pruh_TITL text logoC Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz OPVK_MU_vlevo_2 Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.4.00/12.0055. Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.4.00/12.0055. Místní daně a poplatky Michal Radvan Datum pruh_TITL text logoC Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz OPVK_MU_vlevo_2 Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.4.00/12.0055. Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.4.00/12.0055. Daň z nemovitostí Michal Radvan Datum text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 3 Místní daň ndávka peněžitého charakteru směřující do obecního rozpočtu, kterou může obec jakýmkoliv způsobem ovlivnit co do daňového základu, sazby daně či některého z korekčních prvků. Není přitom rozhodující, zda poplatník inkasuje od obce nějaké protiplnění či se jedná o pravidelnou či jednorázovou dávku – místní daně zahrnují jak daně v užším slova smyslu, tak poplatky text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 4 Definice majetkových daní nPřímé daně nVyměřované na základě majetku (in rem) nAdresné daně n nMAJETEK – soubor penězi ocenitelných hodnot vázaných k určitému subjektu n nPODÍL MAJETKOVÝCH DANÍ nNa HDP: 0,5 % nNa celkových daňových výnosech: 1,3 % text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 5 nMajetkové daně se vztahují na… nMajetek movitý (SilD, DDěd, DDar, poplatek ze psů, koncesionářské poplatky) nMajetek nemovitý (DZN, DDěd, DDar, DPN) nMajetkovým daním podléhá… nDržba majetku (DZN, DSil, poplatek ze psů, koncesionářské poplatky) nNabytí majetku (DDěd, DDar, DPN) text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 6 Daně z čistého bohatství nSbírky, cenné papíry, životní pojistky, goodwill, autorská práva, patenty nProblematické měření hodnoty nProblematická kontrola text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Organizační diagram Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 7 Majetkové daně Daň dědická Daň darovací Daň z převodu nemovitostí Daň z nemovitostí Daň silniční text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Organizační diagram Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 8 Daně z majetku a bohatství Placené nepravidelně Z kapitálových transferů Placené pravidelně Z čisté hodnoty majetku Z nemovitostí Z kapitálových transakcí Z kapitálových výnosů Pozůstalostní / dědická Darovací Silniční text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 9 Majetkové daně jako druhé a další zdanění nDaň důchodová nDaň z převodu nemovitostí/dědická / darovací nDaň z nemovitostí text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 10 Daň z nemovitostí nDaň z pozemků nDaň ze staveb nDaň z bytů nDaň ze samostatných nebytových prostorů text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 11 Hlavní problémy regulace DzNem de lage lata n nNízký výnos DzNem nZáklad DzNem nSprávce DzNem nInformovanost obcí o daňových dlužnících n 11 text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 12 Podíl DzNem na daňových příjmech Cevro 1 nZdroj: Peter Chrenko: Fiskální význam daně z nemovitostí (Seminář „Budoucnost daně z nemovitostí: zvýšit nebo zrušit?“, CEVRO, 18.2.2010) 12 text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 13 Vývoj výnosu DzNem nZdroj: Peter Chrenko: Fiskální význam daně z nemovitostí (Seminář „Budoucnost daně z nemovitostí: zvýšit nebo zrušit?“, CEVRO, 18.2.2010) 13 Cevro 2 text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 14 Podíl DzNem na celkových příjmech místních rozpočtů a HDP (2007) nZdroj: Peter Chrenko: Fiskální význam daně z nemovitostí (Seminář „Budoucnost daně z nemovitostí: zvýšit nebo zrušit?“, CEVRO, 18.2.2010) 14 CEVRO 3 text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 15 Daňové příjmy obcí v ČR (2008) nZdroj: Peter Chrenko: Fiskální význam daně z nemovitostí (Seminář „Budoucnost daně z nemovitostí: zvýšit nebo zrušit?“, CEVRO, 18.2.2010) 15 Cevro 5 text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 16 Zvýšení daně je nepopulární, ale … n… je třeba jej vysvětlit: nZ výnosu je hrazen úklid chodníků a komunikace nZ výnosu jsou hrazeny náklady na veřejné osvětlení nObec vybudovala kanalizaci a vodovod nObec uhradila náklady spojené s plynofikací nObec zajišťuje ochranu majetku (městská policie) nZ výnosu je dotována školka nZ výnosu je dotována hromadná doprava nAtd. text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 17 Ekonomická autonomie obcí ve vztahu k ústavněprávní úpravě n nČl. 8 Úst: „Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků.“ nČl. 101 odst. 3 Úst: „Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu.“ text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 18 Evropská charta územní samosprávy (čl. 9) 1.Místní společenství mají v rámci hospodářské politiky státu právo na přiměřené vlastní finanční zdroje, se kterými mohou v rámci svých pravomocí volně nakládat. 2.Finanční zdroje místních společenství jsou úměrné odpovědnosti stanovené ústavou a zákonem. 3.Alespoň část finančních zdrojů místních společenství pochází z místních daní a poplatků, jejichž sazbu mohou místní společenství v mezích zákona stanovit. 4.Finanční systémy, na nichž se zakládají zdroje, které jsou místním společenstvím k dispozici, musí být natolik různorodé a pružné, aby umožňovaly, že tyto zdroje budou pokud možno stále odpovídat skutečnému vývoji nákladů na plnění úkolů, které místní společenství mají. 5.Ochrana finančně slabších místních společenství volá po zavedení postupů finančního vyrovnávání nebo rovnocenných opatření, jež mají korigovat důsledky nerovného rozdělování potenciálních finančních zdrojů a finančního zatížení, které je třeba z nich hradit. Takové postupy nebo taková opatření nesmějí omezovat volné uvážení, které místní společenství mohou v rámci své vlastní odpovědnosti uplatňovat. 6.S místními společenstvími se vhodným způsobem konzultuje, jak se jim přerozdělované zdroje mají přidělovat. 7.Dotace místním společenstvím se pokud možno předem neváží na financování konkrétních projektů. Poskytování dotací nelikviduje základní svobodu místních společenství uplatňovat v rámci své působnosti volné uvážení. 8.Za účelem získávání úvěru na kapitálové investice mají místní společenství v mezích zákona přístup na národní kapitálový trh. text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 19 Ekonomická autonomie v praxi nČeská republika při ratifikaci Evropské charty územní samosprávy učinila oznámení, že se necítí být vázána mj. ustanoveními čl. 9 odst. 3, 5 a 6. nOba dosavadní vládní návrhy „zákona o obecních daních“, které vycházely z toho, že úloha místních daní by neměla být zanedbatelná a měla by vytvořit dostatečný potenciál místních daní za veřejné služby a rozšířit možnost obcí účinně regulovat místní rozvoj, byly PS PČR vráceny, resp. zamítnuty. text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 20 Vlastní příjmy obcí nDaň z nemovitostí: cca. 5 % nMístní a správní poplatky: cca. 4 % text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 21 Další příjmy obcí nDPH: 35 % nDPFO ze závislé činnosti sražená zvl. Sazbou: 2 % nDPFO ze závislé činnosti: 17 % nDPFO ze samost. výděleč. činnosti: 8 % nDPPO bez daně placené obcemi: 15 % nDPPO za obce: 12 % text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 22 Daň z pozemků – předmět daně nPozemky v ČR nVyužití katastru nemovitostí nZemědělská půda nHospodářské lesy nRybníky nZastavěné plochy a nádvoří nStavební pozemky nOstatní plochy text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 23 Daň z pozemků – negativní vymezení předmětu daně npozemky zastavěné stavbami v rozsahu půdorysu stavby, a to i v případě, že stavby nejsou předmětem daně ze staveb, nlesní pozemky, na nichž se nacházejí lesy ochranné a lesy zvláštního určení, nlesní pozemky, na nichž se nacházejí lesy zasažené vlivem imisí (viz lesní zákon), nvodní plochy s výjimkou rybníků sloužících k intenzivnímu a průmyslovému chovu ryb, npozemky určené pro obranu státu text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 24 Daň z pozemků – poplatníci daně nVlastník notázka způsobilosti jednat před správcem daně nStát – organizační složka státu, státní organizace nNájemce npozemky evidované v katastru nemovitostí zjednodušeným způsobem, npozemky spravované Pozemkovým fondem ČR nebo Správou státních hmotných rezerv, npozemky převedené na základě rozhodnutí o privatizaci na Ministerstvo financí nUživatel npokud vlastník pozemku není znám, nu pozemků, jejichž hranice v terénu reálně vznikly po předání pozemků jako náhradních za původní pozemky sloučené nSpolečný zmocněnec / zástupce nspoluvlastnictví pozemku patřícího k bytu nmožnosti platit za spoluvlastnický podíl, není možné pro pozemky evidované zjednodušeným způsobem text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 25 Daň z pozemků - osvobození nvlastnictví státu a ÚSC, ndiplomatické důvody nobecně prospěšné účely – církve, o.p.s, školy, muzea, galerie, nadace apod., veřejná doprava nživotní prostředí, např. remízky, meze, pozemky po rekultivaci (5, resp. 25 let) nhřbitovy n nčastá podmínka nevyužívání pozemků k podnikatelské