Správní řád č. 500/2004 Sb. Veřejnoprávní smlouvy, opatření obecné povahy Veřejnoprávní smlouvy - obecná charakteristika •Dvoustranný nebo vícestranný právní úkon, který zakládá, mění nebo ruší práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. • Základní podmínky uzavírání •nesmí být v rozporu s právními předpisy, nesmí je obcházet, •musí být v souladu s veřejným zájmem, •uzavření veřejnoprávní smlouvy, jejíž stranou je správní orgán, nesmí snižovat důvěryhodnost veřejné správy, musí být účelné a správní orgán musí mít při jejím uzavírání za cíl plnění úkolů veřejné správy. Posuzování •vždy posuzuje podle svého skutečného obsahu. • Typy veřejnoprávních smluv •Koordinační - § 160 •Subordinační - § 161 •o úpravě (veřejných subjektivních) práv a povinností - §162 • • • • Druhy veřejnoprávních smluv —Další druhy mohou být ve zvláštních zákonech —např. § 39 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny – veřejnoprávní smlouva jako alternativní forma vyhlášení chráněného území (jinak právní předpis) —§ 21 odst. 2 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči – dohoda o rozsahu a podmínkách provádění archeologických výzkumů mezi AVČR a VŠ (podle NSS jde o subordinační smlouvu podle § 161 – č.j. 7 As 99/2011 – 73, www.nssoud.cz ) —ne zcela jednoznačná povaha autorizačních smluv (přenos působnosti) Koordinační —Kdo? —stát, veřejnoprávní korporace, jiné právnické osoby zřízené zákonem a právnické a fyzické osoby, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy • Koordinační •Stát, veřejnoprávní korporace, jiné právnické osoby zřízené zákonem a právnické a fyzické osoby, pokud vykonávají zákonem nebo na základě zákona svěřenou působnost v oblasti veřejné správy, mohou za účelem plnění svých úkolů vzájemně uzavírat veřejnoprávní smlouvy. •Územní samosprávné celky mohou vzájemně uzavírat veřejnoprávní smlouvy týkající se plnění úkolů vyplývajících z jejich samostatné působnosti při výkonu veřejné moci, jen stanoví-li tak zvláštní zákon. • Koordinační smlouvy —Kdy? —za účelem plnění svých úkolů —předmět smlouvy - nemusí jít jen o výkon působnosti ve veřejné správě —dohoda o sloučení obcí, o připojení obce k jiné obci a o změně hranic obcí —smlouva mezi dvěma nebo více obcemi ke splnění konkrétního úkolu (§ 48 obecního zřízení) —smlouva o vytvoření dobrovolného svazku obcí Předmět koordinačních smluv •výkon státní správy •výkon úkolů vyplývající ze samostatné působnosti. • Koordinační smlouvy • —Zvláštní typy koordinačních smluv —smlouvy o výkonu státní správy - § 160 odst. 5 —smlouvy o výkonu „vrchnostenské“ samostatné působnosti - § 160 odst. 6 —např. obecní policie Souhlas k uzavření •Veřejnoprávní smlouvy, jejichž předmětem je výkon státní správy, mohou osoby uvedené v odstavci 1 § 160 vzájemně uzavírat, jen stanoví-li tak zvláštní zákon a jen se souhlasem nadřízeného správního orgánu; ten posuzuje veřejnoprávní smlouvu a její obsah z hlediska souladu s právními předpisy a veřejným zájmem. Subordinační smlouvy •Stanoví-li tak zvláštní zákon, může správní orgán uzavřít veřejnoprávní smlouvu s osobou, která by byla účastníkem podle § 27 odst. 1, kdyby probíhalo řízení podle části druhé, a to i namísto vydání rozhodnutí. •Veřejnoprávní smlouvu lze uzavřít i po zahájení řízení podle části druhé. Poté, co veřejnoprávní smlouva byla uzavřena, správní orgán usnesením řízení zastaví. Subordinační smlouvy —Smluvní strany —správní orgán —ten, kdo by byl (nebo je) účastníkem řízení podle §27 odst. 1 – —Místo vydání rozhodnutí – —Stanoví-li tak zákon (např. § 78 nebo § 116 stavebního zákona) Veřejnoprávní smlouva mezi účastníky •Ti, kdo by byli účastníky podle § 27 odst. 1, kdyby