Normy finančního práva Petr Mrkývka 2011 Specifika norem finančního práva ¡Normy finančního práva slouží realizaci hospodářské a finanční politiky státu. ¡Finanční právo představuje nástroj dosažení v politice vyřčených cílů, přičemž jeho normy mají stimulovat dosažení předpokládaného chování. ¡Úkol: vymezte pojem „hospodářská a finanční politika státu (vlády)“ Apolitičnost finančního práva (?) ¡Právní norma je výsledkem politického konsensu a výrazem vůle vládnoucí garnitury ¡Nejtužší politické boje jsou v oblasti státního rozpočtu a daní ¡Finanční právo není apolitické Příčiny závislosti finančního práva na politice ¡tm finančních zdrojů státem získaných na základě finančněprávních norem stát (vláda) realizuje své funkce v souladu se svým politickým programem / politicko-ekonomické zájmy velkého okruhu subjektů ¡Konflikt zájmů – umělá tvorba daňového dluhu jako pohledávky veřejného peněžního fondu v kombinaci s daňovou povinností a donucením; alokace a distribuce prostředků v souladu s politickou vůlí; stabilita měny x hodnota Důsledky političnosti finančního práva ¡Krátkodobá právní kontinuita ¡Permanentní reformy ¡Nestabilita ¡Nástroje dosažení stability: -Specifický legislativní proces státního rozpočtu -Politický konsens napříč stranami při tvorbě principů fungování peněžního sytému a veřejných financí -Konstitucionalizace finančního práva -Zákaz experimentu v legislativě Specifické principy tvorby finančního práva ¡Principy typu ekonomiky ¡Předvídání krátkodobých a dlouhodobých následků FP regulace ¡Zohlednění vazeb norem v rámci systému FP ¡Omezení vlivů výkyvu v hodnotě peněz na stabilitu norem finančního práva ¡Plynulost změn ve výši finančních dávek ¡Ochrana zájmu většiny před lobby ¡Respektování terminologie ¡Úroveň právního a ekonomického vědomí adresátů FPN ¡Respektování závazků ČR Finančněprávní předpis ¡Základní pojmy ¡Adresáti ¡Vlastní regulace ¡Proces ¡Sankce ¡Přechodná ustanovení ¡Derogační klauzule ¡účinnost Konstrukce finančněprávní normy ¡Antecedent - výchozí předpoklad, podmínka realizace pr.normy ¡Konsekvent – normativní akce a reakce ¡ ¡Antecedent vyjadřuje konkrétní podmínky a předpoklady účasti subjektu na veřejné finanční činnosti. ¡Konsekvent – pravidlo chování subjektu finančního práva ve finančněprávním vztahu. Součástí konsekventu bývá ve FP taxa – parametrické vyjádření povinnosti (závazku) či oprávnění, práva, v penězích, případně sankce. ¡ ¡ Primární a sekundární finančněprávní normy ¡Primární finančněprávní norma – za podmínky A má být B ¡Sekundární finančněprávní norma – antecedent (sekundární hypotéza) je negací primární dispozice (konsekventu primární fpn): non B pak C ¡Povaha sekundární fpn: sankční, parametrická Parametrické normy ¡Parametrické normy jsou takové právní normy, jejichž předmět regulace, tedy chování adresáta, je vyjádřen v početních parametrech. Př.: berní normy, rychlostní normy, technické parametry … ¡Finanční parametrické normy – parametry vyjádřené v penězích Druhy finančních parametrických norem ¡S ohledem na konstrukci, míru složitosti parametrů a závislost mezi nimi rozlišují se finanční parametrické normy na: 1.Jednoduché (prosté) 2.Složené – složitá konstrukce antecedentu 3.Koncedentně přímé – pevná taxa 4.Koncedentně axiomatické – axiom (vzorec) parametru plnění ¡ Finančně plánovací normy ¡Hypotetické příjmy ¡Výdajové limity ¡Zaručené výdaje – mandatorní normy ¡Specifická konstrukce odpovědnosti: ¡Politická odpovědnost ¡Rozpočtová kázeň - sankce Stimulační normy ¡Podmínky kofinancování z vlastních a jiných zdrojů ¡Vytváření příznivých podmínek (např. investičních) ¡Podmínky vytváření fondů, rezerv apod. a jejich umísťování (technické rezervy v pojišťovnictví) Adresáti finančněprávních norem ¡Finanční správa - primární ¡Ministerstvo financí ¡Územní finanční orgány ¡Celní správa České republiky ¡ ¡Veřejná samospráva ¡ ¡Finanční správa – sekundární, uskutečňovaná v návaznosti na primární předmět činnosti ¡ Specifické subjekty finanční správy ¡Česká národní banka ¡Nejvyšší kontrolní úřad ¡ Adresáti v mocensky podřazeném postavení ¡Naplněním antecedentu získávají fyzické a právnické osoby, případně organizační složky a seskupení osob bez právní subjektivity specifický finančněprávní statut: ¡Poplatník, plátce, osoba povinná k dani ¡Tuzemec, cizozemec, osoba česká, rezident, nonrezident, devizové místo ¡Finanční instituce ¡Státní fond ¡Instituce vládní podpory ekonomických aktivit: PGRLF, EGAP, ČEB, ČMZRB ¡Zajišťovací fondy ¡ Statut ¡Právem určené postavení ve finančněprávních vztazích a určený okruh a rozsah povinností, oprávnění a práva ¡Nabytí statutu: ze zákona, na základě naplnění zákonem předpokládaných znaků, z rozhodnutí orgánu veřejné moci (IPA) … Literatura ¡Bakeš/Karfíková/Kotáb/Marková a kol. Finanční právo 5. upr.vyd. C.H.Beck 2009, Praha ¡Králik/Jakubovič Finančné právo Veda 2004, Blava ¡Kosikowski Systém Prawa finansowego, Tom I – Teoria i nauka prawa finansowego. Oficyna a Wolters Kluwer Bussines 2010, Warszawa