činnosti a pronájmu nv některých případech je třeba uplatnit nárok na osvobození v daňovém přiznání text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 26 Daň z pozemků - osvobození nOsvobození nemovitostí dotčených přírodní (živelní) pohromou nObce mohou při řešení důsledků živelních pohrom zcela nebo částečně (procentem) osvobodit od daně z nemovitostí na svém území nemovitosti dotčené živelní pohromou, a to nejdéle na dobu pěti let nV případě živelní pohromy si obce nemohou dovolit přijít o výnos daně z nemovitostí nJe obtížné stanovit, které nemovitosti byly živelní pohromou skutečně zasaženy (např. byt v prvním patře byl vytopen povodní, kdežto byt ve čtvrtém patře zůstal bez následků) nOsvobození některých zemědělských pozemků nPozemky orné půdy, chmelnic, vinic, ovocných sadů a trvalých travních porostů nPoprvé ve zdaňovacím období 2009 nMalé obce, které mají na svém katastrálním území velké množství pozemků tohoto druhu, si nemohou dovolit ztratit jeden z relativně významných příjmů svých rozpočtů a ve velkých městech nenajdeme příliš zemědělských pozemků text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 27 Daň z pozemků – základ daně nJednotkový (negativní vymezení) - výměra pozemku v m2 zjištěná k 1. lednu zdaňovacího období nAd valorem nrybníky a lesy - cena pozemku zjištěná podle platných cenových předpisů k 1. lednu zdaňovacího období nebo součin skutečné výměry pozemku v m2 a částky 3,80 Kč nzemědělská půda - cena půdy zjištěná násobením skutečné výměry pozemku v m2 průměrnou cenou půdy stanovenou na 1 m2 ve vyhlášce MZ text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 28 Uvažovaná úprava základu daně z pozemků nJednotkový základ daně (m2) → hodnotový základ daně (Kč) nMFČR přichází s 1. krokem: zdanění pozemků ad valorem ve formě map daňových základů nGrafická část vychází z katastrálních map; média nTextová část doplňuje část grafickou a podává vysvětlení nMapy si sestavují samy obce text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 29 Pilotní projekt nZdroj: Alena Holmes: Daň z nemovitostí – Hledáme přijatelná řešení (Seminář „Budoucnost daně z nemovitostí: zvýšit nebo zrušit?“, CEVRO, 18.2.2010) 29 text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 30 Pilotní projekt nZdroj: Alena Holmes: Daň z nemovitostí – Hledáme přijatelná řešení (Seminář „Budoucnost daně z nemovitostí: zvýšit nebo zrušit?“, CEVRO, 18.2.2010) 30 text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 31 Zhodnocení nSpravedlivější systém nNové možnosti pro obce a jejich vlastní daňové příjmy nAdministrativní (a finanční) náročnost nAktualizace nOdvolání proti stanovení základu daně nNízkopříjmové, ale majetkově bohaté skupiny poplatníků nRegulace nájemného (při zdanění staveb ad valorem) text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 32 Daň z pozemků – sazba daně nProcentní v případě základu daně stanoveného podle hodnoty nPevná v případě základu daně stanoveného podle výměry text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 33 Daň z pozemků – výpočet daně nOrná půda, chmelnice, vinice, zahrady, sady: n m2 x cena půdy x 0,75 % nTrvalé travní porosty: n m2 x cena půdy x 0,25 % nLesy a rybníky: n m2 x 3,80 Kč x 0,25 % nebo ocenění x 0,25 % x MK nStavební pozemky: n m2 x 2 Kč x polohová renta x MK nOstatní: n m2 x 0,20 Kč x MK text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 34 Koeficienty npolohová renta – koeficient podle počtu obyvatel v hodnotě 1,0 – 4,5, který může být obecně závaznou vyhláškou snížen či zvýšen; funkce fiskální, v případě stavebních pozemků pak rovněž funkce regulační nmístní koeficient – koeficient v hodnotě 2,3,4,5, který je zaveden obecně závaznou vyhláškou text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 35 Daň ze staveb – předmět daně nstavby, pro které byl vydán kolaudační souhlas, nebo stavby užívané před vydáním kolaudačního souhlasu, nstavby způsobilé k užívání na základě oznámení stavebnímu úřadu nebo stavby podléhající oznámení stavebnímu úřadu a užívané, nstavby, pro které bylo vydáno kolaudační rozhodnutí nebo kolaudačnímu rozhodnutí podléhající a užívané anebo podle dříve vydaných právních předpisů dokončené, ntj. rovněž černé stavby či stavby rekreačních objektů dokončené před rokem 1957 nbyty včetně podílu na společných částech stavby, které jsou evidovány v katastru nemovitostí, nnebytové prostory včetně podílu na společných částech stavby, které jsou evidovány v katastru nemovitostí nvždy na území ČR!!! text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 36 Negativní vymezení nstavby, v