1 PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY LESŮ Ilona Jančářová 2012 PRAMENY PRÁVNÍ ÚPRAVY Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích, ve znění novel Zákon č. 282/1991 Sb., o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa, ve znění novel SOUVISEJÍCÍ PRAMENY Z.č. 183/2006 Sb., stavební zákon Z. č. 40/1964 Sb., občanský zákoník Z. č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny Z. č. 449/2001 Sb., o myslivosti Z. č. 167/2008 Sb., o ekologické újmě Z. č. 40/2009 Sb., trestní zákoník (§ 295 - 6) - vše v platném znění 2 ZÁKLADNÍ POJMY Les – lesní porosty s jejich prostředím a pozemky určené k plnění funkcí lesa Funkce lesa - produkční - mimoprodukční Lesní porosty – stromy a keře lesních dřevin, které v daných podmínkách plní funkce lesa ZÁKLADNÍ POJMY Pozemky určené k plnění funkcí lesa jsou (§ 3 LZ): a) pozemky s lesními porosty a plochy, na nichž byly lesní porosty odstraněny ….. (lesní pozemky) b) zpevněné lesní cesty, drobné vodní plochy, ostatní plochy, pozemky nad horní hranicí dřevinné vegetace (hole), s výjimkou pozemků zastavěných a jejich příjezdních komunikací, a lesní pastviny a políčka pro zvěř … (jiné pozemky) c) nejsou jimi školky a plantáže lesních dřevin založené na pozemcích, které nejsou určeny k plnění funkcí lesa, pokud orgán státní správy lesů na návrh vlastníka pozemku nerozhodne jinak a další … KATEGORIZACE LESŮ • • lesy ochranné, • lesy zvláštního určení, • lesy hospodářské. 3 LESY POD VLIVEM IMISÍ Lesy pod vlivem imisí se zařazují do 4 pásem ohrožení NÁSTROJE PRÁVNÍ REGULACE A/ ochrana lesa při rozvojových činnostech B/ obecné užívání lesa C/ hospodaření v lese A/ OCHRANA LESA PŘI ROZVOJOVÝCH ČINNOSTECH 1. Povinnosti, zákazy, příkazy 2. Administrativní nástroje 3. Ekonomické nástroje 4. Koncepční nástroje 5. Nástroje evidenční 6. Sankční nástroje a vztahy odpovědnosti 4 Ad A/ Povinnosti, zákazy, příkazy -- OmezenOmezeníí majetkoprmajetkopráávnvníích dispozicch dispozic -- OznamovacOznamovacíí povinnost v ppovinnost v přříípadpaděě nnáájmu,jmu, podnpodnáájmu a výpjmu a výpůůjjččky lesnky lesníího pozemkuho pozemku -- Povinnost poPovinnost poččíínat si tak, aby nedochnat si tak, aby nedocháázelo kzelo k ohroohrožžovováánníí nebo ponebo pošškozovkozováánníí leslesůů -- ZZáákaz ukaz užžíívat lesnvat lesníí pozemky k jinýmpozemky k jiným úúččelelůůmm Ad A/ Povinnosti, zákazy, příkazy Povinnosti pPovinnosti přři:i: -- VyuVyužžíívváánníí pozemkpozemkůů ururččených k plnených k plněěnníí funkcfunkcíí lesa k jinýmlesa k jiným úúččelelůům (m (§§ 13/2)13/2) -- ProvProváádděěnníí stavebnstavebníí, t, těžěžebnebníí a pra průůmyslovmyslovéé ččinnosti (innosti (§§ 13/313/3 -- ProvProváádděěnníí geologickgeologickéého aho a hydrogeologickhydrogeologickéého prho průůzkumu (zkumu (§§ 13/4)13/4) Ad A/ Administrativní nástroje - rozhodování o zařazení pozemku do pozemků sloužících k plnění fcí lesa - rozhodování o zařazení do kategorií lesa - stanovisko k ÚPD - stanovisko EIA k odlesňování - souhlas OSSL pro účely rozhodování podle zvláštních předpisů (§ 14/2) 5 Ad A/ Administrativní nástroje Souhlas k odnětí pozemků a omezení jejich využívání (§ 15 a násl.) principy: - Princip legality - Přednostní využití méně významných pozemků - Nenarušovat organizaci území - Princip rekultivace - Soulad s ÚPD (stavby pro rekreaci) - Trvalost / dočasnost Ad A/ Administrativní nástroje Závazné stanovisko OOP dle § 4 ZOPK - K zásahům do lesa coby VKP - K odlesňování a zalesňování pozemků nad 0,5 ha - K výstavbě lesních cest a svážnic - K výstavbě lesních melioračních systémů Ekonomické nástroje ad A/ Poplatky za odnětí - trvalé - dočasné 6 Koncepční nástroje ad A/ Povinnosti zpracovatelů ÚPD Evidenční nástroje ad A/ Přehled o pozemcích určených k plnění funkcí lesa v KN Evidence nájmu, podnájmu a výpůjčky B/ OBECNÉ UŽÍVÁNÍ LESA Obecné užívání lesů – právo každého: a)vstupovat do lesa na vlastní nebezpečí, b)sbírat tam pro vlastní potřebu lesní plody a suchou na zemi ležící klest. 