Život a smrt ve zdravotnictví České a evropské zdravotnické právo 10. přednáška 2010 Filip Křepelka Právně a eticky problémové záležitosti lOkruhy etických a právních problémů: lTěhotenství a porod lSpontánní potrat a ukončení těhotenství (interrupce) lAntikoncepce. lMutilace pohlavních orgánů lOmezení reprodukčních možností (sterilizace). lReprodukční plánování (eugenika) lReprodukční medicína lUmírání pacienta lUkončení léčby, euthanasie, asistovaná sebevražda, usmrcení nemocného. lSmrt, nakládání s ostatky, pohřeb. lŽádoucí je ohled ke kulturním a náboženským aspektům. lTakový respekt však samozřejmě nemůže být bezbřehý. lJednotlivé národy a jednotlivé společenské, zejména náboženské skupiny mají odlišné, často přímo protikladné představy o řešení jednotlivých situací života a smrti. lS. Freud: naše fascinace pohlavností a smrtí, „Erós a Thanatos“. l Těhotenství lFyziologický stav, nikoli nemoc, nicméně stav rizikový kvůli zdraví ženy stejně jako lidského zárodku (do 4. měsíce) a plodu. lProto zvláštní zdravotní péče těhotným ženám, značné veřejné hrazení péče též v zemích, kde je jinak vysoká spoluúčast. lZvláštní ochrana pracovním právem (zakázané či omezené činnosti a úlevy), soukromým právem (soukromoprávní ochrana těhotenství), trestním právem (zvýšená trestněprávní ochrana). lZvláštní pozornost etiky a etikety. Porod lFyziologický proces se značnými zdravotními riziky. lV minulosti obrovská úmrtnost dětí při porodech či krátce po nich stejně jako vysoká úmrtnost rodiček. lPostupné přesunutí porodů do nemocnic za účelem zajištění odpovídající péče v kritických situacích. lV mnoha zemích spory o rozsah odpovědnosti za vedení porodu v případě zdravotního poškození narozených. lProtisměrná snaha o přirozený porod, často mimo prostředí nemocnice. lČeské právo a praxe jsou zdrženlivé, porod mimo nemocnici se však nezakazuje. Leckde v cizině je přístup trochu volnější. lAdministrace porodu: rodný list, hlášení mrtvě narozených. Přirozený potrat lV nižších stupních samovolný a četný s jistou zátěží pro těhotnou. lVe vyšších stupních těhotenství představuje nemalé riziko pro těhotnou. lPrávo mu věnuje pozornost též s kvůli možnému omezení interrupcí a další kriminalitě. lPřirozený potrat se statisticky sleduje (tzn. zdravotnické zařízení či lékař mají oznamovací povinnost) lDilemata: s jakými prostředky je ještě rozumné udržovat těhotenství hrozící potratem? Jak se mají financovat? lJak právo postihuje zaviněné způsobení potratu ve zdravotnictví stejně jako mimo něj? Interrupce (umělý potrat) – ideová východiska a pragmatické přístupy lStokrát slyšené morální a etické argumenty stran sporu, pro které lze hledat v právu včetně kodexů základních práv odpovídající základy. lPro-life postoj: hlavní hodnotou je život zárodku a plodu jako nenarozeného dítěte, jemuž se připisuje plná morální subjektivita. Ostatní pak pochopitelně jde stranou. lPro-choice postoj: klíčovou hodnotou je svoboda a soukromí těhotné, její tělesné a duševní zdraví, její sociální postavení. Zárodek a plod se nepovažuje za člověka vůbec či nikoli plně. lJak bude patrné, právo prakticky nikde ve světě nezaujímá uvedené pozice v krajní poloze. Regulace interrupcí v ČR a Československu: historie lV ČR interrupce obecně zakázány do roku 1958. Trestní postih však nikdy nebyl jako za úmyslné zabití či dokonce za vraždu. lZvláštní trestní regulace týkající se lékaře, popř. těhotné, kárný postih lékaře. Dohady o četnosti výskytu nelegálních interrupcí v jednotlivých desetiletích 20. století. lOd roku 1958 (zákon 68/1957 Sb.) interrupce možná z více důvodů, o důvodnosti sociálních pohnutek rozhodovaly