nichž jsou byty nebo samostatné nebytové prostory, které jsou předmětem daně nstavby přehrad, stavby, jimiž se upravuje vodní tok, stavby vodovodních řadů a vodárenských objektů včetně úpraven vody, kanalizačních stok a kanalizačních objektů včetně čistíren odpadních vod, jakož i stavby určené k předchozímu čištění vod před jejich vypouštěním do kanalizací, stavby na ochranu před povodněmi, stavby k zavlažování a odvodňování pozemků, nstavby rozvodů energií nstavby sloužící veřejné dopravě - dálnice, silnice, místní komunikace, veřejné účelové komunikace, letecké stavby, stavby drah a na dráze, stavby vodních cest a přístavů text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 37 Daň ze staveb – poplatníci daně nvlastník norganizační složka státu nebo státní organizace nebo právnická osoba, které se právo trvalého užívání změnilo na výpůjčku – stavby ve vlastnictví státu nPFČR, SSHR – stavby spravované těmito subjekty nnájemce – pronajaté stavby s výjimkou obytného domu spravované PFČR, SSHR nebo převedené na MF na základě rozhodnutí o privatizaci nspolečný zmocněnec / zástupce – od 1.1.2011 text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 38 Daň z pozemků - osvobození nvlastnictví státu a ÚSC, ndiplomatické důvody nobecně prospěšné účely – církve, o.p.s, školy, muzea, galerie, nadace apod., veřejná doprava nobytné domy ve vlastnictví fyzických osob, které pobírají příspěvek na živobytí a stavby pro individuální rekreaci ve vlastnictví sociálně potřebných osob, nstavby kulturních památek na dobu osmi let po provedení stavebních úprav n nčastá podmínka nevyužívání pozemků k podnikatelské činnosti a pronájmu n nv některých případech je třeba uplatnit nárok na osvobození v daňovém přiznání text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 39 Daň z pozemků - osvobození nOsvobození nemovitostí dotčených přírodní (živelní) pohromou nObce mohou při řešení důsledků živelních pohrom zcela nebo částečně (procentem) osvobodit od daně z nemovitostí na svém území nemovitosti dotčené živelní pohromou, a to nejdéle na dobu pěti let nV případě živelní pohromy si obce nemohou dovolit přijít o výnos daně z nemovitostí nJe obtížné stanovit, které nemovitosti byly živelní pohromou skutečně zasaženy (např. byt v prvním patře byl vytopen povodní, kdežto byt ve čtvrtém patře zůstal bez následků) text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 40 Osvobození od daně nNovostavby jen do roku 2009 nZměny spočívající ve snížení tepelné náročnosti stavby stavebními úpravami, na které bylo vydáno stavební povolení, jen do roku 2012 text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 41 Daň ze staveb – základ daně nVýměra půdorysu nadzemní části stavby v m2 nUpravená podlahová plocha - výměra podlahové plochy bytu v m 2 nebo výměra podlahové plochy samostatného nebytového prostoru v m 2 vynásobená koeficientem 1,20 text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 42 Daň ze staveb – sazba daně nPevná n text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 43 Daň ze staveb – výpočet daně nObytné domy: n m2 x (2 Kč + 0,75 Kč) x polohová renta x MK nPříslušenství k obytným domům: n m2 x (2 Kč + 0,75 Kč) x polohová renta x MK n (ne prvních 16 m2) nChaty, chalupy: n m2 x (6 Kč + 0,75 Kč) x obecní koeficient (x 2,0) x MK nPříslušenství k chatám a chalupám: n m2 x (2 Kč + 0,75 Kč) x obecní koeficient (x 2,0) x MK nGaráže: n m2 x (8 Kč + 0,75 Kč) x obecní koeficient x MK text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 44 Daň ze staveb – výpočet daně - pokračování nStavby pro podnikatelskou činnost: n m2 x (2,10 Kč + 0,75 Kč) x obecní koeficient x MK nByty: n m2 x 1,20 x (2 Kč) x polohová renta x MK nSamostatné nebytové prostory – garáže: n m2 x 1,20 x (8 Kč) x obecní koeficient x MK nSamostatné nebytové prostory – pro podnikatelskou činnost: n m2 x 1,20 x (2,10 Kč) x obecní koeficient x MK text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 45 Koeficienty npolohová renta – koeficient podle počtu obyvatel v hodnotě 1,0 – 4,5, který může být obecně závaznou vyhláškou snížen či zvýšen; funkce fiskální nobecní koeficient - ve výši 1,5, může být zaveden obecně závaznou vyhláškou pro stavby, kde se neuplatňuje polohová renta; funkce fiskální a regulační nkoeficient NP - v národních parcích a v zónách I. chráněných krajinných oblastí pro stavby rekreační; funkce regulační nmístní koeficient – koeficient v hodnotě 2,3,4,5, který je zaveden obecně závaznou vyhláškou text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 46 nzákladní sazby daně za 1 m2 zastavěné