pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT Zápatí prezentace 1 Místní poplatky Michal Radvan www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 2 Pojem „daň“ n Daň je povinná, zákonem předem sazbou stanovená částka, kterou se více méně pravidelně odčerpává na nenávratném principu bez ekvivalentního protiplnění část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. n n => pojem „daň stricto sensu“ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 3 Pojem „poplatek“ n Poplatek je peněžitou dávkou stanovenou zákonem, nenávratnou, vybíranou státem nebo jinými veřejnoprávními korporacemi za zákonem stanovené úkony jejich orgánů. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 4 Požadavek zákonné úpravy vybírání daní n Článek 11 odst. 5 LZPS: n Daně a poplatky je možné ukládat jen na základě zákona. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 5 Pojem „cena“ nPoplatek za soukromoprávní statek nNemusí být ukládána ve formě zákona nRespektuje skutečnou cenu služby nJe možné stanovit ji dohodou www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 6 Pojem „berně“ n a) peněžité plnění, které zákon označuje jako daň, clo nebo poplatek, n b) peněžité plnění, pokud zákon stanoví, že se při jeho správě postupuje podle tohoto zákona, n c) peněžité plnění v rámci dělené správy. n n Srov. § 2 odst. 3 DŘ – pojem „daň lato sensu“ n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 7 Funkce poplatku nFiskální - je převažující; jejím účelem je zajistit příjmy státu a dalších veřejnoprávních korporací (Lafferova křivka) nRegulační - prostřednictvím daní a prostřednictvím přesouvání peněžních prostředků v odpovídajících proporcích mezi ekonomickými subjekty a veřejným fondem nastává korektura příjmů.; daň může sloužit k ovlivňování ekonomiky jako celku nebo může ovlivňovat hospodářství selektivně nStimulační - představuje využití daňových nástrojů s cílem ovlivnit činnost ekonomických jednotek a tempo jejich rozvoje www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 8 Konstrukční prvky nSubjekt nObjekt nZáklad nSazba nKorekční prvky nRozpočtové určení nSprávce daně nPodmínky placení www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 9 Subjekt nPoplatník daně – osoba, jejíž příjmy, majetek nebo úkony jsou přímo podrobeny dani nPlátce daně – osoba, která je ze zákona a pod vlastní majetkovou odpovědností povinna daň vypočítat, vybrat ji od poplatníka nebo mu ji srazit a odvést ji správci daně nDalší osoby – např. nástupce, ručitel nOtázky způsobilosti k právům a povinnostem a k právním úkonům n nosoba, kterou za daňový subjekt označuje zákon, jakož i osoba, kterou zákon označuje jako poplatníka nebo jako plátce daně nOdpadá dělení na poplatníka a plátce n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 10 Zastupování na) zákonný zástupce, nb) ustanovený zástupce, mj. osobě, která nemá plnou způsobilost nc) zmocněnec, mj. doložení přijetí a přesný rozsah zmocnění – účinná až po odstranění vad nd) společný zmocněnec ne) společný zástupce n nOdborný konzultant. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 11 Objekt zpoplatnění n= předmět poplatku n Představuje hmotněprávní skutečnost, se kterou zákon spojuje daňovou povinnost. n Ve většině případů se odráží v označení poplatku. n- důchody, vlastnictví nebo dispozice s majetkem, spotřeba apod. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 12 Základ poplatku n Stanoví kvantitu objektu poplatku. n Jedná se o konkretizaci objektu zpoplatnění. n Ze základu je vyměřen poplatek. n Stanoví se podle účetní závěrky, hrubé mzdy, úředního odhadu apod. n Jednotkou míry může být např. množství, hmotnost, peněžní jednotka atd. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 13 Sazba poplatku n Element určující výši poplatku ve vztahu k daňovému základu. nPevná sazba: určuje daň pevnou částkou přímo k objektu daně nProcentní sazba: daň je vyjádřena procentem z hodnoty základu daně nLineární procentní sazba: stejné procentní zatížení různého základu daně nProgresivní procentní sazba: čím vyšší hodnota základu daně, tím vyšší procento daňové sazby nDegresivní procentní sazba: opak progresivní procentní sazby; prakticky nesmysl www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 14 Korekční prvky n Ovlivňují vyměření daně prostřednictvím použitého systému osvobození, slev na dani, úlev, ale také zvýšení daně. n Obvykle se uplatňují přímo ze zákona, není vyloučen ani zásah správce daně. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 15 Rozpočtové určení n Značí, do kterého veřejného fondu (veřejných fondů) plyne výnos z daně. n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 16 Ekonomická autonomie obcí ve vztahu k ústavněprávní úpravě n nČl. 8 Úst: „Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků.“ nČl. 101 odst. 3 Úst: „Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu.“ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 17 Evropská charta územní samosprávy (čl. 9) 1.Místní společenství mají v rámci hospodářské politiky státu právo na přiměřené vlastní finanční zdroje, se kterými mohou v rámci svých pravomocí volně nakládat. 2.Finanční zdroje místních společenství jsou úměrné odpovědnosti stanovené ústavou a zákonem. 3.Alespoň část finančních zdrojů místních společenství pochází z místních daní a poplatků, jejichž sazbu mohou místní společenství v mezích zákona stanovit. 4.Finanční systémy, na nichž se zakládají zdroje, které jsou místním společenstvím k dispozici, musí být natolik různorodé a pružné, aby umožňovaly, že tyto zdroje budou pokud možno stále odpovídat skutečnému vývoji nákladů na plnění úkolů, které místní společenství mají. 5.Ochrana finančně slabších místních společenství volá po zavedení postupů finančního vyrovnávání nebo rovnocenných opatření, jež mají korigovat důsledky nerovného rozdělování potenciálních finančních zdrojů a finančního zatížení, které je třeba z nich hradit. Takové postupy nebo taková opatření nesmějí omezovat volné uvážení, které místní společenství mohou v rámci své vlastní odpovědnosti uplatňovat. 6.S místními společenstvími se vhodným způsobem konzultuje, jak se jim přerozdělované zdroje mají přidělovat. 7.Dotace místním společenstvím se pokud možno předem neváží na financování konkrétních projektů. Poskytování dotací nelikviduje základní svobodu místních společenství uplatňovat v rámci své působnosti volné uvážení. 