‹#› Sociální dialog ZÁKLADY KOMUNIKACE © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D. ‹#› 2 Komunikace - vyjednávání n TRVALÝ PROCES - NELZE NEKOMUNIKOVAT - PRINCIPY n nOsobní komunikační rovina nInterpersonální vztahy rodinné, partnerské, pracovní, sousedské, společenské a další n nProfesní komunikační rovina nJednání a kontakt s občany a klienty – úřady a instituce nPřednášky, prezentace, pohovory, zkoušky nŘízení pracovních týmů - vedoucí zaměstnanci nKontraktační a související návazná obchodní jednání nKolektivní vyjednávání, sociální dialog ‹#› 3 Sociální dialog nProces komunikace mezi sociálními partnery n S RELATIVNĚ PROTICHŮDNÝMI ZÁJMY n nPrůběh = konflikt (řízený) nCíl = sociální smír (soc. ek. optimum) n = kolektivní smlouva, plnění KS nTrvale udržitelný smír (platný, splnitelný, možný) n BEZ ZÁRODKŮ BUDOUCÍHO KONFLIKTU ‹#› 4 Podmínky pro trvale udržitelný smír nDodržení nPrávního rámce - právní normy daného právního řádu n nEkonomického rámce - průnikový bod zájmů n Sociálně ekonomické optimum n nOsobního rámce : n * Rovnováha moci = moc (síla, pozice) + rovnováha = konsenz n * Osobní předpoklady vyjednávání n znalosti + dovednosti techniky a taktiky při vyjednávání = konsenz n * Připravenost ke kompromisu n n(názory vycházejí z postojů - změna postoje = změna názoru ‹#› 5 Sociální dialog – sociální partneři n nVšechny vztahy mezi sociálními partnery při prosazování na ochraně hospodářských a sociálních zájmů n-------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------- nZaměstnavatelé a jejich sdružení n nZástupci zaměstnanců - soc. reprezentanti n nRada zaměstnanců nEvropská rada zaměstnanců nZástupce pro BOZP nOdbory a jejich sdružení (svazy) ‹#› 6 Formy sociálního dialogu nSoučinnost n •Informování - §278 •Projednání – § 280, § 46 a další •Spolurozhodování – §306/4 •Kontrola – v BOZP - § 322 odst. 1 • •Tripartita – specifický soc. dialog? rámec v § 320 ZP n nKolektivní vyjednávání ‹#› 7 Kolektivní vyjednávání nKolektivní smlouvy -právní rámec - ust. §22 ZP nProces uzavírání kolektivní smlouvy - zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů nObsah kolektivní smlouvy – ZP, prov. a související předpisy nKolektivní spory – ust. § 10 a násl. zákona o KV n O uzavření kolektivní smlouvy n O plnění kolektivní smlouvy n - pokud nevznikl nárok jednotlivých zaměstnanců – zák. o KV n - pokud vznikl individuální nárok - soud ‹#› 8 Kolektivní spory = selhání vyjednávání nKolektivní spory – ust. § 10 a násl. zákona o KV n nO uzavření kolektivní smlouvy nO plnění kolektivní smlouvy n - pokud nevznikl nárok jednotlivých zaměstnanců – zák. o KV n - pokud vznikl individuální nárok - § 25 odst. 4 ZP - soud n n Příčiny n Pro dohodu není prostor (neexistuje průnikový bod zájmů) n Nemožnost personální (tito partneři se nedohodnou na ničem) n Ujednání jsou právně neplatná (plnění je nevymahatelné) n Ujednání jsou nemožná či nerealizovatelná (změna podmínek) n Není, kdo by plnil (ochrana - přechod práv a povinností) n ‹#› 9 Předpoklady vyjednávání n nZNALOSTI A INFORMACE n právní + ekonomické + další n nDOVEDNOST VYJEDNÁVAT + ZKUŠENOSTI n = znát a využívat techniky + taktiky a strategie oSebepoznávání, empatie oPrincipy verbální a neverbální komunikace oAsertivita oFeedback - zpětná vazba oTeorie řízeného konfliktu oTeorie týmové práce odalší… n ‹#› 10 Druhy vyjednávání