plochy stavby se zvyšují o 0,75 Kč za každé další nadzemní podlaží, jestliže zastavěná plocha nadzemního podlaží přesahuje dvě třetiny zastavěné plochy; u staveb pro podnikatelskou činnost se základní sazba daně za každé další nadzemní podlaží nprvní nadzemní podlaží - každé konstrukční podlaží, které má úroveň podlahy nebo i její části do 0,80 m pod nejnižším bodem přilehlého terénu, není-li v projektové dokumentaci stanoveno jinak nzvýšená daň o 2 Kč za každý 1 m2 podlahové plochy nebytového prostoru sloužícího v obytném domě k podnikatelské činnosti s výjimkou zemědělské prvovýroby text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 47 Zdaňovací období nKalendářní rok nRozhodné skutečnosti – 1. leden zdaňovacího oobdobí text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 48 Daňové přiznání nDo 31. 1., ale ne vždy npoplatník podal přiznání v některém z předchozích zdaňovacích období nebo daň byla vyměřena ex offo a ve srovnání s tímto předchozím zdaňovacím obdobím nedošlo ke změně okolností rozhodných pro vyměření daně- daň se vyměří výši poslední známé daně a za den vyměření daně a současně za den doručení tohoto rozhodnutí poplatníkovi se považuje 31. leden zdaňovacího období; správce daně nemusí daňovému subjektu výsledek vyměření oznamovat platebním výměrem, platební výměr založí do spisu a nelze se proti němu odvolat, nzměna sazeb daně a koeficientů, nzměna průměrné ceny půdy nzánik osvobození nJe přípustné též dílčí daňové přiznání nSpolečný zástupce vs. každý sám nZměny hlásit do 30 dnů text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 49 Daňové přiznání - zvláštní případy npřevod vlastnictví - do konce třetího měsíce následujícího po měsíci, v němž byl zapsán vklad práva vlastnického do katastru nemovitostí ndědictví - do konce třetího měsíce následujícího po měsíci, v němž nabylo právní moci rozhodnutí příslušného orgánu, kterým bylo skončeno dědické řízení nza první rok, kdy mělo být podáno text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 50 Placení daní nDo 5,000 Kč – 31. 5. nNad 5,000 Kč – 31. 8. a 30. 11. - zemědělci, rybníkáři nNad 5,000 Kč – 31. 5. a 30. 11. – ostatní nDo 30 Kč nic nMin. daň 50 Kč nZvláštní případy: převod, dědictví – ve lhůtě pro podání daňového přiznání nproblémy, pokud je podáváno DP za několik let zpět text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 51 Správa daně nFÚ podle polohy nemovitosti nMá zůstat správa DzNem dále na finančních úřadech? nNeochota obcí stát se správci daně nOsvobození nemovitostí ve vlastnictví státu snižuje obcím výnos – daň za správu daně z nemovitostí nObec neví, kdo je dlužníkem – povinnost zachovávat mlčenlivost text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 52 Informovanost obcí o daňových dlužnících nPakliže by byla obec správcem daně, nic se v této oblasti nezmění, neboť správa daně je vykonávána v působnosti přenesené (viz stávající situace v oblasti místních poplatků) pruh_TITL text logoC Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz OPVK_MU_vlevo_2 Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.4.00/12.0055. Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.4.00/12.0055. Místní poplatky Michal Radvan Datum text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 54 Pojem „daň“ n Daň je povinná, zákonem předem sazbou stanovená částka, kterou se více méně pravidelně odčerpává na nenávratném principu bez ekvivalentního protiplnění část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. n n => pojem „daň stricto sensu“ text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 55 Pojem „poplatek“ n Poplatek je peněžitou dávkou stanovenou zákonem, nenávratnou, vybíranou státem nebo jinými veřejnoprávními korporacemi za zákonem stanovené úkony jejich orgánů. text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 56 Požadavek zákonné úpravy vybírání daní n Článek 11 odst. 5 LZPS: n Daně a poplatky je možné ukládat jen na základě zákona. text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 57 Klasifikace poplatků nSprávní poplatky - celostátní vybírané orgány veřejné správy nZvláštní dávky poplatkového charakteru stojící mimo katalog správních poplatků (např. poplatky spojené s užíváním dálnic, poplatky na ochranu životního prostředí - ekologické poplatky, poplatky za rozhlasové a televizní přijímače - koncesionářské poplatky apod.) nSoudní poplatky - celostátní vybírané soudy nMístní poplatky text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 58 Klasifikace místních poplatků npoplatek ze psů, npoplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt, npoplatek