probíhalo řízení podle části druhé, popřípadě ti, kdož účastníky takového řízení jsou, mohou uzavřít veřejnoprávní smlouvu týkající se převodu nebo způsobu výkonu jejich práv nebo povinností, nevylučuje-li to povaha věci nebo nestanoví-li zvláštní zákon jinak. •K uzavření takové veřejnoprávní smlouvy je třeba souhlasu správního orgánu; ten posuzuje veřejnoprávní smlouvu a její obsah z hlediska souladu s právními předpisy a veřejným zájmem. •Pokud k veřejnoprávní smlouvě mezi účastníky přistoupí i správní orgán, pak platí, že k uzavření veřejnoprávní smlouvy udělil souhlas. Subordinační smlouvy —Postavení dotčených orgánů —např. stavební zákon vyžaduje jejich souhlas s uzavřením smlouvy —důsledky absence souhlasu nebo jiného úkonu dotčeného orgánu – důvod k přezkumu —Souhlas třetích osob – podmínka účinnosti smlouvy —ochrana opomenutých třetích osob —sporné řízení podle § 169 a § 141 – domáhat se určení neúčinnosti smlouvy —použití § 142 je sporné – nejde o určení existence právního vztahu (veřejnoprávní smlouvy) Smlouvy podle § 162 —Smluvní strany —právnické a fyzické osoby jako adresáti veřejné správy - ti, kdo by byli účastníky řízení podle § 27 odst. 1, kdyby probíhalo, popřípadě ti, kdo jimi jsou —může jít i o osoby, které by byly účastníky různých správních řízení, pokud by probíhala (mohlo by jít o jiný specifický smluvní typ než smlouvu podle § 162) —Např. § 27 odst. 7 horního zákona (převod dobývacího prostoru) Smlouvy podle § 162 —Podmínky pro uzavření smlouvy podle § 162 —„nevylučuje-li to povaha věci nebo nestanoví-li zvláštní zákon jinak“ —povaha věci to vylučuje např. pokud by nabyvatel nesplňoval podmínky pro udělení oprávnění —některé zákony převod veřejných subjektivních práv výslovně vylučují – Smlouvy podle § 162 —Podmínky pro uzavření smlouvy podle § 162 —Souhlas správního orgánu k uzavření smlouvy —správní orgán příslušný k vydání rozhodnutí v dané věci —rozhodnutí ve správním řízení —účastníky řízení (potenciální) smluvní strany veřejnoprávní smlouvy —důsledky zrušení souhlasu pro smlouvu – automaticky nezaniká, patrně však jde o důvod pro přezkum (záleží na účincích zrušení souhlasu - § 99 SŘ) Uzavírání veřejnoprávní smlouvy •Návrh na uzavření smlouvy : • - Projev vůle učiněný v písemné formě, směřující k uzavření veřejnoprávní smlouvy, který je určen jedné nebo více určitým osobám. • - musí být dostatečně určitý a musí z něj vyplývat vůle toho, kdo návrh činí (navrhovatele), být jím v případě jeho přijetí vázán. Návrh smlouvy •působí od doby, kdy dojde osobě, které je určen •Může ho navrhovatel zrušit, dojde-li projev o zrušení osobě, které je určen, dříve nebo alespoň současně s návrhem smlouvy; to platí, i když je návrh smlouvy neodvolatelný Zánik návrhu smlouvy •a) uplynutím lhůty, která v něm byla pro přijetí určena, pokud v ní návrh smlouvy nebyl přijat, •b) pokud nebyla určena lhůta pro přijetí, uplynutím přiměřené doby s přihlédnutím k povaze navrhované veřejnoprávní smlouvy a k rychlosti prostředků, které navrhovatel smlouvy použil pro zaslání návrhu smlouvy, nebo •c) okamžikem, kdy projev o odmítnutí návrhu smlouvy dojde navrhovateli smlouvy. Uzavření smlouvy •uzavřena písemně, •projevy vůle všech smluvních stran musí být na téže listině. Okamžik uzavření •jsou-li smluvní strany přítomny současně, je veřejnoprávní smlouva uzavřena okamžikem připojení podpisu poslední smluvní strany. •nejsou-li smluvní strany přítomny současně, je veřejnoprávní smlouva uzavřena okamžikem, kdy návrh veřejnoprávní smlouvy opatřený podpisy ostatních osob, jimž byl určen, dojde navrhovateli smlouvy. •jestliže zákon stanoví, že k uzavření veřejnoprávní smlouvy je třeba souhlasu správního