8.Za účelem získávání úvěru na kapitálové investice mají místní společenství v mezích zákona přístup na národní kapitálový trh. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 18 Ekonomická autonomie v praxi nČeská republika při ratifikaci Evropské charty územní samosprávy učinila oznámení, že se necítí být vázána mj. ustanoveními čl. 9 odst. 3, 5 a 6. nOba dosavadní vládní návrhy „zákona o obecních daních“, které vycházely z toho, že úloha místních daní by neměla být zanedbatelná a měla by vytvořit dostatečný potenciál místních daní za veřejné služby a rozšířit možnost obcí účinně regulovat místní rozvoj, byly PS PČR vráceny, resp. zamítnuty. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 19 Vlastní příjmy obcí nDaň z nemovitostí: cca. 5 % nMístní a správní poplatky: cca. 4 % www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 20 Další příjmy obcí nDPH: 35 % nDPFO ze závislé činnosti sražená zvl. Sazbou: 2 % nDPFO ze závislé činnosti: 17 % nDPFO ze samost. výděleč. činnosti: 8 % nDPPO bez daně placené obcemi: 15 % nDPPO za obce: 12 % www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 21 Správce poplatku n Orgán veřejné správy vykonávající správu daně, tj. orgán oprávněný činit opatření potřebná ke správnému a úplnému zjištění, stanovení a splnění daňových povinností, zejména právo vyhledávat daňové subjekty, daně vyměřit, vybrat, vyúčtovat, vymáhat nebo kontrolovat jejich splnění ve stanovené výši a době. nPravomoci správce daně: na) vede daňová řízení a jiná řízení podle tohoto daňového zákona, nb) provádí vyhledávací činnost, nc) kontroluje plnění povinností osob zúčastněných na správě daní, nd) vyzývá ke splnění povinností, ne) zabezpečuje placení daní nPravomoc vykonává prostřednictvím úředních osob – zaměstnanců. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 22 Správce poplatku - pokračování nSprávní orgány nSoudní orgány nObecní řady, krajské úřady www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 23 Podmínky placení nTermíny placení nZásady placení, např. zálohy, platebně-technické podmínky www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 24 Klasifikace poplatků nSprávní poplatky - celostátní vybírané orgány veřejné správy nZvláštní dávky poplatkového charakteru stojící mimo katalog správních poplatků (např. poplatky spojené s užíváním dálnic, poplatky na ochranu životního prostředí - ekologické poplatky, poplatky za rozhlasové a televizní přijímače - koncesionářské poplatky apod.) nSoudní poplatky - celostátní vybírané soudy nMístní poplatky www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 25 Klasifikace místních poplatků npoplatek ze psů, npoplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt, npoplatek za užívání veřejného prostranství, npoplatek ze vstupného, npoplatek z ubytovací kapacity, npoplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst, npoplatek za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí – od 1.1.2012 ZRUŠEN!!!, npoplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, npoplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 26 Místní poplatky nTeritoriální omezenost poplatku nZákonný rozsah poplatku nSpecifikace obecně závaznou vyhláškou nJudikatura Ústavního soudu nOpakování zákonného textu ve vyhlášce nNovelizace vyhlášek nSpojování více poplatků do jedné vyhlášky nSpojování více zmocnění do jedné vyhlášky nKontrola MV vs. právo na samosprávu www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 27 Poplatek ze psů nFiskální a regulační funkce (centrum, bytové domy apod.) nZákon na ochranu zvířat proti týrání – pravidla pro volný pohyb psů nOhlašovací povinnost – od 3 M nebo od narození psa? – evidence chovatelů psů nČipování či jiné označování může sloužit i jako ekonomický nástroj www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 28 Poplatek ze psů nPes = věc npoplatníkem držitel psa - fyzická nebo právnická osoba, která má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky; obecně však faktické ovládání psa spojené s vůlí mít věc pro sebe nspoludržitelství www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 29 Poplatek ze psů n - za psy starší tří měsíců (= očkování proti vzteklině) n - osvobozeny osoby nevidomé, bezmocné a osoby s těžkým zdravotním postižením, kterým byl přiznán III. stupeň mimořádných výhod, osoby provádějící výcvik psů určených k doprovodu osob tělesně postižených, osoby provozující útulek zřízený obcí pro opuštěné psy a osoby, kterým zvláštní právní předpis stanoví povinnost držení a používání psa n - služební a záchranářští psi, psi z útulku – vhodná osvobození do vyhlášky n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 30 Poplatek ze psů – sazby n - základní sazba poplatku až 1 500 Kč za kalendářní rok a jednoho psa, n - nižší sazba max. 200 Kč - poživatelé důchodu invalidního, starobního, vdovského a vdoveckého a důchodu sirotčího, n - u druhého a každého dalšího psa může obec horní hranici sazby zvýšit až o 50 % (co je horní hranicí?). n Pokud je poplatník držitelem psa jen po dobu několika měsíců v roce, platí poplatek v poměrné výši, která odpovídá počtu i započatých kalendářních měsíců. Podobně se postupuje i při změně místa trvalého pobytu nebo sídla, kdy držitel psa platí poplatek nově příslušné obci od počátku kalendářního měsíce následujícího po měsíci, ve kterém změna nastala. n - přeplatek www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 31 Poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt n Poplatníkem jsou fyzické osoby, které přechodně a za úplatu pobývají v lázeňských místech a v místech soustředěného turistického ruchu za účelem léčení nebo rekreace, pokud tyto osoby neprokáží jiný důvod svého pobytu. n Lázeňské místo stanoví vláda nařízením. n Plátcem a zároveň ručitelem (jen do konce roku 2010) poplatku je ubytovatel – fyzická nebo právnická osoba, která přechodné ubytování poskytla. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 32 Poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt n Možnost osvobození od poplatku se vztahuje jen na osoby nevidomé, bezmocné a osoby s těžkým zdravotním postižením, osoby mladší 18 let a starší 70 let nebo osoby, na které náležejí přídavky na děti (výchovné neexistuje). n Evidenční kniha obsahuje identifikační údaje osob, kterým ubytovatel poskytl přechodné ubytování za úplatu, včetně doby a účelu pobytu. n Sazba poplatku činí až 15 Kč za osobu a za každý i započatý den pobytu, není-li tento dnem příchodu. Obec může stanovit poplatek týdenní, měsíční nebo roční paušální částkou. n Poplatek na část roku, pro část obce? n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 33 Poplatek za užívání veřejného prostranství n Poplatek se vybírá za zvláštní užívání veřejného prostranství, kterým se rozumí umístění dočasných staveb pro umístění stavebních nebo reklamních zařízení, zařízení cirkusů, lunaparků a jiných obdobných atrakcí, umístění skládek, vyhrazení trvalého parkovacího místa a užívání tohoto prostranství pro kulturní a sportovní akce nebo potřeby tvorby filmových a televizních děl. Dále může podléhat místnímu poplatku provádění výkopových prací, umístění dočasných staveb a zařízení sloužících pro poskytování prodeje a služeb a užívání tohoto prostranství pro reklamní akce. Výčet je taxativní a vyhláškou ho nelze rozšiřovat. n Veřejné prostranství – veškeré prostory přístupné bez omezení bez ohledu na vlastnictví, ne však lesy, zemědělská půda, dálnice a silnice. n Vedle místního poplatku je možné pochopitelně vybírat i nájemné. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 34 Poplatek za užívání veřejného prostranství n Poplatníkem je fyzická nebo právnická osoba, která užívá veřejné prostranství způsobem, jakým bylo uvedeno výše. n Od poplatku jsou osvobozeny jen akce, jejichž výtěžek je určen na charitativní a veřejně prospěšné účely. Neplatí se také za parkovací místo pro osoby zdravotně postižené. n Sazba poplatku činí za každý i započatý m2 maximálně 10 Kč na každý i započatý den. Zastupitelstvo má možnost navýšení poplatku za užívání veřejného prostranství v případě některých způsobů užívání (např. umístění prodejních nebo reklamních zařízení, lunaparků atd.) 10x. Poplatek je možné stanovit i paušální částkou. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 35 Poplatek ze vstupného n Předmětem poplatku je vstupné na kulturní, sportovní, prodejní a reklamní akce. Tento výčet je taxativní. Z akcí, jejichž celý výtěžek je určen na charitativní a veřejně prospěšné účely, se poplatek neplatí. n Definice vstupného. n Základem pro stanovení poplatku ze vstupného je vstupné snížené o daň z přidané hodnoty. n Vstupné na kulturní památky – judikatura ÚS. n Sazba poplatku ze vstupného činí až 20 % z úhrnné částky vybraného vstupného. Obec může po dohodě s poplatníkem poplatek stanovit paušální částkou. n Zvláštní záznamní povinnost kvůli evidenci vstupenek. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 36 Poplatek z ubytovací kapacity n nPoplatek z ubytovací kapacity se vybírá v obcích a městech v zařízeních určených k přechodnému ubytování za úplatu. nPoplatku nepodléhají ubytovací kapacity v zařízeních sloužících pro přechodné ubytování studentů a žáků, ve zdravotnických nebo lázeňských zařízeních, pokud nejsou užívána jako hotelová zařízení a v zařízení sloužících sociálním a charitativním účelům. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 37 Poplatek z ubytovací kapacity n Poplatníkem je ubytovatel – fyzická nebo právnická osoba, která přechodné ubytování poskytla. Takto bude za poplatníka považován i případný nájemce ubytovacího zařízení. n Ubytovateli je stanovena povinnost vést evidenční knihu s výjimkou údaje o účelu pobytu. n Sazby poplatku může dosahovat výše až šesti (od 1.1.2010) korun za každé využité lůžko a den. Možnost stanovit po dohodě s poplatníkem roční paušál není vyloučena. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 38 Poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst n n Poplatníky poplatku jsou fyzické nebo právnické osoby, kterým bylo vydáno povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst, do kterých je jinak vjezd zakázán příslušnou dopravní značkou. Poplatek neplatí fyzické osoby mající trvalý pobyt nebo vlastnící nemovitosti ve vybraném místě, osoby jim blízké, manželé těchto osob a jejich děti a dále osoby, které ve vybraném místě užívají nemovitost ke své hospodářské činnosti nebo osoby, které jsou držiteli průkazu ZTP a jejich průvodci. n Sazba poplatku činí až 20 Kč za den. Obec má možnost po dohodě s poplatníkem stanovit poplatek paušální částkou. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 39 Poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí nVýnosem obce je také: -50% správního poplatku za vydání povolení k jeho provozu či za změnu jeho umístění nebo nahrazení přístroje -Podíl na výtěžku z automatu - n Obce mohou umístění hracích přístrojů zakázat či omezit (např. 100 m od škol apod.) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 40 Poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí n Poplatníkem poplatku je provozovatel povoleného hracího přístroje nebo zařízení. n Musí být přístroj povolený? n Co je to jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí? n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 41 Předmět poplatku 1.provozované výherní hrací přístroje (povolené obecním úřadem, krajským úřadem nebo Ministerstvem financí) 2.jiná technická herní zařízení povolená Ministerstvem financí n názor MFČR n n osobně se domnívám, že i jiné zařízení musí být provozované www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 42 Jiné technické herní zařízení n= technické herní zařízení odlišné od výherního hracího přístroje podle ustanovení § 17 odst. 1 loterního zákona, které je funkčně nedělitelné a slouží k realizaci loterie nebo podobné hry ve smyslu § 1 odst. 1 loterního zákona, a to celého procesu od samého počátku do jeho konce n (zdroj: Metodické sdělení MF) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 43 Technické herní zařízení n Do pojmu technické herní zařízení nelze zahrnout technické zařízení, které je pouhým dílčím komponentem (částí) funkčního celku, a které samo o sobě neumožňuje realizaci hry od začátku do konce. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 44 Praktický příklad ninteraktivní videoloterní terminál (IVT) nX ncentrální loterní systém n - samostatně nepředstavují předmět poplatku n - předmětem poplatku se stává každý Ministerstvem financí povolený koncový terminál (IVT), který je pomocí dalších dílčích komponent systému napojen na centrální jednotku a je tudíž ve spojení s touto jednotkou schopen realizovat hru od samého počátku do jeho konce www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 45 Poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí n Na rozdíl od ostatních poplatků zde platí i minimální výše sazby poplatku, a to 1 000 Kč, maximálně může sazba činit 5 000 Kč, a to za tři měsíce. n Obec má možnost poskytnou od tohoto poplatku osvobození, přičemž zákon nestanoví pro takové osvobození žádné podmínky. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 46 Lex Farsky npoplatek za provozovaný výherní hrací přístroj, koncový interaktivní videoloterní terminál a herní místo lokálního herního systému nPrezident zákon podepsal 27. 9. 2011, účinnost 13.10.2011 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 47 Odvod z loterií a jiných podobných her n1.1.2012 zrušen místní poplatek nnahrazen odvodem z loterií a jiných podobných her nsprávu vykonávají finanční úřady nZákon o loteriích (202/1990 Sb.) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 48 Výhody a nevýhody nzajištění stejné nebo vyšší míry výnosnosti npřenesení administrativy na finanční úřady nvyřešení problematiky jiných technických herních zařízení povolených Ministerstvem financí nšpatná predikovatelnost výnosu nomezení pravomocí obcí www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 49 Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů n Předpokladem je vydání obecně závazné vyhlášky stanovující systém nakládání s komunálním odpadem. n 3 možnosti zpoplatnění odpadu: n - smlouva, n - poplatek za komunální odpad dle zákona o odpadech, n - místní poplatek dle zákona o místních poplatcích www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 50 Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů n Poplatníky jsou fyzické osoby, které mají v obci trvalý pobyt a rovněž fyzické osoby, které mají ve vlastnictví stavbu určenou nebo sloužící k individuální rekreaci. n Společný zástupce (vlastník, správce). n Možnost využít evidenci obyvatel a údaje z katastru. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 51 Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů n Sazba poplatku je rozdělena na dvě části. První tvoří částka až 250 Kč za osobu a kalendářní rok, druhou částka stanovená na základě skutečných nákladů obce předchozího roku na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu, až 250 Kč za osobu a kalendářní rok, celkem tady maximálně 500 Kč na osobu ročně. Obec má povinnost v obecně závazné vyhlášce stanovit rozúčtování nákladů na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu na osobu. n Pokud během kalendářního roku dojde ke změně místa trvalého pobytu, resp. ke změně vlastnictví stavby, uhradí se poplatek v poměrné výši, která odpovídá počtu kalendářních měsíců pobytu nebo vlastnictví stavby v příslušném kalendářním roce. Rozhodný je vždy stav na konci každého měsíce. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 52 Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace n Poplatníkem je vlastník stavebního pozemku zhodnoceného možností připojení na obcí vybudovanou stavbu vodovodu nebo kanalizace, vybudovanou po 31. 12. 2001, tj. zkolaudovanou stavbu, kde obec byla stavebníkem. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 53 Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace n Sazba poplatku nesmí přesáhnout rozdíl ceny stavebního pozemku bez možnosti připojení na obcí vybudovanou stavbu vodovodu nebo kanalizace a ceny stavebního pozemku s touto možností. Cena stavebního pozemku v obci se stanoví podle zákona o oceňování majetku (zákon č. 157/1991 Sb., v aktuálním znění) v kalendářním roce, ve kterém nabylo právní moci kolaudační rozhodnutí pro stavbu vodovodu nebo kanalizace obcí vybudované. Výše sazby na 1m2 zhodnoceného stavebního pozemku stanoví obec v obecně závazné vyhlášce. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 54 Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace n 2 návrhy infrastrukturní daně se vztahovaly i na další infrastrukturu budovanou obcí. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 55 Správa poplatků nSubsidiární použití DŘ nStanovení poplatků: samostatná působnost nŘízení o poplatcích: přenesená působnost (obecní úřad) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 56 Zásady daňového řízení nZákonnosti nLegitimity nPřiměřenosti a ochrany práv nRovnosti nSpolupráce nPřiznání práv a informovanosti (poučovací) nVstřícnosti (klientského přístupu) nRychlosti nEfektivnosti, hospodárnosti nStability v rozhodování (legitimního očekávání) nPrávní jistoty nMateriální pravdy nNeveřejnosti nSplnění cíle (vyhledávací) nOchrany osobních údajů nPriority jednání daňového subjektu (§ 28/6) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 57 Ohlašovací povinnost u místních poplatků nNově od 1.1.2011 nV ohlášení poplatník nebo plátce uvede njméno, popřípadě jména, a příjmení nebo název nebo obchodní firmu, nobecný identifikátor, byl-li přidělen, nmísto pobytu nebo sídlo, místo podnikání, popřípadě další adresu pro doručování, nprávnická osoba uvede též osoby, které jsou jejím jménem oprávněny jednat v poplatkových věcech, nčísla všech svých účtů u poskytovatelů platebních služeb, včetně poskytovatelů těchto služeb v zahraničí, užívaných v souvislosti s podnikatelskou činností, v případě, že předmět poplatku souvisí s podnikatelskou činností poplatníka nebo plátce, núdaje rozhodné pro stanovení výše poplatkové povinnosti. nDojde-li ke změně údajů uvedených v ohlášení, je poplatník nebo plátce povinen tuto změnu oznámit do 15 dnů ode dne, kdy nastala. nZvláštní lhůty pro ohlášení stanovené vyhláškou www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 58 Podání nPodání je úkonem osoby zúčastněné na správě daní směřujícím vůči správci daně. n nPodání se posuzuje podle skutečného obsahu a bez ohledu na to, jak je označeno. n nZ podání musí být zřejmé, kdo je činí, čeho se týká a co se navrhuje. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 59 Způsob učinění podání n nPodání lze učinit písemně, ústně do protokolu nebo datovou zprávou, která je opatřena uznávaným elektronickým podpisem, nebo která je odeslána prostřednictvím datové schránky. n nPísemná podání a podání ústně do protokolu musí být podepsána osobou, která podání činí. n nÚčinky podání má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití datové zprávy bez uznávaného elektronického podpisu nebo za použití jiných přenosových technik, které je správce daně způsobilý přijmout, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno nebo opakováno způsobem uvedeným v odstavci 1; tuto lhůtu nelze prodloužit ani navrátit v předešlý stav. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 60 Podání na předepsaných tiskopisech n nPřihlášku k registraci, řádné daňové tvrzení nebo dodatečné daňové tvrzení lze podat jen na tiskopise vydaném Ministerstvem financí nebo na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů shodné s tímto tiskopisem n nLze tak učinit i datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 61 Místo učinění podání n nPodání se činí u příslušného správce daně. n nPodání, které je učiněno prostřednictvím datové zprávy s využitím dálkového přístupu, se přijímá na technickém zařízení správce daně nebo prostřednictvím datové schránky správce daně. n nSprávce daně na požádání potvrdí podání učiněné písemně nebo datovou zprávou. Jde-li o datovou zprávu zasílanou na technické zařízení správce daně, je přijetí podání potvrzeno tímto zařízením s uvedením časového údaje o přijetí této datové zprávy. n nPodání, kterým je zahájeno řízení, může ten, kdo jej učinil, změnit nebo vzít zpět do doby, než je správcem daně vydáno rozhodnutí ve věci. Zpětvzetí podání je však nepřípustné u podání, k němuž je osoba zúčastněná na správě daní povinna buď přímo ze zákona, nebo na výzvu správce daně. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 62 Vady podání n nMá-li podání vady, pro které není způsobilé k projednání, nebo vady, pro které nemůže mít předpokládané účinky pro správu daní, vyzve správce daně toho, kdo podání učinil, aby označené vady odstranil podle jeho pokynu a ve lhůtě, kterou stanoví. n nVýzva obsahuje poučení o následcích spojených s neodstraněním označených vad. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 63 Postoupení n n nNení-li správce daně, vůči němuž bylo učiněno podání nebo připsána platba, příslušný vést v dané věci řízení, podání nebo platbu neprodleně postoupí příslušnému správci daně a uvědomí o tom podatele. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 64 Doručování nPři ústním jednání nElektronicky nPoštou nÚřední osobou nJiným orgánem n nZástupci/subjektu/oběma n nNa adresu pobytu/sídla/místa podnikání n nUložení po dobu 10 dnů, pak vhození do schránky n nNeúčinnost doručení; Shledá-li správce daně žádost důvodnou, vysloví neúčinnost doručení, jinak žádost zamítne; písemnost se pak považuje za doručenou dnem oznámení rozhodnutí o vyslovení neúčinnosti doručení. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 65 Doručování nVeřejnou vyhláškou – na úřední desce nHromadným předpisným seznamem – zveřejnění formou veřejné vyhlášky www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 66 Lhůty v daňovém řízení nZákonné nSprávcovské (min. 8 dní, i lhůta kratší než 1 den) n nPočítání lhůt nZachování lhůt (poslední den lhůty podáno, vč. u jiného věcně příslušného správce) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 67 Prodloužení lhůty nNa žádost (výjimky) nU správcovských lhůt napoprvé vždy vyhoví, alespoň o dobu, která v den podání žádosti zbývá do uplynutí původní lhůty nVázanost žádostí – není možné povolit déle nMlčení znamená souhlas n„Pozdní“ oznámení nesouhlasu – náhradní delší lhůta (§ 36/3 DŘ) nProdloužení lhůty pro podání DP (daň. tvrzení; o 3 měsíce, na 10 měsíců) nBez opr. prostředků n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 68 Navrácení lhůty v předešlý stav nNa žádost nZávažný důvod nDo 15 dnů od pominutí důvodu nMax. 1 rok od uplynutí původní lhůty nNe pro stanovení daně, placení daně a podání daň. tvrzení nSprávce daně stanoví nový konec lhůty www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 69 Evidence placení daní nOsobní daňové účty nvede správce daně nvznik, stanovení, splnění, popřípadě jiný zánik daňových povinností npřeplatky, nedoplatky a případné převody npro jednotlivé daňové subjekty odděleně za každý druh daně, event. i část daně nDebetní a kreditní strana osobních daňových účtů nPotvrzení o stavu osobního daňového účtu na žádost daňového subjektu www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 70 Lhůty pro placení daně nVe vyhlášce n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 71 Vybírání daní - způsob placení daně n na) bezhotovostním převodem z účtu vedeného u poskytovatele platebních služeb na příslušný účet správce daně, nb) v hotovosti n1. prostřednictvím poskytovatele platebních služeb nebo poštovním poukazem na příslušný účet správce daně, n2. úřední osobě pověřené přijímat tyto platby, přičemž součet plateb na všechny druhy daně za jeden daňový subjekt nesmí v průběhu jednoho kalendářního dne u jednoho správce daně přesáhnout částku 500 000 Kč, n3. šekem, jehož proplacení je zajištěno poskytovatelem platebních služeb, n4. daňovému exekutorovi, jde-li o platbu při daňové exekuci, a n5. oprávněné úřední osobě, jde-li o platbu pořádkové pokuty, nc) kolkovými známkami, stanoví-li tak zákon, nd) přeplatkem na jiné dani. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 72 Měna nv české měně nje-li platba poukázána v cizí měně, zaeviduje ji správce daně na osobní daňový účet daňového subjektu ve výši, v jaké mu byla připsána na účet v české měně www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 73 Označení platby nDaňový subjekt je povinen uvést, na kterou daň je platba určena nČíslo účtu, předčíslí, kód banky nPlatbu vykonanou bez dostatečného označení daně přijme správce daně na účtu nejasných plateb a vyzve daňový subjekt, aby mu ve stanovené lhůtě oznámil, na kterou daň byla platba určena. Obdrží-li správce daně odpověď ve stanovené lhůtě, zaeviduje platbu na daň určenou daňovým subjektem v odpovědi s účinností ke dni, kdy byla vykonána. Neodpoví-li daňový subjekt ve stanovené lhůtě, určí správce daně, na kterou daň se platba zaeviduje; v tomto případě platí za den platby den, kdy ji správce daně zaevidoval. nSprávce daně přijme každou platbu daně, i když není provedena daňovým subjektem, a zachází s ní stejným způsobem, jako by ji vykonal daňový subjekt. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 74 Vrácení platby nVrácení platby tomu, kdo ji za daňový subjekt uhradil, není přípustné. n nVýjimka za určitých podmínek nzřejmý omyl www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 75 Den platby nZa den platby se považuje na) u platby, která byla prováděna poskytovatelem platebních služeb nebo provozovatelem poštovních služeb, den, kdy byla připsána na účet správce daně, nebo nb) u platby prováděné v hotovosti u správce daně den, kdy úřední osoba platbu převzala. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 76 Pořadí úhrady daně nÚhrada daně se na osobním daňovém účtu použije na úhradu nedoplatků postupně podle těchto skupin: na) nedoplatky na dani, nb) nedoplatky na příslušenství daně, nc) vymáhané nedoplatky na dani, nd) vymáhané nedoplatky na příslušenství daně. nNejdříve na nedoplatky s dřívějším datem splatnosti. n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 77 Nedoplatek nNedoplatek je částka daně, která není uhrazena, a uplynul již den splatnosti této daně; nedoplatek je rovněž neuhrazené příslušenství daně, u kterého již uplynul den splatnosti, popřípadě též neuhrazená částka zajištěné daně. nSprávce daně může daňový subjekt vhodným způsobem vyrozumět o výši jeho nedoplatků a upozornit jej na následky spojené s jejich neuhrazením. nPo marném uplynutí lhůty pro placení daně nedoplatek zaniká. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 78 Přeplatek nPřeplatek je částka, o kterou úhrn plateb a vratek na kreditní straně osobního daňového účtu převyšuje úhrn předpisů a odpisů na debetní straně osobního daňového účtu. nSprávce daně převede přeplatek na úhradu případného nedoplatku téhož daňového subjektu na jiném osobním daňovém účtu, popřípadě na úhradu nedoplatku u jiného správce daně. Není-li takového nedoplatku, stává se přeplatek vratitelným přeplatkem a zůstává jako platba na dosud neuhrazenou daň na osobním daňovém účtu, na kterém je evidován. nO převedení přeplatku nad 1 000 Kč se daňový subjekt vyrozumí. nZa den úhrady nedoplatku převodem přeplatku se považuje den, který následuje po dni vzniku přeplatku, pokud tento nastal po dni vzniku nedoplatku; jinak den vzniku nedoplatku. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 79 Vrácení přeplatku nDaňový subjekt je oprávněn požádat správce daně, u něhož má vratitelný přeplatek, o použití tohoto přeplatku na núhradu nedoplatku, který má u jiného správce daně, nebo na núhradu nedoplatku jiného daňového subjektu u téhož nebo jiného správce daně. nJe-li této žádosti vyhověno, považuje se za den úhrady nedoplatku den, kdy došla žádost správci daně. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 80 nSprávce daně vrátí daňovému subjektu na základě žádosti (min. 100 Kč) nebo ze zákona nDo 30 dnů ode dne obdržení žádosti; je-li daňový subjekt u správce daně registrován, bude se vracet na bankovní účet nJe-li poukazován správcem daně vratitelný přeplatek na žádost po 30tidenní lhůtě, náleží daňovému subjektu úrok (repo sazba ČNB + 14 procentních bodů, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí) nZa den poukázání vratitelného přeplatku se považuje den, kdy došlo k jeho odepsání z účtu správce daně. nNepožádá-li daňový subjekt o vrácení vratitelného přeplatku do 6 let od konce roku, ve kterém přeplatek vznikl, přeplatek zaniká a stává se příjmem rozpočtu, ze kterého je hrazena činnost správce daně, který o něm evidoval. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 81 Instituty pro zabránění nadbytečné kriminalizaci nPosečkání nSplátky nOdpis pro nedobytnost n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 82 Posečkání a splátky nNa žádost daňového subjektu nebo z moci úřední může správce daně povolit posečkání úhrady daně, popřípadě rozložení její úhrady na splátky, na) pokud by neprodlená úhrada znamenala pro daňový subjekt vážnou újmu, nb) pokud by byla ohrožena výživa daňového subjektu nebo osob na jeho výživu odkázaných, nc) pokud by neprodlená úhrada vedla k zániku podnikání daňového subjektu, přičemž výnos z ukončení podnikání by byl pravděpodobně nižší než jím vytvořená daň v příštím zdaňovacím období, nd) není-li možné vybrat daň od daňového subjektu najednou, nebo ne) při důvodném očekávání částečného nebo úplného zániku povinnosti uhradit daň. qV rozhodnutí, kterým bylo vyhověno žádosti o posečkání (splátky), se stanoví doba posečkání (splátkování) a posečkání může být vázáno i na další podmínky. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 83 Úroky při posečkání nPo dobu povoleného posečkání nevzniká daňovému subjektu povinnost uhradit úrok z prodlení. nZa dobu posečkání vzniká daňovému subjektu povinnost uhradit úrok z posečkané částky, který odpovídá ročně výši repo sazby ČNB + 7 procentních bodů, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí. nO předpisu úroku z posečkané částky za dobu posečkání vydá správce daně platební výměr bezodkladně po skončení posečkání. nÚrok z posečkané částky je splatný do 30 dnů ode dne doručení platebního výměru. nSprávce daně může upustit od předepsání úroku z posečkání. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 84 Odpis nedoplatku pro nedobytnost nSprávce daně odepíše na) nedobytný nedoplatek, nb) nedoplatek, jehož vymáhání je spojeno se zvláštními a nepoměrnými obtížemi n nNedobytným se rozumí nedoplatek, který byl bezvýsledně vymáhán na daňovém subjektu i na jiných osobách, na nichž mohl být vymáhán, nebo jehož vymáhání by zřejmě nevedlo k výsledku, anebo u něhož je pravděpodobné, že by náklady vymáhání přesáhly jeho výtěžek. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 85 Opravný prostředek - námitka nProti úkonu správce daně při placení daní, nejde-li o rozhodnutí, u kterého zákon připouští podání odvolání, může osoba zúčastněná na správě daní uplatnit námitku ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy se o úkonu dozvěděla, a to ke správci daně, který úkon provedl. nRozhodnutí, kterým je námitce v plném rozsahu vyhověno, se neodůvodňuje. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 86 Prodlení s placením poplatku nPovinnost platit řádně a včas (autoaplikace) nPlatební výměr, kterému by měla předcházet výzva nSankce: 3násobek nedoplatku (speciální ustanovení k DŘ, vliv ÚS – Chrastava ohledně úpravy sankcí ve vyhlášce) nZaokrouhlování na celé Kč nahoru www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 87 Prekluze poplatkové povinnosti nDaň nelze stanovit po uplynutí lhůty pro stanovení daně, která činí 3 roky. Lhůta pro stanovení daně počne běžet dnem, v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povinnost podat řádné daňové tvrzení. nVarianty prodloužení lhůty a kdy lhůta neběží … max. 10 let. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 88 Lhůta pro placení daně nNedoplatek nelze vybrat a vymáhat po uplynutí lhůty pro placení daně, která činí 6 let. nLhůta pro placení daně začne běžet dnem splatnosti daně. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 89 Lhůta pro placení daně - prodloužení nLhůta pro placení daně běží znovu ode dne, v němž byl před uplynutím lhůty pro placení daně správcem daně učiněn úkon na) zahájení exekučního řízení podle tohoto nebo jiného zákona, nb) zřízení zástavního práva, nebo nc) oznámení rozhodnutí o posečkání. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 90 nLhůta pro placení daně neběží po dobu na) vymáhání daně soudem nebo soudním exekutorem, nb) přihlášení daňové pohledávky do insolvenčního řízení nebo do veřejné dražby, nc) daňové exekuce srážkami ze mzdy, nebo nd) dožádání mezinárodní pomoci při vymáhání nedoplatku. nLhůta pro placení daně končí nejpozději uplynutím 20 let od jejího počátku. nJe-li nedoplatek zajištěn zástavním právem, které se zapisuje do příslušného veřejného registru, zaniká právo vybrat a vymáhat nedoplatek uplynutím 30 let po tomto zápisu. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 91 Zajištění nZajišťovací příkaz nZástavní právo nRučení ze zákona nRučení třetí osoby nBankovní záruka nZálohy n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 92 Zajišťovací příkaz nV případě, že existuje odůvodněná obava, že daň, u které dosud neuplynul den splatnosti, nebo daň, která nebyla dosud stanovena, bude v době její vymahatelnosti nedobytná, nebo že v této době bude vybrání daně spojeno se značnými obtížemi. nLhůta 3 pracovní dny/okamžikem oznámení nPokud není vydáno rozhodnutí o odvolání proti zajišťovacímu příkazu do 30 dnů ode dne, kdy bylo podáno, zajišťovací příkaz se stává neúčinným www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 93 Zástavní právo nSprávce daně může zřídit rozhodnutím zástavní právo k majetku daňového subjektu k zajištění jím neuhrazené daně. nZástavní právo vzniká doručením rozhodnutí o zřízení zástavního práva daňovému subjektu. Zástavní právo k nemovitosti evidované v katastru nemovitostí, jakož i k dalšímu majetku, o kterém jsou vedeny veřejné registry, vzniká doručením rozhodnutí o zřízení zástavního práva příslušnému katastrálnímu úřadu, popřípadě tomu, kdo vede veřejný registr. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 94 Ručení nNedoplatek je povinen uhradit také ručitel, pokud mu zákon povinnost ručení ukládá a pokud mu správce daně ve výzvě sdělí stanovenou daň, za kterou ručí, a současně jej vyzve k úhradě nedoplatku ve stanovené lhůtě nProti výzvě ručiteli se může ručitel odvolat; včas podané odvolání má odkladný účinek nRučitel, kterému byla doručena výzva, má při placení daní procesní postavení jako daňový subjekt nDDar a DPN www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 95 Zajištění daně ručením nebo bankovní zárukou nSprávce daně může rozhodnout o přijetí ručení třetí osoby odlišné od daňového subjektu k zajištění jím neuhrazené daně, a to na základě písemného prohlášení ručitele s úředně ověřeným podpisem. nSprávce daně může rozhodnout o přijetí bankovní záruky k zajištění dosud neuhrazené daně, a to na základě předloženého písemného prohlášení banky v záruční listině o tom, že na výzvu správce daně uhradí zajištěnou částku. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 96 Zálohy nDaň lze zajistit prostřednictvím placení záloh, jestliže daň není ještě známa a neuplynul-li den její splatnosti. nPovinnost platit daň prostřednictvím záloh stanoví zákon nebo správce daně. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Opravné prostředky - vazba na rozhodnutí nDŘ § 103: n Rozhodnutí, které je účinné a proti kterému se nelze odvolat, je v právní moci. n Rozhodnutí, které je účinné, je vykonatelné, jestliže se proti němu nelze odvolat, nebo jestliže odvolání nemá odkladný účinek, a uplynula-li lhůta k plnění, pokud byla stanovena. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 98 Odkladný účinek opr. prostředků nobecně nemají odkladný účinek nDŘ - § 109/5 (X § 110/3) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 99 n OPRAVNÉ A DOZORČÍ PROSTŘEDKY Podle § 108 násl. DAŇOVÉHO ŘÁDU ŘÁDNÉ: - ODVOLÁNÍ - ROZKLAD MIMOŘÁDNÝ: - NÁVRH NA POVOLENÍ OBNOVY ŘÍZENÍ DOZORČÍ - NAŘÍZENÍ OBNOVY ŘÍZENÍ - NAŘÍZENÍ PŘEZKOUM. ROZHODNUTÍ Další instituty s charakterem opr. prostředků: nNámitka n§ 159 nStížnost na postup plátce daně n§ 237 nStížnost n§ 261 nProminutí daně n§§ 259 – 260 nOprava zřejmých omylů a nesprávností n§ 104 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 100 Odvolání (a rozklad) n30 dnů ode dne doručení nK prvoinstančnímu správci nNikoliv proti odůvodnění a výzvě nJe-li v poučení připuštěno odvolání i tehdy, kdy je zákon nepřipouští, a je-li podáno odvolání, řízení o odvolání se zastaví nVíce subjektů – výzva ke stanovisku www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 101 Odvolání nNáležitosti: nSprávce nOdvolatel nČ.j., č. platebního výměru nDůvody nDůkazy nNávrh nTzv. blanketní odvolání n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 102 Postup prvoinstančního správce nAutoremedura/částečná autoremedura nZamítnutí odvolání – nepřípustné nebo po lhůtě – odvolání??? (podle ZSDP výslovně ano) nPostoupení (předkládací zpráva podle ZSDP) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 103 Postup druhoinstančního správce nNejblíže vyšší nadřízený nI v neprospěch odvolatele nVyjdou-li při přezkoumávání najevo nesprávnosti nebo nezákonnosti odvolatelem neuplatněné, které však mohou mít vliv na výrok rozhodnutí o odvolání, odvolací orgán je prověří nDokazování: seznámí před vydáním rozhodnutí o odvolání odvolatele se zjištěnými skutečnostmi a důkazy a umožní mu, aby se k nim vyjádřil, popřípadě navrhl provedení dalších důkazních prostředků. Obdobně i v případě, kdy dospěje k odlišnému právnímu názoru, než správce daně prvního stupně, a tato změna by ovlivnila rozhodnutí v neprospěch odvolatele nPomůcky: způsob stanovení daně + přiměřenost pomůcek nOdvolací orgán rozhodnutí změní, zruší a zastaví řízení, nebo odvolání zamítne a napadené rozhodnutí potvrdí www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 104 Obnova řízení nnové skutečnosti nebo důkazy, které nemohly být bez zavinění příjemce rozhodnutí nebo správce daně uplatněny v řízení již