za užívání veřejného prostranství, npoplatek ze vstupného, npoplatek z ubytovací kapacity, npoplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst, npoplatek za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí, npoplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, npoplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 59 Místní poplatky nTeritoriální omezenost poplatku nZákonný rozsah poplatku nSpecifikace obecně závaznou vyhláškou nJudikatura Ústavního soudu nOpakování zákonného textu ve vyhlášce nNovelizace vyhlášek nSpojování více poplatků do jedné vyhlášky nSpojování více zmocnění do jedné vyhlášky nKontrola MV vs. právo na samosprávu text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 60 Poplatek ze psů nFiskální a regulační funkce (centrum, bytové domy apod.) nZákon na ochranu zvířat proti týrání – pravidla pro volný pohyb psů nOhlašovací povinnost – od 3 M nebo od narození psa? – evidence chovatelů psů nČipování či jiné označování může sloužit i jako ekonomický nástroj text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 61 Poplatek ze psů nPes = věc npoplatníkem držitel psa - fyzická nebo právnická osoba, která má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky; obecně však faktické ovládání psa spojené s vůlí mít věc pro sebe nspoludržitelství text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 62 Poplatek ze psů n - za psy starší tří měsíců (= očkování proti vzteklině) n - osvobozeny osoby nevidomé, bezmocné a osoby s těžkým zdravotním postižením, kterým byl přiznán III. stupeň mimořádných výhod, osoby provádějící výcvik psů určených k doprovodu osob tělesně postižených, osoby provozující útulek zřízený obcí pro opuštěné psy a osoby, kterým zvláštní právní předpis stanoví povinnost držení a používání psa n - služební a záchranářští psi, psi z útulku – vhodná osvobození do vyhlášky n text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 63 Poplatek ze psů – sazby n - základní sazba poplatku až 1 500 Kč za kalendářní rok a jednoho psa, n - nižší sazba max. 200 Kč - poživatelé důchodu invalidního, starobního, vdovského a vdoveckého a důchodu sirotčího, n - u druhého a každého dalšího psa může obec horní hranici sazby zvýšit až o 50 % (co je horní hranicí?). n Pokud je poplatník držitelem psa jen po dobu několika měsíců v roce, platí poplatek v poměrné výši, která odpovídá počtu i započatých kalendářních měsíců. Podobně se postupuje i při změně místa trvalého pobytu nebo sídla, kdy držitel psa platí poplatek nově příslušné obci od počátku kalendářního měsíce následujícího po měsíci, ve kterém změna nastala. n - přeplatek text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 64 Poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt n Poplatníkem jsou fyzické osoby, které přechodně a za úplatu pobývají v lázeňských místech a v místech soustředěného turistického ruchu za účelem léčení nebo rekreace, pokud tyto osoby neprokáží jiný důvod svého pobytu. n Lázeňské místo stanoví vláda nařízením. n Plátcem a zároveň ručitelem (jen do konce roku 2010) poplatku je ubytovatel – fyzická nebo právnická osoba, která přechodné ubytování poskytla. text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 65 Poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt n Možnost osvobození od poplatku se vztahuje jen na osoby nevidomé, bezmocné a osoby s těžkým zdravotním postižením, osoby mladší 18 let a starší 70 let nebo osoby, na které náležejí přídavky na děti (výchovné neexistuje). n Evidenční kniha obsahuje identifikační údaje osob, kterým ubytovatel poskytl přechodné ubytování za úplatu, včetně doby a účelu pobytu. n Sazba poplatku činí až 15 Kč za osobu a za každý i započatý den pobytu, není-li tento dnem příchodu. Obec může stanovit poplatek týdenní, měsíční nebo roční paušální částkou. n Poplatek na část roku, pro část obce? n text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 66 Poplatek za užívání veřejného prostranství n Poplatek se vybírá za zvláštní užívání veřejného prostranství, kterým se rozumí umístění dočasných staveb pro umístění stavebních nebo reklamních zařízení, zařízení cirkusů, lunaparků a jiných obdobných atrakcí, umístění skládek, vyhrazení trvalého parkovacího místa a užívání tohoto prostranství pro kulturní a sportovní akce nebo potřeby tvorby filmových a televizních děl. Dále může podléhat místnímu poplatku provádění výkopových prací, umístění dočasných staveb a zařízení sloužících pro poskytování prodeje a služeb a užívání tohoto prostranství pro reklamní akce. Výčet je taxativní a