pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT Zápatí prezentace ‹#› Zápatí prezentace 1 Místní poplatky Michal Radvan Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 2 Pojem „daň“ n Daň je povinná, zákonem předem sazbou stanovená částka, kterou se více méně pravidelně odčerpává na nenávratném principu bez ekvivalentního protiplnění část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. n n => pojem „daň stricto sensu“ Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 3 Pojem „poplatek“ n Poplatek je peněžitou dávkou stanovenou zákonem, nenávratnou, vybíranou státem nebo jinými veřejnoprávními korporacemi za zákonem stanovené úkony jejich orgánů. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 4 Požadavek zákonné úpravy vybírání daní n Článek 11 odst. 5 LZPS: n Daně a poplatky je možné ukládat jen na základě zákona. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 5 Pojem „cena“ nPoplatek za soukromoprávní statek nNemusí být ukládána ve formě zákona nRespektuje skutečnou cenu služby nJe možné stanovit ji dohodou Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 6 Pojem „berně“ n a) peněžité plnění, které zákon označuje jako daň, clo nebo poplatek, n b) peněžité plnění, pokud zákon stanoví, že se při jeho správě postupuje podle tohoto zákona, n c) peněžité plnění v rámci dělené správy. n n Srov. § 2 odst. 3 DŘ – pojem „daň lato sensu“ n Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 7 Funkce poplatku nFiskální - je převažující; jejím účelem je zajistit příjmy státu a dalších veřejnoprávních korporací (Lafferova křivka) nRegulační - prostřednictvím daní a prostřednictvím přesouvání peněžních prostředků v odpovídajících proporcích mezi ekonomickými subjekty a veřejným fondem nastává korektura příjmů.; daň může sloužit k ovlivňování ekonomiky jako celku nebo může ovlivňovat hospodářství selektivně nStimulační - představuje využití daňových nástrojů s cílem ovlivnit činnost ekonomických jednotek a tempo jejich rozvoje Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 8 Konstrukční prvky nSubjekt nObjekt nZáklad nSazba nKorekční prvky nRozpočtové určení nSprávce daně nPodmínky placení Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 9 Subjekt nPoplatník daně – osoba, jejíž příjmy, majetek nebo úkony jsou přímo podrobeny dani nPlátce daně – osoba, která je ze zákona a pod vlastní majetkovou odpovědností povinna daň vypočítat, vybrat ji od poplatníka nebo mu ji srazit a odvést ji správci daně nDalší osoby – např. nástupce, ručitel nOtázky způsobilosti k právům a povinnostem a k právním úkonům Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 10 Zastupování na) zákonný zástupce, nb) ustanovený zástupce, mj. osobě, která nemá plnou způsobilost nc) zmocněnec, mj. doložení přijetí a přesný rozsah zmocnění – účinná až po odstranění vad nd) společný zmocněnec ne) společný zástupce n nOdborný konzultant. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 11 Objekt zpoplatnění n= předmět poplatku n Představuje hmotněprávní skutečnost, se kterou zákon spojuje daňovou povinnost. n Ve většině případů se odráží v označení poplatku. n- důchody, vlastnictví nebo dispozice s majetkem, spotřeba apod. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 12 Základ poplatku n Stanoví kvantitu objektu poplatku. n Jedná se o konkretizaci objektu zpoplatnění. n Ze základu je vyměřen poplatek. n Stanoví se podle účetní závěrky, hrubé mzdy, úředního odhadu apod. n Jednotkou míry může být např. množství, hmotnost, peněžní jednotka atd. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 13 Sazba poplatku n Element určující výši poplatku ve vztahu k daňovému základu. nPevná sazba: určuje daň pevnou částkou přímo k objektu daně nProcentní sazba: daň je vyjádřena procentem z hodnoty základu daně nLineární procentní sazba: stejné procentní zatížení různého základu daně nProgresivní procentní sazba: čím vyšší hodnota základu daně, tím vyšší procento daňové sazby nDegresivní procentní sazba: opak progresivní procentní sazby; prakticky nesmysl Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 14 Korekční prvky n Ovlivňují vyměření daně prostřednictvím použitého systému osvobození, slev na dani, úlev, ale také zvýšení daně. n Obvykle se uplatňují přímo ze zákona, není vyloučen ani zásah správce daně. