1 Dějiny právního myšlení Problém spravedlnosti 2 Typologie problémů spravedlnosti 1.Problém distributivní spravedlnosti * Spravedlivé rozdělování statků a povinností ve společnosti * Spravedlivé rozdělování výsledků společné práce 2.Problém komutativní spravedlnosti 3.Problém spravedlnosti restitutivní 4.Problém vynucování * Vindikativní spravedlnost * Retribuční spravedlnost 5.„Procesní“ spravedlnost 3 Spravedlnost formální a materiální •Princip formální spravedlnosti: • •Za stejných relevantních podmínek mají nastat stejné právní následky. (Weinberger) • 4 Spravedlnost formální a materiální •Hans Kelsen * Spravedlnostní formule jsou buď obsahově prázdné, nebo vedou k rozdílným důsledkům nebo nelze určit (racionálně vědecky), která z nich má mít přednost. * Neexistuje a ani nemůže existovat objektivní kriterium spravedlnosti. * Základním elementem práva není uskutečňovat myšlenku spravedlnosti. * Spravedlnost je relativní hodnota různící se v různých hodnotových systémech • 5 Spravedlnost formální a materiální •Herbert Lionel Adolphus Hart * Slova spravedlivý a nespravedlivý jsou mnohem specifičtější formou morální kritiky než slova dobrý a špatný. * Většina kritických výroků používajících výroků spravedlivý a nespravedlivý může být adekvátně vyjádřena slovy „férový“ a „neférový“. * Spravedlnost je to, co obnovuje rovnováhu či úměrnost 6 Spravedlnost formální a materiální •Herbert Lionel Adolphus Hart * Formule spravedlnosti: Posuzuj podobné případy podobně a odlišné odlišně. * Je podstatné stanovit jaké podobnosti a jaké rozdíly jsou relevantní. * Struktura představy spravedlnosti: * Jednotný (stálý) rys * Nestabilní (proměnlivé) kriterium 7 Spravedlnost formální a materiální •Ota Weinberger - Teorie spravedlnosti z pohledu normativistického institucionalismu * Formální spravedlnost spočívá na pojmu formální rovnosti, který je absolutně obsahově prázdný a hodnotově neutrální. * Formální charakteristika spravedlnosti souvisí s pojmem rovnosti. 8 Spravedlnost formální a materiální •Předpoklady institucionalistické teorie spravedlnosti: * Jednání člověka se nachází v napěťovém poli mezi užitečností a tím, co je vyžadováno společensky. * Ve společnosti existující ideály spravedlnosti, jejich funkce a dynamika. * Subjektivní užitečnost není čistě egoistická. * Analýzy spravedlnosti v právní vědě. 9 Spravedlnost a rovnost •Vztah pojmů spravedlnost a rovnost. • •Lze spravedlnost redukovat na rovnost? 10 Spravedlnost a rovnost * Aristoteles * Spravedlivý je ten, kdo dbá zákonů a šetří rovnost. * Tomáš Akvinský * Právo nebo spravedlivo je nějaký skutek, vyrovnaný druhému podle nějakého způsobu rovnosti. 11 Spravedlnost a rovnost * Jeremy Bentham (1784 – 1832) * Morální posouzení lidských činů závisí výlučně na výsledcích jednání. * Weinbergerova kritika: * problém sumace užitků a škod různých subjektů * některé výsledky jednání mohou být dobré, i když následky pro jednotlivce jsou velmi nerovnoměrné 12 Spravedlnost a relativita morálky * František Weyr (1879 – 1951) * dokazovat lze jen relativní spravedlnost, absolutní spravedlnost lze jen předpokládat, a proto tato spravedlnost nemůže být předmětem poznávání * Alf Ross (1899 – 1979) * určité pravidlo je nespravedlivé protože jsem proti 13 Zákonná a nadzákonná spravedlnost * Tomáš Akvinský: Není zákon leč spravedlivý * Zákon je nespravedlivý, pokud nenaplňuje svůj účel: * Nepřispívá obecnému blahu a respektuje pouze sobecké zájmy vládce. * Vládce nerespektuje své pravomoci. * Ukládá břemena na společnost nerovně. 