JUDr. Jana Tkáčiková, Ph.D. Subjekty, institucionální zajištění, účast veřejnosti, právo na informace Subjekty •Stát •subjekt tvorby práva •nositel nadaný kompetencemi k zajišťování ochrany životního prostředí •nositel práv a povinností vyplývajících z norem práva životního prostředí •Fyzické a právnické osoby •nositelé práv a povinností vyplývajících z norem práva životního prostředí •nositelé pravomocí delegovaných státem •(např. obce, kraje, veřejné stráže) •Veřejnost Institucionální zajištění •Moc zákonodárná •Moc soudní •Moc výkonná –Ústřední orgány státní správy •Ministerstvo životního prostředí •Ministerstvo zemědělství •Ministerstvo zdravotnictví •Státní úřad pro jadernou bezpečnost –Specializované orgány státní správy •S celostátní působností •Česká inspekce životního prostředí, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, … •S „územní“ působností •Krajské hygienické stanice, Správy NP a CHKO •Územní samosprávné celky –Obce, kraje –Přenesená a samostatná působnost •Další subjekty Formy činnosti —Normativní právní akty —Individuální právní akty —Rozhodnutí (správní i soudní) —Různá terminologie: povolení, souhlasy, … —Jiné —Stanoviska, osvědčení, vyjádření —Veřejnoprávní smlouvy —Opatření obecné povahy Veřejnost v právu životního prostředí •Fyzické a právnické osoby se zájmem na ochraně životního prostředí •Formy –Jednotlivci –Neformalizované skupiny –Formalizované skupiny •Bez právní subjektivity •S právní subjektivitou •Dotčená veřejnost –veřejnost, •která je - nebo může být – ovlivněna environmentálním rozhodováním, nebo •která má na tomto rozhodování určitý zájem; •u nevládních organizací podporujících ochranu životního prostředí a splňujících požadavky vnitrostátních právních předpisů předpokládá, že mají na environmentálním rozhodování zájem Aarhuská úmluva —Sdělení MZV č. 124/2004 Sb.m.s. Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k ochraně ve věcech životního prostředí —3 pilíře —Přístup k informacím —Účast veřejnosti na rozhodování —Přístup k právní ochraně Poskytování informací o životním prostředí —Ústavně zaručené právo —Zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí —„lex minimis“ —Žadatelé (každá fyzická nebo právnická osoba Û povinné osoby (viz § 2) —Způsoby zpřístupňování informací —Aktivní a pasivní —Omezení přístupu k informací jen ze zákonem stanovených důvodů Ústavní základy —Čl. 17 LZPS – svoboda projevu a právo na informace —Kategorie „politických“ práv —Přímo vykonatelné (a contrario čl. 41 odst. 1 LZPS) —Čl. 17 odst. 5 LZPS —„povinnost orgánů veřejné moci odpovídající subjektivnímu právu jedince na informace“ —Čl. 17 odst. 4 LZPS —„ústavní omezení práva na informace“ za stanovených podmínek —Čl. 35 odst. 2 LZPS - „právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů“ —Kategorie hospodářských, sociálních a kulturních práv —Zvláštní ustanovení vůči čl. 17 LZPS —Čl. 41 odst. 1 LZPS „vykonatelnost v mezích zákonů, které provádějí“ —Zákon č. 123/1998 Sb. Subjekty —Povinné subjekty —Správní úřady a jiné organizační složky státu (nikoliv orgány moci zákonodárné) —Orgány územních samosprávných celků (v samostatné i přenesené působnosti) —Právnické a fyzické osoby vykonávající na základě zvláštní právních předpisů v oblasti veřejné správy působnost vztahující se přímo nebo nepřímo k životnímu prostředí —Právnické osoby založené, zřízené, řízené nebo pověřené subjekty výše uvedenými —Fyzické osoby pověřené těmito subjekty poskytující služby, které ovlivňují stav ŽP a jeho složek, a to na základě právních předpisů nebo dohody — Žadatelé —Každá fyzická nebo právnická osoba Zpřístupňování informací - způsoby —Na žádost —poskytování informací jakoukoliv technicky proveditelnou formou jednotlivým osobám —Aktivní —poskytování informací neurčenému okruhu subjektů bez nutnosti žádat —Osvěta, vzdělávání a výchova veřejnosti Pasivní zpřístupnění informací —Zásada neformálního a operativního zpřístupňování informací a formalizovaného odepření informace —Žádost: voznačení žadatele a předmětu žádosti (dostatečná určitost a srozumitelnost) vbez odůvodnění vtechnicky proveditelná forma —Vyřízení žádosti: vzpřístupnění informace v požadované formě vodmítnutí zpřístupnění ze zákonných důvodů (§ 8) vneposkytnutí informace pro nepříslušnost vPostoupení žádosti příslušnému povinnému subjektu vnečinnost povinného subjektu → presumpce zamítavého rozhodnutí — Lhůty ke zpřístupnění informace —Ode dne doručení žádosti —Bez zbytečného odkladu (čl. 35 odst. 2 LZPS) —Nejpozději do 30ti dnů —Prodloužení nejvýše do 60ti dnů (výjimečné zvláštní okolnosti) – oznámení žadateli —15ti denní lhůta k —výzva k doplnění nesrozumitelné nebo neúplné žádosti —sdělení údajů umožňující vyhledání a získání požadované informace již zveřejněné —sdělení nepříslušnosti — — — (Ne)vyřízení žádosti —Nevyhovění žádosti v celém nebo částečném rozsahu —Meze správního uvážení dle § 8 —Výčet důvodů pro neposkytnutí —→ rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace dle SŘ —→ opravné prostředky dle SŘ, resp. SŘS —S výjimkou anonymní žádosti nebo na výzvu nedoplněné žádosti —Nečinnost povinného subjektu (uplynutí lhůty 30, resp. 60 dnů) —→ fikce rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace —→ autoremedura —→ odvolání —→ žaloba na ochranu pro nečinnosti odvolacího orgánu Úhrady za zpřístupnění informací —Úhrada ve výši nákladů spojených s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli —NE úhrada za vyhledání —Veřejně přístupný sazebník Aktivní zpřístupňování informací —Vlastní ediční a publikační činnost —Dálkově přístupné elektronické databáze informací vztahující se k působnosti povinných subjektů – příkladmý výčet § 10a odst. 5 —Integrovaný registr znečištění (z.č. 25/2008 Sb.) —Povinnosti MŽP aktivně zpřístupňovat —Metainformace —Právní dokumenty —CENIA – státní příspěvková organizace – „ČTK životního prostředí“ —Geoportál —Zpráva o stavu životního prostředí —Analýza stavu a vývoje ŽP —Schvaluje a projednává Vláda, projednává Parlament —Zveřejnění do 3 měsíců od schválení Účast veřejnosti na rozhodování •Účast na –rozhodování o povolení pro určitý typ činnosti nebo zařízení –přípravě plánů a programů v oblasti životního prostředí –přípravě politik v oblasti životního prostředí –přípravě právních předpisů •Formy účasti •Jednotlivec •Neformální seskupení •Shromáždění •Formální seskupení •Bez právní subjektivity •Např. petiční výbor •S právní subjektivitou •Např. občanské sdružení Způsoby účasti veřejnosti –Demonstrace –Petice, stížnosti, podněty –Orgány státní správy –Veřejný ochránce práv –Občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, politické strany a hnutí –Právo volit a být volen, místní referendum –Účast ve správních procesech •Správní a jiná řízení •Konzultativní účast •Připomínky •Účastenství •Námitky –Účast v soudních procesech –Výkon vlastnického práva, uzavírání smluv –Institucionalizované zapojení •Veřejné stráže, autorizované osoby — Účast veřejnosti ve správních a jiných procesech —Správní řízení —Účastníci řízení dle správní řádu, nestanoví-li zvláštní zákon jinak —další dotčené osoby, pokud mohou být rozhodnutím přímo dotčeny ve svých právech nebo povinnostech —Řízení o vydání integrovaného povolení —Účastníci řízení —občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, zaměstnavatelské svazy nebo hospodářské komory, jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů podle zvláštních právních předpisů —Konzultativní účast —každý může zaslat vyjádření —Vodoprávní řízení —Účast občanských sdružení —§ 115 odst. 7 zákona o vodách —Správní řízení, při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny —§ 70 odst. 2 a 3 zákona č. 114/1992 Sb. —Účast občanských sdružení, jejichž hlavním posláním podle stanov je ochrana přírody a krajiny —Nejen řízení podle zákona o ochraně přírody a krajiny, ale i řízení podle jiných právních předpisů v případě dotčení zájmů ochrany přírody a krajiny — Účast veřejnosti ve správních a jiných procesech —Řízení podle stavebního zákona —Územní plánování —Konzultativní účast —Každý může podat připomínky při pořizování dokumentů územního plánování —Námitky —Dotčení vlastníci —Zástupce veřejnosti oOsoba zmocněná k uplatňování věcně shodné připomínky stanoveným počtem občanů —Územní řízení —Účastníci —Dotčení vlastníci a osoby oprávněné z jiných věcných práv —Osoby, o kterých tak stanoví zvláštní zákon - občanská sdružení odle § 70 zákona č. 114/1992 Sb. odle § 23 odst. 2 zákona č. 100/2001 Sb. —Konzultativní účast —Každý může podat připomínky —Stavební řízení —Rozsudek NSS 5 As 41/2009 – 91 —§ 70 zákona č. 114/1992 Sb. jako lex specialis ve vztahu k § 109 stavebního zákon —Posuzování vlivů na životní prostředí —Konzultativní účast veřejnosti — Přístup k právní ochraně —Možnost napadat správní akty či opomenutí správních úřadů i soukromých osob u nezávislého a nestranného orgánu —Soudní ochrana v ČR —Správní soudnictví —Žaloba proti rozhodnutí správního orgánu —Ochrana proti nečinnosti správního orgánu —Ochrana před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu —Návrh na zrušení opatření obecné povahy nebo jeho částí —Možné problémy —Lhůty, odkladný účinek, aktivní legitimace, vyčerpání opravných prostředků,… —Další soudní ochrana —Civilní soudnictví —§ 127 a 420 OZ —Ústavní soud —Ústavní stížnost —Soudní dvůr EU —Evropský soud pro lidská práva