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 15 Rozpočtové určení n Značí, do kterého veřejného fondu (veřejných fondů) plyne výnos z daně. n n Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 16 Ekonomická autonomie obcí ve vztahu k ústavněprávní úpravě n nČl. 8 Úst: „Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků.“ nČl. 101 odst. 3 Úst: „Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu.“ Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 17 Evropská charta územní samosprávy (čl. 9) 1.Místní společenství mají v rámci hospodářské politiky státu právo na přiměřené vlastní finanční zdroje, se kterými mohou v rámci svých pravomocí volně nakládat. 2.Finanční zdroje místních společenství jsou úměrné odpovědnosti stanovené ústavou a zákonem. 3.Alespoň část finančních zdrojů místních společenství pochází z místních daní a poplatků, jejichž sazbu mohou místní společenství v mezích zákona stanovit. 4.Finanční systémy, na nichž se zakládají zdroje, které jsou místním společenstvím k dispozici, musí být natolik různorodé a pružné, aby umožňovaly, že tyto zdroje budou pokud možno stále odpovídat skutečnému vývoji nákladů na plnění úkolů, které místní společenství mají. 5.Ochrana finančně slabších místních společenství volá po zavedení postupů finančního vyrovnávání nebo rovnocenných opatření, jež mají korigovat důsledky nerovného rozdělování potenciálních finančních zdrojů a finančního zatížení, které je třeba z nich hradit. Takové postupy nebo taková opatření nesmějí omezovat volné uvážení, které místní společenství mohou v rámci své vlastní odpovědnosti uplatňovat. 6.S místními společenstvími se vhodným způsobem konzultuje, jak se jim přerozdělované zdroje mají přidělovat. 7.Dotace místním společenstvím se pokud možno předem neváží na financování konkrétních projektů. Poskytování dotací nelikviduje základní svobodu místních společenství uplatňovat v rámci své působnosti volné uvážení. 8.Za účelem získávání úvěru na kapitálové investice mají místní společenství v mezích zákona přístup na národní kapitálový trh. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 18 Ekonomická autonomie v praxi nČeská republika při ratifikaci Evropské charty územní samosprávy učinila oznámení, že se necítí být vázána mj. ustanoveními čl. 9 odst. 3, 5 a 6. nOba dosavadní vládní návrhy „zákona o obecních daních“, které vycházely z toho, že úloha místních daní by neměla být zanedbatelná a měla by vytvořit dostatečný potenciál místních daní za veřejné služby a rozšířit možnost obcí účinně regulovat místní rozvoj, byly PS PČR vráceny, resp. zamítnuty. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 19 Vlastní příjmy obcí nDaň z nemovitostí: cca. 5 % nMístní a správní poplatky: cca. 4 % Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 20 Další příjmy obcí nDPH: 35 % nDPFO ze závislé činnosti sražená zvl. Sazbou: 2 % nDPFO ze závislé činnosti: 17 % nDPFO ze samost. výděleč. činnosti: 8 % nDPPO bez daně placené obcemi: 15 % nDPPO za obce: 12 % Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 21 Správce poplatku n Orgán veřejné správy vykonávající správu daně, tj. orgán oprávněný činit opatření potřebná ke správnému a úplnému zjištění, stanovení a splnění daňových povinností, zejména právo vyhledávat daňové subjekty, daně vyměřit, vybrat, vyúčtovat, vymáhat nebo kontrolovat jejich splnění ve stanovené výši a době. nPravomoci správce daně: na) vede daňová řízení a jiná řízení podle tohoto daňového zákona, nb) provádí vyhledávací činnost, nc) kontroluje plnění povinností osob zúčastněných na správě daní, nd) vyzývá ke splnění povinností, ne) zabezpečuje placení daní nPravomoc vykonává prostřednictvím úředních osob – zaměstnanců. n Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 22 Správce poplatku - pokračování nSprávní orgány nSoudní orgány nObecní řady, krajské úřady Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 23 Podmínky placení nTermíny placení nZásady placení, např. zálohy, platebně-technické podmínky Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 24 Klasifikace poplatků nSprávní poplatky - celostátní vybírané orgány veřejné správy nZvláštní dávky poplatkového charakteru stojící mimo katalog správních poplatků (např. poplatky spojené s užíváním dálnic, poplatky na ochranu životního prostředí - ekologické poplatky, poplatky za rozhlasové a televizní přijímače - koncesionářské poplatky apod.) nSoudní poplatky - celostátní vybírané soudy nMístní poplatky Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 