tzv. interrupční komise. lOd roku 1986 interrupce na žádost, to vyvolalo prudký nárůst počtu interrupcí na konci 80. let, posléze díky novým antikoncepčním metodám pozvolný pokles. Regulace interrupcí v ČR: legislativa lZákon č. 66/1986 Sb., o umělém přerušení těhotenství. lV prvním trimestru na žádost těhotné za úhradu bez posuzování pohnutek. Ve druhém trimestru možné ze zdravotních, eugenických nebo legálních důvodů. Kdykoli při ohrožení života těhotné. lOmezení pouze na těhotné obyvatelky ČR. lZvláštní zletilost pro vyslovení souhlasu: 16 let. lZákon nepovažuje interrupci za antikoncepční metodu. lInterrupce mimo uvedený rámec je trestná (§§ 227-229). Těhotná je však neodpovědná. Možné ústavní a politické meze liberální legislativy v ČR lListina základních práv a svobod (čl. 6 odst. 1 druhá věta) „Lidský život je hoden ochrany již před narozením“: vylučuje úvahy o plné subjektivitě, na druhé straně požaduje určitou ochranu. lVysoká míra společenské podpory legislativy v ČR. Nepromyšlené návrhy KDU-ČSL na omezení tlumočící stanovisko římskokatolické církve jsou všeobecně odmítané. l Regulační aspekty interrupcí po mezinárodním srovnání lStáty se odlišují důvody pro legální interrupci a jejich uplatňováním v praxi: l(1) na žádost, (2) sociální indikace, (3) legální indikace, (4) eugenická indikace, (5) medicínská indikace, (6) vitální indikace. lStáty možnosti interrupcí z uvedených důvodů omezují na určitý počet týdnů těhotenství. lStáty mohou rozhodnutí pro interrupci různě ztěžovat: čekací doby, odrazující poradenství, vtažení manžela či rodičů nezletilé do rozhodování, odepření veřejného financování ve vybraných či všech indikacích, vyloučení do soukromého sektoru. Restrikce a liberalizace v Evropě I lVětšina evropských států má liberální režim interrupcí, byť podobně jako ČR s určitými mezemi sloužícími ochraně zdraví. lV některých státech se to má za zohlednění základních práv. lVětší míra restrikce: Polsko (jen zdravotní, eugenická a legální indikace), Irsko (jen vitální indikace), Portugalsko, Malta. lTaké zde se ovšem restrikce považuje za zohlednění základních práv, jenom jiných. lÚpravu lze dát do souvislostí s mírou religiozity. Evropská náboženství interrupce zavrhují (nejen katolická církev, ale méně rozhodně též církve protestantské). lDříve většinou restrikce. Dobově zvlášť restriktivní stalinské Rusko, nacistické Německo nebo Rumunsko, liberalizace brzy ve Skandinávii či v leninském Rusku. Restrikce a liberalizace v Evropě II lV některých zemích složité společenské, politické a právní kompromisy ohledně regulace: Německo, Maďarsko, Švýcarsko, Velká Británie, Francie. lNěmecko: zárodek a plod mají důstojnost a právo na život od početí, důležité další okolnosti na straně ženy však mohou připustit rezignaci zákonodárce na trestní postih, obecně však od ochrany zárodku a plodu upustit nelze. Spolkový ústavní soud zde působí jako konzervativní činitel proti liberálnímu obyvatelstvu a politikům. Nevůle k jednotnému evropskému řešení interrupcí lEvropské mezinárodní a nadnárodní organizace a instituce si uvědomují odlišné nazírání jednotlivých národů a nutně tak jejich států na problematiku. lEvropský soud pro lidská práva dosud odmítá argumentaci některým z evropských základních práv proti národním legislativám a praktikám. l„Mlčení“ Úmluvy o lidských právech a biomedicíně. lEvropská unie: omezení nepřípustná, pokud by představovala narušení základních svobod (migrace). lNa půdě EU i RE sílí však rétorika pro-choice. Proto obavy restriktivních členských států z intervence. Exkurs: USA jako země s obrovskou pozorností interrupcím lPo 2. světové válce pomalé