orgánu, je veřejnoprávní smlouva uzavřena dnem, kdy tento souhlas nabude právní moci. • Přezkoumání souladu veřejnoprávní smlouvy s právními předpisy •z moci úřední nebo •strana veřejnoprávní smlouvy, která není správním orgánem, může dát podnět k provedení přezkumného řízení do 30 dnů ode dne, kdy se o důvodu zahájení přezkumného řízení dozvěděla. Přezkum veřejnoprávních smluv —Účastníci řízení - § 165 odst. 6 – smluvní strany, vč. případných právních nástupců, nikoliv však třetí osoby podle § 168 —Průběh řízení —Standardní (§ 96 odst. 1) nebo zkrácené (§ 98) —§ 95 odst. 5 – je možné usnesením pozastavit účinnost smlouvy – Rozpor s právními předpisy •správní orgán smlouvu zruší. •jen některá ustanovení veřejnoprávní smlouvy v rozporu - zruší se jen tato ustanovení, pokud z povahy veřejnoprávní smlouvy nebo z jejího obsahu anebo z okolností, za nichž byla uzavřena, nevyplývá, že je nelze oddělit od ostatních Změna obsahu veřejnoprávní smlouvy •jen písemnou dohodou smluvních stran; bylo-li k uzavření smlouvy třeba souhlasu správního orgánu nebo třetí osoby, je tohoto souhlasu třeba i k uzavření této dohody. Výpověď veřejnoprávní smlouvy •písemnou formou •jen tehdy, jestliže to bylo ve veřejnoprávní smlouvě smluvními stranami dohodnuto a jestliže byla dohodnuta výpovědní lhůta. Zrušení veřejnoprávní smlouvy •Na písemný návrh •Bylo-li to ve veřejnoprávní smlouvě dohodnuto. •Změní-li se podstatně poměry, které byly rozhodující pro stanovení obsahu veřejnoprávní smlouvy, a plnění této smlouvy nelze na smluvní straně z tohoto důvodu spravedlivě požadovat. •Jestliže se veřejnoprávní smlouva dostala do rozporu s právními předpisy. •Z důvodu ochrany veřejného zájmu. •Jestliže vyšly najevo skutečnosti, které existovaly v době uzavírání veřejnoprávní smlouvy a nebyly smluvní straně bez jejího zavinění známy, pokud tato strana prokáže, že by s jejich znalostí veřejnoprávní smlouvu neuzavřela. Zrušení •Podá-li smluvní strana ze zákonem stanovených důvodů návrh na zrušení veřejnoprávní smlouvy a ostatní strany s ním vysloví souhlas, veřejnoprávní smlouva zaniká dnem, kdy písemný souhlas poslední ze smluvních stran došel smluvní straně, která návrh podala. •Pokud bylo k uzavření veřejnoprávní smlouvy třeba souhlasu správního orgánu, vyžaduje se jeho souhlas i ke zrušení veřejnoprávní smlouvy. •Pokud některá ze stran se zrušením veřejnoprávní smlouvy nesouhlasí, může o zrušení veřejnoprávní smlouvy na žádost smluvní strany, která podala návrh, rozhodnout správní orgán. Souhlas třetích osob •Veřejnoprávní smlouva, nejde-li o veřejnoprávní smlouvu podle § 160 (koordinační), která se přímo dotýká práv nebo povinností třetí osoby, nabývá účinnosti teprve v okamžiku, kdy s ní tato osoba vysloví písemný souhlas. •Není-li tento souhlas získán, může správní orgán místo uzavření veřejnoprávní smlouvy vydat rozhodnutí ve správním řízení, v němž využije podkladů získaných při přípravě veřejnoprávní smlouvy. Závazky z veřejnoprávních smluv •Jsou vymahatelné. •V případě nesplnění – spory. Spory z veřejnoprávní smlouvy rozhoduje •Ministerstvo vnitra, jde-li o veřejnoprávní smlouvu podle § 160 a je-li alespoň jednou ze smluvních stran kraj nebo jsou smluvními stranami obce s rozšířenou působností; Ministerstvo vnitra věc projedná s věcně příslušným ministerstvem nebo jiným věcně příslušným ústředním správním úřadem, •příslušný krajský úřad, jde-li o veřejnoprávní smlouvu podle § 160 a jsou-li smluvními stranami obce, které nejsou obcemi s rozšířenou působností, nepřevezme-li věc Ministerstvo vnitra, • správní orgán, který je společně nadřízený smluvním stranám, jde-li o jinou veřejnoprávní smlouvu podle § 160; není-li takového