Mezinárodní justiční spolupráce v trestních věcech Evropská unie a její vliv na národní trestní právo TRESTNÍ PRÁVO V EVROPSKÉM PROSTŘEDÍ prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc. 2. 5. 2012 Mezinárodní justiční spolupráce v trestním řízení Prostředí mezinárodní justiční spolupráce v trestních věcech §Spolupráce mezi státy v oblasti trestního práva je podmíněna především ohledy na zásadu suverenity. § §Suverenita je vlastnost státní moci, její nezávislost na jakékoli jiné moci, a to v oblasti vztahů mezinárodních i vnitřních. § §Pro mezinárodní justiční spolupráci je nejvýznamnější tzv. vnitřní suverenita, podle které státu náleží výlučná, nejvyšší moc na státním území a vyloučení jakýchkoli aktů cizí státní moci bez jeho souhlasu (plná volnost při úpravě vnitřních záležitostí). § §Právo trestat jako jeden z projevů vnitřní suverenity vycházející z veřejné moci a z jejího veřejného projevu. Ø — — §Jurisdikce (common law pojetí suverenity) je součástí moci státu a znamená především stanovení nebo nalézání práva. Pokud tímto orgánem je soud, jde o jurisdikci soudní. — §Trestní soudní jurisdikce je založena na následujících zásadách: •Zásada teritoriality (§ 4 českého trestního zákoníku) •Zásada registrace (§ 5 českého TZ) •Zásada personality (aktivní personalita - § 6 českého TZ, pasivní personalita - § 7 odst. 2 českého TZ) •Zásada univerzality (§ 7 odst. 1 českého TZ, subsidiární univerzalita - § 8 českého TZ) •Zásada ochrany (a univerzality - § 7 českého TZ) — qMezinárodní právo trestní je tvořeno mezinárodními smlouvami, které zavazují smluvní státy k povinnosti: §kriminalizovat určitá jednání, §vytvořit jurisdikci, §spolupracovat v trestním řízení. — qTrestní právo mezinárodní tvoří vnitrostátní normy trestního práva, upravující: §místní působnost trestního zákona a dalších norem, §subsidiární jurisdikci. — MEZINÁRODNÍ PRÁVO Ø VNITROSTÁTNÍ PRÁVO Ø VZÁJEMNÝ VZTAH monistická a dualistická teorie, teorie smíšené —Recepce mezinárodních smluv v ČR: —Článek 10 Ústavy (ústavní zákon č. 395/2001 Sb.) – součástí právního řádu České republiky jsou všechny mezinárodní smlouvy, které —byly ratifikovány – k jejichž ratifikaci dal souhlas československý nebo český parlament —zavazují Českou republiku – ratifikace potřebným počtem států —byly vyhlášeny v příslušné sbírce — —Inkorporace výběrová byla nahrazena inkorporací univerzální. — Podstata mezinárodní justiční spolupráce v trestních věcech —Charakteristické znaky mezinárodní justiční spolupráce v trestních věcech: Ø •součást mezinárodní justiční spolupráce, •obor, tvořený zejména mezinárodním právem veřejným a trestním právem, •institut upravující justiční pomoc mezi justičními orgány různých zemí a tím i mezi státy, •důležitý nástroj vzájemného pochopení, komunikace a spolupráce mezi tuzemskými státními orgány a orgány jiného státu v oblasti trestního práva, •spolupráce mezi státem dožádaným a státem dožadujícím. Ø — — — Prameny práva mezinárodní justiční spolupráce §Mezinárodní právo obyčejové — §Mezinárodní smlouvy •z hlediska počtu smluvních stran – dvoustranné nebo mnohostranné •z hlediska obsahu – obsahující jednu nebo více forem spolupráce — §Vnitrostátní právo v ČR (hlava 25 trestního řádu) — — Zásady mezinárodní justiční spolupráce §Obecné zásady: •Zásada reciprocity (vzájemnosti) •Zásada ordre public (ochrany