vyhláškou ho nelze rozšiřovat. n Veřejné prostranství – veškeré prostory přístupné bez omezení bez ohledu na vlastnictví, ne však lesy, zemědělská půda, dálnice a silnice. n Vedle místního poplatku je možné pochopitelně vybírat i nájemné. text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 67 Poplatek za užívání veřejného prostranství n Poplatníkem je fyzická nebo právnická osoba, která užívá veřejné prostranství způsobem, jakým bylo uvedeno výše. n Od poplatku jsou osvobozeny jen akce, jejichž výtěžek je určen na charitativní a veřejně prospěšné účely. Neplatí se také za parkovací místo pro osoby zdravotně postižené. n Sazba poplatku činí za každý i započatý m2 maximálně 10 Kč na každý i započatý den. Zastupitelstvo má možnost navýšení poplatku za užívání veřejného prostranství v případě některých způsobů užívání (např. umístění prodejních nebo reklamních zařízení, lunaparků atd.) 10x. Poplatek je možné stanovit i paušální částkou. text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 68 Poplatek ze vstupného n Předmětem poplatku je vstupné na kulturní, sportovní, prodejní a reklamní akce. Tento výčet je taxativní. Z akcí, jejichž celý výtěžek je určen na charitativní a veřejně prospěšné účely, se poplatek neplatí. n Definice vstupného. n Základem pro stanovení poplatku ze vstupného je vstupné snížené o daň z přidané hodnoty. n Vstupné na kulturní památky – judikatura ÚS. n Sazba poplatku ze vstupného činí až 20 % z úhrnné částky vybraného vstupného. Obec může po dohodě s poplatníkem poplatek stanovit paušální částkou. n Zvláštní záznamní povinnost kvůli evidenci vstupenek. text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 69 Poplatek z ubytovací kapacity n nPoplatek z ubytovací kapacity se vybírá v obcích a městech v zařízeních určených k přechodnému ubytování za úplatu. nPoplatku nepodléhají ubytovací kapacity v zařízeních sloužících pro přechodné ubytování studentů a žáků, ve zdravotnických nebo lázeňských zařízeních, pokud nejsou užívána jako hotelová zařízení a v zařízení sloužících sociálním a charitativním účelům. n text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 70 Poplatek z ubytovací kapacity n Poplatníkem je ubytovatel – fyzická nebo právnická osoba, která přechodné ubytování poskytla. Takto bude za poplatníka považován i případný nájemce ubytovacího zařízení. n Ubytovateli je stanovena povinnost vést evidenční knihu s výjimkou údaje o účelu pobytu. n Sazby poplatku může dosahovat výše až šesti (od 1.1.2010) korun za každé využité lůžko a den. Možnost stanovit po dohodě s poplatníkem roční paušál není vyloučena. text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 71 Poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst n n Poplatníky poplatku jsou fyzické nebo právnické osoby, kterým bylo vydáno povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst, do kterých je jinak vjezd zakázán příslušnou dopravní značkou. Poplatek neplatí fyzické osoby mající trvalý pobyt nebo vlastnící nemovitosti ve vybraném místě, osoby jim blízké, manželé těchto osob a jejich děti a dále osoby, které ve vybraném místě užívají nemovitost ke své hospodářské činnosti nebo osoby, které jsou držiteli průkazu ZTP a jejich průvodci. n Sazba poplatku činí až 20 Kč za den. Obec má možnost po dohodě s poplatníkem stanovit poplatek paušální částkou. text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 72 Poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí n Poplatníkem poplatku je provozovatel povoleného hracího přístroje. n Musí být přístroj povolený? n Co je to jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí? n Na rozdíl od ostatních poplatků zde platí i minimální výše sazby poplatku, a to 1 000 Kč, maximálně může sazba činit 5 000 Kč, a to za tři měsíce. n Obec má možnost poskytnou od tohoto poplatku osvobození, přičemž zákon nestanoví pro takové osvobození žádné podmínky. text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 73 Poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj nVýnosem obce je také: -50% správního poplatku za vydání povolení k jeho provozu či za změnu jeho umístění nebo nahrazení přístroje -Podíl na výtěžku z automatu - n Obce mohou umístění hracích přístrojů zakázat či omezit (např. 100 m od škol apod.) text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 74 Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů n Předpokladem je vydání obecně závazné vyhlášky stanovující systém nakládání s komunálním odpadem. n 3 možnosti zpoplatnění odpadu: n - smlouva, n - poplatek za komunální odpad dle zákona o odpadech, n - místní