Matěj Myška, Ústav práva a technologií, PrF MU „…v každém se skrývá trochu zločince.“  Matěj Myška  Ústav práva a technologií PrF MU  matej.myska@law.muni.cz  549 49 4751  Banketní uchovávání provozních a lokalizačních údajů  Preventivní  Celoplošné  Směřuje do minulosti  Obsah  Konkrétní  Striktně omezené  Směřující do budoucnosti  Efektivní nástroj využívaný při odhalování pachatelů širokého spektra trestné činnosti  Bezdůvodné a neefektivní šmírování a špiclování běžných občanů X  Veřejný zájem na odhalování a vyšetřováníTČ  Ochrana soukromí jednotlivce  Ochrana telekomunikační ho tajemství  Úvod  Přehled základních pojmů  Ratio a historie DR  Evropská úprava DR  DR v judikatuře států EU  Úprava v ČR  Alternativy Data Retention  Rozlišit základní pojmy  Představit aktuální problémy data retention  Osvětlit vztahy mezi OČTR a „loggerem“  Údaj zpracovávaný pro potřeby přenosu zprávy sítí elektronických komunikací nebo pro její účtování.  KDY, KDO, S KÝM, JAK DLOUHO  KDE  „V některých případech jsou (lokalizační údaje) cennější než samotný obsah hovoru“  Mluvčí BIS Jan Šubert  = údaje o uskutečněném telekomunikačním provozu  (nepřímý) důkaz v trestním řízení  Formalizovaný proces  TČ – ANO/NE  Trest  …upravit postup orgánů činných v trestním řízení tak, aby trestné činy byly náležitě zjištěny a jejich pachatelé podle zákona spravedlivě potrestáni.  protiprávní čin, který trestní zákon označuje za trestný a který vykazuje znaky uvedené v zákoně  Přečin  NedbalostníTČ  Úmyslné –Trest odnětí svobody s horní hranicí do 5 let  Zločin – ostatní  Zvlášť závažný zločin – nejméně 10 let  Předsoudní stádiaTŘ  Přípravné řízení  Soudní stádiaTŘ  Předběžné projednání obžaloby  Hlavní líčení  Řízení o opravných prostředcích  Vykonávací řízení  Před zahájením trestního stíhání  Fáze prověřování ▪ spáchánTČ?  Zahájení trestního stíhání ▪ Osoba podezřelá ze spácháníTČ => Obviněný  Zahájení hlavního líčení ▪ Obviněný => Obžalovaný  …vše, co může přispět k objasnění věci, zejména výpovědi obviněného a svědků, znalecké posudky, věci a listiny důležité pro trestní řízení a ohledání. Každá ze stran může důkaz vyhledat, předložit nebo jeho provedení navrhnout. Skutečnost, že důkaz nevyhledal nebo nevyžádal orgán činný v trestním řízení, není důvodem k odmítnutí takového důkazu.  (1) V trestním stíhání je v nezbytném rozsahu třeba dokazovat zejména: a) zda se stal skutek, v němž je spatřován TČ, b) zda tento skutek spáchal obviněný, případně z jakých pohnutek, c) podstatné okolnosti mající vliv na posouzení povahy a závažnosti činu, d) podstatné okolnosti k posouzení osobních poměrů pachatele, e) podstatné okolnosti umožňující stanovení následku, výše škody způsobené trestným činem a bezdůvodného obohacení, f) okolnosti, které vedly k trestné činnosti nebo umožnily její spáchání.  Divergující národní úpravy  Vymahatelnost práva  Změna struktury trhu  Jiná trestná činnost – např. šíření virů  Terorismus  „Kyberkriminalita“: Pocit anonymity iIdentifikace - digitální stopy  http://www.pravasitoday.com/wp-content/uploads/2011/05/9-11-terror-attacks1.jpg  http://charliekennedy.files.wordpress.com/2010/03/0311-madrid-2004.jpg  http://visitbulgaria.info/files/London-attacks.jpg  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/24/ES ze dne 15. března 2006 o uchovávání údajů vytvářených nebo zpracovávaných v souvislosti s poskytováním veřejně dostupných služeb elektronických komunikací nebo veřejných komunikačních sítí a o změně směrnice 2002/58/ES.  21. 9. 2005 - návrh  14. 12. 2005 - souhlas EP  21. 1. 2006 - souhlas RM  15. 3. 2006 - vyhlášena v ÚV  15. 6. 2006 - žaloba na neplatnost  15. 9. 2007 - provedení  10. 2. 2009 - C-301/06 - ESD  - formální přezkum Směrnice 2006/24/ES  (1) Každý má právo na respektování svého soukromého a rodinného života, obydlí a korespondence.  (2) Státní orgán nemůže do výkonu tohoto práva zasahovat kromě případů, kdy je to v souladu se zákonem a nezbytné v demokratické společnosti v zájmu národní bezpečnosti, veřejné bezpečnosti, hospodářského blahobytu země, ochrany pořádku a předcházení zločinnosti, ochrany zdraví nebo morálky nebo ochrany práv a svobod jiných.  Čl. 7 (1) Nedotknutelnost osoby a jejího soukromí je zaručena. Omezena může být jen v případech stanovených zákonem.  Čl. 10 (2) Každý má právo na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života.  Čl. 10 (3) - Každý má právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě.  Čl. 13 Nikdo nesmí porušit listovní tajemství ani tajemství jiných písemností a záznamů, ať již uchovávaných v soukromí, nebo zasílaných poštou anebo jiným způsobem, s výjimkou případů a způsobem, které stanoví zákon. Stejně se zaručuje tajemství zpráv podávaných telefonem, telegrafem nebo jiným podobným zařízením.  Dynamický koncept – typicky:  provozní a lokalizační údaje  NÁLEZ Ústavního soudu ČR ze dne 22. 1. 2001, sp. zn. II. ÚS 502/2000  „Soukromí každého člověka je hodno ochrany ve smyslu čl. 13 Listiny základních práv a svobod nejen ve vztahu k vlastnímu obsahu zpráv podávaných telefonem, ale i ve vztahu k údajům o volaných číslech, datu a čase hovoru, době jeho trvání, v případě mobilní telefonie o základových stanicích zajišťujících hovor.Tyto údaje jsou nedílnou součástí komunikace uskutečněné prostřednictvím telefonu.“ Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích  přenosové systémy, popř. spojovací nebo směrovací zařízení a jiné prostředky, které umožňují přenos signálů po vedení, rádiem, optickými nebo jinými elektromagnetickými prostředky, včetně družicových sítí, pevných sítí s komutací okruhů nebo paketů a mobilních zemských sítí,  sítě pro rozvod elektrické energie v rozsahu, v jakém jsou používány pro přenos signálů,  sítě pro rozhlasové a televizní vysílání a  sítě kabelové televize  bez ohledu na druh přenášené informace  síť elektronických komunikací, která slouží zcela nebo převážně k poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikací  služba elektronických komunikací, z jejíhož využívání není nikdo předem vyloučen  služba obvykle poskytovaná za úplatu, která spočívá zcela nebo převážně v přenosu signálů po sítích elektronických komunikací, včetně telekomunikačních služeb a přenosových služeb v sítích používaných pro rozhlasové a televizní vysílání a v sítích kabelové televize…  s výjimkou služeb, které nabízejí obsah prostřednictvím sítí a služeb elektronických komunikací nebo vykonávají redakční dohled nad obsahem přenášeným sítěmi a poskytovaným službami elektronických komunikací;  nezahrnuje služby informační společnosti, které nespočívají zcela nebo převážně v přenosu signálů po sítích elektronických komunikací,  Zákon č. 480/2004, o některých službách informační společnosti - § 2  poskytovaná elektronickými prostředky  na individuální žádost uživatele,  poskytovaná zpravidla za úplatu;  služba je poskytnuta elektronickými prostředky, pokud je odeslána prostřednictvím sítě elektronických komunikací a vyzvednuta uživatelem z elektronického zařízení pro ukládání dat  Access (mere conduit) - § 3 !  „ Poskytovatel služby, jež spočívá v přenosu informací poskytnutých uživatelem prostřednictvím sítí elektronických komunikací nebo ve zprostředkování přístupu k sítím elektronických komunikací za účelem přenosu informací “  Caching § 4  Hosting § 5  Režim zákona č. 480/2004 Sb. (o některých službách informační společnosti) NENÍ (resp. nebyla)  Povinnost uchovávání provozních a lokalizačních údajů  Povinnost monitorovat  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/24/ES ze dne 15. března 2006 o uchovávání údajů vytvářených nebo zpracovávaných v souvislosti s poskytováním veřejně dostupných služeb elektronických komunikací nebo veřejných komunikačních sítí a o změně směrnice 2002/58/ES.  zajistit dostupnost údajů pro účely vyšetřování, odhalování a stíhání závažných trestných činů  (≠ zvlášť závažný zločin)  Harmonizace  dohledání a identifikaci zdroje sdělení  identifikaci adresáta sdělení  zjištění data, času a doby trvání komunikace  určení typu sdělení  identifikaci komunikačního vybavení uživatelů nebo jejich údajného komunikačního vybavení  zjištění polohy mobilního komunikačního zařízení  Účel - vyšetřování, odhalování a stíhání závažných trestných činů  Přístup – „poskytovány pouze příslušným vnitrostátním orgánům v konkrétních  případech a v souladu s vnitrostátními právními předpisy“ – nezbytnost a přiměřenost  Doba - 6 – 24 měsíců  (Harmonizace?)  