7 B/ OBECNÉ UŽÍVÁNÍ LESA NÁSTROJE PRÁVNÍ REGULACE Povinnosti, zákazy, příkazy Administrativní nástroje Sankční nástroje a vztahy odpovědnosti Povinnosti, zákazy, příkazy ab B/ V lesích je zakázáno a) rušit klid a ticho, b) provádět terénní úpravy, narušovat půdní kryt, budovat chodníky, stavět oplocení a jiné objekty, c) vyzvedávat semenáčky a sazenice stromů a keřů lesních dřevin, d) těžit stromy a keře nebo je poškozovat, e) sbírat semena lesních dřevin, jmelí a ochmet, f) sbírat lesní plody způsobem, který poškozuje les, g) jezdit a stát s motorovými vozidly, h) vstupovat do míst oplocených nebo označených zákazem vstupu, Povinnosti, zákazy, příkazy ab B/ V lesích je zakázáno: i) vstupovat do porostů, kde se provádí těžba, manipulace nebo doprava dříví, j) mimo lesní cesty a vyznačené trasy jezdit na kole, na koni, na lyžích nebo na saních, k) kouřit, rozdělávat nebo udržovat otevřené ohně a tábořit mimo vyhrazená místa, l) odhazovat hořící nebo doutnající předměty, m) narušovat vodní režim a hrabat stelivo, n) pást dobytek, umožňovat výběh hospodářským zvířatům a průhon dobytka lesními porosty, o) znečišťovat les odpady a odpadky. 8 Povinnosti, zákazy, příkazy ab B/ Rozdělávat nebo udržovat otevřené ohně je zakázáno také do vzdálenosti 50 m od okraje lesa. Organizované nebo hromadné sportovní akce lze v lese konat na základě oznámení orgánu státní správy lesů. Orgán státní správy lesů může do 15 dnů ode dne doručení oznámení stanovit podmínky. Povinnosti, zákazy, příkazy ab B/ Zákazy se nevztahují na činnosti, které jsou prováděny při hospodaření v lese. Zákazy nevztahující se na vlastníka Zákazy vztahující se na každého (i na vlastníka lesa, nájemce nebo toho, kdo užívá les z jiného právního důvodu). Výjimky ze zákazů na základě povolení vlastníka lesa nebo zákona. Povinnosti, zákazy, příkazy ab B/ Povinnosti k zajištění bezpečnosti osob a majetku: a) Vlastníci nemovitostí b) Investoři staveb - na svůj náklad - rozsah a způsob zabezpečovacích opatření stanoví OSSL - povinnost vlastníka pozemku určeného k plnění fce lesa opatření strpět - náhrada nákladů za omezení v užívání pozemků 9 Administrativní nástroje ad B/ - rozhodnutí o dočasném omezení nebo vyloučení vstupu do lesa - stanovení rozsahu a způsobu zabezpečovacích opatření - určení, kdo ponese náklady spojené se zabezpečovacími opatřeními a kdo nahradí vlastníku lesa případnou újmu při omezení ve využívání pozemků a ve způsobu hospodaření - stanovení podmínek pro hromadné akce C/ HOSPODAŘENÍ V LESE Hospodaření v lese – obnova, ochrana, výchova a těžba lesních porostů a ostatní činnosti zabezpečující plnění funkcí lesa C/ HOSPODAŘENÍ V LESE NÁSTROJE PRÁVNÍ REGULACE 1.Povinnosti, zákazy, příkazy 2.Administrativní nástroje 3.Ekonomické nástroje 4.Koncepční nástroje 5.Evidenční nástroje 6.Licence 7.Sankční nástroje a vztahy odpovědnosti 10 Povinnosti, zákazy, příkazy ad C/ - Obnova a výchova lesních porostů - Ochrana lesa - Meliorace a hrazení bystřin - Lesní doprava - Hospodaření v lesích ochranných a v lesích zvláštního určení Povinnosti, zákazy, příkazy ad C/ Těžba dříví - předmýtní úmyslná - úmyslná - nahodilá - mimořádná Povinnosti, zákazy, příkazy ad C/ Těžba dříví: - Přednostně provádět těžbu nahodilou - Zákaz provádět těžbu mýtní úmyslnou v lesních porostech mladších než 80 let - Těžba v souladu s LHP, LHO nebo na základě souhlasu odborného lesního hospodáře - Minimalizovat negativní dopady na lesní ekosystém 11 Administrativní nástroje ad C/ - Schvalování LHP a jejich změn - Povolování delších lhůt k zalesnění holin a k zajištění lesních porostů (§ 31/6) - Ukládání opatření v rámci meliorací a hrazení bystřin - Ukládání opatření při vzniku mimořádných okolností a nepředvídaných škod v lese (§ 32/2) Administrativní