poplatek dle zákona o místních poplatcích text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 75 Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů n Poplatníky jsou fyzické osoby, které mají v obci trvalý pobyt a rovněž fyzické osoby, které mají ve vlastnictví stavbu určenou nebo sloužící k individuální rekreaci. n Společný zástupce (vlastník, správce). n Možnost využít evidenci obyvatel a údaje z katastru. text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 76 Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů n Sazba poplatku je rozdělena na dvě části. První tvoří částka až 250 Kč za osobu a kalendářní rok, druhou částka stanovená na základě skutečných nákladů obce předchozího roku na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu, až 250 Kč za osobu a kalendářní rok, celkem tady maximálně 500 Kč na osobu ročně. Obec má povinnost v obecně závazné vyhlášce stanovit rozúčtování nákladů na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu na osobu. n Pokud během kalendářního roku dojde ke změně místa trvalého pobytu, resp. ke změně vlastnictví stavby, uhradí se poplatek v poměrné výši, která odpovídá počtu kalendářních měsíců pobytu nebo vlastnictví stavby v příslušném kalendářním roce. Rozhodný je vždy stav na konci každého měsíce. text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 77 Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace n Poplatníkem je vlastník stavebního pozemku zhodnoceného možností připojení na obcí vybudovanou stavbu vodovodu nebo kanalizace, vybudovanou po 31. 12. 2001, tj. zkolaudovanou stavbu, kde obec byla stavebníkem. n text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 78 Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace n Sazba poplatku nesmí přesáhnout rozdíl ceny stavebního pozemku bez možnosti připojení na obcí vybudovanou stavbu vodovodu nebo kanalizace a ceny stavebního pozemku s touto možností. Cena stavebního pozemku v obci se stanoví podle zákona o oceňování majetku (zákon č. 157/1991 Sb., v aktuálním znění) v kalendářním roce, ve kterém nabylo právní moci kolaudační rozhodnutí pro stavbu vodovodu nebo kanalizace obcí vybudované. Výše sazby na 1m2 zhodnoceného stavebního pozemku stanoví obec v obecně závazné vyhlášce. n text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 79 Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace n 2 návrhy infrastrukturní daně se vztahovaly i na další infrastrukturu budovanou obcí. text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 80 Správa poplatků nSubsidiární použití DŘ nStanovení poplatků: samostatná působnost nŘízení o poplatcích: přenesená působnost (obecní úřad) text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 81 Ohlašovací povinnost u místních poplatků nNově od 1.1.2011 nV ohlášení poplatník nebo plátce uvede njméno, popřípadě jména, a příjmení nebo název nebo obchodní firmu, nobecný identifikátor, byl-li přidělen, nmísto pobytu nebo sídlo, místo podnikání, popřípadě další adresu pro doručování, nprávnická osoba uvede též osoby, které jsou jejím jménem oprávněny jednat v poplatkových věcech, nčísla všech svých účtů u poskytovatelů platebních služeb, včetně poskytovatelů těchto služeb v zahraničí, užívaných v souvislosti s podnikatelskou činností, v případě, že předmět poplatku souvisí s podnikatelskou činností poplatníka nebo plátce, núdaje rozhodné pro stanovení výše poplatkové povinnosti. nDojde-li ke změně údajů uvedených v ohlášení, je poplatník nebo plátce povinen tuto změnu oznámit do 15 dnů ode dne, kdy nastala. nZvláštní lhůty pro ohlášení stanovené vyhláškou text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 82 Lhůty pro placení daně nVe vyhlášce n text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 83 Prodlení s placením poplatku nPovinnost platit řádně a včas (autoaplikace) nPlatební výměr, kterému by měla předcházet výzva nSankce: 3násobek nedoplatku (speciální ustanovení k DŘ, vliv ÚS – Chrastava ohledně úpravy sankcí ve vyhlášce) nZaokrouhlování na celé Kč nahoru text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 84 Prominutí poplatku nPodle § 259 DŘ pokud zákon stanoví orgánu veřejné moci pravomoc zcela nebo částečně prominout daň nebo příslušenství daně, lze tak učinit na základě žádosti daňového subjektu nebo z moci úřední. nOd 1.1.2011 nemají obce právo promíjet poplatky!!! text Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz OPVK_MU_stred_2 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 85 Děkuji za pozornost Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.4.00/12.0055.