veřejného pořádku) — Ø §Zvláštní zásady vytvořené pro účely jednotlivých forem spolupráce (zejména pro vydávací řízení) — Podoby mezinárodní justiční spolupráce § §Na úrovni diplomatické a konzulární §Mezi ministerstvy a jinými ústředními státními orgány §Přímá spolupráce mezi justičními orgány — Formy mezinárodní justiční spolupráce §Vydávací řízení (extradice) §Předávání osob na základě evropského zatýkacího rozkazu §Předávání osob mezinárodním tribunálům a mezinárodnímu soudu a jiná povinná součinnost §Dožádání §Průvoz pro účely řízení v cizině §Převzetí a předávání trestního řízení §Předávání výkonu rozhodnutí v trestních věcech §Další, moderní formy spolupráce mezi členskými státy Evropské unie — Vývoj a současnost mezinárodní justiční spolupráce v trestních věcech v evropském prostředí —Vývoj v první polovině 20. století — —Dvoustranné mezinárodní smlouvy po 1. světové válce: •Smlouvy o vydávacím řízení •Smlouvy smíšené •Smlouvy o právní pomoci —Mnohostranné mezinárodní smlouvy: •Obchod s lidmi, penězokazectví, atd. — Vývoj a současnost mezinárodní justiční spolupráce v trestních věcech v evropském prostředí —Vývoj do konce 80. let 20. století — •Reakce na důsledky 2. světové války v mezinárodním právu •Vznik tzv. socialistické soustavy států a důsledky pro spolupráci •OSN a Rada Evropy, ochrana lidských práv a mezinárodní justiční spolupráce • —Vývoj od 90. let až do současnosti Ø •Reakce na společenské změny v mezinárodní justiční spolupráci •Vztah starších a nových instrumentů mezinárodní justiční spolupráce — Stručná charakteristika jednotlivých forem —Vydávací řízení (extradice) — —Jde o akt, záležející v odevzdání osoby, jež je v jurisdikci státu, na jehož území se osoba nachází (stát dožádaný), státu příslušnému ji stíhat nebo na ní vykonat trest (stát dožadující), na jehož území a v jehož jurisdikci byla tato osoba obviněna nebo pravomocně odsouzena pro trestný čin. — •Materiální a formální prvek extradice •Prameny vydávacího řízení (smluvní, bezesmluvní) •Trestné činy vyloučené z extradice (trestné činy politické, vojenské, fiskální, tiskové) •Zásady extradičního práva (speciality, oboustranné trestnosti, reciprocity, nevydávání vlastních státních občanů) — Ø Stručná charakteristika jednotlivých forem —Předávání osob mezinárodním tribunálům a mezinárodnímu soudu a jiná povinná součinnost — —Jde o povinnost státu spolupracovat s tribunály a soudem a přijímat potřebná opatření k vyhledání, vyšetřování a předání osob obviněných z jednání, náležejících do jurisdikce tribunálů. — —Dožádání do ciziny — —Řízení za účelem získání důkazů nebo jiné informace, použitelných v řízení před trestním soudem. — •Dožádání do ciziny •Dožádání z ciziny — Stručná charakteristika jednotlivých forem — —Převzetí a předávání trestního řízení — —Forma právní pomoci, jejíž podstatou je žádost jednoho státu o provedení celého dalšího trestního řízení v dožádaném státě. — —Průvoz pro účely řízení v cizině — —Forma právní pomoci, jejíž podstatou je souhlas dožádaného státu o umožnění průvozu osoby, která je trestně stíhání v jiném státě a je předmětem mezinárodní justiční spolupráce, přes území tohoto státu. — Ø Stručná charakteristika jednotlivých forem —Výkon rozhodnutí v trestních věcech — —Forma právní pomoci, jejíž podstatou je uznání cizozemského rozhodnutí, předávání výkonu odsuzujících rozsudků