‹#› 1 Příklady inspirujících vůdců Obsah: J.A. Komenský T.G. Masaryk B. Gates T. Baťa ‹#› 2 Jan Amos Komenský (1592 – 1670) -Objevitel nové „duchovní pevniny“ světa dítěte -Učitel národů ‹#› 3 - Špatným příkladem se dává mládež tak mocně strhovat, že předpisy o pěstování ctnosti nemají žádnou moc nebo jen nepatrnou. - Rodiče často zanedbávají svoji úlohu ve výchově dětí. - Nedostatečná úloha učitelů, kteří umí dobro dobře vštěpovat. ‹#› 4 Co znamená pečlivě vychovávat mládež? - -Škola = dílna lidskosti. -Nejsou to školy, kde by se učilo hravě, nýbrž robotárny. ‹#› 5 Výrazný rys J.A. Komenského coloživotního duchovního usilování je odhalení povahy a potřeb lidské společnosti, která se dynamicky rozvíjí od dětství až do stáří a jež je kultivována vychovatelským uměním, které nekončí povinou školní docházkou a univerzitním studiem, nýbrž pokračuje celý život. ‹#› 6 Školy si ani nepřipustí pomyšlení o řádném životě, školy pohrdají „stromem života“, obracejí svoji touhu pouze ke „stromu vědění“ (honička pouze a jedině za vědomostmi). ‹#› 7 Tomáš Garrigue Masaryk (1850 – 1937) -Skutečný zdroj politiky je a musí být ve sféře mravní. -Pravda je především kategorií mravní. -Pravda je tím nejlepším základem politiky. - -Politika, demokracie, právo a materiální rozvoj jsou hodnotami, aby lidský život byl důstojný a spravedlivý, aby měl smysl. ‹#› 8 T.G.Masaryk nebyl pouhým teoretikem odpovědnosti či humanity, naopak byl statečný a důsledný člověk, který neváhal riskovat odpor veřejnosti, svou popularitu i kariéru, ba dokonce i život ve jménu věcí, které považoval za správné. Mravní rozměr pravdy mu nebyl nárokem kladeným na jiné ale především nárokem kladeným na sebe sama. ‹#› 9 Odkaz TGM : - Výzva k nelhostejnosti, k osobní odpovědnosti. - Usilování o pravdu je vždy lepší, než umění přetvářky. - Člověk je posvátný ale není Bůh. - Šlechetnost je mnohem lepší cesta než cynismus. - Ideje jsou zbytečné, jestliže se nenajdou lidé, kteří by je hájili. ‹#› 10 „ I nejlepšího práva musí hájit lidé činní nemá li zůstat na papíře.“ (T.G.M. – Světová revoluce). ‹#› 11 Bill Gates Bill Gates a jeho nápad: „počítač na každém psacím stole a v každé domácnosti“. Není možné tvrdit, že za nákup osobních PC do domácností a úřadů je zodpovědný jen B. Gates sám, stejně jako H. Ford samotný nezpůsobil rozšíření automobilů. Co však tito dva muži mají společné, je vize možného a sehrání hlavní role při proměňování této vize v realitu. ‹#› 12 Pět faktorů úspěchu firmy MICROSOFT - Dlouhodobý přístup - Orientace na výsledek - Týmová práce a elán jednotlivců - Vášeň pro vlastní výrobky a zákazníky - Průběžná zpětná vazba se zákazníky ‹#› 13 Microsoft praktikuje řízení znalostí na principu péče o intelektuální kapitál. Intelektuální kapitál společnosti se skládá: - Z lidského kapitálu - Ze zákaznického kapitálu - Ze strukturního kapitálu ‹#› 14 -Lidský kapitál je to, co je v hlavách zaměstnanců. - Zákaznický kapitál představuje souhrn vztahů se zákazníky a kredit u nich. - Strukturní kapitál tvoří znalosti udržované v organizaci, jež mohou být předávány novým zaměstnancům. Toto je klíč k řízení znalostí ve společnosti Microsoft. Řízení znalostí je výrazně spojeno se snahou transformovat lidský kapitál a zákaznický kapitál na kapitál strukturní. ‹#› 15 Bill Gates – počítačový vizionář nebo bezohledný držitel monopolu? -Spasitel nebo ďábel? (Bil Gates vyvolává extrémní reakce.) - - ‹#› 16 Jaká je realita? Velmi inteligentní muž s nesmírně velkou energií a touhou po vítězství. (Deset tajemství úspěchu.) - ‹#› 17 Tomáš Baťa /1876 – 1932/ Trvalé hodnoty soustavy Baťa (prezentace podle knihy Prof. M. Zeleného „Cesty k úspěchu“) ‹#› 18 Tomáš Baťa -Po úspěchu touží jednotlivci, podniky, celé národy. -Úspěch v životě je základem pro úspěch v podnikání. -Úspěchy jednotlivců jsou předpokladem pro úspěch