uvolňování. l1973 – proslulý rozsudek Nejvyššího soudu Roe v. Wade: založení federálního základního práva na interrupci do 24. týdne těhotenství. lVzhledem k síle pro-life a pro-choice hnutí je regulace interrupcí klíčovým tématem federální politiky obou hlavních politických stran (prezidentské stejně jako kongresové volby, nominace soudců apod.) lŘada států se snaží dílčími omezeními interrupce potlačovat, v případě přehodnocení Roe v. Wade lze očekávat leckde zavedení restrikcí. lNení to případ přehnané centralizace ve federaci rozmanitých států judiciálním aktivismem? Zbytek světa lIslámské, africké a latinskoamerické země: interrupce jsou všeobecně zakázány, leckde se ale provádějí pokoutně, prakticky nikde se ale v praxi nepotlačují jako vražda nebo zabití. lJaponsko: liberální režim, ovšem „uctívání duchů nenarozených dětí“. lČína: mimořádně liberální režim, konfuciánské přesvědčení o vzniku života až narozením, v rámci omezování růstu populace až nabádání nebo dokonce nátlak a nucení k interrupci. lIndie: poměrně liberální režim lAsie: selektivní interrupce plodů ženského pohlaví. Antikoncepce lNezřetelná hranice mezi interrupcí a antikoncepcí (RU 486, postkoitální antikoncepce, některé druhy hormonální antikoncepce), proto leckde spory o tyto metody jako díl sporu hnutí pro-life a pro-choice. lV minulosti a dodnes v některých zemích z morálně-politických důvodů znesnadňování přístupu k antikoncepci, ve většině zemí jenom omezená veřejná úhrada a podpora, zvláště kvůli předcházení HIV/AIDS, zohledňování při poskytování humanitární pomoci ze strany některých států (ABC) Sterilizace lKastrace mužů jako odveta vítězů poraženým ve starověku a středověku. lKastrace mužů z pohnutek náboženských (skopci v Rusku) či kariérních (Čína – úředníci, Itálie - zpěváčci) lU mužů jako účinné bezpečnostní opatření (někdy nucené či jako náhrada trestu) u sexuálních delikventů. V ČR nelze provést bez souhlasu. Kritika Rady Evropy za provádění vůbec. lSterilizace mužů i žen jako antikoncepční opatření, v některých dobách a zemích (včetně ČR v 70.-80. letech: romské ženy) ve vztahu k některým skupinám obyvatel bez odpovídajícího informovaného souhlasu nebo pod nátlakem. Dnes v ČR zvláštní právní pravidla. Obřízka a jiné manipulace s pohlavními orgány lChlapecká a mužská obřízka: rituální u židů a muslimů, zdravotní běžná v USA. Nepovažuje se zákrok zásadně škodlivý, je-li proveden správně, nepovažuje se však ani za moc užitečný. lOtázka informovaného souhlasu kojenců a malých chlapců. lDívčí a ženská obřízka: kulturní v mnoha zemích Afriky. Má několik stupňů závažnosti. Je nepříliš úspěšná snaha ji potlačovat, v západních zemích spory o míru možné a vhodné represe této praxe v imigrantských komunitách. Tradiční a totalitní eugenika lTradiční (podvědomá) eugenika existovala odedávna: tabu incestu, endogamie versus exogamie, potlačování sňatečnosti a tím plození dětí do nevhodných poměrů (sňatek jako základní právo je poměrně nová záležitost). lV mnoha kulturách se ostatně objevovala infanticida. lModerní eugenika se začala rozvíjet v 19. století. Snaha eliminovat sociálně, intelektuálně a medicínsky problémové populace. lRasistická eugenika v USA a v řadě evropských zemí. nucené sterilizace. lVyhrocení v nacistickém Německu: rasové zákony zakazující manželství, útlak a nakonec vyvražďování méněcenných etnik (holokaust, porrajmos) anebo mentálně a psychicky postižených (viz euthanasie). Moderní eugenika lRozhodné politické a akademické odmítnutí tradiční eugeniky jako rasistické a nehumánní. lJe však otázka, zda je sdíleno širokými vrstvami obyvatel vyspělých zemí. lPřesto snaha