JUDr. Jana Tkáčiková, Ph.D. Prevence v právu životního prostředí a prostředky jejího uplatňování Obecné prevenční povinnosti —Listina, občanský zákoník, zákon o životním prostředí —Obecné —Každý je povinen předcházet —znečišťování nebo poškozování životního prostředí a minimalizovat nepříznivé důsledky své činnosti na životní prostředí —škodám na přírodě a životním prostředí —Každý je povinen zakročit a ohlásit —zjistí-li ohrožení nebo poškození životního prostředí —Předběžná opatrnost —V pochybnostech ve prospěch životního prostředí —Specifické —Povinnost sledovat a vědět —Povinnost hodnotit vlivy činností, výrobků na životní prostředí —Povinnost podnikajících osob poskytovat informace o působení na životní prostředí Základní prevenční prostředky —Zákazy, omezení —Povolení, souhlasy, vyjádření,… —Standardy životního prostředí - limity —Stanovování podmínek —Koncepční nástroje —Územní plánování —Havarijní plánování —Posuzování vlivů koncepcí a záměrů na životní prostředí —Integrované povolování —Samostatná specifická právní úprava —Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií —Vybrané chemické látky —Zákon č. 18/1997 Sb., atomový zákon —Ionizující záření a radioaktivní látky —Kontrola, dozor, odpovědnost Posuzování vlivů na životní prostředí Zákon č. 100/2001 Sb. EIA Environmental Impact Assessment Posuzování vlivů záměrů SEA Strategic Environmental Assessment Posuzování vlivů koncepcí Subjekty —Oznamovatel - ten, kdo hodlá provést záměr —Předkladatel – ten, kdo předkládá podnět ke zpracování koncepce —Příslušný úřad – MŽP (§ 21) nebo krajský úřad (§ 22) —Dotčené správní úřady – správní úřad hájící zájmy chráněné zvláštními právními předpisy a ČIŽP —Dotčený územní samosprávný celek – obec nebo kraj v dotčeném území —Veřejnost – každá fyzická nebo právnická osoba —Dotčený stát - stát, jehož území může být zasaženo závažnými vlivy na životní prostředí —Autorizovaná osoba – držitel autorizace opravňující ke zpracování dokumentace, posudku nebo vyhodnocení EIA - pozitivní vymezení předmětu- —Záměr - stavby, činnosti a technologie uvedené v příloze č. 1 zákona —Vždy — - záměry uvedené v příloze č. 1 k kategorii I —Stanoví-li tak zjišťovací řízení — - záměry uvedené v příloze č. 1 kategorii II — - podlimitní záměry — - stavby, činnosti a technologie, které podle stanoviska orgánu ochrany přírody vydaného podle zvláštního právního předpisu mohou samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit území evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti — - speciální ustanovení viz § 45h,i zákona č. 114/1992 Sb. — - záměry, u nichž se žádá o prodloužení platnosti stanoviska EIA - negativní vymezení předmětu- —Záměry, o kterých rozhodne vláda (nouzový stav, stav ohrožení a válečný stav, naléhavé důvody obrany nebo plnění mezinárodních smluv, bezprostřední odvrácení důsledků nebo zmírnění nepředvídatelné události, která by mohla vážně ohrozit zdraví, bezpečnost, majetek obyvatelstva nebo životní prostředí) —Povinnosti vlády: — - informovat veřejnost (vč. odůvodnění) — - zvážit možnosti jiného posouzení vlivů — - informovat Evropskou komisi —Výjimka § 11 - záměry přesahující hranice ČR — — EIA - fáze - —Předběžné projednání na žádost oznamovatele —Oznámení —Zjišťovací řízení —upřesnění informací, které je vhodné uvést do dokumentace —zjištění, zda záměr bude posuzován —Zpracování dokumentace —Zajišťuje oznamovatelem pověřená autorizovaná osoba —Zpracování posudku —Zajišťuje příslušným úřadem pověřená autorizovaná osoba —Veřejné projednání —Vydání stanoviska k