a jiných rozhodnutí, včetně předávání odsouzených. — •Uznávání a výkon cizozemských rozhodnutí •Převzetí a předání výkonu rozhodnutí — — Evropská unie a její vliv na národní trestní právo Základní pojmy oEuropeizace práva – proces, v němž se v určité právní oblasti projevuje vliv evropského práva (komunitárního a unijního práva) na právní řády členských států. oEuropeizace trestního práva oHarmonizace oAsimilace oKooperace oVzájemné uznávání — Evropská společenství a Evropská unie §Evropská společenství (ES) §Evropské společenství (původně Evropské hospodářské společenství) §Evropské společenství atomové energie (Euratom) §Obě mezinárodní organizace vznikly na základě Římských smluv z 25. 3. 1957 – platnost smluv je na dobu neurčitou. Ø §Evropská společenství (ES) – do 23. 7. 2002: §Evropské společenství §Evropské společenství atomové energie §Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) – založené Pařížskou smlouvou z 18.4.1951 – platnost smlouvy do 23.7.2002 Ø — Evropská společenství a Evropská unie §Evropská unie (EU) – zřízena Maastrichtskou smlouvou (Smlouvou o EU) ze 7. 2. 1992. §supranacionální společenství §má právní subjektivitu §sloučení 3 pilířů: •I. pilíř – Evropská společenství – institucionální základ EU •II. pilíř – společná zahraniční a bezpečnostní politika •III. pilíř – spolupráce v oblasti justice a vnitra Evropské právo do Lisabonu 1.Právo Evropských společenství (tzv. komunitární právo): •Primární právo •Sekundární právo 2.Právo Evropské unie (tzv. unijní právo) •Primární právo •Sekundární právo •Externí smlouvy •Právní zásady Právo Evropské unie (unijní právo) § §Primární právo – akty členských států, zahrnující ta ustanovení Smlouvy o EU, která pouze nemění či nedoplňují zakládací smlouvy společenství §Sekundární právo – akty orgánů EU §Externí smlouvy §Právní zásady Evropské právo, trestní právo a mezinárodní justiční spolupráce v trestních věcech § § §Období do založení EU (do 1. 11. 1993 – vstup Smlouvy o EU v platnost) §Období od založení EU do vstupu Amsterdamské smlouvy v platnost §Období od vstupu Amsterdamské smlouvy do Lisabonu §Období od Lisabonu — Období do založení EU — §Justiční spolupráce se uskutečňovala mimo ES jako: §mezivládní spolupráce – úmluvy o evropské politické spolupráci mající povahu smluv mezinárodního práva veřejného §byly utvářeny pracovní skupiny §vydávání různých nepojmenovaných nástrojů – rezoluce Rady, závěry Rady, akt Rady, atd. §vliv Rady Evropy §Tzv. Schengenské dohody, Schengenská prováděcí úmluva. §Rozhodovací praxe Evropského soudního dvora (např. jugoslávská kukuřice) § Období od založení EU do vstupu Amsterdamské smlouvy v platnost — •Smlouva o EU (Maastrichtská smlouva) – platnost od 1. 11. 1993: §cílem je rozvoj těsné spolupráce v oblasti justice a vnitra (tedy III. pilíř EU) §Výslovně upravila druhy právních nástrojů III. pilíře – akty Rady EU: •Společné postoje •Společné postupy (akce) •Úmluvy •Patření k uskutečnění společného postupu •Opatření k provedení úmluv •Úmluva o ochraně finančních zájmů ES z 26. 7. 1995 a její protokoly •Úmluva o zjednodušeném vydávacím řízení mezi státy EU z 10.3.1995 •Společný postup o vytvoření Evropské justiční sítě z 29. 6. 