umožnit eliminaci šíření geneticky podmíněných handicapů na základě moderní genetické diagnostiky, zvláště ve zvláště postižených komunitách s tradicí nebo realitou endogamie (židovské komunity, některé sektářské komunity v USA, Island apod.). lV zemích s liberální legislativou běžná diagnostika zárodku a plodu a při podezření na vážná onemocnění a vady se běžně provádí interrupce. l Asistovaná reprodukce – technologie lTechnologie: -podpora tělního otěhotnění (stimulace), l- mimotělní oplodnění (IVF) a umístění do dělohy. lPrvní dítě ze zkumavky: 1978. lNyní pomocí reprodukční medicíny 2-5% dětí s očekáváním dalšího růstu kvůli odkládání rodičovství a důsledkům znečištění životního prostředí a životního stylu. lZatím jen hororová představa využití zvířecí nebo umělé dělohy. lJednotlivé metody, které mají právní souvislosti: odběr a užití ova a spermatu, genetické testy, provádění vytvoření embryí, konzervace, implantace, redukce implantovaných embryí. Asistovaná reprodukce - regulace lZnejasněné rodičovství: odlišný genetický otec a genetická matka, fyziologická matka (která dítě porodí), právní otec a matka (kvazi-adopce). lProblémy se souhlasem a jeho přijetím společností a právem. Otázka přípustnosti podstoupení (páry (jaké), samotné ženy, vymezený věk), otázka souhlasů nebo upuštění od souhlasu včetně užití genetického materiálu zesnulých, anonymní dárcovství apod. lProblémy týkající se nakládání s embryi: regulace nakládání jako odraz přístupu k interrupcím. lMíra společenské, právní a státní podpory asistované reprodukce, jež je dost nákladná (rozsah a zacílení veřejného financování jednotlivých metod asistované reprodukce). l l Reprodukční medicína – realita a regulace v ČR lV ČR poměrně vyspělé a dostupné technologie asistované reprodukce. lDonedávna prakticky žádná zákonná úprava, pouze ministerské standardy s nezřetelnou právní silou. lNyní regulace novelou zákona o péči o zdraví lidu. Některé nesmysly odstraněné při legislativním procesu. Poměrně konzervativní pravidla (musí být partner – budoucí právní otec). lKvalitní služby asistované reprodukce v ČR atraktivní pro zahraniční klientelu, zejména německou (s ohledem na restrikce některých metod zavedené z etických důvodů v Německu). Výzkum na embryích, výzkum kmenových buněk, chiméry a hybridy lS přebytečnými embryi se dá experimentovat. lZvláště využití kmenových buněk je slibné, lze je získávat jak z embryí, tak – což je eticky méně sporné - z tkání dospělých. Bylo by možné vytvářet náhradní tkáně nebo orgány bez imunitních reakcí a léčit některé choroby. lPředstavitelné a možná přínosné jsou rovněž různé lidské a lidsko-zvířecí chiméry a hybridy. lŘada zemí nicméně z etických důvodů tento výzkum upravuje legislativou nebo nechá kontrolovat zvláštními institucemi a komisemi. Některé státy (Německo) řadu praktik zakazují. lPrávní rámec mnoha méně vyspělých zemí včetně ČR však nedrží krok (viz zákon 227/2006 Sb.) Umírání – paliativní péče lNeodvratný stav vyžadující určitou právní pozornost. lV případě některých onemocnění či úrazů lze předvídat blízké úmrtí. lV případě nebezpečí smrti právo řady zemí reaguje na zvláštní potřeby umírajícího: možnosti sňatku apod. lV některých zemích (Francie) zvláštní pravidla pro úhradu zdravotní péče lékaři a zákaz dědění. lV ČR zdravotnické právo na umírání a zvláštní potřeby umírajících moc nepamatuje. lV ČR dlouhodobě nedostatečné financování paliativní péče. Existuje tzv. hospicové hnutí, nábožensky motivované. Ukončení neperspektivní léčby (nepravá, pasivní euthanasie) lVšude ve světě se ukončuje dlouhodobé opatrování pacientů, jestliže je terapie nebo udržovací