posouzení vlivů záměru na životní prostředí —Odborný podklad pro vydání rozhodnutí/opatření podle zvláštního předpisu —Bez stanoviska nelze vydat rozhodnutí/opatření —Správní úřad bere vždy v úvahu obsah stanoviska — → zahrnutí konkrétních požadavků ze stanoviska do rozhodnutí — → uvedení důvodů pro nezahrnutí požadavků ze stanoviska — — SEA - pozitivní vymezení předmětu - —Koncepce – strategie, politiky, plány nebo programy zpracované nebo zadané orgánem veřejné správy a následně tímto orgánem schvalované nebo ke schválení předkládané —Vždy (dotčené území více než jedné obce) — - koncepce, které stanoví rámec pro budoucí povolení záměrů v příloze č. 1 (výčet oblastí) — - koncepce dle zvláštního předpisu — - koncepce spolufinancované z prostředků ES —Stanoví-li tak zjišťovací řízení — - koncepce zasahující území pouze jedné obce — - změny koncepcí — — — Posuzování vlivů koncepcí - negativní vymezení předmětu - —Koncepce zpracovávané výhradně pro účely obrany státu —Koncepce zpracovávané pro případ mimořádných událostí —Finanční a rozpočtové koncepce Posuzování vlivů koncepce - fáze - —Oznámení návrhu koncepce —Zjišťovací řízení —upřesnění obsahu a rozsahu vyhodnocení vlivů koncepce —zjištění, zda koncepce nebo její změna bude posuzována —Vyhodnocení vlivů koncepce —Posuzovatel - osoba oprávněná ke zpracování vyhodnocení —Návrh koncepce —Veřejné projednání návrhu koncepce —Stanovisko k návrhu koncepce —nesouhlas s návrhem koncepce —návrh na doplnění —návrh kompenzačních opatření a opatření ke sledování vlivů provádění koncepce —Bez stanoviska nelze koncepci schválit —Povinnost zohlednit požadavky a podmínky ze stanoviska v koncepci nebo odůvodnit jejich nezohlednění —Sledování a rozbor vlivů koncepce —Zajišťuje předkladatel Stanovisko k návrhu koncepce —Bez stanoviska nelze koncepci schválit —Povinnost zohlednit požadavky a podmínky ze stanoviska v koncepci nebo odůvodnit jejich nezohlednění —Zveřejnění schválené koncepce, odůvodnění, opatření pro zajištění sledování a rozboru vlivů Sledování a rozbor vlivů koncepce —Zajišťuje předkladatel —Vlivy na životní prostředí a veřejné zdraví —Opatření k odvrácení nebo zmírnění případných negativních vlivů —Dotčené správní úřady – sledování vlivů, příp. podnět ke změně koncepce Účast veřejnosti v EIA a SEA —Možnost podávat písemná vyjádření —Možnost účastnit se veřejného projednání —Vyjádření jako podklad ke zpracování jednotlivých dokumentů —Podmínky pro účast občanských sdružení a obcí v navazující řízení podle zvláštních předpisů — - písemné vyjádření — - zahrnutí vyjádření do stanoviska, byť jen zčásti — - rozhodnutí správního úřadu v navazujícím řízení o dotčení hájených veřejných zájmů Posuzování vlivů v režimu stavebního zákona —Politika územního rozvoje, zásady územního rozvoje —posouzení vlivů na životní prostředí je součástí vyhodnocení vlivů na udržitelných rozvoj území —Územní plán —vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj, pokud tento požadavek v rámci zadání vznesl dotčený orgán —Regulační plán —posuzuje se jako záměr —Předkladatel = pořizovatel —Postup dle —ustanovení stavebního zákona + § 10i odst. 2 až 5 z. č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů – NATURA 2000 —Zákon č. 114/1992 – § 45 h,i zvláštní právní úprava —NATURA 2000 – evropsky chráněné lokality a ptačí oblasti —Posuzování koncepcí i záměrů s významným vlivem —stanovisko orgánu ochrany přírody k otázce možného významnému vlivu —Nevyloučení významného vlivu Þ posuzování vlivů —Postup podle zákona č. 100/2001 Sb., pokud § 45i nebo h