12/2008 Nejvyšší správní soud  11/2009 Ústavní soud  3/2010 Spolkový ústavní soud  Budoucnost? – Komise - návrh na revizi  Irský High Court  Nesoulad s Chartou a Úmluvou Zákon o elektronických komunikacích, prováděcí vyhlášky, zákon o Policii…  Aktivní zákonodárce – zákon č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích  S účinností od 1. 5. 2005  Vyhláška 485/2005 - podrobnosti  Vyhláška 486/2005 - náklady  DR Směrnice – termín pro implementaci 15. 9. 2007  Novela zákon č. 247/2008 Sb.  Zpřesnění – „prozvánění“  ČR – odklad – internet, e-mail, IP telefonie o 36 měsíců – 15. 3. 2009  § 97  (3) Právnická nebo fyzická osoba zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací je povinna uchovávat provozní a lokalizační údaje, které jsou vytvářeny nebo zpracovávány při zajišťování jejích veřejných komunikačních sítí a při poskytovávání jejích veřejně dostupných služeb elektronických komunikací…  Právnická nebo fyzická osoba, která provozní a lokalizační údaje…uchovává, je na požádání povinna je bezodkladně poskytnout orgánům oprávněným k jejich vyžádání podle zvláštního právního předpisu.  Současně je tato osoba povinna zajistit, aby s údaji podle věty první a druhé nebyl uchováván obsah zpráv.  Doba uchovávání těchto provozních a lokalizačních údajů nesmí být kratší než 6 měsíců a delší než 12 měsíců.  Po uplynutí této doby je osoba, která údaje podle věty první a druhé uchovává, povinna je zlikvidovat, pokud nebyly poskytnuty orgánům oprávněným k jejich vyžádání podle zvláštního předpisu nebo tento zákon nestanoví jinak (§ 90).  Vyhláška 485/2005 Sb.  Právnická nebo fyzická osoba zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací  TEDY  Ne poskytovatel služby informační společnosti  Evidence podnikatelů v elektronických komunikacích podle všeobecného oprávnění  www.ctu.cz  k 10 největším - 99,5% dotazů od oprávněných orgánů  CESNET, z.s.p.o. ?  Oprávněné orgány  Policie ČR  Zákon č. 273/2008 Sb., o Policii ČR  Bezpečnostní informační služba  § 6 až 8a zákona č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě  Vojenské zpravodajství  § 9 a 10 zákona č. 289/2005 Sb., oVojenském zpravodajství.  § 78 (1) ...Policie předává  zpravodajským službám České republiky, Vojenské policii,  ministerstvu,  Vězeňské službě České republiky,  Celní správě České republiky  a dalším orgánům veřejné správy,  je-li to nezbytné pro plnění úkolů v rámci jejich působnosti.  Mimo trestní řízení  § 68 ZoP – Pátrání po osobách  § 71 ZoP – Boj proti terorismu  Trestní řízení  §88a  Je-li k objasnění skutečností důležitých pro trestní řízení třeba zjistit údaje o uskutečněném telekomunikačním provozu, které jsou předmětem telekomunikačního tajemství anebo na něž se vztahuje ochrana osobních a zprostředkovacích dat,  nařídí předseda senátu a v přípravném řízení soudce,  aby je právnické nebo fyzické osoby, které vykonávají telekomunikační činnost,  sdělily jemu a v přípravném řízení buď státnímu zástupci nebo policejnímu orgánu.  § 88a odst. 1TŘ – písemný, odůvodněný  Obecné náležitostí (§ 134TŘ)  sdělení konkrétních údajů o uskutečněném telekomunikačním provozu  za jakou dobu mají být tyto údaje sděleny  účel zjišťování údajů (jakýTČ)  způsobem sdělení údajů OČTR DATA RETENTION § 88A  „ k objasnění skutečností důležitých pro trestní řízení“  Nemusí být kontrola ze strany SZ ODPOSLECH § 88  zvlášť závažný zločin nebo pro jiný úmyslný trestný čin, k jehož stíhání zavazuje vyhlášená MS  získány významné skutečnosti pro trestní řízení a nelze-li sledovaného účelu dosáhnout jinak  V přípravném řízení na návrh státního zástupce soudce  Informační povinnost Dle vyhlášky č. 485/2005 Sb. PROVOZNÍ - § 90  údaje zpracovávané pro potřeby přenosu zprávy sítí elektronických komunikací nebo pro její účtování LOKALIZAČNÍ - § 91  údaje zpracovávané v síti elektronických komunikací, které určují zeměpisnou polohu koncového zařízení uživatele veřejně dostupné služby elektronických komunikací  údaje o uskutečněné komunikaci s uvedením:  typu komunikace  telefonního čísla účastníka volajícího a volaného nebo identifikátoru telefonní karty pro použití ve veřejném telefonním automatu  data a času zahájení komunikace  délky komunikace  stavu komunikace  údaje o uskutečněné komunikaci s uvedením:  typu komunikace  telefonního čísla účastníka volajícího a volaného,  data a času zahájení komunikace,  délky komunikace  čísla IMEI  čísla stanice StartBTS, popřípadě čísla stanice StopBTS  destinace a doplňkové informace  vzájemných vazbách mezi čísly MSISDN a čísly IMEI společně použitými v síti  identifikace stanice BTS a čísla IMEI, které zprostředkovaly volání bez SIM karty na číslo tísňového volání "112"  IP adresy terminálů, kterými bylo zprostředkováno odesílání zpráv SMS sítí Internet  datum a čas dobíjení kreditu u předplacených služeb  čísla dobíjecích kuponů k určitému telefonnímu číslu účastníka  telefonní číslo účastníka k určitému dobíjecímu kuponu  typ připojení  identifikátor uživatelského účtu  identifikátor zařízení uživatele služby  datum a čas zahájení připojení  datum a čas ukončení připojení  zájmové identifikátory (například IP adresa, číslo portu)  status události (například úspěch, neúspěch  řádné nebo mimořádné ukončení připojení)  množství přenesených dat (v příchozím směru/v odchozím směru)  identifikátor zájmového uživatelského zařízení, uživatelského účtu  identifikátor zprávy na poštovním serveru  datum a čas zahájení komunikace  adresa elektronické pošty odesílatele  adresa elektronické pošty příjemců  identifikátor protokolu elektronické pošty  množství přenesených dat  informace o použití zabezpečené komunikace.  identifikátor zájmového uživatelského zařízení  identifikátor serveru elektronické pošty  datum a čas zahájení komunikace  adresa elektronické pošty odesílatele  adresa elektronické pošty příjemců  identifikátor protokolu elektronické pošty  množství přenesených dat  informace o použití zabezpečené komunikace  identifikátor zájmového uživatelského zařízení  identifikátor uživatelského účtu, datum a čas požadavku na službu  veškeré identifikátory serveru (zejména IP adresa, úplné doménové jméno FQDN)  požadované identifikátory URI nebo typu služby  dodatečné parametry identifikátorů URI nebo služby  použité služby  množství přenesených dat  metoda a status požadavku na službu  veškeré identifikátory komunikujících stran  transportní protokol  datum a čas zahájení komunikace  datum a čas ukončení komunikace  použité služby  množství přenesených dat  Nevydání dat – správní přestupek  ČTÚ – pokuta až 20 mil. Kč  Dozor - ÚOOÚ  DR – veřejný zájem  486/2005 Sb.  Za infrastrukturu  Za dotaz Technologie Dotazy Rok 2010 25, 5 25,1 Počet dotazů Dotazy mimoTŘ 2008 131 560 XX 2009 145 368 3 181 2010 86 179 1747  Vypracováván od počátku DR  Iuridicum Remedium  Mgr. et Mgr. JanVobořil  Oficiálně – skupina 51 poslanců  Marek Benda  Porušení  čl. 7 odst. 1 - nedotknutelnost soukromí  čl. 10 odst. 2 a 3 - ochrana před zasahováním do soukromí  čl. 13 – telekomunikační tajemství  Čl. 8 Úmluvy  Neproporcionální zásah = porušení zásady proporcionality  Shromažďování údajů o komunikaci jako zásah do soukromého života  Závažnost a rozsah zásahu do práva na soukromí  Legitimita cíle a přínos zásahu do základních práv  Nebezpečí zneužití uchovávaných údajů  „Směrnice o data retention…ponechává České republice dostatečný prostor pro její ústavně konformní transpozici do domácího právního řádu.