léčba mimořádně nákladná a zároveň bez perspektivy. lProblém „odpojení přístrojů“: Kdo má vyslovovat souhlas, jestliže se pacient nedokáže vyjádřit? Lékaři, příbuzní (kteří), úřady a soudy? Zda a jak se mají zohledňovat předem vyslovená přání. lNepovažuje se za euthanasii, ledaže by šlo o předčasný nebo nedůvodný krok. lV ČR ČLK výslovně připouští ukončení neperspektivní léčby těžce nemocných. Pravá (aktivní) euthanasie, asistovaná sebevražda lAktivní euthanasie: podání smrtícího prostředku za účelem ukončení utrpení závažně nemocného nebo postiženého. Hraniční situací je pak zkrácení již nastoupivšího umírání. lVětšina států to hodnotí jako vraždu nebo zabití, snad s polehčujícími okolnostmi. Provádí se přesto údajně hojně skrytě, zejména v podobě předávkování léčivy proti bolestem. lNěkteré státy vytvářejí rámec pro euthanasii, stanoví pravidla pro vyslovení souhlasu, vymezují oprávněné pacienty a mají opatření proti zneužití (Nizozemí, Belgie, Švýcarsko, Oregon). lV ČR překvapivě konzervativní postoj politických elit k návrhům na umožnění euthanasie u návrhem nového trestního zákona. lV některých zemích se jako alternativa namísto nedovolené euthanasie nabízí asistovaná sebevražda (poslední krok učiní sám pacient), neboť sebevražda či pokus o sebevraždu se netrestá. „Kluzký svah“, zabíjení „nehodných života“ a „zbytečných“ lV Nizozemí sklon k provádění euthanasie také na osobách neschopných vyjádření (například zvláště postižených novorozencích). To je leckde kritizované jako vstup na „kluzký svah (slippery slope)“. lNacistická „euthanasie“: začala ve 30. letech jako propagovaná idea pro svéprávné v nedůstojném zdravotním stavu, postupně zahrnula ovšem mentálně postižené děti a dospělé a nakonec dokonce dočasně duševně nemocné oběti válečných útrap. Pozdější fáze euthanasie se utajovaly, neboť se proti nim zvedl určitý odpor ze strany obyvatelstva. Kvůli tomu se v Německu legalizace euthanasie rozhodně odmítá. lJe třeba podotknout, že v desítkách zemí světa euthanasii nahrazuje zanedbávání péče o umírající a dlouhodobě nemocné pacienty. Smrt lPrávní rámec řešení následků úmrtí v ČR: vyhláška 19/1988 Sb. lÚmrtí v ČR vesměs ve zdravotnickém zařízení. lJak se vlastně řeší úmrtí mimo zdravotnické zařízení? Je třeba hlásit zdravotnickému zařízení, popř. policii (ve vyhlášce dodnes SNB). Předpokládá (zběžné) policejní vyšetření, zda nebyl spáchán trestný čin. lVystavení úmrtního listu lékařem na základě konstatování smrti, prohlížející lékař nesmí být dříve ošetřující lékař. Nakládání s ostatky ve zdravotnictví: pitvy, patologie lPitva: pro zdravotní účely (zjištění onemocnění apod., resp. zjištění příčiny náhlé smrti, pro soudní a úřední (forenzní) účely (pro vyšetření související kriminality). lU řady kategorií zemřelých – třeba mimo nemocnici - se provádějí pitvy povinně. lPitvě nelze podle práva ČR bránit z etických nebo náboženských pohnutek. lV řadě dalších zemí to – na vrub výše uvedených zjištění – možné je, neboť si to žádá obyvatelstvo. Nakládání s ostatky, pohřebnictví lV ČR zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví. lRegulace provozu pohřebních služeb, přepravy zemřelých a ostatků, provozu pohřebišť, krematorií a dalších služeb souvisejících s pohřebnictvím (balzamování apod.). lPorušení pravidel se stíhá jako přestupek pokutami. Hanobení lidských ostatků je nadto ještě zvláštním trestným činem dle § 202a TZ. lCo výstavy preparovaných těl? lV jednotlivých zemích rozdílné využívání jednotlivých metod: pohřeb do hrobu, žeh (odmítán judaismem, islámem, dříve katolicismem, žádán v Indii, tradiční v Japonsku a obvyklý v ČR), nové technologie.