nestanoví jiný postup. —Schválení koncepce nebo záměru —stanovisko neprokazující negativní vliv —Prokázání negativního vlivu na území NATURA 2000 Þ —varianty řešení s cílem vyloučit nebo zmírnit negativní vliv —bez variant schválení z důvodu převažujícího veřejného zájmu + uložení nezbytných kompenzačních opatření —Prokázání negativního vlivu na lokalitu s prioritními typy stanovišť a nebo prioritními druhy Þ —schválení jen z důvodů veřejného zdraví, veřejné bezpečnosti nebo příznivých důsledků nesporného významu pro životní prostředí —jiné důvody pouze na základě stanoviska Komise — Mezistátní posuzování vlivů na životní prostředí —Předmět posuzování — - záměry v příloze č. 1 a koncepce (dotčené území i mimo ČR) — - záměry v příloze č. 1 a koncepce (zasažení území cizího státu závažnými vlivy, na žádost) — - záměry a koncepce ve státu původu se závažným vlivem na území ČR —Příslušný úřad – MŽP ve spolupráci s MZV — — Principy posuzování vlivů na životní prostředí •Trvale udržitelného rozvoje •Integrace ochrany ŽP do plánovacích a rozhodovacích procesů •Prevence •Výběru předmětu podléhajícího posuzování •Komplexnosti hodnocení •Variantnosti •Včasnosti •Odbornosti •Účasti veřejnosti •Dvoustupňovosti (pouze u EIA) •(Ne)závaznosti stanoviska Ochrana životního prostředí v procesech podle stavebního zákona —Cíl —Řešení střetů zájmů v území (veřejných i soukromých) —Principy —udržitelného rozvoje území —únosného zatížení území —informovanosti —veřejnosti —součinnosti —aktualizace, omezené platnosti —kontroly (instanční i soudní) Ochrana životního prostředí v procesech podle stavebního zákona •Dotčené orgány a jejich •Stanoviska •Závazná stanoviska •Účast veřejnosti •Připomínky •Zástupce veřejnosti •Osoby, o kterých to stanoví zvláštní zákon •Účastenství v postupech a řízeních •Z titulu vlastnického práva •Viz účast veřejnosti •Územní plánování –Limity využití území –Vyhodnocování vlivů na udržitelný rozvoj území •Ochrana nezastavěného území •Ochrana životního prostředí ve •Územním a stavebním řízení •Podmínky užívání a odstraňování staveb •Stavební dozor — Dotčené orgány —Ochrana veřejného zájmu —Stanoviska k politice územního rozvoje, územně plánovací dokumentaci —Závazný poklad —Závazná stanoviska v rámci územního a stavebního řízení Územní plánování – cíle a úkoly —Cílem je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek pro příznivé životní prostředí, pro hospodářský rozvoj a pro soudržnost společenství obyvatel území a který uspokojuje potřeby současné generace, aniž by ohrožoval podmínky života generací budoucích. —Územní plánování ve veřejném zájmu chrání a rozvíjí přírodní, kulturní a civilizační hodnoty území, včetně urbanistického, architektonického a archeologického dědictví. Přitom chrání krajinu jako podstatnou složku prostředí života obyvatel a základ jejich totožnosti. —ochrana nezastavěného území a nezastavitelných pozemků —Úkolem je —§ 19 odst. 1 —vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území, součástí je posouzení vlivů na životní prostředí — Územní plánování —Územně analytické podklady obsahují —zjištění a vyhodnocení stavu a vývoje území, jeho hodnot, —omezení změn v území z důvodu ochrany veřejných zájmů, vyplývajících z právních předpisů nebo stanovených na základě zvláštních právních předpisů nebo vyplývajících z vlastností území – tzv. "limity využití území", záměrů na provedení změn v území, —zjišťování a vyhodnocování udržitelného rozvoje území a určení problémů k řešení v územně plánovací dokumentaci – tzv. "rozbor udržitelného rozvoje