Veřejné bankovní právo JUDr. Dana Šramková, Ph.D. Evoluce centrálního bankovnictví (CS) •1919 Bankovní ústav při MF •1925 Národní banka Československá •1939 Národní banka pro Čechy a Moravu •1944 Československý měnový úřad v Londýně •1945 Národní banka československá •1950 Státní banka československá •1993 ČNB a NBS Opakování 1. Rektor MU + 1. guvernér NBČS = KDO? karel-englis KAREL ENGLIŠ •"Kdo sloužíš vlasti, odměny nečekej." •17.srpna 1880 v Hrabyni u Opavy •zemřel 13.června 1961 v Hrabyni u Opavy •Sociální politika (1916) •Theorie statistiky a spotřebního hospodářství (1917) •Základy hospodářského myšlení (1922) •Soustava národního hospodářství (1938 ) karel-englis Systém právní regulace (hl. část: dále např. pr. trestní, mezin, právo, právo EU) • Právní regulace bankovnictví Veřejnoprávní regulace Soukromoprávní regulace Ústavní právo Správní právo Finanční právo Obchod. právo … Nefiskální část fin. práva: veř. bankovní (měnové, devizové právo) Česká národní banka fotogalerie_obr_bud_01big Základní charakteristika ČNB • •Právní forma: osoba veřejného práva sui generis • •Vznik: ze zákona, k 1.1.1993, rozdělením SBČS • •Ústřední banka České republiky • •Od 1.4.2006 orgán sjednoceného dohledu nad finančním trhem s kompetencemi správního úřadu (viz zákon č. 57/2006 Sb.) • • • Organizační struktura ČNB •Ústředí (sídlo) v Praze • •Pobočky –7 (v Praze, Ústí nad Labem, Plzni, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Brně a Ostravě) –Organizační struktura schématicky viz •http://www.cnb.cz/cs/o_cnb/organizacni_struktura/ Bankovní rada ČNB •Nejvyšší řídící orgán ČNB • •Určuje měnovou politiku a nástroje pro její uskutečňování a rozhoduje o zásadních měnově politických opatřeních České národní banky • •Další působnost: –a)stanoví zásady činnosti a obchodů České národní banky, –b)schvaluje rozpočet České národní banky, –c)stanoví organizační uspořádání a působnost organizačních jednotek České národní banky, –d)stanoví druhy fondů České národní banky, jejich výši a použití, –e)vykonává práva a povinnosti zaměstnavatele vyplývající z pracovněprávních vztahů vůči zaměstnancům České národní banky. –g)stanoví mzdové a další požitky guvernéra –h) rozhoduje v II.instanci (rozklad) Struktura bankovní rady •7 členů: –guvernér –2 viceguvernéři –4 členové BR – •Člen BR –jmenuje ho a odvolává prezident republiky –funkční období 6 let (max 2x) • Současný guvernér Miroslav Singer fotogalerie_obr_singer_f2big Viceguvernéři Mojmír Hampl Vladimír Tomšík Mojmír Hampl, vrchní ředitel a člen bankovní rady ČNB Vrchní ředitelé – členové BR fotogalerie_obr_holman_f1big •Kamil Janáček •Robert Holman •Pavel Řežábek •Eva Zamrazilová • fotogalerie_obr_rezabek_f1big Eva Zamrazilová, vrchní ředitelka ČNB Postavení ČNB •Centrální banka je: –ústřední bankou České republiky; –právnickou osobou, která má postavení veřejnoprávního subjektu (veřejnoprávní korporace); –součástí Evropského systému ústředních bank (http://www.cnb.cz/cs/mezinarodni_vztahy/ecb_escb/ – http://www.ecb.int/home/html/index.en.html); –správcem měny a výlučnou emisní institucí; –bankou bank v její působnosti; –správcem účtů státu (např. FÚ), kód banky 0710; –správcem měnové rezervy v devizových prostředcích a ve zlatě; Postavení ČNB - pokračování –provozovatelem systémů pro mezibankovní platební styk; – –subjektem plnícím funkci registru bank, zastoupení zahraničních bank a finančních institucí vykonávajících bankovní činnosti na území České republiky; – –koordinátorem rozvoje bankovního informačního systému a – –subjektem, kterému