1 Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC) jaro 2012 I.Průchová 2 Pojem a cíl ØIntegrovaná prevence a omezování znečisťování (Integrated Pollution Prevention and Control – IPPC) lminimalizace znečistění volbou vhodných výrobních postupů lintegrovaný přístup při zvažování dopadů výrobního cyklu (činností) na dotčené složky životního prostředí 3 Prameny právní úpravy l lVývoj: •Směrnici Rady 96/61/EC) o integrované prevenci a omezování znečisťování) •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/1/ES ze dne 15.ledna 2008 o integrované prevenci a omezování znečistění •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU ze dne 24. listopadu 2010 o průmyslových emisích (integrované prevenci a znečištění 4 Prameny právní úpravy ØZákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečisťování, o integrovaném registru znečisťování a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Ø ØVyhláška č. 554/2002 Sb., kterou se stanoví vzor žádosti o vydání integrovaného povolením, rozsah a způsob jejího vyhlášen Ø ØNařízení vlády č. 63/2003 Sb., o způsobu a rozsahu zabezpečení systému výměny informací o nejlepších dostupných technikách 5 Věcná působnost ØPozitivní vymezení: lpovinnost získat integrované povolení •zařízení (stacionární technické jednotky) zařazené do přílohy č. 1 k zákonu o integrované prevenci lVýjimky •Zařízení používaná pro výzkum, vývoj a zkoušení nových výrobků a procesů lmožnost získat integrované povolení na principu dobrovolnosti •zařízení neuvedená v příloze č. 1 k zákonu o integrované prevenci na základě principu dobrovolnosti ØNegativní vymezení lZnečistění způsobené vniknutím radioaktivních látek do životního prostředí lVypouštění radioaktivních látek do životního prostředí a emisní limity stanovené pro tyto látky lNakládání s geneticky modifikovanými organismy l l l l 6 Kategorie průmyslových a zemědělských činností Økategorie: Ø lEnergetika lVýroba a zpracování kovů lZpracování nerostů lChemický průmysl lNakládání s odpady lOstatní průmyslové činnosti •Zde i zemědělské činnosti – např. zařízení intenzivního chovu drůbeže nebo prasat • Økategorie obsahují přesně definované činnosti s event. uvedením prahových hodnot • 7 Nejlepší dostupné techniky (BAT – Best Available Techniques) ØLegální definice - § 2 psím. e) zákona o IP lnejúčinnější a nejpokročilejší stadium vývoje technologií a činností a způsobů jejich provozování, které ukazují praktickou vhodnost určitých technik navržených k předcházení, a pokud to není možné, tak k omezování emisí a jejich dopadů na životní prostředí lDefinice jednotlivých částí „BAT“ •technika – jak použitá technologie, tak způsob, jakým je zařízení navrženo, vybudováno, provozováno, udržováno a vyřazováno z provozu (tj. celý cyklus) •dostupná – technika, která je vyvinutá v měřítku umožňujícím zavedení v příslušném průmyslovém odvětví za ekonomicky a technicky přijatelných podmínek s ohledem na náklady a přínosy, pokud jsou provozovateli za rozumných podmínek dostupné bez ohledu na to, zda jsou používány nebo vyráběny v ČR •nejlepší – nejúčinnější technika z hlediska dosažení vysoké úrovně ochrany životního prostředí Ad nejlepší dostupné techniky(BAT) ØVýměna informací o nejlepších dostupných technikách v ČR lnárodní systém vytvořený v návaznosti na evropský lBlíže § 27 zák. o IPPC l ØBREF (BAT Reference Document – BREF) – referenční dokumenty o nejlepších dostupných technikách Ø ØOdvětvové BREF - zpracovávány pro jednotlivé kategorie činností vyjmenovaných v příloze č. 1 zákona o IPPC) Ø 8 9 Řízení o vydání integrovaného povolení Øspeciální správní řízení Øna žádost lobsah žádosti - § 4 zákona o integrované prevenci lpodání žádosti •u místně a věcně příslušného úřadu lkrajský úřad