“  Proporcionalita?  Vhodnost  Potřebnost  Přiměřenost  Bezpečnost, nejasnost vymezení orgánů, nedostatečné záruky.  Již vyžádané údaje?  „v žádném případě nejedná o něco, co by se dalo přirovnat k odposlechům, už jen proto, že se neuchovávají obsahy jednotlivých telefonátů nebo mailových zpráv“ Senát (MUDr. P. Sobotka)  Net a e-mail  množství přenesených dat  informace o použití šifrování  metoda a status požadavků na službu a její realizace  informace o posílání SMS z internetových bran  Telefonie  údaje o identifikaci předplacené telefonní karty,  veřejného telefonního automatu,  čísla dobíjecích kuponů a jejich přiražení k dobíjenému číslu,  vazbu mezi mobilním přístrojem a vloženými SIM kartami.  Efektivita?  Nutnost?  Smysl a principy?  Rok 2008  343 799 trestných činů  127 906 objasněných trestných činů  131 560 počet žádostí http://4.bp.blogspot.com/- Sy49n0F2YOo/Th74MhL5_II/AAAAAAAAA44/GguTPaFC3tc/s1600/to-do-list-nothing.jpg  Operátoři odmítají vydávat data  OČTR – jen pro/vozní údaje dle § 90  Dožádání dle § 8/1TŘ  Provozní údaje uchovávané operátory  pouze v rozsahu nezbytném pro potřeby účtování nebo řízení provozu, zákaznické dotazy, odhalování podvodů, marketing služeb elektronických komunikací nebo pro služby s přidanou hodnotou.  ZoEK 90 odst. 3 – 6  Nárok oprávněných orgánů  Bezplatně  Neprovedení směrnice = odpovědnost ČR  Sankce  Je nutno implementovat (a je i zájem)  ALE!!! Plánovaná revize DR směrnice  Přístup  I. varianta – taxativní výčet oprávněných orgánů  II. varianta – odkaz na speciální zákony  Preference první varianty ze strany NGO  Pouze úmyslný trestný čin  horní sazba 3 roky  Zavazuje MS  + výjimky – taxativní výčet  Zdůraznit princip subsidiarity  Příkaz státního zástupce  Povinnost zlikvidovat neobnovitelným způsobem  typ připojení  identifikátor uživatelského účtu  identifikátor zařízení uživatele služby (zejména adresa MAC, telefonní číslo u dial-up připojení)  datum a čas zahájení a doba trvání přístupu k internetu  síťový identifikátor zdrojové strany komunikace (IP adresa, a v případě, kde IP adresa není jednoznačným identifikátorem, i číslo portu)  síťový identifikátor cílové strany komunikace (IP adresa, a v případě, kde IP adresa není jednoznačným identifikátorem, i číslo portu), status události Data retention light, Quick freeze  Uchovávání => zajišťování  Quick freeze, fast thaw  pro OČTR řádově menší význam než DR  Úmluva o kyberkriminalitě – čl. 16. Tedy ne DR  Neexistuje povinnost uchovávat (ISP)  POKUD ale existují  Obecná povinnost poskytnout informace  (1) Státní orgány, právnické a fyzické osoby jsou povinny bez zbytečného odkladu, a nestanoví-li zvláštní předpis jinak, i bez úplaty vyhovovat dožádáním orgánů činných v trestním řízení při plnění jejich úkolů.  K objasnění a prověření skutečností důvodně nasvědčujících tomu, že byl spáchán trestný čin, opatřuje policejní orgán potřebné podklady a nezbytná vysvětlení a zajišťuje stopy trestného činu.V rámci toho je oprávněn, kromě úkonů uvedených v této hlavě, zejména  a) vyžadovat vysvětlení od fyzických a právnických osob a státních orgánů,  b) vyžadovat odborné vyjádření od příslušných orgánů, a je-li toho pro posouzení věci třeba, též znalecké posudky,  „Každý je povinen na předvolání se dostavit a vypovídat jako svědek o tom, co je mu známo o trestném činu a o pachateli nebo o okolnostech důležitých pro trestní řízení.“  Právo odepřít výpověď? § 100TŘ  Pořádková pokuta – 50.000 Kč  Křivá výpověď (TZ 40/2009 Sb.)  Ediční povinnost - § 78TŘ  Odnětí věci - § 79TŘ  NeoznámeníTČ § 367  NepřekaženíTČ § 368  Zásada přiměřenosti  Vždy se jedná o identifikaci počítače  Konkrétní osoba = standardní kriminalistická práce  Anonymizace, šifrování atd.  Nedokázaná vina = dokázaná nevina  Rozlišit základní pojmy  Představit aktuální problémy data retention  Osvětlit vztahy mezi OČTR a „loggerem“ matej.myska@law.muni.cz