jsou zákonem svěřeny kompetence správního úřadu (obdobně jako ústřední správní úřady je ČNB oprávněna vydávat sekundární normativní právní akty a metodické pokyny heteronomní povahy). Zásady činnosti ČNB •Zásada priority hlavního cíle •Zásada tržní ekonomiky •Zásada podpory obecných hospodářských politik v EU •Zásada absolutní nezávislosti •Zásada relativní nezávislosti na vládě •Zásada spolupráce s vládou (viz dále) •Zásada mezinárodní spolupráce •Zásada závaznosti Statutu Evropského systému ústředních bank a ECB •Zásada podřízenosti právním aktům ECB •Zásada bankovního tajemství (§ 49 Z o ČNB) •Zásada mlčenlivosti (zaměstnanců ČNB) •Zásada informační (např. vůči PČR) Cíl ČNB •Hlavní cíl: • péče o cenovou stabilitu - podle článku 98 Ústavy ČR a zákona č.6/1993 Sb., o ČNB, ve znění pozdějších předpisů • (x dříve: stabilita měny) • •Jak ČNB tento cíl naplňuje? –Dosažení a udržení cenové stability, tj. vytváření nízkoinflačního prostředí v ekonomice ► vytváření podmínek pro udržitelný hospodářský růst (stanovení inflačních cílů, http://www.cnb.cz/cs/menova_politika/prognoza/index.html); – – –Nezávislost je předpokladem účinnosti měnových nástrojů vedoucích k cenové stabilitě. Nezávislost ČNB • •Personální •Institucionální •Funkční •Finanční Personální nezávislost •omezení politických ingerencí do personálního obsazení BR •Taxativní výčet důvodů odvolání člena BR Institucionální nezávislost •BR při plnění svých zákonem stanovených cílů a výkonu svých dalších činností nesmí přijímat ani vyžadovat pokyny od prezidenta, parlamentu, vlády či jakýchkoli jiných subjektů. Funkční nezávislost •Relativní autonomie ČNB při formulování inflačních cílů a nástrojů k jejich dosažení. •Kurzový režim je sice ČNB povinna stanovovat po projednání s vládou, ale nesmí tím být ohrožen její hlavní měnový cíl. •O zásadách a opatřeních měnové a fiskální politiky se ČNB a vláda vzájemně informují Finanční nezávislost •zákaz přímého financování veřejného sektoru a jím řízených subjektů. •ČNB má vlastní rozpočet schválený BR •externí audit výsledku hospodaření •roční zpráva o výsledku hospodaření ►parlamentu •info veřejnosti o pozici ČNB ČNB a hospodářská politika vlády •ČNB ze zákona podporuje obecnou hospodářskou politiku vlády (vedlejší cíl), za podmínek: •pokud není v rozporu s cílem hlavním. ČNB jako normotvůrce •Česká národní banka stanoví vyhláškami a)nominální hodnoty, rozměry, hmotnost, materiál, vzhled a další náležitosti bankovek a mincí a jejich vydání do oběhu, b)postup fyzických a právnických osob při příjmu zákonných peněz a nakládání s nimi, včetně postupu při odebírání podezřelých bankovek a mincí, c)poskytování náhrad za necelé a poškozené bankovky a mince, d)ukončení platnosti bankovek a mincí a způsob a dobu jejich výměny za jiné bankovky a mince, e)podmínky, za kterých lze reprodukovat symboly peněz nebo vyrábět předměty, které je úpravou napodobují. ČNB jako předkladatel Z •ČNB spolu s MF ČR připravuje a předkládá vládě návrhy Z v oblasti měny a peněžního oběhu… • •ČNB spolupracuje s MF ČR na přípravě návrhů Z v oblasti… platebního styku, regulace vydávání elektronických peněz… ČNB jako orgán sjednoceného dohledu •Zákon č. 57/2006 Sb., o změně zákonů v souvislosti se sjednocením dohledu nad finančním trhem • –Bankovnictví a družstevní záložny –Pojišťovnictví –Penzijní pojištění –Kapitálový trh Dohled vykonávaný ČNB: kontrola dodržování pravidel •Obecně: dohled nevykonává jen ČNB, ale v širším smyslu též např. auditoři •Konkrétně ČNB: –Podmínky vstupu do odvětví (např. ne/udělení licence…) –Stanovení a prověřování zákl. povinností (např. u bank) –Povinné pojištění vkladů (je-li stanoveno Z) –Úvěry věřitele poslední instance – Členění dohledu •Dohled na dálku: –Monitorování –Prověřování pravidelně zasílaných údajů –Levný, ale méně efektivní než – •Dohled na místě: –Detailní (lze i adekvátnost operací, úroveň řízení rizik) –Interval prověrek závisí např. na „finančním zdraví“ bank –Umožňuje prověřit daný subjekt podrobněji Role komerčních (obchodních) bank –finanční zprostředkování (obchody s penězi na finančním trhu); –realizace platebního styku (s výnosy zejména ve formě „poplatků“ a provizí za bankou provedené služby v oblasti platebního styku); –emise bezhotovostních peněz (jedná se o funkci bankovního sektoru jako celku, základ emise bezhotovostních peněz spočívá v procesu multiplikace bankovních depozit) Pravidla pro fungování bank •Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách • •Bankami se pro účely tohoto zákona rozumějí právnické osoby se sídlem v České republice, založené jako a.s., které –a) přijímají vklady od veřejnosti, a –b) poskytují úvěry, –na základě bankovní licence. – – Ustanovení obchodního zákoníku o akciové společnosti se pro ně nepoužijí, pokud tento zákon stanoví jinak. •§ 2 ZoB •„Monopol“ bank pro přijímání vkladů: • –Bez licence nesmí nikdo přijímat vklady od veřejnosti, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. Pravidla pro fungování zahr. bank •Bankovní činnosti mohou vykonávat prostřednictvím svých poboček také zahraniční banky, které k tomu mají licenci podle § 5, tedy: • •Zahraniční banka, předloží žádost o licenci České národní bance a současně též vyjádření orgánu bankovního dohledu ze země svého sídla k záměru založit pobočku v České republice a jeho prohlášení, že nad pobočkou bude vykonávat bankovní dohled. • Princip tzv. jednotné bank. licence •Banky se sídlem v členských státech mohou vykonávat na území České republiky prostřednictvím svých poboček činnosti podle tohoto zákona bez licence, pokud –oprávnění k jejich výkonu jim bylo uděleno v zemi jejich sídla a –pokud zahraniční banka dodržela postup stanovený právem Evropských společenství. – •Na tyto pobočky se vztahuje registrační povinnost daňových subjektů. • Internetové zdroje •Česká národní banka: http://www.cnb.cz, zejména: –http://www.cnb.cz/cs/platidla/ –http://www.cnb.cz/cs/platebni_styk/ – •Evropská centrální banka: http://www.ecb.int • •Česká bankovní asociace: http://www.czech-ba.cz/ (zde též od 1.11.2009 platný Kodex ČBA Mobilita klientů - postupy při změně banky). • •Tzv. Modrá kniha ECB - Blue book (Platební styk v EU): –http://www.cnb.cz/cs/platebni_styk/modra_kniha/ –http://sdw.ecb.europa.eu/ – •Finanční arbitr: http://www.finarbitr.cz •FIN-NET (A, N, F) : http://ec.europa.eu/internal_market/fin-net/members_en.htm • •EURO: –ČNB: http://www.cnb.cz/cs/mezinarodni_vztahy/euro/ –ECB (česky): http://www.ecb.int/bc/html/index.cs.html –Evropská komise (česky): http://ec.europa.eu/economy_finance/the_euro/index_cs.htm?cs_mid=2946 – – – – Doplnění: ČNB a FINANČNÍ ARBITR •Přijme-li Česká národní banka podnět k zahájení řízení z moci úřední ve věci porušení povinnosti poskytovatele podle Z o plat. styku (§ 137 Z č. 284/2009 Sb.): –odpoví na něj do 60 dnů ode dne, kdy podnět přijala, i když o to ten, kdo podnět podal, nepožádal –+ –jestliže to připadá v úvahu, informuje jej Česká národní banka zároveň o možnosti mimosoudního řešení sporů mezi uživateli a poskytovateli podle Z o fin. Arbitrovi •(Z č. 229/2002 Sb.).