1998 —Článek K.1 Smlouvy o EU– devět oblastí spolupráce: •azylová politika •pravidla upravující překračování vnějších hranic členských států a provádění kontrol na nich, •přistěhovalecká politika a politika týkající se státních příslušníků třetích zemí, •boj proti drogové závislosti, •boj proti podvodům v mezinárodním měřítku, •justiční spolupráce v občanskoprávních věcech, •justiční spolupráce v trestních věcech, •celní spolupráce, •policejní spolupráce. — § §Corpus Juris, Corpus Juris 2000 §Europol §Evropská justiční síť §Styční žalobci a soudci — Období od vstupu Amsterdamské smlouvy v platnost do Lisabonu — §Amsterodamská smlouva – platnost dne 1. 5. 1999 – významný posun v oblasti trestního práva – do III. pilíře náleží pouze policejní a justiční spolupráce v trestních věcech §Změny v právních nástrojích III. pilíře: •Společné postoje •Rámcová rozhodnutí •Rozhodnutí •Úmluvy •Opatření, která jsou nezbytná k provedení rozhodnutí na úrovni EU •Opatření k provedení úmluv §Akční plán Rady a Komise o nejlepších způsobech provádění ustanovení Amsterdamské smlouvy o vytvoření prostoru svobody, bezpečnosti a spravedlnosti §Závěry předsednictva zasedání Evropské rady v Tampere §Rámcové rozhodnutí Rady o evropském zatýkacím rozkazu a o postupech předávání mezi členskými státy (2002/582/SVV) §Úmluva o vzájemné pomoci ve věcech trestních mezi členskými státy EU ze dne 29. 5. 2000 §Rozhodnutí Rady o zřízení Eurojustu za účelem posílení boje proti závažné trestné činnosti ze dne 28. 2. 2002, atd. — §Smlouva o Ústavě pro Evropu (též euroústava, evropská ústava, evropská ústavní smlouva) měla být základním dokumentem Evropské unie, který by jakožto jediný text nahradil dosavadní systém několika smluv. §Konečnou podobu ústavy dojednala mezivládní konference, která v červnu 2004 ústavu přijala. §Ke slavnostnímu podpisu všemi 25 členskými státy EU a 3 kandidáty (Bulharsko, Rumunsko, Turecko) došlo 29. října 2004 v Římě. §V případě bezproblémové ratifikace v členských státech měla ústava vejít v platnost 1. listopadu 2006. §Po dvou zamítavých referendech o přijetí euroústavy ve Francii a Nizozemsku (květen, červen 2005) se Evropská rada rozhodla odložit další proces ratifikace. —Euroústavu neratifikovaly: •Česká republika, Dánsko, Francie, Irsko, Nizozemí, Polsko, Portugalsko, Spojené království, Švédsko — §Lisabonská smlouva Haagský program — —Přijatý v podobě Závěrů předsednictví ze zasedání Evropské rady v Bruselu ve dnech 4. a 5. 11. 2004 —Navazuje na Závěry z Tampere —Nastiňuje akční plán Komise v oblasti svobody, bezpečnosti a spravedlnosti na dobu dalších pěti let —Další rozvoj principu vzájemného uznávání rozhodnutí v praxi — Haagský program —Obecné cíle programu: —Zlepšit schopnost EU a členských států zaručit základní práva, procesní záruky a přístup ke spravedlnosti —Regulovat migrační toky a kontrolovat vnější hranice EU —Bojovat proti mezinárodnímu organizovanému zločinu a potlačit hrozbu terorismu —Využívat potenciálu Europolu a Eurojustu —Prohloubit vzájemné uznávání soudních rozhodnutí v občanských i trestních věcech —Odstraňovat právní a soudní překážky sporů s přeshraničními dopady — — — Haagský program —Priority v oblasti justiční spolupráce v trestních věcech: —Zlepšení spolupráce – omezením stávajících právních překážek, posílením koordinace vyšetřování —Vzájemné uznávání - dokončení souhrnného programu opatření k uplatňování této zásady —Sbližování právních předpisů – minimální pravidla v TPP a sbližování TPH u zvlášť závažné trestné činnosti s mezinárodním rozměrem — Haagský program —Priority v oblasti justiční spolupráce v trestních věcech: — —EUROJUST – prosazení jeho úlohy v členských státech (implementací rozhodnutí o zřízení) a zkvalitnění jeho práce — —Boj proti zločinu – hl. terorismus, organizovaný zločin, korupce, boj proti drogové trestné činnosti, atd. — Lisabonská smlouva —Podepsána 3. 