nástroje ad C/ - Vyskytne-li se v okolí lesů nebo na skladech dříví některý ze škodlivých organismů v nadměrném množství, může orgán státní správy lesů uložit opatření k vyhubení těchto škodlivých organismů, nebo proti jejich rozšíření i právnickým a fyzickým osobám, které skladují dříví nebo užívají pozemky v okolí lesů - Stanovisko k těžbě dle § 33/3 Ekonomické nástroje ad C/ Podpora hospodaření v lesích - podle § 46 LZ - ze SFŽP Náhrady za omezení užívání lesa a jinou újmu (§§ 21, 22, 24, 34, 35, 36) 12 Licence ad C/ Licence: - k výkonu funkce odborného lesního hospodáře - ke zpracování LHP a LHO - ke sběru semen lesních dřevin, jejich skladování, produkci sazenic a obchodu se semeny a sazenicemi v rámci podnikání Koncepční nástroje ad C/ Oblastní plány rozvoje lesů Lesní hospodářské plány Lesní hospodářské osnovy Evidenční nástroje Katastr nemovitostí Evidence nájmu, podnájmu a výpůjčky Lesní hospodářská evidence Inventarizace lesů Evidenci o původu reprodukčního materiálu 13 SANKČNÍ NÁSTROJE A VZTAHY ODPOVĚDNOSTI Odpovědnost správně právní a) za jiný správní delikt b) za přestupek Odpovědnost občanskoprávní Odpovědnost trestně právní Odpovědnost za ekologickou újmu ODPOVĚDNOST ZA JINÝ SPRÁVNÍ DELIKT Odpovědnost dle § 54 a 55 LZ: - neomezuje se pouze na podnikající subjekty - adresátem je: a) kterákoliv osoba, která naplní skutkovou podstatu deliktu b) vlastník lesa ODPOVĚDNOST ZA JINÝ SPRÁVNÍ DELIKT Odpovědnost dle § 2 a násl.z. o ČIŽP: - neomezuje se pouze na podnikající subjekty - adresátem jsou PO i FO, které svojí činností ohrozí nebo poškodí životní prostředí v lesích tím, že naplní skutkovou podstatu deliktu v § 4 14 ODPOVĚDNOST ZA JINÝ SPRÁVNÍ DELIKT Následky: - Pokuta - Opatření k odstranění nedostatků (§ 51) - Zákaz nebo omezení výroby nebo jiné činnosti v lese - Opatření k odvrácení hrozícího nebezpečí (§ 57) ODPOVĚDNOST ZA PŘESTUPEK Odpovědnost za přestupek v rámci obecného užívání lesa (§ 53 LZ) Odpovědnost za přestupek na úseku ochrany životního prostředí (§ 45 zákona o přestupcích) TRESTNĚ PRÁVNÍ ODPOVĚDNOST TZ č. 40/2009 Sb.: § 295-6 Poškození lesa § 293-4 Poškození a ohrožení ŽP § 228 Poškození cizí věci § 229 Zneužívání vlastnictví - Nutno naplnit kvalifikované následky 15 OBČANSKO-PRÁVNÍ ODPOVĚDNOST Odpovědnost za škodu osobě, která poskytla pomoc lesní stráži na její žádost a s jejím vědomím (smrt, újma na zdraví i na věcech) Odpovědnost za škodu způsobenou lesní stráží Odpovědnost za škodu, kterou způsobila osoba v souvislosti s pomocí poskytnutou lesní stráži Odpovědnost za ohrožení nebo poškození lesa osobami, které při své činnosti používají nebo produkují látky poškozující les (§ 21 LZ) Odpovědnost za škodu (OZ § 415 a násl. , § 420a) ODPOVĚDNOST ZA EKOLOGICKOU ÚJMU Opatření podle § 51/1 LZ se neuloží, pokud bylo k nápravě ekologické újmy na lesích vydáno nápravné opatření podle zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě, které je dostatečné k odstranění zjištěných nedostatků, popřípadě ke zlepšení stavu lesů a plnění jejich funkcí. Zahájené řízení o uložení opatření podle § 51 odst. 1 příslušný orgán státní správy lesů přeruší, pokud bylo k nápravě ekologické újmy na lesích zahájeno řízení o uložení nápravných opatření podle zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě ORGANIZAČNÍ ZABEZPEČENÍ Odborný lesní hospodář – PO nebo FO zabezpečující odbornou úroveň hospodaření v lese Lesní stráž – FO zajišťující ochrannou službu v lesích při obecném užívání lesa 16 ORGANIZAČNÍ ZABEZPEČENÍ Orgány státní správy lesů: a) obecní úřady obcí s rozšířenou působností, b) kraje, c) Ministerstvo zemědělství d) Vojenský lesní úřad (lesy v působnosti MV) e) Orgány ochrany přírody (v lesích NP) ORGANIZAČNÍ ZABEZPEČENÍ Orgány ochrany lesa: a)Česká inspekce životního prostředí b) Ministerstvo životního prostředí - vrchní státní dozor v lesním hospodářství