území„ —= podklad pro níže uvedené —Politika územního rozvoje —stanoví republikové priority územního plánování pro zajištění udržitelného rozvoje území —Zásady územního rozvoje —stanoví zejména základní požadavky na účelné a hospodárné uspořádání území kraje —Územní plán —stanoví základní koncepci rozvoje území obce, ochrany jeho hodnot, jeho plošného a prostorového uspořádání (dále jen "urbanistická koncepce"), uspořádání krajiny a koncepci veřejné infrastruktury; —vymezí zastavěné území, plochy a koridory —Regulační plán —stanoví v řešené ploše podrobné podmínky pro využití pozemků, pro umístění a prostorové uspořádání staveb, pro ochranu hodnot a charakteru území a pro vytváření příznivého životního prostředí — Územní opatření —o stavební uzávěře —omezuje nebo zakazuje v nezbytném rozsahu stavební činnost ve vymezeném území, pokud by mohla ztížit nebo znemožnit budoucí využití území podle připravované územně plánovací dokumentace —o asanaci území —na území postiženém živelní pohromou nebo závažnou havárií, v jejímž důsledku došlo k podstatnému zásahu do využití území, a je nezbytné stanovit podmínky pro odstranění dopadů živelní pohromy nebo havárie a pro další využití území —rovněž pro zastavěné území, ve kterém jsou závadné stavby, z důvodů hygienických, bezpečnostních, požárních, provozních a ochrany životního prostředí, u nichž je ve veřejném zájmu nutné nařídit odstranění závad staveb a úpravy staveb a nařídit opatření k asanaci území Veřejně prospěšné stavby a opatření —stavba pro veřejnou infrastrukturu určená k rozvoji nebo ochraně území obce, kraje nebo státu —opatření nestavební povahy sloužící ke snižování ohrožení území a k rozvoji anebo k ochraně přírodního, kulturního a archeologického dědictví —vymezené ve vydané územně plánovací dokumentaci Územní řízení a územní rozhodnutí —Umisťovat stavby nebo zařízení, jejich změny, měnit jejich vliv na využití území, měnit využití území a chránit důležité zájmy v území lze jen na základě územního rozhodnutí nebo územního souhlasu, nestanoví-li zákon jinak. —Územní rozhodnutí o —umístění stavby nebo zařízení —změně využití území —stanoví nový způsob užívání pozemku a podmínky jeho využití —změně stavby a o změně vlivu stavby na využití území —stanoví podmínky pro požadovanou změnu stavby a její nové využití nebo podmínky upravující vliv na životní prostředí a nároky na veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu —dělení nebo scelování pozemků —ochranném pásmu —chrání stavbu, zařízení nebo pozemek před negativními vlivy okolí nebo chrání okolí stavby či zařízení nebo pozemku před jejich negativními účinky Územní řízení a územní rozhodnutí —V územním řízení stavební úřad posuzuje, zda je záměr žadatele v souladu —s vydanou územně plánovací dokumentací, —s cíli a úkoly územního plánování, zejména s charakterem území, s požadavky na ochranu architektonických a urbanistických hodnot v území, —s požadavky tohoto zákona a jeho prováděcích právních předpisů, zejména s obecnými požadavky na využívání území, —s požadavky na veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu, —s požadavky zvláštních právních předpisů a se stanovisky dotčených orgánů podle zvláštních právních předpisů, popřípadě s výsledkem řešení rozporů a s ochranou práv a právem chráněných zájmů účastníků řízení. —Není-li záměr žadatele v souladu s požadavky uvedenými nebo jestliže by umístěním a realizací záměru mohly být ohroženy zájmy chráněné tímto zákonem nebo zvláštními právními předpisy Þ zamítnutí žádosti o vydání územního rozhodnutí — Stavební povolení —Ve stavebním povolení stavební úřad stanoví podmínky pro provedení stavby, a pokud je to třeba, i pro její užívání, a rozhodne o námitkách účastníků řízení. —Podmínkami zabezpečí ochranu veřejných zájmů a … —U stavby obsahující technologické zařízení, u něhož je třeba ověřit způsobilost k bezpečnému užívání, dodržení podmínek stavebního povolení nebo integrovaného povolení, —stavební úřad může uložit ve stavebním povolení provedení zkušebního provozu Užívání, odstraňování staveb —Zákaz užívání stavby, —nejsou splněny podmínky ochrany života a zdraví osob nebo zvířat anebo životního prostředí nezbytné pro její užívání —stavba ohrožuje bezpečnost —stavba provedená v rozporu se stavebním povolením či ohlášením nebo užívaná bez předchozího oznámení —Nařízení odstranění stavby —která svým závadným stavem ohrožuje život a zdraví osob nebo zvířat, bezpečnost, životní prostředí anebo majetek třetích osob —V povolení nebo nařízení odstranění stavby, terénních úprav anebo zařízení stanoví stavební úřad podmínky vyplývající z technických požadavků na stavby, podmínky pro archivování dokumentace, popřípadě požadavky k úpravě pozemku po odstranění stavby. Může též uložit vlastníku stavby povinnost předložit návrh technologického postupu prací při odstraňování stavby, včetně nutných opatření k vyloučení, omezení či ke kompenzaci případných negativních důsledků na životní prostředí v okolí stavby. Stavební dozor —Kontrolní prohlídka stavby —stavebně technický stav stavby, zda není ohrožován život a zdraví osob nebo zvířat, bezpečnost anebo životní prostředí —zda prováděním nebo provozem stavby není nad přípustnou míru obtěžováno její okolí —Nezbytné úpravy —jimiž se docílí, aby užívání stavby nebo jejího zařízení neohrožovalo životní prostředí, nepřiměřeně neobtěžovalo její uživatele a okolí hlukem, exhalacemi včetně zápachu, otřesy, vibracemi, účinky neionizujícího záření anebo světelným zářením —k zajištění účinného odvádění a zneškodňování odpadních vod v souladu s právními předpisy, k usnadnění průtoku přívalových vod —jimiž se zajišťuje ochrana architektonického a archeologického dědictví — Integrované povolování —Integrované povolení —(správní) rozhodnutí, —kterým se stanoví podmínky k provozu zařízení, —včetně provozu činností přímo spojených s provozem zařízení v místě —a které se vydává namísto rozhodnutí, stanovisek, vyjádření a souhlasů —vydávaných podle zvláštních právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, ochrany veřejného zdraví a v oblasti zemědělství Principy —Principy —Vysoká úroveň ochrany ŽP —stanovení podmínek provozu zařízení na základě nejlepších dostupných technik —Integrovaná a komplexní ochrana ŽP —Posuzování činností z hlediska ochrany životního prostředí jako celku —Integrace dílčích povolení do jednoho —Prevence —Informování a účasti veřejnosti na povolovacím procesu —Odbornosti —Výběru zařízení Platná právní úprava —Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění —Související právní úprava —Zákon č. 100/2001 Sb. —Zákon č. 183/2006 Sb. —Zákon č. 25/2008 Sb. Předmět povolování —Povinně —zařízení, ve kterém probíhá —jedna či více průmyslových činností vymezených v příloze č. 1 zákona, —a jakékoli další s tím přímo spojené činnosti, které po technické stránce souvisejí s průmyslovými činnostmi uvedenými v příloze č. 1 zákona probíhajícími v dotčeném místě a mohly by ovlivnit emise a znečištění —s výjimkou zařízení používaných k výzkumu, vývoji a zkoušení nových výrobků a procesů —Dobrovolně —zařízení neuvedené v příloze č. 1 