národů. ‹#› 19 Tomáš Baťa •Všichni hledáme své cesty k úspěchu. •Hledání? Není snadné. • - slepé uličky • - přeplněné dálnice • - zavádějící zkratky ‹#› 20 Tomáš Baťa •Je třeba se učit od těch, kteří našli cestu k úspěchu (cestu opravdovou, spolehlivou a trvalou). •Inspirující vůdce T. Baťa: • - služba druhým • - poctivost • - přímé jednání • - integrita ‹#› 21 Tomáš Baťa •Trvalé myšlenkové a akční hodnoty soustavy Baťa: • - složka historická • - složka trvalá (obsažená ve znalostech, schopnostech, metodách a zkušenostech lidí) ‹#› 22 Tomáš Baťa •Životní účet = má dáti – dal. •Skládám účet vrstevníkům i příštím generacím. •- •Podnik a podnikání. • - účelem podnikání je služba veřejnosti, služba národu a služba světu. •- •Řízení a management. • - hodnoty úspěšného podnikání jsou trvalé. • ‹#› 23 Tomáš Baťa •Učit se učit = vzdělávání a znalosti podniku. -Vzdělávání je investice, strategický nástroj ke zlepšení výkonu a konkurenceschopnosti. •- •Orli nelétají ve formacích. -Tak vznikl Tomáš Baťa. •- •Otcové a synové. -Přál bych si mít deset synů. -Výchova formou smlouvy a skládání účtů. ‹#› 24 Tomáš Baťa •Inovace. -Informace nejsou znalosti. -Celé podnikání není vlastně ničím jiným, než nepřetržitým řetězem vynálezů. - •Zaměstnanec a zákazník. -Zásadou mého podnikání je učinit ze svých zaměstnanců kapitalisty. • •Trh, obchod a reklama. -Trh je důležitější než výroba. • ‹#› 25 Tomáš Baťa •Spolupráce a konkurence: spolupodnikání -zámožnost všem - •Kvalita na prvním místě. -nepokračuj ve špatné práci • •Každá politika je lokální. -poměry nejsou vinny nikdy a ničím, vinni jsou vždy lidé -povinností občana je vládnout, ne reptat a naříkat ‹#› 26 Tomáš Baťa •Láska k podniku, láska k lidem. -Láska k práci, láska k lidem, láska podniku, láska k vlasti – pomohou rozpoznat zrno od plev, kvalitu od šmíry, originál od kopie, hodnoty od pozlátka a znalosti od sebechvály. • •Vědět + akce = umět (znát). •Znalost je čin, akce. ‹#› 27 Příklady inspirujících vůdců J. G. Mendel - génius genetiky ‹#› 28 Johann Gregor Mendel (1822 – 1884) -Nar. 22.7.1822 – Hynčice u Nového Jičína -Augustiánský řeholník od roku 1843 – Brno – opatství Sv. Tomáše -Od roku 1867 - opat ‹#› 29 Geniální badatel a jeho cesta studia -Gymnázium v Opavě, filozofický ústav Olomouc – teologie, etika, praktická a teoretická filozofie, matematika, kombinatorika, fyzika a pedagogika -Starobrněnský klášter v Brně od října 1843 (teologie, přírodní vědy) vysvěcen na kněze roku 1847 -Augustiánský klášter v Brně – botanicko mineralogická sbírka, knihovna, uznávané středisko vzdělanosti. -Učitel ve Znojmě -Univerzita ve Vídni (učitelská způsobilost, přírodopis, fyzika) -Experimentální fyzika a vědecká botanika, zoologie, hybridizace rostlin -Člen přírodovědeckého spolku v Brně -Pokusy s křížením rostlin (hrách jako hlavní pokusný model) ‹#› 30 Úloha genetiky -Všichni se zajímáme o historii své rodiny, co způsobuje, že se podobáme svým rodičům – předkům. -Zákonitosti studovali Ch. Darwin a A. Wallace. Procesem „přírodní výběr“ mohou vzniknout nové variety, případně nové druhy (evoluční teorie). -Podstatné omezení – nemohli vysvětlit, jak se dědí vlastnosti z jedné generace na druhou. ‹#› 31 Úloha genetiky -Na správnou cestu vysvětlení dědičnosti přišel augustiánský řeholník G. Mendel v Brně, opatství Sv. Tomáše. -Rozluštění mechanismu dědičnosti bylo obtížným problémem proto, že proces, kterým dědíme chromozomy od svých rodičů, je velmi složitý. -Naše genetická výbava je určena kombinací dvou sad chromozomů – jedné pocházející od otce a druhé od matky. -Tyto sady, které získáváme od svých rodičů se tvoří složitým procesem nazývaným melióza. ‹#› 32 Úloha genetiky Mendelova práce s křížením hrachu + práce cytologů, kteří později studovali chromozomy vedla nakonec k objevu úlohy DNA v dědičnosti. ‹#› 33 Závěr -Mendelova