pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Úvod do Daňového práva II – Důchodové daně Michal Radvan www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Pojem „daň“ n Daň je povinná, zákonem předem sazbou stanovená částka, kterou se více méně pravidelně odčerpává na nenávratném principu bez ekvivalentního protiplnění část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. n n => pojem „daň stricto sensu“ www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Požadavek zákonné úpravy vybírání daní n Článek 11 odst. 5 LZPS: n Daně a poplatky je možné ukládat jen na základě zákona. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Pojem „poplatek“ n Poplatek je peněžitou dávkou stanovenou zákonem, nenávratnou, vybíranou státem nebo jinými veřejnoprávními korporacemi za zákonem stanovené úkony jejich orgánů. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Pojem „cena“ nPoplatek za soukromoprávní statek nNemusí být ukládána ve formě zákona nRespektuje skutečnou cenu služby nJe možné stanovit ji dohodou www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Pojem „berně“ n Pod pojmem berně rozumíme daně, poplatky, odvody, zálohy na tyto příjmy, příslušenství a další dávky, které jsou příjmy veřejných fondů. n n Srov. § 2 odst. 3 DŘ – pojem „daň lato sensu“ www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Funkce daně nFiskální - je převažující; jejím účelem je zajistit příjmy státu a dalších veřejnoprávních korporací (Lafferova křivka) nRegulační - prostřednictvím daní a prostřednictvím přesouvání peněžních prostředků v odpovídajících proporcích mezi ekonomickými subjekty a veřejným fondem nastává korektura příjmů.; daň může sloužit k ovlivňování ekonomiky jako celku nebo může ovlivňovat hospodářství selektivně nStimulační - představuje využití daňových nástrojů s cílem ovlivnit činnost ekonomických jednotek a tempo jejich rozvoje www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Třídění daní nPodle vazby na důchod poplatníka nPodle subjektu daně nPodle objektu daně nPodle respektování příjmových poměrů poplatníka n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Klasifikace daní podle vazby na důchod poplatníka n nPřímé daně: bezprostředně vyměřeny poplatníkovi na základě jeho důchodu či majetku, jsou adresné a přihlížejí k majetkové situaci poplatníka, který je sám vypočítává a odvádí, zná jejich hodnotu; dělí se na důchodové a majetkové nNepřímé daně: jsou placeny a vybírány v cenách zboží, služeb, převodů a pronájmů; nerespektují důchodovou ani majetkovou situaci poplatníka, jsou neadresné; člení se na všeobecné a akcízy www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Klasifikace daní podle subjektu daně nJednotlivec nDomácnost – jeden člověk (hlava rodiny) odvádí daň nOba manželé – manželský splitting nVšichni členové domácnosti – plný splitting nSpolečnost, korporace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Klasifikace daní podle objektu daně nDůchodové: uvaleny na důchod (mzdu, plat, rentu, zisk, úrok apod.) jak v peněžní, tak v naturální podobě nVýnosové: výše je odhadována podle vnějších znaků (počet zaměstnanců, druh podnikání, velikost budov, počet oken) nMajetkové: zdaňují nemovitosti i movitý majetek, vlastnictví, držbu i nabytí nZ právních úkonů: zdaňují dispozice s majetkem na základě civilněprávních úkonů www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Klasifikace daní podle objektu daně - pokračování n nZ hlavy (subjektové): placené z titulu samotné existence nObratové: uvalené buď na hrubý obrat u každého výrobce nebo na čistý obrat docílený u posledního zpracovatele nSpotřební: na veškerou spotřebu nebo selektivní nZ obchodních operací: postihují finanční operace (např. burzovní daň) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Klasifikace daní podle respektování příjmových poměrů poplatníka nDaně osobní (in personam): respektují důchodovou situaci poplatníka nDaně in rem: placeny z titulu vlastnictví či nabytí určitého majetku, nákupu či spotřeby; výše není závislá na příjmech poplatníka www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Klasifikace daní podle metodiky OECD nDaně z důchodů, zisků a kapitálových výnosů nPříspěvky na sociální zabezpečení nDaně z mezd a pracovních sil nDaně majetkové nDaně ze zboží a služeb nOstatní daně n Vždy existuje další, podrobnější členění – viz např. Široký, str. 49. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 15 Charakteristika důchodových daní nDaň z příjmů fyzických osob nDaň z příjmů právnických osob nPřímé důchodové daně typu in personam nRegulace v zákoně č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů nPříprava nového zákona n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Konstrukční prvky daně nDaňový subjekt nObjekt zdanění nZáklad daně nSazba daně nKorekční prvky nRozpočtové určení daně nSprávce daně nPodmínky placení www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Subjekt daně nPoplatník daně – osoba, jejíž příjmy, majetek nebo úkony jsou přímo podrobeny dani nPlátce daně – osoba, která je ze zákona a pod vlastní majetkovou odpovědností povinna daň vypočítat, vybrat ji od poplatníka nebo mu ji srazit a odvést ji správci daně nDalší osoby – např. nástupce nZastupování nZpůsobilost k právním úkonům / k právům a povinnostem www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Subjekt DPFO nPoplatníky daně z příjmů fyzických osob jsou fyzické osoby. n - Rezidenti: poplatníci, kteří mají na území České republiky bydliště nebo se zde obvykle zdržují; mají daňovou povinnost, která se vztahuje jak na příjmy plynoucí ze zdrojů na území České republiky, tak i na příjmy plynoucí ze zdrojů v zahraničí. n - Nonrezidenti: poplatníci ostatní; mají daňovou povinnost, která se vztahuje jen na příjmy plynoucí ze zdrojů na území České republiky. n - pravidlo 183 dnů n - bydlištěm na území České republiky se rozumí místo, kde má poplatník stálý byt za okolností, z nichž lze usuzovat na jeho úmysl trvale se v tomto bytě zdržovat. qPlátcem daně z příjmů fyzických osob se rozumí osoba se sídlem nebo bydlištěm na území České republiky, která podle tohoto zákona odvádí správci daně daň nebo zálohu na daň, které jsou vybrány od poplatníků nebo poplatníkům sraženy, nebo úhradu na zajištění daně. n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Subjekt DPPO nPoplatníky daně z příjmů jsou osoby, které nejsou fyzickými osobami, a i organizační složky státu. nRezidenti - poplatníci, kteří mají na území České republiky své sídlo nebo místo svého vedení, kterým se rozumí adresa místa, ze kterého je poplatník řízen, mají daňovou povinnost, která se vztahuje jak na příjmy plynoucí ze zdroje na území České republiky, tak i na příjmy plynoucí ze zdrojů v zahraničí. nNonrezidenti - poplatníci, kteří nemají na území České republiky své sídlo, mají daňovou povinnost, která se vztahuje pouze na příjmy ze zdrojů na území České republiky. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Objekt zdanění n= předmět daně n Představuje hmotněprávní skutečnost, se kterou zákon spojuje daňovou povinnost. n Ve většině případů se odráží v označení daně. n- důchody, vlastnictví nebo dispozice s majetkem, spotřeba apod. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Předmět DPFO nPředmětem daně z příjmů fyzických osob jsou n a) příjmy ze závislé činnosti a funkční požitky (§ 6), n b) příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti (§ 7), n c) příjmy z kapitálového majetku (§ 8), n d) příjmy z pronájmu (§ 9), n e) ostatní příjmy (§ 10). n nPříjmem se rozumí příjem peněžní i nepeněžní dosažený i směnou. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Předmět DPPO nPředmětem daně jsou příjmy (výnosy) z veškeré činnosti a z nakládání s veškerým majetkem. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základ daně n Stanoví kvantitu objektu daně. n Jedná se o konkretizaci objektu zdanění. n Ze základu daně je vyměřena daň. n Stanoví se podle účetní závěrky, hrubé mzdy, úředního odhadu apod. n Jednotkou míry může být např. množství, hmotnost, peněžní jednotka atd. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základ daně - pokračování nDaňové minimum nstricto sensu: stanovení mezní velikosti daňového základu, pod kterou se daň nevybere nlato sensu: vymezení pevné částky, o kterou se sníží základ daně - § 15, 34 nMinimální základ daně – zákonem je stanovena minimální výše základu daně, ze kterého se vypočítá daň n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základ DPFO nZákladem daně je částka, o kterou příjmy plynoucí poplatníkovi ve zdaňovacím období, za které se pro účely daně z příjmů fyzických osob považuje kalendářní rok, přesahují výdaje prokazatelně vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení, pokud dále u jednotlivých příjmů podle § 6 až 10 není stanoveno jinak. nU poplatníka, kterému plynou ve zdaňovacím období souběžně dva nebo více druhů příjmů uvedených v § 6 až 10, je základem daně součet dílčích základů daně zjištěných podle jednotlivých druhů příjmů. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základ DPFO n§ 6: dílčím základem daně jsou příjmy ze závislé činnosti nebo funkční požitky zvýšené o částku odpovídající pojistnému na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistnému na všeobecné zdravotní pojištění, které je z těchto příjmů povinen platit zaměstnavatel n§ 10: dílčím základem daně je příjem snížený o výdaje prokazatelně vynaložené na jeho dosažení n§ 7 a 9: paušální výdaje www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základ DPPO nZákladem daně je rozdíl, o který příjmy, s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem daně, a příjmů osvobozených od daně, převyšují výdaje (náklady), a to při respektování jejich věcné a časové souvislosti v daném zdaňovacím období. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Sazba daně n Element určující výši daně ve vztahu k daňovému základu. nPevná sazba: určuje daň pevnou částkou přímo k objektu daně nProcentní sazba: daň je vyjádřena procentem z hodnoty základu daně nLineární procentní sazba: stejné procentní zatížení různého základu daně nProgresivní procentní sazba: čím vyšší hodnota základu daně, tím vyšší procento daňové sazby nDegresivní procentní sazba: opak progresivní procentní sazby; prakticky nesmysl, přesto se uplatňuje www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Sazba DPFO a DPPO nDPFO: procentní lineární 15% nDPPO: procentní lineární 19 %, resp. 5 % (investiční, podílové a penzijní fondy) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Korekční prvky daně n Ovlivňují vyměření daně prostřednictvím použitého systému osvobození, slev na dani, úlev, ale také zvýšení daně. n Obvykle se uplatňují přímo ze zákona, není vyloučen ani zásah správce daně. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Korekční prvky nOsvobození: § 4, 19 nNezdanitelná část základu daně: § 15 nPoložky odčitatelné od základu daně: § 34 nSlevy na dani: § 35-35d vč. daňového zvýhodnění § 35c www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Rozpočtové určení daní n Značí, do kterého veřejného fondu (veřejných fondů) plyne výnos z daně. n n viz zákon o rozpočtovém určení daní n n DP jsou daněmi sdílenými – výnos se dělí mezi státní, krajský a obecní rozpočet www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správce daně n Orgán veřejné správy vykonávající správu daně, tj. orgán oprávněný činit opatření potřebná ke správnému a úplnému zjištění, stanovení a splnění daňových povinností, zejména právo vyhledávat daňové subjekty, daně vyměřit, vybrat, vyúčtovat, vymáhat nebo kontrolovat jejich splnění ve stanovené výši a době. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správce daně - pokračování nÚzemní finanční orgány: finanční úřady, finanční ředitelství, GFŘ nCelní orgány: celní úřady, celní ředitelství, Generální ředitelství cel nSprávní orgány nSoudní orgány nObecní a krajské úřady www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správce a daňové přiznání nFinanční úřad místně příslušný podle bydliště/sídla n nDP do konce 3. měsíce následujícího po skončení zdaňovacího období, resp. do konce 6. měsíce při zastupování nZvl. situace: na žádost, příjmy ze zahraničí www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Podmínky placení nTermíny placení – ve lhůtě pro podání DP nZásady placení, např. zálohy, platebně-technické podmínky – zálohy s ohledem na poslední daňovou povinnost, zálohy placené zaměstnavatelem www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 n nDěkuji za pozornost a přeji hezký zbytek dne!!! www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Literatura nŠiroký, J. Daňová teorie s praktickou aplikací. Praha: C. H. Beck, 2003. nRadvan, M. a kol. Finanční právo a finanční správa – Berní právo. Brno: Masarykova univerzita a Doplněk, 2008.