zákona — — Řízení —Žádost —v elektronické podobě, nebo —v listinné a elektronické podobě —předepsané náležitost § 4 —Úřad příslušný k rozhodování —Krajský úřad —Ministerstvo životního prostředí —Ověření úplnosti žádosti —Do 20 dnů od doručení —Fikce úplnosti nebo výzva k doplnění — — — Řízení —Rozeslání žádosti —Do 7 dnů ode dne, kdy je žádost shledána úplnou —účastníkům řízení —příslušným správní úřadům —dotčenému státu —Zveřejnění žádosti —na portálu veřejné správy, —na úřední desce úřadu —na úřední desce obce —Zveřejnění stručného shrnutí údajů a informace o tom, kdy a kde lze do žádosti nahlížet, pořizovat si z ní výpisy, opisy, popřípadě kopie. — Vyjádření ¢Do 30 dnů od obdržení žádosti —Účastníci řízení ¢provozovatel zařízení ¢obec, na jejímž území je nebo má být zařízení umístěno ¢kraj, na jehož území je nebo má být zařízení umístěno ¢občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, zaměstnavatelské svazy nebo hospodářské komory, jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů ¢obce nebo kraje, na jejichž území může toto zařízení ovlivnit životní prostředí ¢ten, kdo by jím byl podle zvláštních právních předpisů —Příslušné správní úřady ¢zhodnocení návrhu závazných podmínek k provozu zařízení, popřípadě návrh dalších závazných podmínek k zahrnutí do integrovaného povolení — Vyjádření —Do 30 dnů od zveřejnění žádosti na portálu veřejné správy —Každý —Do 45 dnů od obdržení žádosti —Odborně způsobilá osoba —Odborné vyjádření k aplikaci nejlepších dostupných technik nebo k celé žádosti —Zveřejnění —Na žádost úřadu —Projednání s dotčeným státem na jeho žádost —V souladu s mezinárodními smlouvami —Prodloužení lhůty pro vydání IP Ústní jednání o žádosti —Z podnětu úřadu nebo na žádost účastníka —Za přítomnosti —Úřad —Účastníci řízení —Česká inspekce životního prostředí —Příslušné správní úřady —Odborně způsobilá osoba — Rozhodnutí o žádosti —Do 45 dnů ode dne uplynutí lhůty k podání vyjádření —Prodloužení o 45 dnů ve složitějších případech —Zamítnutí —záměr nesplňuje požadavky tohoto zákona a zvláštních právních předpisů —NEBO —závazné podmínky navržené pro provoz zařízení jsou z technických důvodů nesplnitelné —Vydání integrovaného povolení —Obecné náležitosti dle SŘ —Základní náležitosti dle § 13 odst. 3 —Závazné podmínky provozu —Vypořádání připomínek k žádosti —Zveřejnění rozhodnutí —Do 5 dnů ode dne nabytí právní moci —Po dobu 60 dnů na portálu veřejné správy a úřední desce úřadu — — Závazné podmínky provozu ¢emisní limity ¢opatření k vyloučení rizik ¢podmínky zajišťující ochranu zdraví člověka a životního prostředí ¢opatření pro hospodárné využívání surovin a energie ¢opatření pro předcházení haváriím a omezování jejich případných následků ¢způsob monitorování emisí a přenosů ¢opatření k minimalizaci dálkového přemisťování znečištění či znečištění překračujícího hranice států a k zajištění vysoké úrovně ochrany životního prostředí jako celku ¢postup vyhodnocování plnění podmínek Stanovení emisních limitů —Východiska —Limity stanovené ve složkových právních předpisech —minimální standard —Použití nejlepších dostupných technik —se zřetelem k technickým charakteristikám zařízení, jeho umístění a místním podmínkám životního prostředí —Výjimky z emisních limitů —na dobu nejdéle šest měsíců —k uskutečnění plánovaných opatření ke snížení znečištění Nejlepší dostupné techniky ¢nejúčinnější a nejpokročilejší stadium vývoje technologií a činností a způsobů jejich provozování, které ukazují praktickou vhodnost určitých technik navržených k předcházení, příp. k omezování