lMŽP •zařízení, jehož provoz může významně nepříznivě ovlivnit životní prostředí dotčeného státu (vazba na EIA) •forma žádosti lv elektronické podobě nebo lv listinné podobě lověření náležitostí žádosti úřadem – 20ti denní lhůta •výzva k doplnění – přerušení řízení – nesplnění požadavků (obsahových, lhůtových) – zastavení řízení • • 10 Řízení o vydání integrovaného povolení ØIntegrované povolení lrozhodnutí, kterým se stanoví podmínky k provozu zařízení, včetně provozu činností přímo spojených s provozem zařízení v místě a které se vydává namísto rozhodnutí, stanovisek, vyjádření a souhlasů vydávaných podle zvláštních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, ochrany veřejného zdraví a v oblasti zemědělství, pokud to tyto předpisy umožňují 11 Řízení o vydání integrovaného povolení ØÚčastníci řízení lprovozovatel zařízení lobec, na jejímž území je nebo má být zařízení umístěno lkraj, na jehož území má být zařízení umístěno lobčanské sdružení, obecně prospěšné společnosti, zaměstnavatelské svazy nebo hospodářské komory, •jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů podle zvláštních předpisů, pokud se jako účastníci písemně přihlásily úřadu do 8 dnů ode dne zveřejnění stručného shrnutí údajů ze žádosti příslušným úřadem lobce nebo kraje, •na jejichž území může zařízení ovlivnit životní prostředí, pokud se jako účastníci písemně přihlásily úřadu do 8 dnů ode dne zveřejnění stručného shrnutí údajů ze žádosti příslušným úřadem lten, kdo by jím byl podle zvláštních předpisů, nespadá-li do okruhu výše uvedených účastníků řízení l 12 Řízení o vydání integrovaného povolení ØRozeslání žádosti a její zveřejnění k vyjádření lÚplná žádost •Rozeslání žádosti lúčastníkům řízení kromě provozovatele zařízení lpříslušným správním úřadům ldotčenému státu •Zveřejnění žádosti lna portálu veřejné správy lna úřední desce příslušného úřadu lna úřední desce obce, na jejímž území je nebo má být zařízení umístěno •Zveřejnění údajů kdy a kde lze do žádosti nahlížet, pořizovat si výpisy, opisy, kopie •30 denní lhůta – každý může zaslat příslušnému úřadu své vyjádření k žádosti Ø 13 Řízení o vydání integrovaného povolení ØVyjádření k žádosti lpříslušných správních úřadů •zhodnocení návrhu závazných podmínek k provozu zařízení, návrh dalších podmínek podle své působnosti •vyjádření nejsou správními rozhodnutími lúčastníků řízení lodborně způsobilé osoby •hodnocení aplikace nejlepších dostupných technik (BAT – Best Available Techniques) •není povinnou součástí řízení – úřad si je může vyžádat, pokud tak učiní, informuje o tom účastníky řízení •lhůta k vyjádření 45 dnů ldotčeného státu l Ø 14 Rozhodnutí ØLhůta k vydání rozhodnutí lnejpozději do 45 dnů po vyjádření odborně způsobilé osoby lmimořádně komplikované případy – možnost prodloužení o dalších 45dnů lprocesní lhůty lrozhodnutí •o vydání integrovaného rozhodnutí •o zamítnutí žádosti •opravné prostředky lodvolání/rozklad lsoudní přezkum •správní soudnictví 15 Neúplná žádost, nedostatečné doklady pro rozhodnutí ve věci Øneúplná žádost lúřad vyzve provozovatele k doplnění žádosti Ønedostatečné podklady pro rozhodnutí lúřad vyzve provozovatele zařízení lstanoví dostatečnou lhůtu linformuje účastníky řízení lpřerušení řízení Ødůsledky nedoplnění žádosti nebo podkladů lZastavení řízení Vztah integrovaného povolení k procesům podle stavebního zákona Ø„před stavebním rozhodnutím“ Ø § 45 odst. 1 zákona IPPC: Ø „stavební povolení nelze vydat bez pravomocného integrovaného povolení“ 16 17 Přezkum závazných podmínek integrovaného povolení ØČasově: lpřezkum alespoň každých 8 let l(pozor: to neznamená , že by bylo integrované povolení vydáno na dobu určitou 8mi let) ØVěcně (v rámci této lhůty) ldůvody přezkumu • úřad provede