dříve a mohly mít podstatný vliv na výrok rozhodnutí, nrozhodnutí bylo učiněno na základě padělaného nebo pozměněného dokladu anebo dokladu obsahujícího nepravdivé údaje, křivé výpovědi svědka nebo nepravdivého znaleckého posudku, nrozhodnutí bylo dosaženo trestným činem, nebo nrozhodnutí záviselo na posouzení předběžné otázky a příslušný orgán veřejné moci o ní dodatečně rozhodl jinak způsobem, který má vliv na toto rozhodnutí a jemu předcházející řízení n nDoDaP má přednost www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 105 1. Fáze obnovy – řízení o povolení/nařízení obnovy nObnovu nalézacího řízení lze povolit nebo nařídit, pokud neuplynula lhůta pro stanovení daně. Obnovu řízení při placení daní lze povolit nebo nařídit, pokud neuplynula lhůta pro placení daně. V ostatních případech lze obnovu řízení povolit nebo nařídit do 3 let ode dne právní moci rozhodnutí ukončujícího toto řízení. nSubjektivní lhůta 6 měsíců nSprávce daně rozhodující v posledním stupni www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 106 2. Fáze – obnovené řízení nObnovené řízení ve věci provede správce daně, který ve věci rozhodoval v prvním stupni; pokud nastal trestný čin, provede obnovené řízení ve věci správce daně, v jímž vedeném řízení trestný čin nastal. nPovolení nebo nařízení obnovy řízení má vůči původnímu rozhodnutí odkladný účinek. Po dobu trvání odkladného účinku nevznikají úroky. nNovým rozhodnutím ve věci se původní rozhodnutí ruší. nMožnost odvolání. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 107 Přezkumné řízení nSprávce daně z moci úřední nařídí přezkoumání rozhodnutí, jestliže po předběžném posouzení věci dojde k závěru, že rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s právním předpisem. nPodnět k nařízení přezkoumání rozhodnutí podá u správce daně, který rozhodl v řízení v posledním stupni, kterýkoli správce daně, jakmile zjistí, že pro nařízení přezkoumání rozhodnutí jsou dány zákonné podmínky; podnět může podat též kterákoli osoba zúčastněná na správě daní. – opravný nebo dozorčí prostředek??? www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 108 1. fáze – nařízení přezkumu nPřezkoumání rozhodnutí nařídí správce daně nejblíže nadřízený správci daně, který ve věci rozhodl v posledním stupni. nPřezkoumání rozhodnutí o stanovení daně lze nařídit, pokud neuplynula lhůta pro stanovení daně. Přezkoumání rozhodnutí vydaného v řízení při placení daní lze nařídit, pokud neuplynula lhůta pro placení daně. Přezkoumání jiného rozhodnutí lze nařídit do 3 let ode dne právní moci tohoto rozhodnutí. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 109 2. fáze –přezkumné řízení nPřezkumné řízení provede správce daně, který ve věci rozhodl v posledním stupni. nŘízení je zahájeno vydáním rozhodnutí o nařízení přezkoumání rozhodnutí. nNařízení přezkoumání rozhodnutí má vůči přezkoumávanému rozhodnutí a navazujícím rozhodnutím odkladný účinek, s výjimkou zajištění. Po dobu trvání odkladného účinku nevznikají úroky. nSprávce daně vydá rozhodnutí, kterým se původní rozhodnutí zruší nebo změní nebo přezkumné řízení zastaví. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 110 Opravy zřejmých nesprávností n§ 104 DŘ nV psaní, počtech a jiné zřejmé nesprávnosti opravným rozhodnutím nPokud neuplynula lhůta pro stanovení daně / pro placení daně nPodle ZSDP mimořádný opravný prostředek www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 111 Námitka n§ 159 DŘ nproti úkonu správce daně při placení daní, nejde-li o rozhodnutí, u kterého zákon připouští podání odvolání n30 dnů ode dne, kdy se o úkonu osoby dozvěděla nu správce daně, který úkon provedl nsprávce daně napadený úkon zruší, změní nebo zjedná nápravu jiným způsobem nebo námitku rozhodnutím zamítne nPodle ZSDP je tento opravný prostředek označován jako reklamace a je řazen mezi řádné opravné prostředky www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 112 Stížnost na postup plátce daně n§ 237 DŘ nStejné jako podle ZSDP (řádný opravný prostředek): n60 dnů od sražení daně n30 dnů na vysvětlení n30 dnů na stížnost novšem dál zůstávají rozpory: nCo když plátce nedává výplatní lístek nCo když plátce nereaguje na žádost o vysvětlení nCo když plátce nereaguje na rozhodnutí, kterým má zjednat nápravu? www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 113 Stížnost n§ 261 DŘ nproti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správce daně, neposkytuje-li daňový zákon jiný prostředek ochrany. nStížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení; stížnost proti nevhodnému chování úřední osoby při daňové kontrole nebo postupu správce daně při daňové kontrole musí být vyřízena nejpozději do ukončení daňové kontroly. nsprávce daně učiní bezodkladně nezbytná opatření k nápravě, o výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě se učiní úřední záznam a správce daně o tomto výsledku bezodkladně vyrozumí stěžovatele nmá-li stěžovatel za to, že jeho stížnost nebyla řádně vyřízena, může požádat nejblíže nadřízeného správce daně, aby prošetřil způsob vyřízení stížnosti www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 114 Prominutí daně n§ 259 DŘ nPokud zákon stanoví orgánu veřejné moci pravomoc zcela nebo částečně prominout daň nebo příslušenství daně, lze tak učinit na základě žádosti daňového subjektu nebo z moci úřední. nK prominutí daně i příslušenství daně může dojít od vzniku daňové povinnosti až do doby uplynutí lhůty pro placení daně, a to i poté, kdy došlo k její úhradě. nByla-li žádost o prominutí daně nebo příslušenství daně zamítnuta, lze novou žádost podat nejdříve po 60 dnech ode dne oznámení zamítavého rozhodnutí. nMinistr financí může z moci úřední, pokud jde o daně, které spravují jím řízené správní orgány, zcela nebo částečně prominout daň nebo příslušenství daně z důvodu nesrovnalostí vyplývajících z uplatňování daňových zákonů, nebo při mimořádných, zejména živelných událostech. nPodle ZSDP mimořádný opravný prostředek www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 115 Prominutí poplatku nPodle § 259 DŘ pokud zákon stanoví orgánu veřejné moci pravomoc zcela nebo částečně prominout daň nebo příslušenství daně, lze tak učinit na základě žádosti daňového subjektu nebo z moci úřední. nOd 1.1.2011 nemají obce právo promíjet poplatky!!! www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 116 n n n n Děkuji za pozornost.