8.4.2011 1 DANĚ Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav – nereálné Daňová diskriminace zakázána Částečná harmonizace nepřímých daní Koordinace v oblastech jiných (vytváření společných schémat zdanění) Dva přístupy – zdanit ve státě vývozu – žádná diskriminace Ve státě dovozu - současnost Článek 110 SFEU Členské státy nepodrobí přímo ani nepřímo výrobky jiných členských států jakémukoli vyššímu vnitrostátnímu zdanění než je to, jemuž jsou přímo nebo nepřímo podrobeny podobné výrobky domácí. Členské státy nepodrobí dále výrobky jiných členských států vnitrostátnímu zdanění, které by poskytovalo nepřímou ochranu jiným výrobkům. Článek 111 SFEU Pokud jsou výrobky vyvezeny na území některého členského státu, nesmí být navrácení vnitrostátních daní vyšší než vnitrostátní daně, kterým byly výrobky přímo nebo nepřímo podrobeny. Článek 112 SFEU Osvobození od daně a navracení daní při vývozu do jiných členských států s výjimkou daně z obratu, spotřebních a ostatních nepřímých daní, jakož i vyrovnávací poplatky při dovozu z členských států jsou přípustné pouze tehdy, pokud zamýšlená opatření na omezenou dobu předem schválila Rada na návrh Komise kvalifikovanou většinou. Článek 113 FEU Rada zvláštním legislativním postupem a po konzultaci s Evropským parlamentem a Hospodářským a sociálním výborem jednomyslně přijme ustanovení k harmonizaci právních předpisů týkajících se daní z obratu, spotřebních daní a jiných nepřímých daní v rozsahu, v jakém je tato harmonizace nezbytná pro vytvoření a fungování vnitřního trhu a zabránění narušení hospodářské soutěže. Zákaz daňové diskriminace Článek 110: 1. Členské státy nepodrobí přímo ani nepřímo výrobky jiných členských států jakémukoli vyššímu vnitrostátnímu zdanění než je to, jemuž jsou přímo nebo nepřímo podrobeny podobné výrobky domácí. 2. Členské státy nepodrobí dále výrobky jiných členských států vnitrostátnímu zdanění, které by poskytovalo nepřímou ochranu jiným výrobkům. Otázka zdanění je věci čl. států - právo EU však zakazuje protekcionismus a diskriminace Rozdílné zdanění musí být důsledkem uplatnění objektivních kritérií Národní pravidla zdanění Je dána existence obj. krit. pro rozlišení bez ohledu na původ? Ano Porušení nenastává (princip národní autonomie) Ne Uplatní se čl. 110 SFEU Jsou produkty podobné? Čl. 110 odst. 1 Jsou produkty v soutěžním postavení? Čl. 110 odst. 2 Uplatní se čl. 110 SFEU Čl. 110 odst. 1 Diskriminace? (přímá / nepřímá) Ano Porušení čl. 110/1 Požadavek rovného zacházení Ne K porušení nedošlo Čl. 110 odst. 2 Ochranářský účinek? Ano Porušení čl. 110/2 Ochranářské opatření musí být odstraněno Ne K porušení nedošlo Zákaz daňové diskriminace ad čl. 110/1 SFEU: přímá diskriminace minulost, nelze ospravedlnit nepřímá HUMBLOT: Francouzská silniční daň na základě výkonu vozidla. Slabší vozy byly zdaněny až do výše 1100 franků, silnější 5000 franků KOMISE v. FRANCIE - různé zdanění vín , kdy sladká byla méně zdaněna než vína likérová Ospravedlnění možné (např. ochrana životního prostředí, důležitější užití, podpora zaostalých regionů …) ad čl. 110/2 SFEU KOMISE v. FRANCIE – různé zdanění whisky a koňaku KOMISE v. VB – různé zdanění piva a vína 8.4.2011 2 NEPŘÍMÉ DANĚ Částečná harmonizace především nepřímých daní 1. DPH harmonizace daňového základu („6. směrnice“) duální sazba - stanovení rozmezí 2. Spotřební daně (stanovení min. výše) Placení DPH Intra unijní pohyb 1. Plátce DPH – osoba registrovaná k DPH - osvobozené zdanitelné plnění , dodává za cenu bez DPH, přiznává a daní se v zemi pořizovatele 2. Plátce DPH – osoba neregistrovaná k DPH – běžné zdanitelné plnění, dodává za cenu včetně DPH a daní v zemi vývozce Vývoz zboží (3. tj. nečlenská země) 3. Plátce DPH – plátce i neplátce DPH - osvobozené zdanitelné plnění s nárokem na odpočet DPH, následné zdanění v zemi pořizovatele zboží PŘÍMÉ DANĚ min. rozsah harmonizace 1. směrnice o společném systému zdanění při slučování nebo dělení společnosti 2. směrnice o společném systému zdanění pro mateřské a dceřiné společnosti pro: „nevítaná“ daňová konkurence a „lákání“ společností „vábení“ investorů problém naopak není u zdanění příjmu FO Spotřební daně směrnice 92/12/EHS… alkohol a alkoholické nápoje minerální oleje tabák a tabákové výrobky pivo víno Zboží Limit osobní spotřeby cigarety 800 kusů krátké doutníky 400 kusů doutníky 200 kusů tabák 1 kg lihoviny 10 litrů aperitivy 20 litrů víno 90 litrů (z toho max. 60 l šumivého vína) pivo 110 litrů Pohonné hmoty množství dopravované v běžných nádržích zvýšené o 20 l 8.4.2011 3 Daňová a jiná zvýhodnění pro investory v ČR po vstupu do EU Čl. 87 a 88 SES Podpory poskytované v jakékoli formě státy nebo ze státních prostředků, které narušují nebo hrozí narušit soutěž tím, že zvýhodňují určité podniky nebo určitá odvětví výroby, jsou, pokud ovlivňují obchod mezi členskými státy, neslučitelné se společným trhem, nestanoví-li tato smlouva jinak. bagatelní podpory obligatorně slučitelné podpory 1. podpory sociální povahy poskytované individuálním spotřebitelům za podmínky, že se poskytují bez diskriminace založené na původu výrobků, 2. podpory určené k náhradě škod způsobených přírodními pohromami nebo jinými mimořádnými událostmi, 3. podpory poskytované v Německu z důvodu rozdělení fakultativně slučitelné podpory 1. podpory, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo s vysokou nezaměstnaností, 2. podpory, které mají napomoci uskutečnění některého významného projektu společného evropského zájmu anebo napravit vážnou poruchu v hospodářství některého členského státu, 3. podpory, které mají usnadnit rozvoj určitých hospodářských aktivit nebo oblastí, pokud nemění podmínky obchodu v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem, 4. podpory, které mají napomoci kultuře a zachování kulturního dědictví