25 Klasifikace místních poplatků npoplatek ze psů, npoplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt, npoplatek za užívání veřejného prostranství, npoplatek ze vstupného, npoplatek z ubytovací kapacity, npoplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst, npoplatek za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí, npoplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, npoplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 26 Místní poplatky nTeritoriální omezenost poplatku nZákonný rozsah poplatku nSpecifikace obecně závaznou vyhláškou nJudikatura Ústavního soudu nOpakování zákonného textu ve vyhlášce nNovelizace vyhlášek nSpojování více poplatků do jedné vyhlášky nSpojování více zmocnění do jedné vyhlášky nKontrola MV vs. právo na samosprávu Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 27 Poplatek ze psů nFiskální a regulační funkce (centrum, bytové domy apod.) nZákon na ochranu zvířat proti týrání – pravidla pro volný pohyb psů nOhlašovací povinnost – od 3 M nebo od narození psa? – evidence chovatelů psů nČipování či jiné označování může sloužit i jako ekonomický nástroj Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 28 Poplatek ze psů nPes = věc npoplatníkem držitel psa - fyzická nebo právnická osoba, která má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky; obecně však faktické ovládání psa spojené s vůlí mít věc pro sebe nspoludržitelství Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 29 Poplatek ze psů n - za psy starší tří měsíců (= očkování proti vzteklině) n - osvobozeny osoby nevidomé, bezmocné a osoby s těžkým zdravotním postižením, kterým byl přiznán III. stupeň mimořádných výhod, osoby provádějící výcvik psů určených k doprovodu osob tělesně postižených, osoby provozující útulek zřízený obcí pro opuštěné psy a osoby, kterým zvláštní právní předpis stanoví povinnost držení a používání psa n - služební a záchranářští psi, psi z útulku – vhodná osvobození do vyhlášky n Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 30 Poplatek ze psů – sazby n - základní sazba poplatku až 1 500 Kč za kalendářní rok a jednoho psa, n - nižší sazba max. 200 Kč - poživatelé důchodu invalidního, starobního, vdovského a vdoveckého a důchodu sirotčího, n - u druhého a každého dalšího psa může obec horní hranici sazby zvýšit až o 50 % (co je horní hranicí?). n Pokud je poplatník držitelem psa jen po dobu několika měsíců v roce, platí poplatek v poměrné výši, která odpovídá počtu i započatých kalendářních měsíců. Podobně se postupuje i při změně místa trvalého pobytu nebo sídla, kdy držitel psa platí poplatek nově příslušné obci od počátku kalendářního měsíce následujícího po měsíci, ve kterém změna nastala. n - přeplatek Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 31 Poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt n Poplatníkem jsou fyzické osoby, které přechodně a za úplatu pobývají v lázeňských místech a v místech soustředěného turistického ruchu za účelem léčení nebo rekreace, pokud tyto osoby neprokáží jiný důvod svého pobytu. n Lázeňské místo stanoví vláda nařízením. n Plátcem a zároveň ručitelem (jen do konce roku 2010) poplatku je ubytovatel – fyzická nebo právnická osoba, která přechodné ubytování poskytla. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 32 Poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt n Možnost osvobození od poplatku se vztahuje jen na osoby nevidomé, bezmocné a osoby s těžkým zdravotním postižením, osoby mladší 18 let a starší 70 let nebo osoby, na které náležejí přídavky na děti (výchovné neexistuje). n Evidenční kniha obsahuje identifikační údaje osob, kterým ubytovatel poskytl přechodné ubytování za úplatu, včetně doby a účelu pobytu. n Sazba poplatku činí až 15 Kč za osobu a za každý i započatý den pobytu, není-li tento dnem příchodu. Obec může stanovit poplatek týdenní, měsíční nebo roční paušální částkou. n Poplatek na část roku, pro část obce? n Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 33 Poplatek za užívání veřejného prostranství n Poplatek se vybírá za zvláštní užívání veřejného prostranství, kterým se rozumí umístění dočasných staveb pro umístění stavebních nebo reklamních zařízení, zařízení cirkusů, lunaparků a jiných obdobných atrakcí, umístění skládek, vyhrazení trvalého parkovacího místa a užívání tohoto prostranství pro kulturní a sportovní akce nebo potřeby tvorby filmových a televizních děl. Dále může podléhat místnímu poplatku provádění výkopových prací, umístění dočasných staveb a zařízení sloužících pro poskytování prodeje a služeb a užívání tohoto prostranství pro reklamní akce. Výčet je taxativní a vyhláškou ho nelze rozšiřovat. n Veřejné prostranství – veškeré prostory přístupné bez omezení bez ohledu na vlastnictví, ne však lesy, zemědělská půda, dálnice a silnice. n Vedle místního poplatku je možné pochopitelně vybírat i nájemné. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 34 Poplatek za užívání veřejného prostranství n Poplatníkem je fyzická nebo právnická osoba, která užívá veřejné prostranství způsobem, jakým bylo uvedeno výše. n Od poplatku jsou osvobozeny jen akce, jejichž výtěžek je určen na charitativní a veřejně prospěšné účely. Neplatí se také za parkovací místo pro osoby zdravotně postižené. n Sazba poplatku činí za každý i započatý m2 maximálně 10 Kč na každý i započatý den. Zastupitelstvo má možnost navýšení poplatku za užívání veřejného prostranství v případě některých způsobů užívání (např. umístění prodejních nebo reklamních zařízení, lunaparků atd.) 10x. Poplatek je možné stanovit i paušální částkou. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 35 Poplatek ze vstupného n Předmětem poplatku je vstupné na kulturní, sportovní, prodejní a reklamní akce. Tento výčet je taxativní. Z akcí, jejichž celý výtěžek je určen na charitativní a veřejně prospěšné účely, se poplatek neplatí. n Definice vstupného. n Základem pro stanovení poplatku ze vstupného je vstupné snížené o daň z přidané hodnoty. n Vstupné na kulturní památky – judikatura ÚS. n Sazba poplatku ze vstupného činí až 20 % z úhrnné částky vybraného vstupného. Obec může po dohodě s poplatníkem poplatek stanovit paušální částkou. n Zvláštní záznamní povinnost dle ZSDP kvůli evidenci vstupenek. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 36 Poplatek z ubytovací kapacity n nPoplatek z ubytovací kapacity se vybírá v obcích a městech v zařízeních určených k přechodnému ubytování za úplatu. nPoplatku nepodléhají ubytovací kapacity v zařízeních sloužících pro přechodné ubytování studentů a žáků, ve zdravotnických nebo lázeňských zařízeních, pokud nejsou užívána jako hotelová zařízení a v zařízení sloužících sociálním a charitativním účelům. n Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 37 Poplatek z ubytovací kapacity n Poplatníkem je ubytovatel – fyzická nebo právnická osoba, která přechodné ubytování poskytla. Takto bude za poplatníka považován i případný nájemce ubytovacího zařízení. n Ubytovateli je stanovena povinnost vést evidenční knihu s výjimkou údaje o účelu pobytu. n Sazby poplatku může dosahovat výše až šesti (od 1.1.2010) korun za každé využité lůžko a den. Možnost stanovit po dohodě s poplatníkem roční paušál není vyloučena. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 38 Poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst n n Poplatníky poplatku jsou fyzické nebo právnické osoby, kterým bylo vydáno povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst, do kterých je jinak vjezd zakázán příslušnou dopravní značkou. Poplatek neplatí fyzické osoby mající trvalý pobyt nebo vlastnící nemovitosti ve vybraném místě, osoby jim blízké, manželé těchto osob a jejich děti a dále osoby, které ve vybraném místě užívají nemovitost ke své hospodářské činnosti nebo osoby, které jsou držiteli průkazu ZTP a jejich průvodci. n Sazba poplatku činí až 20 Kč za den. Obec má možnost po dohodě s poplatníkem stanovit poplatek paušální částkou. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 39 Poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí n Poplatníkem poplatku je provozovatel povoleného hracího přístroje. n Musí být přístroj povolený? n Co je to jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí? n Na rozdíl od ostatních poplatků zde platí i minimální výše sazby poplatku, a to 1 000 Kč, maximálně může sazba činit 5 000 Kč, a to za tři měsíce. n Obec má možnost poskytnou od tohoto poplatku osvobození, přičemž zákon nestanoví pro takové osvobození žádné podmínky. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 40 Poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj nVýnosem obce je také: -50% správního poplatku za vydání povolení k jeho provozu či za změnu jeho umístění nebo nahrazení přístroje -Podíl na výtěžku z automatu - n Obce mohou umístění hracích přístrojů zakázat či omezit (např. 100 m od škol apod.) Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 41 Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů n Předpokladem je vydání obecně závazné vyhlášky stanovující systém nakládání s komunálním odpadem. n 3 možnosti zpoplatnění odpadu: n - smlouva, n - poplatek za komunální odpad dle zákona o odpadech, n - místní poplatek dle zákona o místních poplatcích Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 42 Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů n Poplatníky jsou fyzické osoby, které mají v obci trvalý pobyt a rovněž fyzické osoby, které mají ve vlastnictví stavbu určenou nebo sloužící k individuální rekreaci. n Společný zástupce (vlastník, správce). n Možnost využít evidenci obyvatel a údaje z katastru. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 43 Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů n Sazba poplatku je rozdělena na dvě části. První tvoří částka až 250 Kč za osobu a kalendářní rok, druhou částka stanovená na základě skutečných nákladů obce předchozího roku na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu, až 250 Kč za osobu a kalendářní rok, celkem tady maximálně 500 Kč na osobu ročně. Obec má povinnost v obecně závazné vyhlášce stanovit rozúčtování nákladů na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu na osobu. n Pokud během kalendářního roku dojde ke změně místa trvalého pobytu, resp. ke změně vlastnictví stavby, uhradí se poplatek v poměrné výši, která odpovídá počtu kalendářních měsíců pobytu nebo vlastnictví stavby v příslušném kalendářním roce. Rozhodný je vždy stav na konci každého měsíce. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 44 Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace n Poplatníkem je vlastník stavebního pozemku zhodnoceného možností připojení na obcí vybudovanou stavbu vodovodu nebo kanalizace, vybudovanou po 31. 12. 2001, tj. zkolaudovanou stavbu, kde obec byla stavebníkem. n Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 45 Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace n Sazba poplatku nesmí přesáhnout rozdíl ceny stavebního pozemku bez možnosti připojení na obcí vybudovanou stavbu vodovodu nebo kanalizace a ceny stavebního pozemku s touto možností. Cena stavebního pozemku v obci se stanoví podle zákona o oceňování majetku (zákon č. 157/1991 Sb., v aktuálním znění) v kalendářním roce, ve kterém nabylo právní moci kolaudační rozhodnutí pro stavbu vodovodu nebo kanalizace obcí vybudované. Výše sazby na 1m2 zhodnoceného stavebního pozemku stanoví obec v obecně závazné vyhlášce. n Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 46 Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace n 2 návrhy infrastrukturní daně se vztahovaly i na další infrastrukturu budovanou obcí. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 47 Ohlašovací povinnost u místních poplatků nNově od 1.1.2011 nV ohlášení poplatník nebo plátce uvede njméno, popřípadě jména, a příjmení nebo název nebo obchodní firmu, nobecný identifikátor, byl-li přidělen, nmísto pobytu nebo sídlo, místo podnikání, popřípadě další adresu pro doručování, nprávnická osoba uvede též osoby, které jsou jejím jménem oprávněny jednat v poplatkových věcech, nčísla všech svých účtů u poskytovatelů platebních služeb, včetně poskytovatelů těchto služeb v zahraničí, užívaných v souvislosti s podnikatelskou činností, v případě, že předmět poplatku souvisí s podnikatelskou činností poplatníka nebo plátce, núdaje rozhodné pro stanovení výše poplatkové povinnosti. nDojde-li ke změně údajů uvedených v ohlášení, je poplatník nebo plátce povinen tuto změnu oznámit do 15 dnů ode dne, kdy nastala. nZvláštní lhůty pro ohlášení stanovené vyhláškou Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 48 Podání nPodání je úkonem osoby zúčastněné na správě daní směřujícím vůči správci daně. n nPodání se posuzuje podle skutečného obsahu a bez ohledu na to, jak je označeno. n nZ podání musí být zřejmé, kdo je činí, čeho se týká a co se navrhuje. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 49 Způsob učinění podání n nPodání lze učinit písemně, ústně do protokolu nebo datovou zprávou, která je opatřena uznávaným elektronickým podpisem, nebo která je odeslána prostřednictvím datové schránky. n nPísemná podání a podání ústně do protokolu musí být podepsána osobou, která podání činí. n nÚčinky podání má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití datové zprávy bez uznávaného elektronického podpisu nebo za použití jiných přenosových technik, které je správce daně způsobilý přijmout, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno nebo opakováno způsobem uvedeným v odstavci 1; tuto lhůtu nelze prodloužit ani navrátit v předešlý stav. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 50 Podání na předepsaných tiskopisech n nPřihlášku k registraci, řádné daňové tvrzení nebo dodatečné daňové tvrzení lze podat jen na tiskopise vydaném Ministerstvem financí nebo na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů shodné s tímto tiskopisem n nLze tak učinit i datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 51 Místo učinění podání n nPodání se činí u příslušného správce daně. n nPodání, které je učiněno prostřednictvím datové zprávy s využitím dálkového přístupu, se přijímá na technickém zařízení správce daně nebo prostřednictvím datové schránky správce daně. n nSprávce daně na požádání potvrdí podání učiněné písemně nebo datovou zprávou. Jde-li o datovou zprávu zasílanou na technické zařízení správce daně, je přijetí podání potvrzeno tímto zařízením s uvedením časového údaje o přijetí této datové zprávy. n nPodání, kterým je zahájeno řízení, může ten, kdo jej učinil, změnit nebo vzít zpět do doby, než je správcem daně vydáno rozhodnutí ve věci. Zpětvzetí podání je však nepřípustné u podání, k němuž je osoba zúčastněná na správě daní povinna buď přímo ze zákona, nebo na výzvu správce daně. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 52 Vady podání n nMá-li podání vady, pro které není způsobilé k projednání, nebo vady, pro které nemůže mít předpokládané účinky pro správu daní, vyzve správce daně toho, kdo podání učinil, aby označené vady odstranil podle jeho pokynu a ve lhůtě, kterou stanoví. n nVýzva obsahuje poučení o následcích spojených s neodstraněním označených vad. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 53 Postoupení n n nNení-li správce daně, vůči němuž bylo učiněno podání nebo připsána platba, příslušný vést v dané věci řízení, podání nebo platbu neprodleně postoupí příslušnému správci daně a uvědomí o tom podatele. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 54 Doručování nPři ústním jednání nElektronicky nPoštou nÚřední osobou nJiným orgánem n nZástupci/subjektu/oběma n nNa adresu pobytu/sídla/místa podnikání n nUložení po dobu 10 dnů, pak vhození do schránky n nNeúčinnost doručení; Shledá-li správce daně žádost důvodnou, vysloví neúčinnost doručení, jinak žádost zamítne; písemnost se pak považuje za doručenou dnem oznámení rozhodnutí o vyslovení neúčinnosti doručení. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 55 Doručování nVeřejnou vyhláškou – na úřední desce nHromadným předpisným seznamem – zveřejnění formou veřejné vyhlášky Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 56 Prodlení s placením poplatku nPovinnost platit řádně a včas (autoaplikace) nPlatební výměr, kterému by měla předcházet výzva nSankce: 3násobek nedoplatku (speciální ustanovení k ZSDP) nZaokrouhlování na celé Kč nahoru Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 57 Prekluze poplatkové povinnosti nDaň nelze stanovit po uplynutí lhůty pro stanovení daně, která činí 3 roky. Lhůta pro stanovení daně počne běžet dnem, v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povinnost podat řádné daňové tvrzení. nVarianty prodloužení lhůty a kdy lhůta neběží … max. 10 let. nPlacení daně – obecná promlčecí lhůta dle DŘ 6, která začne běžet dnem splatnosti, max. 20 (30) let. nÚkonem přerušujícím běh lhůty pro placení daně je n a) zahájení exekučního řízení, n b) zřízení zástavního práva, nebo n c) oznámení rozhodnutí o posečkání. Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 58 Ostatní ustanovení nSubsidiární použití DŘ nStanovení poplatků: samostatná působnost nŘízení o poplatcích: přenesená působnost (obecní úřad) Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 59 Prominutí poplatku nPodle § 259 DŘ pokud zákon stanoví orgánu veřejné moci pravomoc zcela nebo částečně prominout daň nebo příslušenství daně, lze tak učinit na základě žádosti daňového subjektu nebo z moci úřední. nOd 1.1.2011 nemají obce právo promíjet poplatky!!! Zápatí prezentace ‹#› www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 60 n n n n Děkuji za pozornost.