12. 2007 v Lisabonu, ratifikována 13. 11. 2009, vstoupila v platnost 1. 12. 2009 — — —Navazuje na ustanovení Evropské ústavní smlouvy, přebírá její filozofii —Zrušení třípilířové struktury —Posílení nástrojů společné spolupráce v oblasti trestní — Lisabonská smlouva —Justiční spolupráci tvoří dva hlavní pilíře —(čl. 82 (1) LS): — ØVzájemné uznávání rozsudků a soudních rozhodnutí ØSbližování právních a správních předpisů členských států v oblastech uvedených v čl. 82 (2) a čl. 83 LS — Lisabonská smlouva —Čl. 83 LS: — ØEP a Rada mohou formou směrnic stanovit minimální pravidla týkající se vymezení trestných činů a sankcí — - v oblastech mimořádně závažné trestné činnosti — s přeshraničním rozměrem — - z důvodu povahy nebo dopadu těchto trestných činů nebo kvůli zvláštní potřebě potírat ji na společném základě. — - v obl.: terorismus, obchod s lidmi a sexuální vykořisťování žen a dětí, nedovolený obchod s drogami, nedovolený obchod se zbraněmi, praní peněz, korupce, padělání platebních prostředků, trestná činnost v oblasti výpočetní techniky a organizovaná trestná činnost. Ø — Lisabonská smlouva —Čl. 83 LS: — §Ukáže-li se, že sbližování trestněprávních předpisů členského státu je nezbytné pro zajištění účinného provádění politiky Unie v oblasti, která byla předmětem harmonizačního opatření, mohou EP a Rada směrnicemi stanovit minimální pravidla pro vymezení trestných činů a sankcí v dané oblasti. — — Lisabonská smlouva —Systém posílené spolupráce — •Pokud nebude dosažen potřebný souhlas s přijetím opatření a o posílenou spolupráci bude mít zájem nejméně 9 členských států, oznámí tyto státy svůj záměr Evropskému parlamentu, Radě a Komisi. •Fikce udělení souhlasu ze strany orgánů Unie •Nesouhlas jiných států nebude znamenat systém práva veta • Lisabonská smlouva —Právní akty: §Nařízení —- obecná působnost, závazné v plném rozsahu, přímo použitelné §Směrnice —- závazná, pokud jde o výsledek, forma a prostředky na vnitrostátních orgánech, nahrazují rámcová rozhodnutí §Rozhodnutí —-spíše organizační záležitosti typu Europol, Eurojust §Doporučení a stanoviska —- nejsou závazná Lisabonská smlouva —Přechodné období: — —Pro oblast justiční spolupráce stanoveno přechodné období —Protokolem č. 10 k LS —Po dobu pěti let nebudou pravomoci Komise a Evropského soudního dvora rozšířeny na oblast justiční spolupráce Formy spolupráce mezi členskými státy Evropské unie qEvropský zatýkací rozkaz, Evropský příkaz k výkonu příkazu k zajištění majetku nebo důkazních prostředků EU apod. qZvláštní druhy dožádání: •Přeshraniční pronásledování •Přeshraniční sledování •Skryté vyšetřování •Dočasné předání do ciziny za účelem provedení procesních úkonů •Dočasné převzetí z ciziny za stejným účelem •Zajištění a předání věcí •Zajištění jiné majetkové hodnoty a zajištění majetku •Předběžné zajištění věci •Společný vyšetřovací tým •Výslech prostřednictvím videotelefonu a telefonu •Poskytování informací z Rejstříku trestů — — — — —Děkuji za pozornost.