správního orgánu, řeší spor v dohodě ústřední správní úřady nadřízené správním orgánům, které jsou nadřízeny smluvním stranám, •správní orgán nadřízený správnímu orgánu, který je stranou veřejnoprávní smlouvy, jde-li o veřejnoprávní smlouvu podle § 161, nebo •správní orgán, který k jejímu uzavření udělil souhlas, jde-li o veřejnoprávní smlouvu podle § 162. Opatření obecné povahy •Úkony, které nejsou právním předpisem, ani individuálním aktem ( je činěn vůči neurčitému počtu osob) •Nutno zmocnění ve zvláštním zákoně •Např. stanovení stavební uzávěry • Návrh opatření obecné povahy •správní orgán po projednání s dotčenými orgány doručí veřejnou vyhláškou, kterou vyvěsí na své úřední desce a na úředních deskách obecních úřadů v obcích, jejichž správních obvodů se má opatření obecné povahy týkat, a vyzve dotčené osoby, aby k návrhu opatření podávaly připomínky nebo námitky. V případě potřeby se návrh zveřejní i jiným způsobem, v místě obvyklým. Návrh opatření obecné povahy musí být zveřejněn nejméně po dobu 15 dnů. Řízení o návrhu •je písemné, pokud zákon nestanoví nebo správní orgán neurčí, že se koná veřejné projednání návrhu. Veřejné projednání •Dobu a místo konání veřejného projednání správní orgán oznámí na úřední desce nejméně 15 dnů předem; oznámení zveřejní též na úředních deskách obecních úřadů v obcích, jejichž správních obvodů se má opatření obecné povahy týkat. Hrozí-li nebezpečí z prodlení, je možné tuto dobu zkrátit; nestanoví-li zákon jinak, musí zkrácená doba činit nejméně 5 dní. • Připomínky k návrhu •kdokoli, jehož práva, povinnosti nebo zájmy mohou být opatřením obecné povahy přímo dotčeny. •správní orgán je povinen se připomínkami zabývat jako podkladem pro opatření obecné povahy a vypořádat se s nimi v jeho odůvodnění. Vlastnická práva - dotčená •mohou podat proti návrhu opatření obecné povahy písemné odůvodněné námitky ke správnímu orgánu ve lhůtě 30 dnů ode dne jeho zveřejnění. (Zmeškání úkonu nelze prominout.) •o námitkách rozhoduje správní orgán. Jestliže by vyřízení námitky vedlo k řešení, které přímo ovlivní oprávněné zájmy některé osoby jiným způsobem než návrh opatření obecné povahy, a není-li změna zjevně též v její prospěch, zjistí správní orgán její stanovisko. Rozhodnutí o námitkách, které musí obsahovat vlastní odůvodnění, se uvede jako součást odůvodnění opatření obecné povahy. Proti rozhodnutí se nelze odvolat ani podat rozklad. Změna nebo zrušení pravomocného rozhodnutí o námitkách může být důvodem změny opatření obecné povahy. • Oznámení opatření obecné povahy •správní orgán oznámí veřejnou vyhláškou; opatření obecné povahy zveřejní též na úředních deskách obecních úřadů v obcích, jejichž správních obvodů se opatření obecné povahy týká. •Opatření obecné povahy nabývá účinnosti patnáctým dnem po dni vyvěšení veřejné vyhlášky. •Hrozí-li vážná újma veřejnému zájmu, může opatření obecné povahy nabýt účinnosti již dnem vyvěšení. Do opatření obecné povahy a jeho odůvodnění může každý nahlédnout u správního orgánu, který opatření obecné povahy vydal. Opatření obecné povahy - obecně •Proti opatření obecné povahy nelze podat opravný prostředek. •Povinnost, která je stanovena zákonem a jejíž rozsah je v mezích zákona určen opatřením obecné povahy, lze exekučně vymáhat jedině tehdy, jestliže bylo vydáno rozhodnutí, které existenci této povinnosti prohlásilo a v němž byla osoba, jež tuto povinnost má, jmenovitě uvedena. Přezkum zákonnosti •Soulad opatření obecné povahy s právními předpisy lze posoudit v přezkumném řízení. •Usnesení o zahájení přezkumného řízení lze vydat do 3 let od účinnosti opatření. •Účinky rozhodnutí v přezkumném řízení nastávají ode dne jeho právní moci. •