emisí a jejich dopadů na životní prostředí —1. technikami se rozumí jak použitá technologie, tak způsob, jakým je zařízení navrženo, vybudováno, provozováno, udržováno a vyřazováno z provozu —2. dostupnými technikami se rozumí techniky vyvinuté v měřítku umožňujícím zavedení v příslušném průmyslovém odvětví za ekonomicky a technicky přijatelných podmínek s ohledem na náklady a přínosy, pokud jsou provozovateli za rozumných podmínek dostupné bez ohledu na to, zda jsou používány nebo vyráběny v České republice —3. nejlepšími se rozumí nejúčinnější technika z hlediska dosažení vysoké úrovně ochrany životního prostředí ¢BREF (Reference Document on Best Available Techniques) —Referenční dokumenty obsahující souhrn evropských nejlepších dostupných technik ¢Sektorové ¢Průřezové —Nestanovují závazné limity, ale úřady k nim mají povinnost přihlížet při rozhodování Povinnosti provozovatele —provozovat zařízení v souladu s integrovaným povolením —ohlásit úřadu plánovanou změnu v provozu zařízení —spolupracovat s příslušnými správními úřady při kontrole dodržování podmínek integrovaného povolení —neprodleně hlásit úřadu všechny mimořádné situace, havárie zařízení a havarijní úniky znečišťujících látek do životního prostředí —vést evidenci údajů o plnění závazných podmínek provozu integrovaného povolení INTEGROVANÉ POVOLENÍ a stavební zákon —Zákaz provozování zařízení bez platného integrovaného povolení —Nová zařízení (žádost o stavební povolení po 1.1.2003) —Bez pravomocného IP nelze vydat stavební povolení — — — — PŘEZKUM PLNĚNÍ ZÁVAZNÝCH PODMÍNEK PROVOZU —Pravidelně —každých 8 let —Nastanou-li zákonem stanovené skutečnosti —má-li se za to, že došlo k závažnému porušení podmínek integrovaného povolení —došlo-li k takové změně v nejlepších dostupných technikách, která umožní významné snížení emisí bez vynaložení ekonomicky neúnosných nákladů na jejich zavedení —zjistí-li se, že provozní bezpečnost procesu nebo činnosti zařízení vyžaduje, aby bylo použito jiné techniky —vyžaduje-li to změna emisních limitů nebo standardů kvality životního prostředí provedená na základě jiných právních předpisů —je-li znečištění životního prostředí v důsledku provozu zařízení tak značné, že významně přesahuje standard kvality životního prostředí a nelze se k němu přiblížit jinak než změnou závazných podmínek provozu zařízení —Dle uvážení úřadu —na základě ohlášení změny v provozu —Důsledky přezkumu —Uložení opatření k nápravě —Výzva k podání žádosti o změnu IP —Rozhodnutí o zastavení provozu —Uložení pokuty — — Platnost integrovaného povolení —Povolení na dobu neurčitou, ALE —omezená platnost dílčích „povolení“ dle složkových předpisů —Práva a povinnosti z IP přecházejí na právního nástupce provozovatele zařízení a jsou pro něj závazné —povinnost oznámit přechod úřadu do 10 dnů ode dne účinnosti převodu nebo přechodu práv a povinností —Změna IP —v důsledku přezkumu nebo ohlášení změny v provozu —Podstatná změna v provozu Þ řízení o vydání IP —Změna v provozu Þ rozhodnutí úřadu z moci úřední ?bez řízení? —Zánik IP —zániku provozovatele zařízení bez právního nástupce —ukončení provozu zařízení v souladu s IP —nevyužívání integrovaného povolení bez vážného důvodu po dobu delší 8 let — Organizační zabezpečení —Ministerstvo životního prostředí —ústřední orgány státní správy —vrchní státní dozor —Ministerstvo průmyslu a obchodu —Ministerstvo zemědělství —Ministerstvo zdravotnictví —krajské úřady —rozhodování —o vydání IP, o sankcích —Státní dozor —Česká inspekce životního prostředí —krajské hygienické stanice