povinně přezkum bez ohledu na časové hledisko) lmá-li úřad zato, že došlo k závažnému porušení podmínek integrovaného povolení ldošlo-li k takové změně v BAT, která umožní významné snížení emisí bez vynaložení ekonomicky neúnosných nákladů na jejich zavedení lzjištění, že provozní bezpečnost procesu nebo činnosti zařízení vyžaduje, aby bylo použito jiné techniky lvyžaduje-li to změna emisních limitů nebo standardů kvality životního prostředí provedená na základě jiných právních předpisů lJe-li znečistění životního prostředí v důsledku provozu zařízení tak značné, že významně přesahuje standard kvality životního prostředí a nelze se k němu přiblížit jinak než změnou závazných podmínek provozu zařízení •úřad provede přezkum fakultativně lna základě prohlášení změny v provozu zařízení • l 18 Přezkum závazných podmínek integrovaného povolení Øpřezkum lšetření v místě provozu zařízení nebo lpřezkum podkladů předložených provozovatelem l informování o výsledcích přezkumu •ČIŽP •KHS lpostup při výkonu přezkumné činnosti •podle zákona o IP •subsidiárně podle zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole • • l 19 Důsledky přezkumu plnění závazných podmínek integrovaného povolení Øuložení provést v přiměřené lhůtě opatření k nápravě Øvýzva k tomu, aby provozovatel v přiměřené lhůtě stanovené úřadem podal žádost o změnu integrovaného povolení Øzastavení provozu zařízení nebo jeho části rozhodnutím úřadu, pokud neprovede provozovatel opatření k nápravě nebo podá lhůtu ke změně integrovaného povolení Øuložení pokuty Ø 20 Změna integrovaného povolení Øpovinnost provozovatele ohlásit úřadu každou plánovanou změnu v provozu zařízení Øzměna lzměna užívání lzměna způsobu provozu lrozšíření zařízení Øpodstatná změna lzměna v provozu zařízení, která může mít podle uvážení úřadu významné nepříznivé účinky na člověka nebo životní prostředí lzměna je vždy podstatnou, pokud změna nebo rozšíření samy o sobě překračují prahové hodnoty uvedené v příloze č. 1 zákona o IP Øo povaze změny rozhoduje úřad lpodstatná změna •Výzva provozovateli, aby podal žádost o změnu integrovaného povolení lostatní změny, ale je třeba provést změnu integrovaného povolení •Změna provedena úřadem z moci úřední • 21 Přechod integrovaného povolení Øpráva a povinnosti z integrovaného povolení přecházejí na právní nástupce provozovatele zařízení Øprávní nástupce provozovatele má povinnost nahlásit úřadu přechod integrovaného povolení do 10 dnů ode dne účinnosti převodu nebo přechodu práv a povinností podle zvláštního předpisu Ø 22 Zánik integrovaného povolení Øzánik integrovaného povolení lzánikem provozovatele bez právního nástupce lukončením provozu za splnění podmínek stanovených v integrovaném povolení lpokud zařízení nebylo bez vážného důvodu využíváno déle než 8 let 23 Pokuty Øskutkové podstaty správních deliktů lnesplnění ohlašovací povinnosti luvedení nesprávných údajů v žádosti, s tím, že by mohly mít vliv na vydání integrovaného povolení lnepodání žádosti o integrované povolení lprovozování zařízení bez platného integrovaného povolení lprovozování zařízení bez rozhodnutí o podstatné změně integrovaného povolení lprovozování zařízení v rozporu s podmínkami integrovaného povolení lneprovedení opatření k nápravě ve stanovené lhůtě lnezastavení provozu zařízení nebo jeho části Øvýše pokuty lPodle závažnosti 500 000 – 7 000 000 Kč 24 Organizační zabezpečení integrované prevence ØMinisterstvo životního prostředí ØMinisterstvo průmyslu a obchodu ØMinisterstvo zemědělství ØMinisterstvo zdravotnictví Økrajské úřady ØČeská inspekce životního Økrajské hygienické stanice Ø ØInformační systém IPPC: lhttp://www.mzp.cz/ippc •Seznam žádostí a informace o průběhu řízení: http://www.env.cz/ippc/requests Ø