n PODLE ZPŮSOBU nTvrdé X jemné (výsledek x vztah, změna způsobu jednání) n n PODLE TYPU nDistribuční (rozdělovací) n - zájmy relativně protichůdné n - prostor pro vyjednávání malý n řešení: poznávání prioritních zájmů, zvětšení rozdělovaného objektu nManipulativní (partneři používají svoji moc) n řešení: dostat moc do rovnováhy - metody legálního nátlaku nKooperativní (spolupráce partnerů) ‹#› 11 Možný výsledek vyjednávání nporažený - poražený (prohra - prohra) n - nebylo dosaženo konsenzu nporažený - vítěz n - hodnota konsenzu malá - zárodek budoucího konfliktu nvítěz - vítěz (WIN - WIN) n - konsenz s vysokou hodnotou ‹#› 12 Gradace konfliktu – řízený konflikt nNAPROSTÁ NEGACE - ignorování n negace jako strach z ohrožení dominantního postavení - nechci tě vidět, nechci s tebou mluvit, neuznávám tě jako partnera n nOTEVŘENÝ BOJ O MOC - válka, stávka, výluka n snaha o zatlačení partnera do ofenzívy vyjednávání z pozice moci - neexistuje rovnováha sil n nROVNOVÁHA a STABILIZACE SIL A MOCI - studená válka n hrozba stávkou, výlukou, obě strany se snaží získat nadvládu, mocenskou převahu n nVYJEDNÁVÁNÍ O KONFLIKTU - otevřené měření sil v DIALOGU n partneři jednají, tlumí eskalaci konfliktu (spirála) - co máme společného, výhody spolupráce n nDIALOG O PROBLÉMU – otevřené vyjednávání ve věci n tvůrčí a věcný dialog s protistranou, snaha se dohodnout - prostor pro konsenz ‹#› 13 Fáze vyjednávání n nPříprava jednání – informace, cíle, zájmy, motivace n nVyjednávání - manévrování, taktizování n - postupné sbližování pozic n nZávěry jednání - konsenz - kolektivní smlouva n prestiž KS = kontrola plnění smlouvy příprava pozic pro další vyjednávání ‹#› 14 Fáze přípravy vyjednávání - taktiky nZískávání informací o možnostech (priorit. zájmech) n nVýběr cílů + náhradních cílů (optimální míra) n nZpracování návrhu, konzultace s experty n nVýběr týmu a určení rolí (teorie týmové práce) n nVolba strategie vyjednávání n nVýběr místa jednání, vymezení časového prostoru n nDohoda o pravidlech jednání ‹#› 15 Průběh vyjednávání n nVyužívat znalosti verbální a neverbální komunikace nVyužívat znalost vyjednávacích technik nVyužívat znalost prioritních zájmů nPrůběžné vyrovnávání moci, dostávat moc do rovnováhy nMěnit postoje protistrany jako klíč ke změně názorů nVyužít znalosti teorie řízeného konfliktu n - při eskalaci (spirála) obranné taktiky (přerušení jednání) nTaktika opouštění sporných bodů, nastolování pseudoproblémů nMěnit způsob jednání (využívat role členů týmu) nPřipravenost měnit strategii - kooperativnost versus umíněnost nNepřistoupit na přesun řešení problému do osobních soubojů nFormulovat průběžné závěry ‹#› 16 Závěr jednání - kolektivní smlouva nTrvale udržitelný bez zárodků budoucích konfliktů n n Obsah ujednání stručný a srozumitelný všem účastníkům n Přeformulování závěrů (překlad z češtiny do češtiny) n Ve dvojjazyčných (vícejaz.) verzích zakotvit přednost znění n Sjednat způsob realizace a odpovědnost za ni (příp. v příloze) n Sjednat způsob a termíny kontroly n Hodnocení vyjednávání, prezentovat zásadu Win-Win n Sebehodnocení, zpětná vazba n Formální zveřejnění, uložení, nahlížení ‹#› 17 Zásady úspěšné prezentace nStruktura prezentace nČasový rozvrh nKontakt s posluchači nArgumentace, logická vazba částí nVerbální projev nNeverbální faktory nShrnutí, závěry nProstor pro reakci a doplnění