14 Blaise Pascal (1623 – 1662) •„Je správné, aby to, co je spravedlivé, bylo následováno, je nezbytné, aby to, co je silnější, bylo následováno. Spravedlnost bez síly jest bezmocná; síla bez spravedlnosti jest tyranská. Spravedlnost bez síly narazí na odpor, protože jsou vždycky zlí lidé; síla bez spravedlnosti jest obviňována. Je tedy třeba spojiti spravedlnost a sílu; a tudíž učiniti, aby to, co je spravedlivé, bylo silné, a to, co je silné, bylo spravedlivé. Spravedlnost je sporná; síla je velmi poznatelná a nesporná; A tak nebylo možno spravedlnosti dáti sílu, protože síla odporovala spravedlnosti a říkala, že je nespravedlivá, a právě ona, síla, že je spravedlivá. A tak, když nebylo možno učiniti, aby to, co je spravedlivé, bylo silné, učiněno bylo, aby to, co je silné, bylo spravedlivé.“ 15 Zákonná a nadzákonná spravedlnost * Thomas Hobbes (1588 – 1679) * Spravedlnost a nespravedlnost nejsou ctnosti ani ducha ani těla lidského. Jsou to vlastnosti, které platí pouze ve společnosti. * Zákony jsou pravidla o tom, co je spravedlivé a co nikoli. Za nespravedlivé se nepokládá nic, co se nepříčí nějakému zákonu. * Gustav Radbruch (1932): * Pro soudce je pracovní povinností přivést v platnost platnou vůli zákona, obětovat vlastní cítění autoritativnímu příkazu práva, ptát se pouze co je právo, a nikdy, zda je také spravedlivé. Tím, že se soudce podrobuje zákonu bez ohledu na jeho spravedlnost, se vyhýbá libovůli. Protože tomu tak chce zákon, přestává být služebníkem spravedlnosti a stává se služebníkem právní jistoty. 16 •František Weyr (1951) poukazuje na možné negativní důsledky: •„Je nutno, abyste si byli vědomi, že tu /t.j. při výkonu soudnictví/ nejde o hledání a nalézání práva a spravedlnosti pro jednotlivé osoby a hájení jejich soukromých, sobeckých zájmů, jak to dělalo staré soudnictví buržoasní společnosti. Jde především a rozhodující měrou o zajištění a zabezpečení zájmů celku, zájmů dělnické třídy, její moci a možnosti nový socialistický řád budovat. Je proto nutno podporovat vše, co přispívá k posílení a urychlení výstavby socialismu a trestat všechno, co jeho budování trestá a poškozuje.“ /Citováno z „Lidové obrody“ ze dne 3. února 1951./ 17 Robert Nozick (1938 – 2002) * Fundamentální vysvětlení * pojmy z jedné oblasti jsou vysvětlovány pojmy z jiné oblasti * Přirozený stav * situace, ve kterých lidé obecně respektují morální omezení a obecně jednají, jak mají; nepředpokládá, že lidé jednají vždy tak, jak mají. * Neviditelná ruka * samovolná spontaneita, která je výsledkem svobodného chování lidí. * Nozick 18 John Rawls (1921 – 2002) * Spravedlnost je primární ctnost společenských institucí. * Existuje určitá představa o spravedlnosti. * Původní stav * Nikdo nezná své místo ve společnosti, svůj status nebo postavení. * Nikdo nezná své šance při rozdělování ani svou inteligenci či sílu… * Smluvní strany neznají své koncepce dobra ani své speciální psychologické sklony. * Principy spravedlnosti jsou vybrány za závojem nevědomosti. 19 John Rawls (1921 – 2002) •Pravidla přijatá v období původního stavu * První: * „Každá osoba má mít stejné právo na co nejširší systém základních práv a svobod, které jsou slučitelné s obdobnými svobodami pro jiné lidi.“ * „Každá osoba má stejné právo na plně adekvátní systém stejných základních práv základních svobod, jenž je slučitelný se stejným systémem pro všechny ostatní.“ * Druhé: * „Nesmíme ospravedlnit rozdíly v příjmech nebo organizačních pravomocích na základě toho, že nevýhody v jedné určité pozici by byly vyváženy většími výhodami v jiné.“ rawls 20 Spravedlnost a efektivnost * Paretovo optimum → situace, kdy neexistuje možnost zlepšení na jedné straně, aniž bychom na kterékoli jiné straně zhoršili. * Nelze sestrojit smysluplná pravidla zajišťující, aby kolektivní akce, vždy zlepšily situaci každého.