a otázky ‹#› 2 Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP: Úkoly a otázky v rámci samostudia Otázky: 1.Proč je žádoucí zvýšit výkonnost ZP a proč je jejich výkonnost doposud nízká? 2.Co je obsahem OM podle výkonnostního přístupu a co v rámci tohoto obsahu považujete osobně za prioritní a proč? 3.Co je podstatou profilových analýz a jaké jsou možnosti jejich využití? Úkoly: 1.Pokuste se odpovědět si na jednotlivé otázky související s procesem sebepoznávání! 2.Zpracujte vlastní SWOT analýzu zaměřenou na Vaše budoucí profesní uplatnění! ‹#› 3 Přístup v pojetí posunu paradigmatu k principiálního vedení: Úkoly a otázky v rámci samostudia Otázky: 1.Proč by měl být náš OM založen na etice charakteru a ne na etice osobnosti? 2.Co představuje osobní paradigma a co způsobuje jeho posun? 3.Co představuje kontinuum zralosti a jak s ním souvisí soukromé a veřejné vítězství? 4.Souvisí naše návyky s našim charakterem? Úkoly: 1.Uveďte příklady porušování mentálních principů! 2.Proveďte sebereflexi Vašeho postavení v rámci kontinua zralosti! 3.Zamyslete se nad tím, co byste mohli udělat, abyste si osvojili návyky skutečně efektivních lidí! ‹#› 4 1. Cvičení k podpoře osvojení 7-mi návyků efektivních lidí Cvičení č.1: Rozšíření okruhu vlivu Okruh zájmů Okruh vlivu 1.Uvědomte si co je okruhem vašich zájmů a okruhem vašeho vlivu! 2.Zamyslete se na tím, jak byste mohli rozšířit okruh vašeho vlivu! ‹#› 5 1. Cvičení k podpoře osvojení 7-mi návyků efektivních lidí Cvičení č.2: Životní odkaz Role č.1 Role č.2 Role č.3 Role č.4 Role č.5 Klíčová osoba Klíčová osoba Klíčová osoba Klíčová osoba Klíčová osoba 1.Uveďte 5 Vašich rolí! 2.Zapište své role a jméno klíčové osoby do kolonky „vztahy“! 3.Představte si, že je Vám právě 80 let. Na oslavě jsou všechny klíčové osoby. Do kolonky „poděkování“ napište, co si přejete, aby o Vás každá klíčová osoba sdělila ostatním: proč si Vás váží a za co by Vám ráda poděkovala! Vztahy Poděkování ‹#› 6 1. Cvičení k podpoře osvojení 7-mi návyků efektivních lidí Cvičení č.3: Jak trávím čas? Naléhavé Nenaléhavé I III II IV Každou událost minulého týdne zaznamenejte do určitého kvadrantu, tak, aby její pozice nejlépe odpovídala její naléhavosti a důležitosti! Odhadněte % času, který v každém kvadrantu strávíte! Co Vám brání strávit více času v kvadrantu II? Co byste mohli udělat pro to, abyste více času trávili v kvadrantu II? % času ‹#› 7 1. Cvičení k podpoře osvojení 7-mi návyků efektivních lidí Cvičení č.4: Myslím a jednám způsobem „Výhra-Výhra“? Osoba s návykem „Výhra-Výhra“ se vyznačuje 3 charakterovými vlastnostmi: integritou (je opravdová ve svých citech, hodnotách i závazcích), zralostí (vyjadřuje své myšlenky a pocity s odvahou a s ohledem na myšlenky a pocity ostatních), mentalitou hojnosti (věří, že na všechny se dostane). •Zamyslete se nad tím, jaký relevantní návyk myšlení a jednání u Vás převažuje! (výhra-výhra, výhra-prohra, výhra, prohra-výhra, prohra-prohra) •Domníváte se, že je vůbec reálné jednat způsobem „Výhra-Výhra“? •Pokud je Vaše odpověď na předchozí otázku kladná – zamyslete se nad tím, co vám brání aplikovat způsob „Výhra-Výhra“ šíře než doposud! ‹#› 8 1. Cvičení k podpoře osvojení 7-mi návyků efektivních lidí Cvičení č.5: Naslouchání – postoje a chování Když druzí mluví, nasloucháme na jedné z pěti úrovní: ignorování (žádné úsilí naslouchat), předstírané naslouchání (snaha vzbudit dojem, že nasloucháte), selektivní naslouchání (vnímání jen části konverzace, která vás zajímá), pozorné naslouchání soustředění se na to a porovnávání toho, co druzí říkají s vlastními zkušenostmi), empatické naslouchání (naslouchání a odpovídání jak srdcem, tak myslí se záměrem porozumět slovům, pocitům a úmyslům mluvčího). Jak rozeznáte, na které z 5-ti úrovní vám lidé naslouchají? Jaké postoje a chování (vč. neverbální komunikace) můžete sledovat? Ignorování: Předstírané naslouchání: Selektivní naslouchání: Pozorné naslouchání: Empatické naslouchání: ‹#› 9 1. Cvičení k podpoře osvojení 7-mi návyků efektivních lidí Cvičení č.6: Važte si rozdílností u lidí Zvolte jednu z následujících situací a diskutujte o tom, jaké hodnoty získáme, budeme-li si vážit odlišností druhých lidí. Zodpovězte otázky uvedené níže! Situace A Popište pravdivě situaci, kdy pro Vás bylo opravdu užitečné, že někdo byl jiný než Vy. Sdělte ostatním studentům, proč jste ocenil tyto rozdíly a jaký kladný dopad to mělo na Váš vztah se zmíněnou osobou! Situace B Diskutujte o situaci Vašeho studijního života, kdy spolupráce naprosto odlišných osobností vedla k lepším studijním výsledkům, než kdybyste studovali každý sám! 1.Jakých rozdílností jste si cenili? 2.Z čeho jste usoudili, že si daná osoba cení těchto rozdílností? 3.Co jste si odnesli z těchto zkušeností? 4.Jak se dnes projevuje ve Vašem jednání, že jste si tehdy dokázali vážit těchto odlišností? ‹#› 10 1. Cvičení k podpoře osvojení 7-mi návyků efektivních lidí Cvičení č.7: Společensko-citová obnova Vkládání na „citové konto“ druhých lidí rozvijí vaši sociálně-citovou dimenzi. V této dimenzi se zlepšujete, kdykoliv se setkáte s nějakým novým společenským či citovým podnětem (kontakty s novými lidmi, prohlubování existujících vztahů). Tímto způsobem Vás mohou obohatit i takové společenské situace, které byste jinak považovali za nepříjemné. Zamyslete se a reagujte nejlépe písemně na úkol a otázky: •Vzpomeňte si na nějaký, pro vás důležitý vztah, který je pro Vás výzvou! •Co můžete začít dělat nebo v čem můžete pokračovat, aby se tento vztah vylepšil? •Co začnete dělat nebo v čem budete pokračovat, abyste zlepšili Vaši společensko-citovou dimenzi? Vidíte např. příležitosti v péči o rodinné vazby a vztahy, ve zlepšení společenského styku (zdvořilost, naslouchání se snahou pochopit, dodržování slibů a závazků), v navazování nových přátelství, v zapojování se do tvořivé práce a služeb pro druhé, v ocenění jinakosti druhých lidí a vytváření synergie?