práce poskytla nový pohled na přírodu a na příčiny naší skutečné existence. -Prostředí, ve kterém vyrůstal a pracoval – opatství Sv. Tomáše – považujeme za místo intelektuálního dědictví lidstva. -„I když jsem musel ve svém životě prožít řadu trpkých chvil, musím přiznat, že krásné a dobré převládaly. Moje vědecká práci mi přinášela hojně uspokojení a jsem přesvědčen, že ji zanedlouho celý svět uzná“ (G. Mendel, 1883). ‹#› 34 Příklady inspirujících vůdců Leonardo da Vinci (1452 – 1519) Kniha „Sem kroků ke genialitě“ – M. Gelb „Největší génius vědy a umění všech dob“ ‹#› 35 Doba renesance -Renesance (obrození), myšlenka lidské moci a možnosti – 1450 – 1600 - -Knihtisk, tužka, levný papír, magnetický kompas, velké plachetnice, děla s velkým dostřelem, mechanické hodiny - -Michelangelo, Raffael, Tizian, Kolumbus ‹#› 36 Leonardo da Vinci jeho přínos vědě a umění -Vynálezce – plány na létací stroj, vrtulník, padák, výsuvný žebřík, třístupňová převodovka - -Vojenský technik, anatomie, botanika, geologie, fyzika - -Poslední večeře Páně, Mona Lisa, Klanění tří králů, Znovuzrození snu ‹#› 37 Sedmo kroků (zásad) ke genialitě (M. Gelb) 1.Zásada Přistupujte k životu s nenasytnou zvědavostí a neustále usilujte o celoživotní vzdělávání •Kladu si ty správné otázky? •Leonardo da Vinci sebou nosil zápisník, aby si hned mohl poznamenávat myšlenky, dojmy a pozorování ‹#› 38 2.Zásada Prověřujte znalosti zkušenostmi, buďte vytrvalí a ochotni poučit se z omylů. •Jak mohu zlepšit svou schopnost učit se ze svých chyb a zkušeností? Jak mohu rozvíjet své nezávislé myšlení? •Leonardo da Vinci všeobecně uznáván jako génius všech dob udělal mnoho chyb, ale nikdy se nepřestal učit, zkoumat a experimentovat. • ‹#› 39 3. Zásada Neustále rozvíjejte smysly, zvláště zrak, protože jsou prostředkem k rozšířenému vnímání. •Jak hodlám zbystřovat své smysly, když stárnu? •Všechny naše znalosti pocházejí z našeho vnímání (zrak, sluch, hmat, chuť, čich). Pět smyslů jsou vládci duše. • ‹#› 40 4. Zásada Buďte ochotni přijmout nejasnost, paradox a nejistotu. •Když svou mysl necháte otevřenou i při setkání s nejistotou, je to jeden z nejúčinnějších nástrojů, jak uvolnit své tvůrčí možnosti. •Jak mohu posílit svou schopnost udržet tvůrčí napětí a přijmout hlavní životní paradoxy? • ‹#› 41 5. Zásada Rozvíjejte rovnováhu mezi vědou a uměním, logikou a představivostí, myslete celým mozkem. •Dokážu udržet v rovnováze vědu a umění na pracovišti i doma? •Pravá hemisféra mozku (umělec, intuice, imaginativní myšlení). •Levá hemisféra mozku (přímočará logika, analytické myšlení). •Moderní společnost diskriminuje pravou hemisféru. •Vzdělávací systém i věda mají často sklony přehlížet neverbální formy intelektu. Leonardo da Vinci – myslitel celým mozkem. • ‹#› 42 6. Zásada Zdokonalujte ladnost, zručnost obou rukou, kondici i duševní vyrovnanost. •Leonardo da Vinci – zájem o anatomii byl odrazem jeho vlastní neobyčejné tělesné konstituce (chůze, jízda na koni, plavání, šerm, vegetarián, rozumná strava je klíčem ke zdraví a duševní pohodě, maloval oběma rukama). •Uznával osobní odpovědnost za své zdraví a duševní pohodu. ‹#› 43 7. Zásada Uznávejte a oceňujte vzájemné souvislosti všech věcí a jevů, systémové myšlení. •Leonardo da Vinci lidské tělo zkoumal jako ucelený systém, koordinovaný soubor vzájemně propojených vztahů. ‹#› 44 Závěr -Základem Leonardova odkazu je pobídka, aby moudrost a světlo zvítězily nad strachem a tmou. Ve svém nekonečném hledání pravdy a krásy spojoval umění a vědu pod vedením zkušenosti a vnímavosti. -Jeho jedinečné spojování logiky a fantazie, rozumu a romantiky vyzývalo, inspirovalo a mátlo vědce po celé věky. -V době specializace a rozdvojení Leonardo da Vinci září jako maják celosti. -Jeho příklad nás vede, abychom byli více sami sebou. -„Váš mozek je mnohem lepší, než sy myslíte.“